Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?

Vierailija
31.01.2016 |

Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa ap märisemästä ja soita sinne tyksiin

Vierailija
82/192 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat lapset ovat syntyneet 70-luvulla. Esikoisen kanssa sairaalassa 7 vrk ja oli kuin täysihoidossa. Toisen kanssa 5 vrk ja silloin päivällä vierihoidossa ja molemmat 1 kk vanhoina omaan huoneessen ja ikinä ei ollut nukkumis- ja syömis- yms ongelmia ja ihan noista empaattisa ja kunnon veronmaksajia on kasvanut. Kohta jo keski-ikäisiä.

Pelottavaa, kun äidit joutuvat jo sairaalassa stressaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt joku tuore TYKSissä synnyttänyt äippä kuulolle! Faktaa tiskiin miten on menny :) Ei tämmönen arvuuttelu johda mihinkään.

Vierailija
84/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku tästä vielä enemmän?

Vierailija
85/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta sanoa kuin että ei jessussentään! :O Kyllä mää joo ymmärrän, että vierihoito ja ihokontakti ja imetys ym.ym. on vauvalle ihan tosi tärkeetä. Mutta eikö tuoreen äidin lepokin olisi tärkeää sekin? Varsinkin kun koko alapää saattaa olla tohjona, hemoglobiini alhaalla, takana unettomia öitä ja raskas kokemus, niin eikö olisi oikeus ja kohtuus, että äiti saisi edes hetken levätä rauhassa ilman että täytyy pelätä että liiskaa vauvan.

Jossain sairaalassahan on nykyään käytäntö, että vauvoille ei pueta vaatteita eikä tuttipulloja saa käyttää ollenkaan. Joten en ihmettele, vaikka tämä TYKS:n sängyttömyys pitäisi täysin paikkansa. :( Tietoa mulla ei asiasta ole.

Vierailija
86/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuulostaa siinä mielessä järkyltä, että äitejä syyllistetään aina vaan enemmän kuinka toimia "oikein", ihan sama mikä oma jaksamisen taso on. Itsekäs ja huonohan sä heti olet jos kehtaat sen puolen asiasta ottaa esiin... Jos ei herranjumala ole mahdollisuutta edes yrittää nukkua kun pelkää satuttavansa vauvaa! Jos olisin osastolla synnyttäneenä niin nostaisin meteliä asiasta.

Vierailija
87/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras varmaan olisi, jos ap soittaisi ja kysyisi? Tuskinpa he alkavat valehtelemaan puhelimessa ja saisit varman tiedon suoraan.

Vierailija
88/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on uskomattomaksi mennyt touhu, jos tämä on totta. Ei voi ihmetellä, miksi syntyvyys Suomessa koko ajan vain laskee... Tällaiset toimenpiteet eivät ole ainakaan omiaan suuntaa kääntämään. Sääliksi käy.

Vierailija
89/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.

Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.

Hä, missä lakanat vaihdetaan ite?

Ainakin Seinäjoella. Sektioäiditkin joutuvat vaihtamaan itse lakanansa.

Vierailija
90/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkasänky mukaan synnärille. Tai vaunujen koppa.

Vierailija
91/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.

Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.

Miksi lakanat pitää vaihtaa? Odottako siellä edellisen potilaan likaiset lakanat vai pitääkö petaamaton sänky pedata? Ei meillä kyllä lakanoita vaihdettu kesken kaiken, puhtaat odottivat sängyssä ja niillä mentiin ne päivät jotka oltiin synnärillä.

Vierailija
92/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni syntyi Tyksissä vuonna 2011. Hoitajat neuvoivat nukuttamaan vauvaa vieressä, vaikka olin turvallisuuden suhteen epäileväinen, kun sängyssäni ei ollut laitaa. Uskoin vakuutteluja siitä, että se on täysin turvallista ja vauvan parhaaksi. Vauva löytyi yhtenä yönä lattialta! Hän vietti loppuyön tarkkailussa. Olin ihan shokissa, mutta vauvalle ei onneksi käynyt kuinkaan. Hoitajat syyllistivät putoamisesta minua. Kuopasta nukutin sairaalassa erillisessä vauvansängyssä, vaikka sainkin siitä negatiivista palautetta. Kotona käytössä on ollut molemmilla perhepeti. Siinä ei ole ollut ongelmia, kun sänky on leveämpi ja seinän vieressä.

Vierailija
93/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut kappalejaon puuttumisesta; kirjoitan puhelimella. Olen siis tuo, jonka vauva putosi.

Vierailija
94/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lakanat pitää vaihtaa? Odottako siellä edellisen potilaan likaiset lakanat vai pitääkö petaamaton sänky pedata? Ei meillä kyllä lakanoita vaihdettu kesken kaiken, puhtaat odottivat sängyssä ja niillä mentiin ne päivät jotka oltiin synnärillä.

Makasit sitten, hiessä, maidossa ja eritteissä?

Vierailija
95/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makasit sitten, hiessä, maidossa ja eritteissä?

En 😊 Ilmeisesti eri ihmiset vuotavat eritteitä erilaiset määrät. Itselleni riitti puhtaiden sairaalakamppeiden vaihto, lakanat olivat ok.

Vierailija
96/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloinen äiti kirjoitti:

Kantoliinaan voi vauvan laittaa, kun hakee ruokaa jne. Suihkun ajaksi joko mukaan (vastasyntynyt voi nukkua kylppärin lattialla pyyhkeiden päällä odottamassa äitiä, pehmoisesti ja lämpimästi vaan peittoa ympärille) tai tosiaan tyynyjen väliin sängylle.

Tuntuu että moni on vieraantunut siitä, miten nisäkäsemo on poikasensa kanssa. Itse en vaan pystynyt vauvaa pitämään siinä kopassa vaan oli oltava lähekkäin koko ajan. Vessaankin otin vauvan mukaan ellei hän ollut juuri nukahtanut. Ja minun sängyssä nukuttiin molemmat tai oikeastaan vauva kyllä aika tehokkaasti tilasi maitoa yhden kokonaisen yön ennen kuin oli vielä vuorokaudenkaan ikäinen.

Pesiminen auttaa imetystä ja on hyväksi vauvalle ja äidille. Aivan loistavaa tämä, että nykyään ruvetaan oikeasti ymmärtämään sitä, mikä on evoluutiobiologiselta kannalta ihmisvauvalle ja hänen äidilleen luonnollista ja parasta.

:DDD

Ihania nää äitinisäkäs provot!

Vierailija
97/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iloinen äiti kirjoitti:

Kantoliinaan voi vauvan laittaa, kun hakee ruokaa jne. Suihkun ajaksi joko mukaan (vastasyntynyt voi nukkua kylppärin lattialla pyyhkeiden päällä odottamassa äitiä, pehmoisesti ja lämpimästi vaan peittoa ympärille) tai tosiaan tyynyjen väliin sängylle.

Tuntuu että moni on vieraantunut siitä, miten nisäkäsemo on poikasensa kanssa. Itse en vaan pystynyt vauvaa pitämään siinä kopassa vaan oli oltava lähekkäin koko ajan. Vessaankin otin vauvan mukaan ellei hän ollut juuri nukahtanut. Ja minun sängyssä nukuttiin molemmat tai oikeastaan vauva kyllä aika tehokkaasti tilasi maitoa yhden kokonaisen yön ennen kuin oli vielä vuorokaudenkaan ikäinen.

Pesiminen auttaa imetystä ja on hyväksi vauvalle ja äidille. Aivan loistavaa tämä, että nykyään ruvetaan oikeasti ymmärtämään sitä, mikä on evoluutiobiologiselta kannalta ihmisvauvalle ja hänen äidilleen luonnollista ja parasta.

:DDD

Ihania nää äitinisäkäs provot!

Ööö ihminen on nisäkäs. Muuten en kommentoi.

Vierailija
98/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkasänky mukaan synnärille. Tai vaunujen koppa.

Huoneeseen ei saa tuoda omia ylimääräisiä tavaroita. Vaihtoehtoja ei siis anneta.

Vierailija
99/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on ihan yksinkertainen: eka kävijä (oli se sitten isä, mummo, paras kaveri jne.) tuo tullessaan vaunut ja ne asetetaan ahtaassa huoneessa äidin sängyn vierelle. Vauva voi nukkua siinä. Muussa tapauksessa sairaalasta kotiutuu kolmantena päivänä synnytyksestä joukko zombeja, jotka ei jaksa kotona tehdä univelkaisina mitään. Ja vauvaa inhotaan alusta alkaen, koska sen kanssa oli sairaalassa niin hankalaa.

Itse kun olin osastolla 2014, niin sinne ei saanut tuoda mitään sellaista ylimääräistä, mikä ei mahtunut lokerikkoihin ja yöpöydälle. Synnyttäjille jaetussa lappusesta luki, että turvakaukaloa, vaunuja ym. ei saa säilyttää huoneessa. Eipä niihin huoneisiin edes olisi vaunuja mahtunutkaan.

Oliko vauva siinä lokerikossa vai yöpöydällä?

Haahaahaa. Palstalle kirjoittelee välillä todella tyhmiä ihmisiä, voin kuvitella, että sinä olet yksi heistä.

Haahaahaa. Palstalle kirjoittelee välillä todella huumorintajuttomia ihmisiä, en edes kuvittele ettet olisi yksi heistä.

Vierailija
100/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää kidnappaatte miehenne sinne synnärille nukkumaan vauvan kanssa ja lähdette itse kotiin nukkumaan 😈