TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?
Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?
Kommentit (192)
Mä olen jotenkin aina ajatellut että synnytyksen jälkeinen osastoaika on äidin toipumista varten (repeämät, sektiohaavat, verenvuodon aiheuttama alhainen hemoglobiini jne), ja samalla seurataan että vauvalla on terveys ja asiat ok. Näköjään nykyään osastolla otetaankin ensisijaisesti luulot pois ja se on eräänlainen tytöstä naiseksi -bootcamp jossa valmistaudutaan kipuun, unenpuutteeseen ja yleiseen kurjuuteen hoitajien ohjaamana. Ok. Onneksi oma lapsi on tehty jo kauan sitten ja silloin kohtelu oli hiukan inhimillisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyksin työntekijä täällä hei. Totta on, ettei vauvoille enää anneta automaattisesti omaa sänkyä. Poikkeuksena mm. erityisen obeesien äitien vauvat. Sängyn kuitenkin voi erikseen pyytää, eikä asiasta ala kukaan vastaan vääntämään. Että no worries tulevat Tyksissä synnyttävät äidit :)
Mutta ette vapaaehtoisti kerro, että pyytämällä saa. Todella törkeää. Vain kiljuvat vaativat äidit saa mitä tarvii. Ujot ja hiljaiset ei. Kilttejä sorretaan. Vaikka kitusivat 3 vrk ilman yhtään unta kun pelkäävät tappavansa vauvansa, tiputtavansa kapealta sängyltä maahan.
Näin maailma toimii. Pitää opetella pitämään kiinni omista oikeuksista
Komppi! Äitinä sun täytyy opetella pitämään puolesi ja LAPSESI puolta. Suut auki!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jotenkin aina ajatellut että synnytyksen jälkeinen osastoaika on äidin toipumista varten (repeämät, sektiohaavat, verenvuodon aiheuttama alhainen hemoglobiini jne), ja samalla seurataan että vauvalla on terveys ja asiat ok. Näköjään nykyään osastolla otetaankin ensisijaisesti luulot pois ja se on eräänlainen tytöstä naiseksi -bootcamp jossa valmistaudutaan kipuun, unenpuutteeseen ja yleiseen kurjuuteen hoitajien ohjaamana. Ok. Onneksi oma lapsi on tehty jo kauan sitten ja silloin kohtelu oli hiukan inhimillisempää.
Ei vaan osastolla oloaika on sitä varten että tarkkaillaan lapsen ja äidin vuorovaikutusta jotta voidaan puuttua ajoissa ongelmiin ja esim synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Toki siinä samalla seurataan äidin ja lapsen vointia muuten. Mutta juuri tästä syystä uudelleensynnyttäjät voi päästä jo samana päivänä kotiin.
Missä vaiheessa tämä tarkkailu tapahtuu? Kun itse joutuu hoitamaan vauvan, lakanapyykin ja omat kipunsa eikä hoitajaa suunnilleen näekään.
Luin illalla nukkumaan mennessäni tätä ketjua ja olin niin järkyttynyt, etten saanut yöllä unta! Tähänkö on todella menty, mitä Turussa synnyttävät äidit kuvailevat? Tuo äidin ja lapsen kohtelu sairaalassa on törkeää, uskomattoman törkeää. En itse asu Turussa ja omat lapseni ovat jo aikoja synnytetty, mutta sääliksi käy nykyajan äidit. Jos minulla olisi ollut synnytysosastolla tuollaista, olisin kuollut sinne. Synnytykseni kesti 36 h ja lapsi vedettiin lopulta imukupilla ulos. En muista synnytksen loppuajoista mitään, enkä ensimmäisestä vuorokaudesta sen jälkeenkään. Kahteen päivään en pystynyt nousemaan pyörtymättä sängystä ja kävelynkin jouduin opettelemaan uudelleen, sitten kotona. Jos ruokaa ei olisi tuotu sänkyyn, en olisi jaksanut mennä sitä koko sairaalassaoloaikana hakemaan. Jos tässä kunnossa olevalle olisi työnnetty vauva viereen sen synnyttyä, mitäköhän olisi tapahtunut. Tai olisi pitänyt vaihtaa lakanat itse...ja ne joutui todella monesti vaihtamaan.
Hyvät turkulaiset, tuo on synnyttävän naisen törkeää kohtelua, jonka tavoitteena on ainoastaan säästäminen! Seuraavaksi robotit vetää sarjatyönä lapset ulos... Tehkää valitus, kerätkää nimiä, ottakaa radio- ja tv-toimittajiin yhteyttä jne. Asia pitää tehdä julkiseksi ennenkuin käytäntö leviää koko Suomeen. Kyllä synnyttäneen äidin pitää saada nukkua yönsä rauhassa ja tarvitsemansa hoito muutenkin. Onhan tuo jo hygieniakysymyskin, jos lapsi pidetään vessassakin mukana. Ja lapsen tukehtumiskuolemia alkaa tapahtua!
Uskomatonta, miten nykyajasta voidaan palata keskiajalle,Turku edelläkävijänä...
Olen järkyttynyt, en voi muuta sanoa kuin että onneksi en tule koskaan synnyttämään Suomessa. Ehdin jo asiaa surkutella, kun ajattelin menettäväni huippuluokan opastusta, hoitoa jne., mutta taitaa olla että jäänkin lopulta voiton puolelle täällä Keski-Euroopassa...
lapsirievut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka murehtivat jotain vauvan sängyn puuttumista synnytyssairaalassa - teillä ei taida olla mitään käsitystä siitä mitä vauva-aika ja lapsen kasvattaminen tuovat mukanaan. Isompia haasteita on kyllä edessä, tsemppiä kaikille tuleville äidille toivottaa neljän pienen lapsen äiti :)
Siinäpä se juuri onkin! Ei olisi liikaa, jos äidit saisivat edes synnytyksen ja odotusajan jälkeen hieman levähtää tulevien haasteiden edessä. On huono alku äitiydelle, jos synnytyssairaalassa joutuu valvomaan yöt peläten vieressä olevan vauvan puolesta. Kotona yöt jäävät väkisinkin katkonaisiksi imetyksen takia ja vauva saattaa olla itkuinen. Siitä alkaa kierre, joka tarpeeksi kauan jatkuneena voi johtaa vaikka mihin, pahimmillaan murhenäytelmään. Tämä on taas päättäjiltä lyhytnäköistä politiikkaa ja tarkoituksena on tietenkin säästäminen ja henkilökunnan vähentäminen.
Näinpä. Vaikka tuosta vierihoidon tärkeydestä puhutaan paljon - ja onhan se varmasti hyvä vauvalle olla äidin lähellä - mutta olen myös sitä mieltä että kyllä tässäkin vanha kansa tiesi: annettiin äidin rauhassa toipua synnytyksestä ja kerätä voimia, ja lasta hoiti sen aikaa mummo tai joku vanhempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.
Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.
Hä, missä lakanat vaihdetaan ite?
Ihan tavallsita synnyttäneiden osastolla että äidit vaihtaa lakanat itse.
Voi jeesus! Että sairaalassa pitää POTILAAN vaihtaa lakanat itse! Ja ihan saman sairaalamaksun per pv joutuu maksamaan kuin muutkin sairaalan potilaat. Olen typertynyt. En toisaalta ihmettele: kokemukseni hoidosta ja kohtelusta synnyttäneiden vuodeosastolla oli suoraan sanottuna suoraan helvetillistä. Itse toimin myös terveydenhuoltoalalla ja täytyy myöntää, että jos hoitaisimme potilaita samalla ylenkatsovalla asenteella ja osaamatta arvioida potilaiden kuntoa, meillä kuolisi viikottain potilas osastolle. Kätilöt kuitenkin näemmä selviytyvät, koska potilasaines on niin sitkasta ja nuorta perustervettä.
Mutta että ruoka pitää hakea aulasta, itse pitää pedata, vauvaa itse hoidettava 24/7, ei vauvansänkyä, ei kipulääkettä, ei mitään? Viekää seuraavaksi ne v***maiset kätilöt, mutta jättäkää pari empaattista lastenhoitajaa tai vielä mieluummin joku kiva vanha apuhoitaja.
Nimimerkillä perse repesi, eppari ym repeämähaavat repesi, häntäluu poikki, 3 yötä valvomista, vauva sinivalossa, hb 70, ei kipulääkettä eikä ruokaa
Voi tsiisus mikä valittaja. Et taida tietää, että sairaalapäivämaksu minkä itse maksat on tippa meressä yliopistosairaalan oikeista hoitokustannuksista. Ja jos sun asenne on ollut toi, niin luultavasti niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan... Ja kyllä on normaalia, että terveet synnyttäjät vaihtavat itse lakanat, hakevat ruokaa ja hoitavat vauvoja. Raskaus ja synnytys eivät ole sairauksia eikä sen takia kannata laitostua. Monet täällä kommentoivista eivät ole tainneet itse olla koskaan todella sairaita. Menkäähän sinne sairaalan muille osastoille, missä henkilökuntaa on sairaita huonokuntoisia potilaita kohden vielä vähemmän ja potilaat makaavat käytävillä ilman passausta.
Poikkeuksellisen onnistunut provo.
Kolme lasta olen Tyksissä synnyttänyt 2009, 2011 ja 2013 joista kaksi vierihoidossa alusta asti. Kun katselin niitä esikoisen äitejä nyt vikalla kerralla ja sitä vauvan nukuttamista omassa kopassa (lisämaitoonhan se usein johtaa kun vauva ei pääse rinnalle nostattamaan maitoa ja verensokerit laskee kun se vaan nukkuu ja nukkuu) niin oikein hyvä jos kopat on heivattu mäkeen, jos mä Paksukainen mahdun vauvan kanssa hienosti siihen sänkyyn (laidat saa ylös) niin kyllä mahtuu kuka tahansa. Nyt vaan alapeukkuja kehiin mutta oikeasti se on vauvan etu, että saa olla äidin rinnalla ensi hetkistä lähtien ja vauvan etu tässä on ehdottomasti se tärkein. Tyks on musta hyvä paikka synnyttää ja vuosi vuodelta kehittynyt sekä kätilöiden imetysmyönteisyys mikä on kansanterveyden kannalta myös tosi tärkeä juttu!
Ei kaikissa Tyksin sängyissä saanut laitoja 2011 tai 2013 ylös. Myös minulla synnytys kesti yli vuorokauden, menetin paljon verta, vauvan sydäntäänet laski... Verensiirto tosiaan piti tehdä mutta unohtui(!) Minut vietiin sängyllä lapsivuodeosastolle ja kiellettiin kantamasta vauvaa, silti vauva viereen vaan, laidattomaan sänkyyn. Minä sitten "päästin vauvan putoamaan". Tyks on hirveä paikka synnyttää. Muutenkin kuin tässä esille tulleista syistä.
Taidan tehdä ilmoituksen tuohon sairaalaan, että täällä levitellään ilkeitä valheita... Saat itse vastata sitten jutuistasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa Tyksin sängyissä saanut laitoja 2011 tai 2013 ylös. Myös minulla synnytys kesti yli vuorokauden, menetin paljon verta, vauvan sydäntäänet laski... Verensiirto tosiaan piti tehdä mutta unohtui(!) Minut vietiin sängyllä lapsivuodeosastolle ja kiellettiin kantamasta vauvaa, silti vauva viereen vaan, laidattomaan sänkyyn. Minä sitten "päästin vauvan putoamaan". Tyks on hirveä paikka synnyttää. Muutenkin kuin tässä esille tulleista syistä.
No joo, onkohan sulla kaikki hyvin päänupissa? Miksi keksit kummallisia tarinoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan osastolla oloaika on sitä varten että tarkkaillaan lapsen ja äidin vuorovaikutusta jotta voidaan puuttua ajoissa ongelmiin ja esim synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Toki siinä samalla seurataan äidin ja lapsen vointia muuten. Mutta juuri tästä syystä uudelleensynnyttäjät voi päästä jo samana päivänä kotiin.
Aniharvoin synnytyksen jälkeinen masennus vielä sairaalassa oireilee.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksellisen onnistunut provo.
Äitiä ja lasta ei eroteta toisistaan tarpeettomasti, vaan heitä hoidetaan yhdessä vierihoidossa. (sairaalan sivuilla)
Synnytin vuonna 2013 Tyksissä ja ei silloin ainakaan vauvoille mitään omia sänkyjä ollut. Vauva laitettiin heti viereeni nukkumaan ja käytännössä valvoin ne kolme päivää, mitä siellä osastolla olin. En osannut nukkua puoliksi istuvassa asennossa ja lisäksi stressasin, ettei vauva jää "alleni", jos vahingossa nukahdan.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä millään usko, että vauvoja nukutetaan yhdessä äitien kanssa sairaalan kapeilla sängyillä.
Ei tämä mikään uskon juttu ole. Aina niiden täytyy tulla kommentoimaan näihin keskusteluihin, joilla ei ole mitään kokemusta kyseisestä asiasta.
Ei varmaan mene kauaa kun Suomen synnytyssairaalat ovat tätä luokkaa: http://www.terve.fi/synnytys/83783-oletko-valmis-tekemaan-matkan-tahan-…
Jos minun pitäisi synnyttää TYKS:ssä eikä vauvalle olisi omaa sänkyä, niin ainoa vaihtoehto olisi, että vauva nukkuu sängyssä (mikäli siinä on laidat) ja minä lattialla. :D En vain voisi nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä, koska satutan välillä jopa puolisoani (=iso mies), koska nukun niin levottomasti.
Synnytin Tyksissä muutama vuosi sitten. Synnytys kesti yli 30 tuntia, ja sitä ennen olin jo valvonut monta vuorokautta raskauskomplikaatioiden takia. Siirryin vauvan kanssa osastolle yöllä. Sain kapean korkean sängyn, jossa ei ollut laitoja, ja vauva laitettiin viereeni. Ihmettelin, eikö lapsi tipu sängystä yöllä tai enkö itse kierähdä lapsen päälle, kun en ole nukkunut aikoihin ja olin saanut kipulääkkeitä. Hoitaja sanoi, ettei lapsi tipu, kun hänet laittaa yöpaitani sisälle ja napit kiinni ja ettei terve selvin päin oleva vanhempi voi kierähtää lapsensa päälle. Yritin väittää vastaan tuohon viimeiseen kohtaan, etten tunne olevani selvin päin, mutta hoitaja lähti.
Aamulla heräsin ilahtuneena, kun vauva tosiaan oli yhä yöpaitani sisällä eikä lattialla ja oli hengissäkin vielä. Olin kyllä nukkunut niin sikeästi, etten ollut herännyt yöllä kertaakaan saati kuullut inahdustakaan vauvalta, joka sai siinä sitten heti vastasyntyneenä pitää yli 12 tunnin paaston. Ei minulla olisi ollut mitään hajua siitä, vaikka olisinkin nukkunut vauvan päällä tai vauva olisi tippunut lattialle, mutta onneksi näin ei käynyt.
Mä tiedän kokemuksesta, etten halua nukuttaa vastasyntynyttä vieressä ennen kuin vasta omassa kotona. Jos siellä ei kerran ole sänkyjä, saa mies luvan tuoda äp:n laatikon ja lapsi nukkuu sitten siinä. Naurettavaa pelleilyä tuollainen vauvojen sänkyjen poistaminen...