Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?

Vierailija
31.01.2016 |

Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?

Kommentit (192)

Vierailija
141/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompa tympeän kuuloista, että täytyy jaksaa puolustaa itseään silloinkin kun on heikossa ja avuttomassa kunnossa. Viitaten lisämaidon yms vauvan sänkyjen pyytämiseen :(

Täh, mikä AVUTON kunto. Nyt oikeesti naiset, kerätkää vähän sitä munaa.

Ps. Lisämaitoja ei yleensä tarvita, vauvan maha vetää alkuun n 6-7ml. Useimmilla naisilla vaan on tietty ihan luonnollinen pelko maidon riittämättömyydestä. Joillakin nousee maito kunnolla vasta 5. päivänä ja sekin on ihan ok.

Vitsi kun naiset saisi parempaa synnytysvalmennusta ennen synnytyksiä eikä vaan lääke-esittelyjä ja imetysohjausta ennen ja jälkeen synnytyksen.

Et ilmeisesti ole nähnyt äitiä, joka on fyysisesti ja psyykkisesti riekaleina synnytyksen jälkeen? Joka on täysin järkyttynyt ja ollut ehkä ensimmäistä kertaa elämässään todellisessa kuolemanvaarassa ja tarvitsee paljon tukea? Ei kaikki synnytykset ole mitään synnytyslauluilla säestettyjä parin tunnin puserruksia, osa on todella vaikeita synnytyksiä. Silti  näilläkin äideillä on oikeus elää ja hengittää ja levätä ja näiden lapsilla on oikeus elää ja hengittää ja saada maitoa että toipuvat heillekin raskaasta ja vaarallisesta koettelemuksesta.

Ongelmana ei ole nämä oikeasti apua tarvitsevat äidit vaan ne loput 99% normaalin synnytyksen kokeneet uhriutuja marttyyrit.

Vierailija
142/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynaisen vaatimuslista sairaalalle:

King size kustomoitu sänky moottorilla, kustomoidut tyynyt ja peitot egyptiläisillä puuvillalakanoilla.

Oma palvelija, joka tuo ruuat, kantaa vessaan, pyyhkii pyhän synnyttäneen pimperon ja vaihtaa lakanat.

Oman huoneen jossa hänen synnyttänyt korkeutensa saa levätä. Palvelija pitää huolta vauvasta tällä aikaa.

Vauvalle oma kullasta ja timanteista tehty kehto.

Ruoka viiden tähden ravintolasta.

Oma kätilö joka hyysää ja tekee kaiken sormien napsautuksesta ja osaa lukea hänen synnyttäneen korkeutensa ajatukset.

Suihku kuin maailman parhaassa kylpylässä omalla pesijällä.

Ja toki punainen matto aina, kun hänen synnyttänyt korkeutensa liikkuu ympäriinsä ja sairaalan henkilökunta ripottelemassa ruusun terälehtiä eteen.

Tuliko tää kommentti väärään ketjuun. Tässä ketjussa nimittäin keskutellaan siitä vauvan omasta sängystä (se sellainen muovikaukalo). Ei ole mielestäni mitenkään kohtuuton vaatimus, että jokainen potilas nyt saisi edes oman sängyn. Mielestäsi on varmaan ihan ok lätkäistä potilaille sairaalan ovella retkipatja kouraan ja kehottaa majoittumaan sopivaksi katsomaansa nurkaan. Makuupussin/ peitteen voi kaivatessaan tuoda itse.

Tässä kyllä on aiheet poikenneet porsineilla muuhunkin kun kaukalojen puutteeseen. Joka asiasta uhriuduttu

Ahaa, itse en kyllä huomannut mitään vaatimuksia moottoroiduista king sixe pedeistä tai kullalla ja timaneteilla koristellusta kehdosta. Laitatko viestien numerot, joissa näitä on vaadittu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti sentään voi olla totta tämä ketju! Mikä natsipolitiikka tähän synnärien toimintaan on tulossa? Ei anneta edes valinnanvaraa nukuttaakko vauvaa vieressä vai onassa sängyssä?

Sain vauvan kesäkuussa kiireellisellä sektiolla ja en _todellakaan_ pystynyt ensimmäiseen vuorokauteen nousemaan sängystä ilman apua, siinähän vauva olisi vaarassa jos olisi ollut vieressä! Saati ruuanhaut jos vauva olisi ollut kantoliinassa tms... meno oli kömpelöä ja huteraa ekoina päivinä, ei sattunut mutta ei vaan ollut yksinkertaisesti lihasvoimaa yhtään keskivartalossa.

Kätilöt varmasti näkee paljon näitä passuutettavia äitejä, jotka ovat hyvässä kunnossa mutta sillä periaatteella, että kaikki olisivat näitä, ei hyvä heilu. Suututtaa.

Vierailija
144/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiäpä käytännöt muuttuu, 2009 vauva nukkui vieressäni ja joka kerta ku omahoitaja tuli huoneeseen, kävi ensimmäiseksi nostamassa vauvan omaan koppaansa, sit tuli pullon kans väkisin työntämään lisämaitoa, vaikka mulla nousi maito heti niin, että yöpaidan helmasta tippu.. ja mua on passattu pyytämättä sänkyynkin, vaikka olisin jaksanu hyvin hakea ruuat yms. ite. Jälkisupistuksiin sain kipulääkkeet ja käskettiin pyytää lisää, jos ei riitä.. olin kyllä Jkl:ssä.

Ite en oo kaivannu vauvan koppaa, ku on tuntunu luontevalta pitää vauva lähellä. Mutta ku kaikki lapset on olleet mun verenpainelääkityksen takia sokeriseurannassa, ni hoitajat kuskanneet vauvaa kopalla..

Viimeks ihmettelin sitä, että mulla nousi maito hyvin ja silti mun pikkuiselle työnnettiin lisämaitoa, huonekaverilla taas ei noussu maito ja se joutu kerjäämään lisämaitoa, meinasivat jo viedä vauvan sokeritippaan lastenosastolle.. sit usko, ettei meidän vauva tarvi lisäruokaa, ku lypsin kätilön nähden puolessa minuutissa 30ml:n lääkemitan täyteen... sit sain kasan lääkemittoja+kansia ja ruiskuja, että sain tehostettua vauvan syömistä..

Monisynnyttäjänä ja vuotoherkkänä pahinta oli ekan jälkeen, ku omahoitaja väitti, ettei kellään oo ollu yli 1000 ml vuotoa, pyysin siis tarkistamaan hemoglobiinia runsaan (1200ml) vuodon takia, sit se siinä sängyn vieressä tavas papereita ja totes mun olevan oikeassa.. sit mä sainki olla ihan omissa oloissani vauvan kans, ku sanoin, etten tarvi ohjausta vaipan vaihtoon..

Mutta mulle ei olis ongelma pärjätä ilman vauvan sänkyä..

Vierailija
145/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas omituista, jos on totta. Mä pidin vauvoja synnärillä vieressä, koska se kävi multa luontevasti, mutta en ymmärrä mitä sillä saavutetaan, että äiti, joka ei esimerkiksi uskalla nukkua vauvan vieressä, pakotetaan siihen. Ja kyllähän jokainen normaali äiti pitää vastasyntynyttä lähes koko päivän sylissä, eiköhän se riitä pesimiseen. Luulisi myös, että tämä ei ole niin ratkaiseva kustannustekijä...

Vierailija
146/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitenkäs kaksosten kanssa? Kai siinä nyt on ainakin yksi vauvankoppa olla, eihän kaksi vauvaa sylissä millään voi nukkua saati nousta sängystä.

Vierailija
147/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverille naurettiin päin naamaa, kun pyysi hoitajien kopin ovelta että joku tulisi auttamaan tarjottimen kanssa.. että kyllä se pitää itse jaksaa!

sitten kun kellahti pitkin pituuttaan lattialle, kaksi hoitajaa väitti kovaan ääneen  että " kyllä sinä nyt kuulit väärin !"

ja itse sektion jälkeen olin nukkuessa siirtänyt jotenkin kättä vauvan naamalle, heräsin kuin hysteerinen hoitsu repii kättäni pois ! sitten, kun muistutin että minua oli lähes painostettu ottamaan vauva viereen intettiin " ei tässä kuule väkisin sitä vauvaa viereen tungeta!"

nämä eräässä Etelä-savon sairaalassa vuosien 2002 & 2009 välillä . v""u mikä paikka..

Vierailija
148/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset sektiolla saatuani olisikin ollut rentoa pesiä kolmisin siinä yhen hengen sängyssä:D tyksissä oltiin mutta aikaa reilu vuosi, niin oltais vielä voitu saada sänky vauvoille. Tosin vietimme 2kk keskolassa, kun vauvat syntyivät pikkukeskosina. Sielläkin panostettiin todella paljon läheisyyteen, kenguruun ja omatoimiseen tekemiseen heti pikkuisten synnyttyä. Minulla on ainoastaan hyviä kokemuksia näistä tyksin käytännöistä! Keskolahuoneessa olisi vanhemmatkin saaneet jopa asua koko sen ajan kun vauvat siellä asustelivat. Meillä ei ollut mahdollista isojen sisarusten vuoksi, mutta henkisesti oli suuri asia kun tiesi saavansa jäädä aina yöksi jos siltä tuntuu. Tämä meni ot:ksi mutta tyksissä kyllä totta vie panostetaan vanhempien ja vauvojen vuorovaikutukseen useammallakin osastolla.

Vierailija
149/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini synnytti kaksi viikkoa sitten ja vauvoille kyllä oli sängyt..

Vierailija
150/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt alan ymmärtää nykyajan äitejä, jotka laittavat taaperonsakin hoitoon, kun vauva syntyy. Kun ei ole ilmeisesti tarkoituskaan, että äidit nukkuisivat. 20 vuotta sitten kätilöt ja lääkäritkin rinnastivat synnytyksen fyysiseltä rasittavuudeltaan maratoniin ja pidettiin tärkeänä, että äiti saa synnytyksen jälkeen levätä. Monihan oli valvonut jo toista vuorokautta ennenkuin lapsi näki päivänvalon ja olivat varsin uupuneita sen jälkeen. Mutta kai ollaankin palaamassa aikaan, jolloin synnytyssalista mennään suoraan töihin. 

Joo ja 20vsitten polttaminen ja juominen raskausaikana oli ok jne...

No eikä ollut. Et vissiin ollut edes syntynyt tuolloin, kun noin typeriä tietämättömyyksiä latelet suustasi.

Vierailija
151/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka murehtivat jotain vauvan sängyn puuttumista synnytyssairaalassa - teillä ei taida olla mitään käsitystä siitä mitä vauva-aika ja lapsen kasvattaminen tuovat mukanaan. Isompia haasteita on kyllä edessä, tsemppiä kaikille tuleville äidille toivottaa neljän pienen lapsen äiti :)

Vierailija
152/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin nuorimmaiseni Jklässä 2002, ja siellä kyllä ite piti hakea puhtaat vaatteet ja vaihtaa lakanat, jos tarttee. Myös ruuat haettiin ite. Kipulääkettä sai jos tarvitsi, mutta lisämaidon kanssa oli kauhea tappelu. Kätilöistä osa oli ihania, osa ihan perseestä. Jotenkin sitä synnytyksen jälkeen vaan on niin herkistyneessä tilassa, että ei osaa pitää puoliaan, jos aattelee millanen näin normaalisti olen, että osaan kyllä sanoa aiheesta. Tuolla joku sanoi, että vauva mukaan suihkun lattialle. Mulla oli yhteissuihku, joka ei ollut edes omassa huoneessa, vaan käytävän päässä. En olisi kyllä halunnut viedä sinne lattialle vauvaa, niissähän oli pelkät suihkukopit, ovea ei saanut edes lukkoon. Mistä sen tietää mikä piripää sen olis siihen tallannu?

Vierailija
153/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka murehtivat jotain vauvan sängyn puuttumista synnytyssairaalassa - teillä ei taida olla mitään käsitystä siitä mitä vauva-aika ja lapsen kasvattaminen tuovat mukanaan. Isompia haasteita on kyllä edessä, tsemppiä kaikille tuleville äidille toivottaa neljän pienen lapsen äiti :)

Joo! Ja mitäs niillä  aikuistenkaan sängyillä siellä oikeastaan tekee. Lattiamajoitukseen vaan kaikki! On sitä elämässä isompiakin haasteita. Ja oikeastaan mihin niitä potilashuoneitakaan tarvitaan. Puolijoukkue teltat pihalle ja kamina talviaikaan sinne. Mammathan tunnetusti nukkuu huonosti jos ollenkaan niin eipä tartte kipinämikkovuorojakaan paljoa arpoa

Vierailija
154/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimii sektioäiti? Puudutuksen vuoksi ei pääse edes kääntymään ja jos vauva on siinä samassa sängyssä, on pudottamisen vaara oikeasti olemassa.

Ja sektion jälkeen on niin pöllyssä aineista ja lääkkeistä, että vauvan nukkuminen samassa sängyssä on edesvastuutonta. Jollei tämä aloitus ole provo, toivon todella, että vauvan turvallisuus on edelleen ykkösasia.

No harvemmin sitä buranasta ja panadolista tulee pöllyihin

Yhdistelmä Burana, Panadol ja Litalgin ja huonosti nukutut yöt. Itse en ollut siinä kunnossa, että olisin vauvani kanssa samassa sängyssä nukkunut. Mutta ei minulla olekaan tarvetta kiillottaa sädekehääni tässä.

Vierailija
155/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimii sektioäiti? Puudutuksen vuoksi ei pääse edes kääntymään ja jos vauva on siinä samassa sängyssä, on pudottamisen vaara oikeasti olemassa.

Mulla oli sängystä laidat ylhäällä ja vauva vieressä koko sairaala-ajan. Ja kyllä, jätin sen jopa omaan sänkyyni suihkun ajaksi ellei isä ollut sairaalassa. Kätilöt auttoivat vaipanvaihdossa kun ei vielä itse saanut nousta. Ja kuten joku edelläkin jo kommentoi, ei siellä sairaalassa saa melulta ja hormoneilta kunnon unta.

Vierailija
156/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvoja on joutunut petivaatteiden mukana pesulaan. Ei niitä vauvoja voi sängylle jättää.

Vierailija
157/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin joulukuun alussa ja sänkyjä ei tosiaan ollut. Huonotoveri pyysi sänkyä, muttei saanut. Toisella huonetoverilla oli tehty sektio, ja hän sai vauvalle sängyn. Itse olin ihan tyytyväisenä vauvan vieressä, ei ongelmaa. Sain nukuttua. Kotonakin nukun vauvan vieressä, on helppo yöllä imettää. 

Vierailija
158/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.

Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.

Hä, missä lakanat vaihdetaan ite?

Ainakin Seinäjoella. Sektioäiditkin joutuvat vaihtamaan itse lakanansa.

Ja Jyväskylässä.

Vierailija
159/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, veneestä vaan hyiseen veteen, kyllä siinä oppii uimaan. Olisko kuitenkin niin, että esikoisen saamisessa on niin paljon uusia opeteltavia asioita, että olis kiva, ettei vielä sänkyjen puutteestakin tarvis stressata. On mullakin kolme lasta, mutta esikoisen saadessani en ollut pitänyt sylissäni ketään alle yksivuotiasta. Perhepetiin ehtii totutella kotonakin rauhassa.

Vierailija
160/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se juuri onkin! Ei olisi liikaa, jos äidit saisivat edes synnytyksen ja odotusajan jälkeen hieman levähtää tulevien haasteiden edessä. On huono alku äitiydelle, jos synnytyssairaalassa joutuu valvomaan yöt peläten vieressä olevan vauvan puolesta. Kotona yöt jäävät väkisinkin katkonaisiksi imetyksen takia ja vauva saattaa olla itkuinen. Siitä alkaa kierre, joka tarpeeksi kauan jatkuneena voi johtaa vaikka mihin, pahimmillaan murhenäytelmään. Tämä on taas päättäjiltä lyhytnäköistä politiikkaa ja tarkoituksena on tietenkin säästäminen ja henkilökunnan vähentäminen.