TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?
Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Miten toimii sektioäiti? Puudutuksen vuoksi ei pääse edes kääntymään ja jos vauva on siinä samassa sängyssä, on pudottamisen vaara oikeasti olemassa.
Ja sektion jälkeen on niin pöllyssä aineista ja lääkkeistä, että vauvan nukkuminen samassa sängyssä on edesvastuutonta. Jollei tämä aloitus ole provo, toivon todella, että vauvan turvallisuus on edelleen ykkösasia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä uudistus on kuulema tullut joulukuun aikana. Eli marraskuussa varmaan vielä ollut vauvansängyt normaalisti. Itse haluaisin kokemuksia niiltä jotka ovat nyt joulu-tammikuussa olleet, eikö sänkyä vauvalle tosiaan saa missään tapauksessa vaikka kuinka itkee ja pyytää....? Ihan turha kommentoida noita "höpöhöpö tottakai vauvoille on sängyt" kommentteja jos ette TIEDÄ asiaa. En usko että neuvolan terveydenhoitaja valehtelisi tästä asiasta.
Ap
Älä nyt enää viitsi. Joku saattaa ihan oikeasti uskoa sua ja menettää yöunensa.
Synnytin joulukuussa 2015 TYKSissä ja totta se on, ettei vauvoille ole omaa sänkyä siellä. Kuulemma halutaan edistää lapsen sekä äidin vuorovaikutusta ja imetyksen edistymistä. Ystäväni joka synnytti kesällä 2015 kertoi että silloin vielä vauvasängyt olivat käytössä. En tiedä, saako pyytämällä sellaisen. TYKSISSÄ kovin haluavat vierihoitoa edellämainittujen asioiden takia. Olin kaksi yötä ja suht hyvin sain jopa nukuttua vauva kainalossa. :-) mutta tosiaan kaikki ruoan hakemiset sekä suihkussa käynnit tuottivat päänvaivaa kun en halunnut jättää vauvaa yksin sängylleni. :D
Onpa asiat muuttuneet. Synnytin Naistenklinikalla vuonna 2003 ja tuolloin vauvaa ei saanut kantaa, aina piti rullata vauvansängyssä. Perusteluna se että äiti saattaa pyörtyä ja pudottaa vauvan. Se kuulosti jo silloin tavallaan omituiselta. Ja tavallaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimii sektioäiti? Puudutuksen vuoksi ei pääse edes kääntymään ja jos vauva on siinä samassa sängyssä, on pudottamisen vaara oikeasti olemassa.
Ja sektion jälkeen on niin pöllyssä aineista ja lääkkeistä, että vauvan nukkuminen samassa sängyssä on edesvastuutonta. Jollei tämä aloitus ole provo, toivon todella, että vauvan turvallisuus on edelleen ykkösasia.
Hassua, että lastenlääkärien ynnä muiden virallinen mielipide taitaa edelleen olla, että perhepeti on hitusen turvattomampi vaihtoehto kuin lapsi omassa sängyssään. Ainakaan perhepedissä ei saisi nukkua, jos on PISARAAKAAN alkoholia, muista päihteistä puhumattakaan, veressä. Vahvasti kipulääkitty ja ehkä edelliset 2-3 vrk valvonut äiti ahtaassa sängyssä vauvan kanssa ei kuitenkaan olekaan riski?
Vauva kannattaa synnyttää reilusti keskosena, niin laitetaan keskoskaappiin, jolloin tämä ongelma poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No harvemmin sitä buranasta ja panadolista tulee pöllyihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.
Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.
Hä, missä lakanat vaihdetaan ite?
Ainakin Seinäjoella. Sektioäiditkin joutuvat vaihtamaan itse lakanansa.
Myös Vaasassa. Hb niin alhaalla etten meinannut pystyssä pysyä. Vuodin todella runsaasti monta päivää joten siksikin ne lakanat oli pakko vaihtaa. Lisäverta ei haluttu antaa joten sängyn viereen tuotiin ämpäri, johon pissasin seisaaltani kahden hoitajan pitäessä minua pystyssä.
Kotona olisi varmaan kivempi synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.
Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.
Ainakin Seinäjoella. Sektioäiditkin joutuvat vaihtamaan itse lakanansa.
Myös Vaasassa. Hb niin alhaalla etten meinannut pystyssä pysyä. Vuodin todella runsaasti monta päivää joten siksikin ne lakanat oli pakko vaihtaa. Lisäverta ei haluttu antaa joten sängyn viereen tuotiin ämpäri, johon pissasin seisaaltani kahden hoitajan pitäessä minua pystyssä.
Kotona olisi varmaan kivempi synnyttää.
Sektio kotona ei kuullosta kivalle.
Tyksin työntekijä täällä hei. Totta on, ettei vauvoille enää anneta automaattisesti omaa sänkyä. Poikkeuksena mm. erityisen obeesien äitien vauvat. Sängyn kuitenkin voi erikseen pyytää, eikä asiasta ala kukaan vastaan vääntämään. Että no worries tulevat Tyksissä synnyttävät äidit :)
Tyksin työntekijä: Onko kaikissa sängyissä nykyään laidat? Minä painoin synnytyksen jälkeen 54kg ja olen muutenkin pienikokoinen. Lääkityksenä vain Panadol. En ollut tosin ihan kunnossa; hemoglobiini oli alle 80. Tyksissä unohdettiin tehdä verensiirto, vaikka tarkoitus oli, kun työntekijöillä vaihtui vuoro. t.se jonka vauva putosi
Vierailija kirjoitti:
Tyksin työntekijä täällä hei. Totta on, ettei vauvoille enää anneta automaattisesti omaa sänkyä. Poikkeuksena mm. erityisen obeesien äitien vauvat. Sängyn kuitenkin voi erikseen pyytää, eikä asiasta ala kukaan vastaan vääntämään. Että no worries tulevat Tyksissä synnyttävät äidit :)
Mikähän mahtaa olla tämän "sängyttömyys" politiikan tarkoitus ja järki? Ja kun sanotaan ettei kukaan ala asiasta vääntämään, niin onko tämä samanlaista asiasta vääntämättä jättämistä kuin särkylääkkeiden (ihan vain burana ja panadol), lakananvaihtojen, ruuan tuomisen, lisämaidon antamisen ynnä muiden pikkuasioiden kanssa, kuten tässäkin ketjussa on saatu lukea. Kun se kokemus on minulla ja useilla muilla että sitä vääntämistä yleensä harrastetaan kaikesta, missä äiti osastolla tarvitsisi hieman apua. Enkä nyt tarkoita tapauksia jossa äiti odottaa jotain hotellipalvelua, vaan ihan näistä jotka ei tolpillaan pysy, mutta silti täytyy vain yksin selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ette vapaaehtoisti kerro, että pyytämällä saa. Todella törkeää. Vain kiljuvat vaativat äidit saa mitä tarvii. Ujot ja hiljaiset ei. Kilttejä sorretaan. Vaikka kitusivat 3 vrk ilman yhtään unta kun pelkäävät tappavansa vauvansa, tiputtavansa kapealta sängyltä maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ette vapaaehtoisti kerro, että pyytämällä saa. Todella törkeää. Vain kiljuvat vaativat äidit saa mitä tarvii. Ujot ja hiljaiset ei. Kilttejä sorretaan. Vaikka kitusivat 3 vrk ilman yhtään unta kun pelkäävät tappavansa vauvansa, tiputtavansa kapealta sängyltä maahan.
Näin maailma toimii. Pitää opetella pitämään kiinni omista oikeuksista
Juuri ne heikoimmat ei jaksa pitää puoliaan. Vahvat jaksaa. Vahvoilla on yleensä tunijoukkojakin
Kuka vinkkaa aamulehteä ja iltalehtien palstoille. Tässä on hyvä heikkoja sorretaan juttu niille.
Vierailija kirjoitti:
Tyksin työntekijä: Onko kaikissa sängyissä nykyään laidat? Minä painoin synnytyksen jälkeen 54kg ja olen muutenkin pienikokoinen. Lääkityksenä vain Panadol. En ollut tosin ihan kunnossa; hemoglobiini oli alle 80. Tyksissä unohdettiin tehdä verensiirto, vaikka tarkoitus oli, kun työntekijöillä vaihtui vuoro. t.se jonka vauva putosi
On sängyissä laidat. Ne on sellaset mitkä saa napista painamalla alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla tämän "sängyttömyys" politiikan tarkoitus ja järki? Ja kun sanotaan ettei kukaan ala asiasta vääntämään, niin onko tämä samanlaista asiasta vääntämättä jättämistä kuin särkylääkkeiden (ihan vain burana ja panadol), lakananvaihtojen, ruuan tuomisen, lisämaidon antamisen ynnä muiden pikkuasioiden kanssa, kuten tässäkin ketjussa on saatu lukea. Kun se kokemus on minulla ja useilla muilla että sitä vääntämistä yleensä harrastetaan kaikesta, missä äiti osastolla tarvitsisi hieman apua. Enkä nyt tarkoita tapauksia jossa äiti odottaa jotain hotellipalvelua, vaan ihan näistä jotka ei tolpillaan pysy, mutta silti täytyy vain yksin selvitä.
Kuten joku toinen jo aiemmin mainitsikin, tarkoituksena on vierihoidolla parantaa äidin ja vauvan välille kehittyvää vuorovaikutussuhdetta. Ei ole omasta mielestänikään mikään paras idea, mutta minkäs teet kun ylempi taho päättää. Varmaan koko idea kuopataan jossain kohtaa, mikäli äidit tarpeeksi vaativat vauvoilleen sänkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallsita synnyttäneiden osastolla että äidit vaihtaa lakanat itse.
Voi jeesus! Että sairaalassa pitää POTILAAN vaihtaa lakanat itse! Ja ihan saman sairaalamaksun per pv joutuu maksamaan kuin muutkin sairaalan potilaat. Olen typertynyt. En toisaalta ihmettele: kokemukseni hoidosta ja kohtelusta synnyttäneiden vuodeosastolla oli suoraan sanottuna suoraan helvetillistä. Itse toimin myös terveydenhuoltoalalla ja täytyy myöntää, että jos hoitaisimme potilaita samalla ylenkatsovalla asenteella ja osaamatta arvioida potilaiden kuntoa, meillä kuolisi viikottain potilas osastolle. Kätilöt kuitenkin näemmä selviytyvät, koska potilasaines on niin sitkasta ja nuorta perustervettä.
Mutta että ruoka pitää hakea aulasta, itse pitää pedata, vauvaa itse hoidettava 24/7, ei vauvansänkyä, ei kipulääkettä, ei mitään? Viekää seuraavaksi ne v***maiset kätilöt, mutta jättäkää pari empaattista lastenhoitajaa tai vielä mieluummin joku kiva vanha apuhoitaja.
Nimimerkillä perse repesi, eppari ym repeämähaavat repesi, häntäluu poikki, 3 yötä valvomista, vauva sinivalossa, hb 70, ei kipulääkettä eikä ruokaa
Kuuleppa nyt! Sille on ihan petuste, että siellä synnyttäneiden vuodeosastolla tehdään itse asioita eikä maata kuin possut pedissä. Synnytyksestä nimittäin toipuu nopeammin, jos lähtee liikkeelle eikä jää kahdeksi viikoksi odottelemaan lapsivuodekuumetta.
Itselläkin oli hemppari vain 70 synnytyksen jälkeen ja pahat repeämät, mutta lakanoiden vaihto, puhtaiden vaatteiden etsiminen ja ruoan haku ruokasalista sujui ihan hyvin siitä huolimatta. Siellä ei keneltäkään odoteta mitään urheilusuorituksia vaan ihan tavallisia normaaleja arjen rutiineja.
Ymmärrän toki, jos on juuri leikattu ja liikkuminen tuntuu hankalalta/huimaa/on kipuja niin silloin ei tarvitse lähteä koheltamaan ruokasaliin. Ja tätä koppajuttuakaan en ihan ymmärrä ihan käytännönsyistä. Naistenklinikalla on muuten ainakin osassa perhehuoneissa parisängyt.
En voi ymmärtää sitä, miten osa ihmisistä uhriutuu sairaalaan joutuessaan, kyllä normaalilla terveellä aikuisella on ihan omasta itsestä lähtevä kiinnostus ja vastuu omasta hyvinvoinnistaan ja terveydestään.
Ps. Ap:lle tiedoksi TYKS:ssä täytyy olla vauvakoppia ja ylimääräisiäkin tod.näk. jossain varastossa, koska talossa hoidetaan vauvoja ihan osastohoidossa.
Ööö tiedetään kyllä.