TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?
Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?
Kommentit (192)
Iloinen äiti kirjoitti:
Kantoliinaan voi vauvan laittaa, kun hakee ruokaa jne. Suihkun ajaksi joko mukaan (vastasyntynyt voi nukkua kylppärin lattialla pyyhkeiden päällä odottamassa äitiä, pehmoisesti ja lämpimästi vaan peittoa ympärille) tai tosiaan tyynyjen väliin sängylle.
Tuntuu että moni on vieraantunut siitä, miten nisäkäsemo on poikasensa kanssa. Itse en vaan pystynyt vauvaa pitämään siinä kopassa vaan oli oltava lähekkäin koko ajan. Vessaankin otin vauvan mukaan ellei hän ollut juuri nukahtanut. Ja minun sängyssä nukuttiin molemmat tai oikeastaan vauva kyllä aika tehokkaasti tilasi maitoa yhden kokonaisen yön ennen kuin oli vielä vuorokaudenkaan ikäinen.
Pesiminen auttaa imetystä ja on hyväksi vauvalle ja äidille. Aivan loistavaa tämä, että nykyään ruvetaan oikeasti ymmärtämään sitä, mikä on evoluutiobiologiselta kannalta ihmisvauvalle ja hänen äidilleen luonnollista ja parasta.
Kissahan toimii noin ja on muuteb kissaemot tosi väsyneitä ja stressantuneita, kun ovat pentunsa saaneet. Eli en suosittele ihmiselle.
Valinnanvapautta pitää olla.
Voiko olla, että sänkyä ei vauvalle saa, vaikka kuinka itkisi ja rukoilisi..? Joillainhan voi onnistua toi vieressä nukkuminen hyvin, mutta on paljon tekijöitä jotka sen tekee mahdottomaksi! Ihan uskomattomalta kuulostaa
Iloinen äiti kirjoitti:
Kantoliinaan voi vauvan laittaa, kun hakee ruokaa jne. Suihkun ajaksi joko mukaan (vastasyntynyt voi nukkua kylppärin lattialla pyyhkeiden päällä odottamassa äitiä, pehmoisesti ja lämpimästi vaan peittoa ympärille) tai tosiaan tyynyjen väliin sängylle.
Tuntuu että moni on vieraantunut siitä, miten nisäkäsemo on poikasensa kanssa. Itse en vaan pystynyt vauvaa pitämään siinä kopassa vaan oli oltava lähekkäin koko ajan. Vessaankin otin vauvan mukaan ellei hän ollut juuri nukahtanut. Ja minun sängyssä nukuttiin molemmat tai oikeastaan vauva kyllä aika tehokkaasti tilasi maitoa yhden kokonaisen yön ennen kuin oli vielä vuorokaudenkaan ikäinen.
Pesiminen auttaa imetystä ja on hyväksi vauvalle ja äidille. Aivan loistavaa tämä, että nykyään ruvetaan oikeasti ymmärtämään sitä, mikä on evoluutiobiologiselta kannalta ihmisvauvalle ja hänen äidilleen luonnollista ja parasta.
Siinä on vaan semmonen juttu että kantoliinan sitomisen harjoittelu ei välttämättä onnistu ihan tuosta vaan. Moni äiti on vielä aika heikossa kunnossa juuri synnytettyään, eikä kantoliinan kanssa harjoittelu välttämättä tule ensimmäisenä mieleen kun pyörryttää ja heikottaa. Itsekin kyllä käytin kantoliinaa vauvalla, mutta juuri synnyttäneenä en olisi sitä edes kokeillut. Ja kyllä meillä ainakin onnistui ihan hyvin vauvan kanssa ihokontaktit ja pesimiset, imetys yms luonnolliset adiat, vaikka kävinkin suihkussa ja vessassa niin että vauva makasi synnärillä kärryssä. Vähän nyt liioittelun makua tuossa kommentissasi.
Varmasti noni parina ekana yönä mutta sitten kun pääsee jo paremmin liikkeelle tuntuisi vaan paljon helpommalta että vauvan saisi hetkeksi omaan koppaan. Ymmärrän kyllä että vierihoito on monesta syystä hyvä asia mutta nyt tuntuu että on menty vähän liian pitkälle kun vauvojen sängyt on kokonaan takavarikoitu. Todennäköisestihän tähän syynä on eniten tilanpuute, kun TYKS on kolme äitiä samassa huoneessa. Voi tietty olla ettei asia sitten todellisuudessa ole ollenkaan hankala, tai että sängyn voi saada pyytämällä ainakin joissain tilanteissa. Näin raskaushormoneissa sitä tietty huolehtii etukäteen vähän liikaa kaikkea mahdollista. Mutta tällä hetkellä tuntuu tosi ahdistavalta tuo tuleva osastojakso.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.
Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.
Hä, missä lakanat vaihdetaan ite?
Hgin naistenklinikalla minun edellytettiin vaihtavan lakanat itse. Sektion jälkeen en saanut kävellä vauvaa katsomaan tarkkailuhuoneeseen, vasn piti odottaa omaista, joka työntää minut sinne pyörätuolissa. Mutta lakanat piti itse hakea ja vaihtaa.
Kyllä sängyt on. Ihan höpöjuttuja taas
Mutta ei enää ole vauvoille huonetta. Vauvat on omissa sängyissä äidin vieressä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sängyt on. Ihan höpöjuttuja taas
Mutta ei enää ole vauvoille huonetta. Vauvat on omissa sängyissä äidin vieressä
Ei kai missään enää ole erillistä vauvalaa ollut aikoihin, vaan vauvat on aina vierihoidossa. Jos tuo kopattomuus on totta niin en yhtään ymmärrä miten sen pitäisi aina toimia. On ihan eri juttu nukkua kotona isossa sängyssä perhepedissä kuin sairaalan max 80 cm leveässä. Itse en olisi saanut nukuttua hetkeäkään vauva vieressäni, hädin tuskin sain edes vaihdettua asentoa sektion jälkeen. Sängystä nouseminen samalla vauvaa varoen olisi ollut mahdotonta. Käsittämätön ratkaisu!
48, onko sulla siis tietoa asiasta tän vuoden puolelta? Neuvolahoitajan mukaan uusi käytäntö, kuulin tästä joulukuun neuvolassa. Samoin tutultani joka tekee tuolla työkeikkaa silloin tällöin. Mitään vauvaloitahan ei ole ollut enää vuosiin missään.
Kuulit neuvolan trveydenhoitajalta vai kuulit neuvolakäynnillä olevalta äidiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2004 oli taas sairaalassa niin kiirettä että mut unohdettiin sänkyyn sektio potilaana ja edes iltapalaa ei tuotu vaikka olin se pyytänyt. Siis koko päivä syömättä..
Eikö kukaan henkilökunnasta käynyt koko päivänä luonasi? Etkö pystynyt käyttämään kelloa/ hälytysnappia?
En ole tuo edellinen vastaaja, oma kokemus vuodelta 2010 on se, että koko päivässä en saanut ruokaa, koska aamulla ei omat jalat kantaneet (puudutus), päivällä heikotti niin, että en pysynyt pystyssä ja illalla sain lisää verta, enkä päässyt sängystä minnekään. Jokaiselle huoneessa käyneelle hoitajalle muistutin, että en ole saanut ruokaa, voisiko joku tuoda jotain ja aina luvattiin sanoa Irmalle/Kaisalle/Leenalle, että tämä toisi. Mitään ei näkynyt. Soitin kelloa ja kysyin ruuan perään, kävijä yleensä totesi, että sitä saa, kun vaan menee hakemaan!
Illalla mies toi pizzaa, kun ei muuta noutoruokaa siihen hätään keksinyt ja me saimme kamalat haukut siitä, kun ruuantuoksu täytti koko osaston. Kuulemma oli sopimatonta tuoda sinne ruokaa, parempi mennä kahvioon kahville. Mutta kun minä en päässytsiitä sängystä minnekään!
Ratkaisu on ihan yksinkertainen: eka kävijä (oli se sitten isä, mummo, paras kaveri jne.) tuo tullessaan vaunut ja ne asetetaan ahtaassa huoneessa äidin sängyn vierelle. Vauva voi nukkua siinä. Muussa tapauksessa sairaalasta kotiutuu kolmantena päivänä synnytyksestä joukko zombeja, jotka ei jaksa kotona tehdä univelkaisina mitään. Ja vauvaa inhotaan alusta alkaen, koska sen kanssa oli sairaalassa niin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti noni parina ekana yönä mutta sitten kun pääsee jo paremmin liikkeelle tuntuisi vaan paljon helpommalta että vauvan saisi hetkeksi omaan koppaan. Ymmärrän kyllä että vierihoito on monesta syystä hyvä asia mutta nyt tuntuu että on menty vähän liian pitkälle kun vauvojen sängyt on kokonaan takavarikoitu. Todennäköisestihän tähän syynä on eniten tilanpuute, kun TYKS on kolme äitiä samassa huoneessa. Voi tietty olla ettei asia sitten todellisuudessa ole ollenkaan hankala, tai että sängyn voi saada pyytämällä ainakin joissain tilanteissa. Näin raskaushormoneissa sitä tietty huolehtii etukäteen vähän liikaa kaikkea mahdollista. Mutta tällä hetkellä tuntuu tosi ahdistavalta tuo tuleva osastojakso.
Ap
Kyllä ne vauvasängyt on hyvin mahtunut sinne huoneeseen :) tyksissä vaan suositaan paljon vierihoitoa. Itsekin vierastin kovasti vierihoitoajatusta, kun odotin esikoista. Olin kauhusta kankea, kun esikoinen laitettiin paitani sisään synnytyksen jälkeen ja meidät jätettiin osastolle yksin. En edes vesilasia uskaltanut kurkottaa ottamaan, vaikka janotti kamalasti. Kyllä se siitä sitten lähti luonnistumaan eikä meillä lapsi nukkunut ensimmäiseen vuoteen muualla kuin perhepedissä. Tyksissä osastolla olevat kätilöt ovat todella ihania. Hyvin sulla siellä menee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2004 oli taas sairaalassa niin kiirettä että mut unohdettiin sänkyyn sektio potilaana ja edes iltapalaa ei tuotu vaikka olin se pyytänyt. Siis koko päivä syömättä..
Eikö kukaan henkilökunnasta käynyt koko päivänä luonasi? Etkö pystynyt käyttämään kelloa/ hälytysnappia?
Pyysin iltapalaa ja se unohdettiin. Lopulta painoinkin sitä nappia 4 tunnin odotuksen jälkeen. Olivat unohtaneet minun.
Samoin niiden piti kävelyttää minua, hirveet tuskat oli, kun ilmaa oli kertynyt ja se ilma poistuu vain kävelemällä. Yksin en saanut kävellä.Senkin unohtivat vaikka useesti sitä kävelyttämistä pyysin. Lopulta mies tuli mua kävelyttämään.
Taas esikoisen synnytyksen aikana vielä hoitajat hoiti vauvojakin vauvalassa. Silloin oli vuosi 2001. Tukea sai imetykseen todella paljon. Hieno vuosinoli toi 2001.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on ihan yksinkertainen: eka kävijä (oli se sitten isä, mummo, paras kaveri jne.) tuo tullessaan vaunut ja ne asetetaan ahtaassa huoneessa äidin sängyn vierelle. Vauva voi nukkua siinä. Muussa tapauksessa sairaalasta kotiutuu kolmantena päivänä synnytyksestä joukko zombeja, jotka ei jaksa kotona tehdä univelkaisina mitään. Ja vauvaa inhotaan alusta alkaen, koska sen kanssa oli sairaalassa niin hankalaa.
Itse kun olin osastolla 2014, niin sinne ei saanut tuoda mitään sellaista ylimääräistä, mikä ei mahtunut lokerikkoihin ja yöpöydälle. Synnyttäjille jaetussa lappusesta luki, että turvakaukaloa, vaunuja ym. ei saa säilyttää huoneessa. Eipä niihin huoneisiin edes olisi vaunuja mahtunutkaan.
Nimenomaan terveydenhoitajalta kuultua. Täytyy sitten viedä oma koppa tai vaunut, eihän ne niitä voi poiskaan heittää, jos ei sänkyä vauvalle mitenkään saa. En vaan koe ihmismäisenä enää tuollaista pakottamista jatkuvaan vierihoitoon, kun ei se kotonakaan ole suunnitelmissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan terveydenhoitajalta kuultua. Täytyy sitten viedä oma koppa tai vaunut, eihän ne niitä voi poiskaan heittää, jos ei sänkyä vauvalle mitenkään saa. En vaan koe ihmismäisenä enää tuollaista pakottamista jatkuvaan vierihoitoon, kun ei se kotonakaan ole suunnitelmissa.
Ap
No sä voit kyllä soittaa sinne osastolle, jos asia noin vaivaa. Sulle soitetaankin päivää ennen sektiota ja voit vielä silloin pyytää sitä vauvasänkyä
Varmasti on sängyt
Ihan höpöjuttuja taas
Vierailija kirjoitti:
Ota omat vaunut/rattaat tai makuukoppa mukaan. Se mahtuu sängylle
Mutta älytöntä jos "säästöissä" on menty jo noin naurettavuuksiin!
Infolappusessa luki (ainakin vielä puoli vuotta sitten) ettei esim. vaunuja saa säilyttää huoneessa. Toki eri sairaaloissa voi olla eri käytännöt.