Miksi asiakkaan ostoksista tulee liukuhihnan päässä heti ongelma?!
Kun kassa saa ostokset vedettyä hihnan läpi ja maksun lunastettua alkaa saakelinmoinen mulkkaus ja hihnan laarin jakajalla paukutus jos vielä pakkailet kun seuraava asiakas on vuorossa. Kaikki herkkä ruokararvike on aina rutussa, jugurtit hajalla ja tomaatit muussina kun hihna vyöryttää maitotölkkejä päälle.
Voinko vaatia vahingonkorvausta ja uutta tuotetta jos kassa rikkoo kermaviilini heti kättelyssä hakatessaan sillä saatanan jakajalla?!
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ruuhkaa niin latele ne tavarat kärryyn takaisin ja pakkaa sivummalla,ongelma poistuu.
Muualla maailmassa, vaikkapa Etelä-Euroopassa, isojenkin markettien kassat pitävät vastaavassa tilanteessa hymyillen taukoa eivätkä ota seuraavan asiakkaan tavaroita ennen kuin edellinen on saanut omansa pakattua. Näin tapahtuu, vaikka jono olisi megalomaanisen pitkä. Voisi ottaa meillekin mallia.
Kassat varmaankin tottuisivat tähän, mutta entäs ne muut asiakkaat?
Tarpeeksi usein kun sattuu niin tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ruuhkaa niin latele ne tavarat kärryyn takaisin ja pakkaa sivummalla,ongelma poistuu.
Entä jos on kori?
Silloin ei kyllä tavaraakaan voi paljon olla. Siinähän tulee ensin seuraavan asiakkaan ostokset sen jakajan toiselle puolelle. Jos siinä seuraavan asiakkaan ostoksien ja maksamisen aikana ei ehdi korillista tavaroita pakkaamaan, niin jokin on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa, vaikkapa Etelä-Euroopassa, isojenkin markettien kassat pitävät vastaavassa tilanteessa hymyillen taukoa eivätkä ota seuraavan asiakkaan tavaroita ennen kuin edellinen on saanut omansa pakattua. Näin tapahtuu, vaikka jono olisi megalomaanisen pitkä. Voisi ottaa meillekin mallia.
Joissakin maissa kassa myös pakkaa ostokset asiakkaalle iloisen hymyn kera.. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en toisten mulkkauksia katsele, laitan omaan sopivaan tahtiin ostokset reppuun ja kasseihin. Liikun pyörällä, jote joudun miettimään pakkaamista tarkemmin.
Tuo kevyempien tavaroiden viimeiseksi laittaminen on hankalaa, jos teet ostokset korin kanssa. Koriin pakkaan ne painavat tölkit alle, ja kaiken kevyen päälle. Kun rupeat ostoksia nostamaan kukkurallisesta korista hihnalle, kestää kauan kun pääset niihin tölkkeihin käsiksi. Sulla on hihnalla jo menossa ne kevyet tuotteet. Kassan tehtävä on nostaa ne kevyet hihnalta sivuun. Ja meillä tämä on automaattinen teko jokaiselta kassatyöntekijältä. Hyvin ovat S-marketissa kouluttaneet.
Periaatteessa tämä on totta kyllä. Mutta jos on isot ostokset (paljon kevyttä JA painavaa tavaraa), niin eikö kannattaisi käyttää kärryä? Sitten kun on vähemmän, se kori riittää ja itse ainakin onnistun joka kerta sieltä koristakin kaivamaan ne painavamman alta ensin kassahihnalle, ei ole niin vaikeaa.
Onnistun myös isoja ostoksia tehdessä tavaroiden hihanlle latomisen jälkeen liikahtamaan sinne toiseen päähän aloittamaan pakkaamista ENNEN kuin kaikki tuotteet ovat edes menneet kassan läpi. Sitten välillä maksan, jonka jälkeen pakkaan loput. Aina sujuu kaupassa käynti mukavasti, mitään ei mene rikki ja kassatyöntekijä on miellyttävä.
Oisko valittajilla tässä kuitenkin peiliin katsomisen paikka?
En käytä kärryä, koska ne ovat tosi isoja ja painavia(olen pieni naisimmeinen). En meinaa saada edes kääntymään niitä. Jos ne olisi niin kuin ennen vanhaan, niin toki. Nyt ne on jotain osta kerralla koko suvulle-kokoa.
Ei mulla ole kaupassa käynnistä mitään valittevaa. hyvin on männynä :) Minä käytän sen ajan mikä mulla menee. En hidastele, mutta en piudä niin kiirettä, että pakkaisin miten sattuu :)
Ja tosiaan, kassa ei ole ikinä multa mitään hajottanut.
Anteeksi, mutta kuinka pieni olet vai etkö omista yhtäkään lihasta? Itse olen alle 160 cm ja noin 54 kg. Mutta silti saan oikein sukkelasti työnnettyä niitä normaaleja Prisma kärryjä. Pienissä kaupoissa on monesti pieniä kärryjä ja suurissa marketeissa (kuten CM ja Prisma), löytyy myös se sinkkumalli kärryistä. Käytän niitä muutenkin jos ostain vain vähän. Jos joudun kurottelemaan hyllystä jotain, niin korin joutuu laskemaan maahan. Ja olen huomannut, että todellakaan kaikki eivät huomaa tällaisia esteitä lattialla. Vaan törmäillään. Tästä syystä koria mukavampia on ne sinkkukärryt pieniin ostoksiin.
Pakkaaminen on taitolaji, joka vaatii hyvää avaruudellista hahmotuskykyä, silmä-käsi-koordinaatiota ja organisointikykyä. Toisilla on siihen paremmat synnynnäiset valmiudet, mutta suurimmasta osasta harjoittelu voi tehdä mestarin. ;)
Vierailija kirjoitti:
Jospa laittaisit maitotölkit ja muut "kovat"/painavat itse hihnalle ensin. Viimeiseksi salaatit ja pikarijogurtit. tällöin ne ei loppupäässä runnoudu ja on helpompi pakata painavat kassiin ensin. Järjenkäyttö on sallittua.
Tämä! Kaikilla on joku ihme hinku laittaa sipsipussi ensin hihnalle ja vikana 2 kg perunoita vaikka tämä vaikeuttaa heidän pakkaamistaan ja hidastaa huomattavasti. T. Ex kassaneiti
Nämä jotka kitisevät rikkoutuvista tuotteistaan ovat lähes aina niitä, jotka laittavat itse foliokantiset jugurttipurkit ja avonaisessa pussissa olevat salaatit ja helposti muussautuvat tomaatit heti ensimmäiseksi kassahihnalle, koska "enhän minä jaksa alkaa kaivamaan painavia maitopurkkeja niiden alta". Kassa sitten joutuu miettimään että mitenhän nämä saataisikaan hihnalle niin, että ei menisi mamman kermaviilit pitkin kaukaloa. Ja tietenkään en voida ruuhka-aikana itse mennä pakkaamaan jo valmiiksi tavaroita sen aikaa kun kassa vetää niitä lukijasta, vaan seisotaan maksupisteellä ihmettelemässä ja seisomassa.
Muovikassit ladotaan hihnalle viimeiseksi ja sitten seistä tönötetään että päästään pakkaamaan...
Vierestä seurannut
Jos molemmat kassapäädyt ovat täynnä, pysäytän hihnan ja piippaan silti seuraavan asiakkaan tuotteita valmiiksi sille pysäytetylle hihnalle. Kun jompikumpi pääty tyhjenee, päästän tuotteet liukumaan päätyyn. Toisinaan teen näin siirtelen ostoksia siihen asiakkaan puoleisen hihnan alkuun, josta tämä kolmas asiakas hoksaakin lähes aina alkaa jo pakata tuotteita. Koskaan ollut ongelmaa, ja asiakkaat on tyytyväisiä, kun homma menee kuitenkin koko ajan eteenpäin :)
Saa käyttää: Lataa hihnalle periaatteella painavimmasta kevyempään, itse lataan summittaisesti vielä vaikka kuivakaappiin menevät yhteen kasaan, maidot toiseen, pakasteet yteen, kylppärikamat jne erikseen. Helpompi sitten purkaa. Ihan ensimmäisenä toki muovikassit. Kun tavarat hihnalla katso valmiiksi bonus- ja maksukortti 'esille'. Vie kärrysi pakkauspuolelle ja ala pakata. Nosta valmiiksi pakattu muovipussi ostoskärryyn. Yleensä kerkeän pakata kolme kassia kuudesta kun on maksun aika. Käy höyläämässä kortit, kiitä ja palaa pakkaamaan loput kassit. Sano heihei ja kotiin. Terveisin, äiti ja kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka kitisevät rikkoutuvista tuotteistaan ovat lähes aina niitä, jotka laittavat itse foliokantiset jugurttipurkit ja avonaisessa pussissa olevat salaatit ja helposti muussautuvat tomaatit heti ensimmäiseksi kassahihnalle, koska "enhän minä jaksa alkaa kaivamaan painavia maitopurkkeja niiden alta". Kassa sitten joutuu miettimään että mitenhän nämä saataisikaan hihnalle niin, että ei menisi mamman kermaviilit pitkin kaukaloa. Ja tietenkään en voida ruuhka-aikana itse mennä pakkaamaan jo valmiiksi tavaroita sen aikaa kun kassa vetää niitä lukijasta, vaan seisotaan maksupisteellä ihmettelemässä ja seisomassa.
Pakkaankin ensin, maksan sitten vasta rauhassa. Inhottava juosta kesken pakkaamisen keskenkaiken makselemaan. Monta juttua levällään niin mikään ei suju. Tämä toimii hyvin. Ei tule seuraava röhnöttämään vierelle kun on maksutapahtuma kesken.
Ikinä ei ole kassaa haitannut tämä ja seuraava asiakas taas ei kiinnosta minua millään tavalla, haittasi tai ei.
Olen 50-v ja poikkeuksetta ehdin hyvin pakkaamaan neljän hengen ruokaostokset ostokset sitä mukaa kun ne tulevat hihnaa pitkin, usein jää jopa luppoaikaa. Mietin jo hihnalle laittaessani mitkä menee kassiin alimmaiseksi ja jopa että pakasteet menee yhteen kassiin ja tulevat peräkkäin. Kun maksun aika tulee, kassit on nätisti kärryissä pakattuina, maksan ja poistun paikalta.
En tajua niitä ihmisiä, jotka seista möllöttää siinä kassan edessä, miksei sitä pakkaamista voi aloittaa? No, jotkut meistä käy vähän hitaammalla, se on nähty monet kerrat.
Oikeesti, olen käynyt elämäni aikana tuhansia kertoja kaupassa, enkä koskaan ole nähnyt myyjän tekevän sillä kapulalla mitään muuta kuin laittavan sen sinne kouruun mistä seuraava asiakas saa sen otettua. Todella erikoista jos myyjä rikkoisi jonkun tuotteen, tottakai se pitäisi vaihtaa ehjään välittömästi. Joskus nuoret aloittelijat kohtelevat esim. omenoita turhan ronskisti, ja jotkut ei osaa niitä tavaroita laittaa järkevästi menemään hihnaa pitkin, mutta siinä ehtii kyllä itse korjata asiaa, ja tosiaan laitan aina isot ja painavat ensin hihnalle koska pakkaan ne myös kasseihin alimmaiseksi, jugurtit viimeisenä.
Kerran vaa sanoin straight facel et vittuuks tapoit mun maitotölkin.
Ai että minua rasittaa lähikaupassa se, kun tunkevat ostokseni siihen kahden erottajakapulan väliin. Siis silloinkin, kun toisella puolella olisi kahden sekunnin päästä vapaata, kun se edellinen on saanut ne pari ostostaan pakattua. Ostan yleensä koko viikon ruuat kerralla, joten tavaraa on melko paljon ja sitten siinä oikealla ja vasemmalle ne vartin nakkipakettiaan pakkaavat tuhahtelevat, kun minulla menee aikaa tavaroiden pakkaamiseen ja vien tietysti myös tilaa siinä kassan päässä nyssäköineni. Kassapatu hakkaa ostoksia kummaltakin puolen ja vilkuilee kärsimättömästi. Tämän vuoksi en enää nykyään edes viitsi käydä lähikaupassa, vaan raahaudun mieluummin automarkettiin, jossa sentään lyödään vain yhdeltä puolen :D
Ap on ihan oikeassa. Olen täysin sitä mieltä että asiakkaalla on oikeus pakata omaan tahtiinsa, ei tietenkään vetkutella, mutta rauhassa. Jos on kiire niin hankkikoon kauppa lisää kassoja.
Tietty pelisilmä asiakkaalta kyllä kannattaisi löytyä eli hiukan suojella niitä omia tavaroita jos ehtii. Voisihan kassa ne yksitellenkin lähettää, mutta kukaan ei sitä odottelisi.
Itseäni ärsyttää kun Lidlissä kassat on raivostuttavan nopeita, siksi ostan sieltä vähemmän kerralla kun ei saa rauhassa pakata.
Olen itse kassa ja jos näen että asiakkaalla on pakkaus kesken, niin odottelen hiuka seuraavan tavaroiden kanssa. Tosin muutaman kerran on se seuraava mulle ärähtänyt että miksi tahallani hidastelen, eikö voisi laittaa vauhtia. Vilkaisin siinä tarkoituksella hitaasti pakkaavaa rouvaa, niin että ärjyvä asiakaskin tajusi tilanteen ja nolostui.
Vierailija kirjoitti:
Saksan-kielisessä euroopassa ei ole kassan päässä extra-tilaa tai jakajia, vaan ostokset nostetaan takaisin kärryyn ja siirrytään erillisille pakkaustasoille pakkaamaan. Joku ehkä muistaa että Suomessakin oli ensiksi tämä systeemi Lidleissä, mutta suomalaisten junttimaisuuden ja itsekkyyden takia se ei toiminut. Eli laskeutukaa pilvilinnoistanne valittajat ja huomioikaa muut asiakkaat.
Nuo tuohan se vasta olikin paskasysteemi. Kassa veteli tuotteita apinan raivolla ja juuri ja juuri ehdit heitellä niitä kärryyn takaisin epämääräisessä järjestyksessä ja sitten etsit paikan pakkaamiselle. Moneen kertaan lapat samoja tavaroita edestakaisin. Kai ne menee rikki vähemmästäkin.Onneksi Lidl älysi muuttaa systeemin suomalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, olen käynyt elämäni aikana tuhansia kertoja kaupassa, enkä koskaan ole nähnyt myyjän tekevän sillä kapulalla mitään muuta kuin laittavan sen sinne kouruun mistä seuraava asiakas saa sen otettua. Todella erikoista jos myyjä rikkoisi jonkun tuotteen, tottakai se pitäisi vaihtaa ehjään välittömästi. Joskus nuoret aloittelijat kohtelevat esim. omenoita turhan ronskisti, ja jotkut ei osaa niitä tavaroita laittaa järkevästi menemään hihnaa pitkin, mutta siinä ehtii kyllä itse korjata asiaa, ja tosiaan laitan aina isot ja painavat ensin hihnalle koska pakkaan ne myös kasseihin alimmaiseksi, jugurtit viimeisenä.
Urpo se jakaja on siellä toisessa päädyssä, kourun keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-v ja poikkeuksetta ehdin hyvin pakkaamaan neljän hengen ruokaostokset ostokset sitä mukaa kun ne tulevat hihnaa pitkin, usein jää jopa luppoaikaa. Mietin jo hihnalle laittaessani mitkä menee kassiin alimmaiseksi ja jopa että pakasteet menee yhteen kassiin ja tulevat peräkkäin. Kun maksun aika tulee, kassit on nätisti kärryissä pakattuina, maksan ja poistun paikalta.
En tajua niitä ihmisiä, jotka seista möllöttää siinä kassan edessä, miksei sitä pakkaamista voi aloittaa? No, jotkut meistä käy vähän hitaammalla, se on nähty monet kerrat.
Minä olen melkein 53v ja ostan 5h perheelle ruuat kerran viikossa = kärry on kukkurallaan. Siinä vaiheessa kun kassa alkaa käsitellä tavaroitani, jotka luonnollisesti ladon hihnalle painojärjestyksessä, minulla on vielä puoli kärryllistä purkamatta, joten en voi alkaa pakata ennen kuin kärry on tyhjä. Ja vaikka kuinka olen asetellut tuotteet painojärjestyksessä, niin jotenkin ne siellä hihnan toisessa päässä vaihtavat järjestystä. Tosin muutaman kerran Prismassa kassa on suljettu takiani ja kassanhoitaja on tullut avuksi pakkaamaan.
En käytä kärryä, koska ne ovat tosi isoja ja painavia(olen pieni naisimmeinen). En meinaa saada edes kääntymään niitä. Jos ne olisi niin kuin ennen vanhaan, niin toki. Nyt ne on jotain osta kerralla koko suvulle-kokoa.
Ei mulla ole kaupassa käynnistä mitään valittevaa. hyvin on männynä :) Minä käytän sen ajan mikä mulla menee. En hidastele, mutta en piudä niin kiirettä, että pakkaisin miten sattuu :)
Ja tosiaan, kassa ei ole ikinä multa mitään hajottanut.