Miksi asiakkaan ostoksista tulee liukuhihnan päässä heti ongelma?!
Kun kassa saa ostokset vedettyä hihnan läpi ja maksun lunastettua alkaa saakelinmoinen mulkkaus ja hihnan laarin jakajalla paukutus jos vielä pakkailet kun seuraava asiakas on vuorossa. Kaikki herkkä ruokararvike on aina rutussa, jugurtit hajalla ja tomaatit muussina kun hihna vyöryttää maitotölkkejä päälle.
Voinko vaatia vahingonkorvausta ja uutta tuotetta jos kassa rikkoo kermaviilini heti kättelyssä hakatessaan sillä saatanan jakajalla?!
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kaupassa töissä. Mutta ethän nyt voi olettaa, että itse ehtisit pakkaamaan kaikki tavarat ennen seuraavaa asiakasta. Varsinkin ruuhka-aikaan, kun niitä asiakkaita on takanasi kunnon jono. Ja toki omalla toiminnalla voi varautua. Eli latoo hihnalle ensin painavimmat. Ja viimeiseksi kevyimmät. Näin ne maitotölkit ei ruttaa niitä tomaatteja. Samaten ala heti pakkaamaan, ainakin ne painavimmat pois hihnalta.
Kaikki keinot käytössä, mutta koska ostan kerralla paljon, vie pakkaaminen kuitenkin aina sen minkä se vie. Sillä aikaa kassa on tosin hakannut ostokseni muussiksi. Taidan käydä jatkossa maksamassa vasta kun tavarat on kasseissa, saatana.
Niin, saat toki käyttää tuon ostosten kassasta läpi menemiseen kestävän ajankin siihen pakkaamiseen ettei tarvitse vain seistä toimettomana, luottokortti tanassa...
Jos itselläni on enemmän ostoksia niin pakkaan sitä mukaa kun tulevat kassan läpi ja maksan sitten. No broblem :)
Vierailija kirjoitti:
Saksan-kielisessä euroopassa ei ole kassan päässä extra-tilaa tai jakajia, vaan ostokset nostetaan takaisin kärryyn ja siirrytään erillisille pakkaustasoille pakkaamaan. Joku ehkä muistaa että Suomessakin oli ensiksi tämä systeemi Lidleissä, mutta suomalaisten junttimaisuuden ja itsekkyyden takia se ei toiminut. Eli laskeutukaa pilvilinnoistanne valittajat ja huomioikaa muut asiakkaat.
Itse en ole koskaan käynyt "saksankielisessä euroopassa" joten en tunne paikallista tapaa pakata ostoksia. Toki olisin toiminut esim. Lidlissä ohjeistuksen mukaan jos sellaisen olisin saanut tai edes kassoilla olisi ollut toivottu toimintamalli kirjallisena.
Aina olen kaupassa kuin kaupassa pyrkinyt selviytymään kassasta mahdollisimman nopeasti mutta en voi tietää mitä minulta odotetaan jos sitä ei vaivauduta kertomaan. Ihan maalaisjärkeä toki saa käyttää ja minäkin olen joskus kassaruuhkassa laittanut ostokset nopeasti takaisin kärryyn ja pakannut sivummalla. Tämä johtuu ehkä osittain siitä että äiti on töissä K-Super Marketissa niin olen kuullut muutamankin tarinan "hankalista" asiakkaista ja oppinut itse ottamaan henkilökunnan huomioon :)
Minua taas ärsyttää hyvin suuresti se, että jos latoo ostokset kassalle, ja lopuksi laittaa muovipussin sinne alkupäähän ostosten päälle (aina ei muista laittaa ensimmäisenä), kassa ei ikinä tajua ottaa sitä pussia ensin että pääsisi pakkaamaan! Vaikka ylettyisi siihen kurkottelematta. olisinpa kassa, olisin hyvä siinä
Suomessakin pitäisi olla käytössä Ruotsissa jo kauan olleet kauppaskannerit. Eli otat kärryt, muovipusseja ja skannerin portilta, skannaat itse tuotteet ja laitat kassiin. Kassalla sitten vaan maksat tuotteet. Joissain kaupoissa olen joskus nähnyt että kassit punnitaan että ei tule mitään ylimääräistä mukaan.
Tuo perus hylly-kärry-kassa-kassit siirtely on aivan turhaa ja ihan perseestä!
Siitä lähtien kun kuningas asiakas tekee itse sen kiireen ja yrittää rynniä pois kassanpäästä. Ottakaas ihmiset iisimmin. Ei ole mitään kiirettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kaupassa töissä. Mutta ethän nyt voi olettaa, että itse ehtisit pakkaamaan kaikki tavarat ennen seuraavaa asiakasta. Varsinkin ruuhka-aikaan, kun niitä asiakkaita on takanasi kunnon jono. Ja toki omalla toiminnalla voi varautua. Eli latoo hihnalle ensin painavimmat. Ja viimeiseksi kevyimmät. Näin ne maitotölkit ei ruttaa niitä tomaatteja. Samaten ala heti pakkaamaan, ainakin ne painavimmat pois hihnalta.
Kaikki keinot käytössä, mutta koska ostan kerralla paljon, vie pakkaaminen kuitenkin aina sen minkä se vie. Sillä aikaa kassa on tosin hakannut ostokseni muussiksi. Taidan käydä jatkossa maksamassa vasta kun tavarat on kasseissa, saatana.
Juuri näin!
Kun vuorosi tulee, mene samantien pakkaamaan. Turha sitä kassan työskentelyä on jäädä tuijottelemaan.
Suomidorkat seisovat kiltisti kassan edessä koko tapahtuman ajan, maksuun asti. Kamat voi pakata ja kun kassa on valmis, mennä sitten maksamaan ja sen jälkeen pakkaamaan loput, jos vielä jotain pakkaamatta on. Ei se pöytä niin pitkä olet, että sitä ei jaksaisi kävellä kolme askelta takaisinpäin maksamaan.
Mä ainakin laitan ne jogurtit ja salaatit jne. aina sinne hihnan sivuun. Toki se auttaisi jos ne painavat laittaa ensin, jos se vaan on mahdollista.
Vilkuilen edellisen asiakkaan ostoksia vaan siksi, että näen ettei mikään mene ruttuun tai rikki, ja että asiakas ylettyy niihin.
Mulla on koko työvuoro odottaa, ei tarvi kiirehtiä yhtään ja sen myös aina kerron jos asiakas pahoittelee hitauttaan.
Ihan rauhassa pakkaatte omalla tyylillänne, ei kiirettä.
Yks vinkki olisi. Jos teitä on kaks tai useampi samaa porukkaa kaupassa, niin toinen voi lipata hihnalle ja toinen mennä pakkaamaan. Laitan aina pussin tulemaan, kunhan yletän ja huomaan että olis aikomus pakata.
Joudun tekemään paljon hankalia liikkeitä päivän aikana, jotka rasittaa kroppaa. Joten se pussi kannattaa laittaa ensimmäiseksi, mutta ei muiden tuotteiden alle.
Tehkää ostoksenne ihan rauhassa, aukioloaikojen puitteissa. Me kassat ei olla vihaisia vaikka teillä kestäisikin pakata. Jos toista asiakasta jonossa ärsyttää, jonoa voi vaihtaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Kun vuorosi tulee, mene samantien pakkaamaan. Turha sitä kassan työskentelyä on jäädä tuijottelemaan.
Suomidorkat seisovat kiltisti kassan edessä koko tapahtuman ajan, maksuun asti. Kamat voi pakata ja kun kassa on valmis, mennä sitten maksamaan ja sen jälkeen pakkaamaan loput, jos vielä jotain pakkaamatta on. Ei se pöytä niin pitkä olet, että sitä ei jaksaisi kävellä kolme askelta takaisinpäin maksamaan.
Minä jään tuijottelemaan kassan työskentelyä nähdäkseni, että esim. tarjoustuotteista veloitetaan oikea hinta.
Vierailija kirjoitti:
Jospa laittaisit maitotölkit ja muut "kovat"/painavat itse hihnalle ensin. Viimeiseksi salaatit ja pikarijogurtit. tällöin ne ei loppupäässä runnoudu ja on helpompi pakata painavat kassiin ensin. Järjenkäyttö on sallittua.
Juuri näin pitäisi toimia. En voi ymmärtää näitä jotka ensiksi laittavat "heikot" tuotteet ja niiden perään sitten painavat tuotteet litistämään ja mahdollisesti jopa hajoittamaan noita heikkoja tuotteita. Jos toimii noin, ei ole mitään syytä eikä oikeutta valittaa, koska olisit voinut estää sen omalla toiminnallasi. Joidenkin pitää aina päästä syyttämään muita, vaikka syy olisi ilmiselvästi oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Ei ei, nyt et ymmärtänyt. Pakkaan ensin, maksan vasta sitten. Jos kassa on valmis ennenkuin minä, voivoi, kassa odottaa. Saatana.
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen näitä valitusviestejä kun kaikkia ärsyttää kaikki, ja ihan ihme vääryyksiä tapahtuu muka syyttä suotta. Mulla ei koskaan oo tullut tällaistakaan ongelmaa vastaan, niinkuin ei suurinta osaa muistakaan ongelmista joista tällä palstalla valitetaan. Ylipäänsä kauppojen myyjät on yleisesti kivoja ja kohteliaita tyyppejä (ja kun muistaa että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan). No, ehkä toiset osaa elää tässä yhteiskunnassa hieman sujuvammin... ;)
Ei minunkaan ostoksia ole myyjä ruvennut ikinä jyskyttämään, eikä ole ilmehtinytkään ja hoputtanut millään tavalla. Pyrin pakkaamaan ostokseni nopeasti, mutta en ole nähnyt tuollaista ostosten jyskyttämistä kenen muunkaan kohdalla. Tämä aloitus oli ensimmäinen kerta kun tällaisesta kuulin. Hyvin asiallisiin myyjiin olen törmännyt tämän kaupungin kaupoissa, ei mitään valitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
No pitäähän sen myyjän siirtää se jakaja toiselle puolelle, etteivät seuraavan asiakkaan ostokset tule sinun puolellesi. Ja jos sinulla on niin paljon ostoksia, että sinun puolesi laarista täyttyy, niin ne ostoksesi työntävät jakajaa sinne toisen asiakkaan puolelle, jolloin myyjän täytyy siirtää sitä, etteivät ostoksenne mene sekaisin. Ei kai siinä sen kummemmasta ole kyse?
Ei, kyllä AP:n tapauksessa myyjä on yrittänyt tahallaan hajoittaa AP:n ostamia tuotteita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ruuhkaa niin latele ne tavarat kärryyn takaisin ja pakkaa sivummalla,ongelma poistuu.
Muualla maailmassa, vaikkapa Etelä-Euroopassa, isojenkin markettien kassat pitävät vastaavassa tilanteessa hymyillen taukoa eivätkä ota seuraavan asiakkaan tavaroita ennen kuin edellinen on saanut omansa pakattua. Näin tapahtuu, vaikka jono olisi megalomaanisen pitkä. Voisi ottaa meillekin mallia.
Kassat varmaankin tottuisivat tähän, mutta entäs ne muut asiakkaat?
Ei tuottaisi minkäänlaista ongelmaa. Jaksan kyllä seisoa ja odottaa. Jos on olevinaan niin kiireinen, niin sitten ei käy kaupassa silloin kun siellä on muita. Näin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en toisten mulkkauksia katsele, laitan omaan sopivaan tahtiin ostokset reppuun ja kasseihin. Liikun pyörällä, jote joudun miettimään pakkaamista tarkemmin.
Tuo kevyempien tavaroiden viimeiseksi laittaminen on hankalaa, jos teet ostokset korin kanssa. Koriin pakkaan ne painavat tölkit alle, ja kaiken kevyen päälle. Kun rupeat ostoksia nostamaan kukkurallisesta korista hihnalle, kestää kauan kun pääset niihin tölkkeihin käsiksi. Sulla on hihnalla jo menossa ne kevyet tuotteet. Kassan tehtävä on nostaa ne kevyet hihnalta sivuun. Ja meillä tämä on automaattinen teko jokaiselta kassatyöntekijältä. Hyvin ovat S-marketissa kouluttaneet.
Periaatteessa tämä on totta kyllä. Mutta jos on isot ostokset (paljon kevyttä JA painavaa tavaraa), niin eikö kannattaisi käyttää kärryä? Sitten kun on vähemmän, se kori riittää ja itse ainakin onnistun joka kerta sieltä koristakin kaivamaan ne painavamman alta ensin kassahihnalle, ei ole niin vaikeaa.
Onnistun myös isoja ostoksia tehdessä tavaroiden hihanlle latomisen jälkeen liikahtamaan sinne toiseen päähän aloittamaan pakkaamista ENNEN kuin kaikki tuotteet ovat edes menneet kassan läpi. Sitten välillä maksan, jonka jälkeen pakkaan loput. Aina sujuu kaupassa käynti mukavasti, mitään ei mene rikki ja kassatyöntekijä on miellyttävä.
Oisko valittajilla tässä kuitenkin peiliin katsomisen paikka?
No noiden valittajien mielestä liian vaikeaa tuollainen. Siinähän joutuisi ottamaan muutaman ylimääräisen askeleen, ja voin hyvin kuvitella nuo valittajat puuskuttamassa ylipainojensa kanssa naama punaisena, poskissa violetit ruusukkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ruuhkaa niin latele ne tavarat kärryyn takaisin ja pakkaa sivummalla,ongelma poistuu.
Entä jos on kori?
No mitäs luulisit? Sinne koriin sitten takaisin.
Ehkä vittumaisinta on se, että jos omat ostokset menee sinne kauemmaiseen laariin ja menet niitä heti kärppänä sinne pakkaamaan, niin kun maksun aika koittaa, on siihen korttipäätteelle parkkeerannut se seuraava asiakas, jonka ostoksia ei tietystikään ole vielä edes aloitettu piippaamaan, koska minulla on vielä omani maksamatta. Hätistä se siitä pois, että saat korttisi lukijaan jne. Siinä sitten mulkoillaan kun koko hänen perässään oleva jono joutuu pakittamaan tämän yhden yli-innokkaan hätähousun takia.
Siksi en aloita pakkaamista ennen maksua, jos ostokseni menevät siihen kauemmaiseen laariin. Aloitan pakkaamisen ennen maksua vain, jos voin jäädä siihen korttipäätteen viereen pakkaamaan, eli ostokseni menevät siihen ekaan laariin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vittumaisinta on se, että jos omat ostokset menee sinne kauemmaiseen laariin ja menet niitä heti kärppänä sinne pakkaamaan, niin kun maksun aika koittaa, on siihen korttipäätteelle parkkeerannut se seuraava asiakas, jonka ostoksia ei tietystikään ole vielä edes aloitettu piippaamaan, koska minulla on vielä omani maksamatta. Hätistä se siitä pois, että saat korttisi lukijaan jne. Siinä sitten mulkoillaan kun koko hänen perässään oleva jono joutuu pakittamaan tämän yhden yli-innokkaan hätähousun takia.
Siksi en aloita pakkaamista ennen maksua, jos ostokseni menevät siihen kauemmaiseen laariin. Aloitan pakkaamisen ennen maksua vain, jos voin jäädä siihen korttipäätteen viereen pakkaamaan, eli ostokseni menevät siihen ekaan laariin.
Joo, olen huomannut tämän usein! Toisinaan kysyn seuraavalta, haluaako hän siis maksaa?
Harvan huumorintaju riittää tähän.
Asia ratkeaa niin, että jätän kärrin päätteen kohdalle kun lähden pakkaamasn ja palaan päätteelle vasta kun ostokset ovat kasseissa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vaa sanoin straight facel et vittuuks tapoit mun maitotölkin.
Mikä helvetin "straight facel"? Sanohan suomeksi tuo sama. Miksi et kokonaan englanniksi kirjoittanut tuota? Koetatko saada jotain ns. uskottavuutta asiaasi tuollaisella huonolla englannilla?
Pienenpieni olen. Ei ou mittään lihaksia, ja koita nyt vaan hyväksyä, että MINÄ en saa työnnettyä niitä kärryjä. Ei meillä ole mitään sinkku-kärryjä. Vain noita suku-kärryjä. Nekin on ulkona, ja pitäis tuolla loskapaskajäässä yrittää sisään ne saada.
Mä shoppailen korilla, se on hyväksytty valinta. Jos jollain on niin stanan kiire, ettei ehdi mun pakkailuja odotella, niin menköön toiseen jonnon. Tai vaikka kauppaan.