TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?
Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?
Kommentit (192)
Iloinen äiti kirjoitti:
Kantoliinaan voi vauvan laittaa, kun hakee ruokaa jne. Suihkun ajaksi joko mukaan (vastasyntynyt voi nukkua kylppärin lattialla pyyhkeiden päällä odottamassa äitiä, pehmoisesti ja lämpimästi vaan peittoa ympärille) tai tosiaan tyynyjen väliin sängylle.
Tuntuu että moni on vieraantunut siitä, miten nisäkäsemo on poikasensa kanssa. Itse en vaan pystynyt vauvaa pitämään siinä kopassa vaan oli oltava lähekkäin koko ajan. Vessaankin otin vauvan mukaan ellei hän ollut juuri nukahtanut. Ja minun sängyssä nukuttiin molemmat tai oikeastaan vauva kyllä aika tehokkaasti tilasi maitoa yhden kokonaisen yön ennen kuin oli vielä vuorokaudenkaan ikäinen.
Pesiminen auttaa imetystä ja on hyväksi vauvalle ja äidille. Aivan loistavaa tämä, että nykyään ruvetaan oikeasti ymmärtämään sitä, mikä on evoluutiobiologiselta kannalta ihmisvauvalle ja hänen äidilleen luonnollista ja parasta.
Kylppärin lattialla?? Kohta kai aletaan synnyttää saunoissa niinkuin joskus vuonna nakki. Voi jessus, säästämistä kai tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Taidan tehdä ilmoituksen tuohon sairaalaan, että täällä levitellään ilkeitä valheita... Saat itse vastata sitten jutuistasi.
Kuulutko itse tähän päättäjätasoon tai oletko peräti sukulainen? Näin monet naiset eivät valehtele omia kokemuksiaan. Sitäpaitsi Turun muutkin hoitolaitokset ovat olleet viime päivinä tapetilla: kuuluuko potilaan lyöminen hoitajan toimenkuvaan? Turku kunnostautuu nyt vanhus- ja lapsiasioissaan ihan kunnolla. HYi HELVETTI!
Olen tällä hetkellä Tyksissä. Heti tarjottiin vauvansänkyä. Niitä on jo ovella odottamassa. Huono provo. 😁
En itse tiedä mitään Tyksin käytännöistä mutta tämä vauvojen sänkyjen vieminen johtuu varhaisen vuorovaikutuksen tukemisestä. Lapsen lämpö ja verensokerit pysyvät parempina äidin iholla ollessa. Näin varmaankin on mutta mielestäni tälläinen pakkosanelu on väärin. Äidin pitää saada itse päättää kuinka haluaa toimia. Kyllä ymmärrän hyvin varsinkin ensisynnyttäjillä että unet jäävät vähiin. Tämä on nyt tällä hetkellä "muotia" ja sitä yritetään väkisin vääntää kaikille. Itse olen synnytysvastuualueella työssä mutta meidän sairaalassa ei ole vielä sänkyjä viety mutta iholla olemiseen kyllä painostetaan.
Tällaisia sänkyjä sairaaloihin!
https://m.facebook.com/BellyBellyBaby/photos/a.366876022405.155579.8450…
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia sänkyjä sairaaloihin!
https://m.facebook.com/BellyBellyBaby/photos/a.366876022405.155579.8450…
Vooi, olis kyllä hyviä :)!
Täällä on paljon tietoa, joka on virheellistä. Terve äiti avaa suunsa, jos on asiaa. Eikä ruikuta täällä. Synnyttänyt äiti ei automaattisesti ole potilas, toki heitäkin osastoilla on. Ruoan voi hakea itse, sängyn voi pedata itse, kipujakin voi olla. Apua saa jos sitä pyytää. Kätilöt eivät tee työtään osastoilla säästääkseen sairaanhoitopiirin rahoja vaan auttaakseen perheitä. Jos joku asia osastolla mättää tai jonkun ns pärstä ei mielytä niin ota asia puheeksi äläkä länkytä täällä. Valheiden levittely yms täällä lisää synnyttäjien pelkoja eikä auta yhtään ketään. Netissä annettu palaute menee johtajille ja suoraan osastoille.
Ovat nyt palanneet/palaamassa entiseen käytäntöön, vauvalle saa sängyn.
Olisi kuulema pyydettäessä pitänyt saada aikaisemminkin, ei ole pyyntö toteutunut kaikkien kohdalla.
Äitiyspakkauksen laatikko mukaan synnärille.
Meinaatko synnyttää suoraan laatikkoon?
Vierailija kirjoitti:
Mä sain tyksissä marraskuussa vauvansängyn kun pyysin, erikseen sitä ei mulle tuotu niinkuin kahdella aikaisemmalla kerralla. Ja vaikka vauva onkin lähes koko ajan mun vierellä, on se oma sänky ihan ehdoton, mä otin vauvani ainakin joka puolelle mukaan. Vuonna 2009 kun synnytin esikoiseni tyksissä, ei sängyissä ollut laitoja, silloin muistan kuinka pelotti nukkua lapsi vieressä..
Tammikuussa synnytin ja hoitaja sanoi, että sängyn saa pyytämällä, mutta eivät sitä enää automaattisesti anna. Tällä pyritään pitämään äiti ja vauva läheisessä kontaktissa pidemmän aikaa kuin ennen.
Ja PASKAT! Se, mitä halutaan edistää, on vähentää henkilökuntaa ja säästää rahaa. Sen voi sitten naamioida "lapsen ja äidin vuorovaikutuksen edistämiseksi". Päättäjiä ei kiinnosta pätkääkään imetyksen onnistuminen vaan hoidon kurjistumiselle on keksitty mahdollisimman tunteisiin vetoava nimi. Pian mennään siihen, että lapset syntyvät kotona ja ehkä se olisikin inhimillisempää, jos taitavia kätilöitä olisi avuksi. Eri asia on sitten poikkeavat synnytykset, mutta niinhän ennenkin sellaiset äidit ja lapset kuolivat synnytykseen.