Mitä olet kasvissyöjä syönyt tänään?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Miten kasvissyöjillä on noin epäterveelliset eväät? :() Tosin niin ne taisi itselläkin olla aikoinaan ja kuvittelin vielä tuolloin kasvissyönnin olevan jotenkin terveellisempää.
Palstan kasvissyöjien suosituin "ruoka" on paahtoleipä. :D No välillä syödään myös vähän patonkia, sämpylää tai einessosekeittoa jossa ei oikeastaan ole mitään ravitsevaa..
Vierailija kirjoitti:
Miten kasvissyöjillä on noin epäterveelliset eväät? :() Tosin niin ne taisi itselläkin olla aikoinaan ja kuvittelin vielä tuolloin kasvissyönnin olevan jotenkin terveellisempää.
Kasvissyönnin voi suorittaa terveellisesti tai epäterveellisesti, aivan kuten sekasyönninkin. Jos on vege eläinoikeus- ja ympäristösyistä ei ole mitään sen parempaa syytä kiinnitä huomiota ruoan terveellisyyteen kun perussekasyöjälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan kasvissyöjien suosituin "ruoka" on paahtoleipä. :D No välillä syödään myös vähän patonkia, sämpylää tai einessosekeittoa jossa ei oikeastaan ole mitään ravitsevaa..
Nykyään varmaan aika monen ruokavaliosta riippumatta "lempiruoka" on joku ravintoarvoton vaalealeipä. Tuntuu, että valtaosalla on arjessa niin kiire ettei kerkeä laittamaan ajatusta ruokailuuna. Itse teen esim niin että kun saan ison kattilallisen juuressosekeittoa valmiiksi niin laitan sitä rasioihin pakastimeen ja sieltä on sitten kätevä lämmittää niinä päivinä kun ei ennätä häärätä lieden ääressä. Kun syö terveellisesti niin voi paremmin ja aivotkin kykenevät muodostamaan positiivisimpia ajatuksia :) T: 11, 17, 20
Tuorepuuroa, kasvispullia tsatsikilla, salaattia, appelsiinin, kahvia ja illemmalla ajattelin vielä tehdä wokkia.
Kerro vielä miten paino ja pituus liittyy tähän asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönnin voi suorittaa terveellisesti tai epäterveellisesti, aivan kuten sekasyönninkin. Jos on vege eläinoikeus- ja ympäristösyistä ei ole mitään sen parempaa syytä kiinnitä huomiota ruoan terveellisyyteen kun perussekasyöjälläkään.
Tietyssä mielessä vähän epäterveellisempikin kasvisruokavalio on terveellisempi kuin sekasyöjän epäterveellinen ruokavalio. Uskon, että sekasyöjistä ehkä 10% syö terveellisesti ihan jatkuvasti. Se on helppo todeta jo palstankin ruokaketjuista.
En ole 100% kasvisruokailija, mutta usein syön kasvisruokaa. Tänään:
Aamu: smoothie (rahka, chia-siemen, mustikka, banaani, avocado, kauralese)
Lounas: mm. kasvis-linssipyörykät, kananmuna, juusto, siemenet, salaatti, oliiviöljy)
Päivällinen: Fetasalaatti avocadolla ja siemenillä.
Iltapala: ?
Päivän mittaan inkivääri-sitruuna -juomaa.
Tää ketju ei liiemmin tosiaan innosta edes ajattelemaan kasvissyöntiin siirtymistä.
Itse olen sekasyöjä, mutta en mikään varsinainen lihanpurija. Punaista lihaa syön ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa, nautaa tai karitsaa ehkä noin neljä kertaa vuodessa.
Eli ruokani on kasvispitoista, jossa mukana maitoa, munaa, kalaa, äyriäisiä, kanaa, sieniä (tämä maininta siksi kun jotkut jopa osaavat keskustella siitäkin onko sieni kasvis vaiko eikö).
Täytyy sanoa että meidän pöperöt hakkaa kyllä mennen tullen kaikki tän ketjun pöperöt. Onneksi en ole vege.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mä sanoin, että mulla oli huono päivä!
t: einessosekeittoilija
Ja joo, kasvisruokavalio ei tosiaankaan tarkoita terveellisempää ruokavaliota useinkaan. Oikein koostettuna se on terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, mutta kyllä minä ainakin syön silti ihan liikaa suklaata ja muuta höttöä...
Kiiwejä, lohkoperunoita ja papuja. Illalla ehkä salaatti. Kipeänä olen ja teen kuuman eucalyptus juoman.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan PELKKÄ lihan pois jättäminen ruokavaliosta tee siitä terveellistä. On olemassa sipsi-kaljavegaaneja ja terveellisiä sekasyöjiä, jotka vetää sen lihan lisäksi läjätolkulla rehuja. Mut sitten on myös olemassa niitä eineksillä eleleviä lihaaneja, joille kurkkusiivutkin on kauhistus, ja toisaalta erittäin huolellisesti ja järkevästi ruokavalionsa koostavia vegaaneja. Tähän ketjuun kirjoittelevat ei varmasti kaikki edusta mitään ihannevegejä, eikä tarvikaan. Ja sitten täytyy ottaa huomioon myös se, että kenenkään ruuat ei JOKA PÄIVÄ ihan priimaa ole, vaikka pääosin terveellisesti söisikin. Yksi esimerkkipäivä ei välttämättä kerro henkilön pääasiallisesta ruokavaliosta paljoakaan.
Haluaisin myös kuulla, mikä esim mun eväissä niin kamalan epäterveellistä on? :) Olen ekan sivun viidennen viestin kirjoittaja. Tänään oon joo elänyt pelkällä leivällä, koska oon kipeenä enkä yksinkertaisesti jaksa kokata. Mutta esim eiliset pöperöt oli mielestäni ihan ok, vaikkei sämpylä toki minkään terveyssafkan kriteereitä täytä, vaikka täysjyvää olikin. :)
Puuroa pakastepuolukoilla ja banaanilla
Papu-herkkusienirisottoa raejuustolla
Paprika, puolikas kurkku, appelsiini, pari avokadoa
Pari litraa vettä
Kahvia, teetä
Illalliseksi aion tehdä pinaattimunakkaan
163/62
Vierailija kirjoitti:
Kiiwejä, lohkoperunoita ja papuja. Illalla ehkä salaatti. Kipeänä olen ja teen kuuman eucalyptus juoman.
Kurjaa :( Pikaista paranemista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan PELKKÄ lihan pois jättäminen ruokavaliosta tee siitä terveellistä. On olemassa sipsi-kaljavegaaneja ja terveellisiä sekasyöjiä, jotka vetää sen lihan lisäksi läjätolkulla rehuja. Mut sitten on myös olemassa niitä eineksillä eleleviä lihaaneja, joille kurkkusiivutkin on kauhistus, ja toisaalta erittäin huolellisesti ja järkevästi ruokavalionsa koostavia vegaaneja. Tähän ketjuun kirjoittelevat ei varmasti kaikki edusta mitään ihannevegejä, eikä tarvikaan. Ja sitten täytyy ottaa huomioon myös se, että kenenkään ruuat ei JOKA PÄIVÄ ihan priimaa ole, vaikka pääosin terveellisesti söisikin. Yksi esimerkkipäivä ei välttämättä kerro henkilön pääasiallisesta ruokavaliosta paljoakaan.
Haluaisin myös kuulla, mikä esim mun eväissä niin kamalan epäterveellistä on? :) Olen ekan sivun viidennen viestin kirjoittaja. Tänään oon joo elänyt pelkällä leivällä, koska oon kipeenä enkä yksinkertaisesti jaksa kokata. Mutta esim eiliset pöperöt oli mielestäni ihan ok, vaikkei sämpylä toki minkään terveyssafkan kriteereitä täytä, vaikka täysjyvää olikin. :)
Jepp, välillä kun lukee noita ketjuja sekasyöjille 'mitä olet tänään syönyt' niin näyttää sielläkin olevan lihapiirakkaa, saarioisten lihamakaronilaatikkoa, aakkos-karkkipussia, suklaapatukkaa tms :) Sellaista se nyt vain on. Ei sitä kerkeä neuroottisesti vahtaamaan jokaista suupalaansa joka ikinen päivä oli sitten kasvissyöjä taikka ei :)
Aamupalaksi meni kourallinen paahdettuja + suolattua kurpitsansiemeniä ja noin kaksi ruokalusikallista kuivattuja karpaloita.
Välipalaksi banaani ja ruokalusikallinen maapähkinävoita.
Illalliseksi 2 dl keitettyä punaista riisiä ja kastiketta jossa oli quornrouhetta (noin 80-90 g), keitettyjä kikherneitä (noin 50 g), tomaattimurskaa (noin 3-3.5 dl) ja soijakermaa (0.5 dl).
Iltapalaksi saattaa mennä vielä 2 palaa gluteenitonta leipää, päälle luultavasti kasvisrasvalevitettä. Lisukkeena pari porkkanaa ja juomaksi kaksi kupillista mulperiteetä.
Tänään on ollut vähän poikkeuksellinen päivä syömisten suhteen, yleensä syön lounaan ja tukevamman aamupalan mutta tänään ei kerinnyt.
Mitat 160/56
Heh, joillakin on joku kumma tarve tulla aina vegekeskusteluihin pätemään :) Sekasyöjäthän ei tosiana syö koskaan yksipuolisesti tai epäterveellisesti, mutta kasvissyöjät ja kasvissyönnin voi tuomita vauva.fi palstalla olevan kolmisivuisen keskustelun perusteella. Ihme kyllä samaa arvostelua ei näy muuten "Mitä söit tänään" -keskusteluissa vaikka nakit, nugetit ja sämpylät vilahteliskin jokatoisessa viestissä.
Niin ja sitten asiaan: Oon 165cm pitkä ja painan about 57kg.
Aamulla söin puuroa johon laitoin mansikkaa ja banaania. Lisäksi teetä. Lounaaksi söin eilisen jämät eli linssi-kasvispihviä ja perunamuusia. Välipalaksi söin banaanin. Päivälliseksi tein spagettia ja soijarouhe-papumix-tomaattikastiketta. Iltapalaa en yleensä syö, mutta tänään saatan tehdä vielä salaattia kun jäi vähän aineksia eiliseltä. Juon ruuan kanssa yleensä vettä, joskus applsiinimehua. Joskus syön terveellisemmin ja joskus herkuttelen tai syön valmisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepp, välillä kun lukee noita ketjuja sekasyöjille 'mitä olet tänään syönyt' niin näyttää sielläkin olevan lihapiirakkaa, saarioisten lihamakaronilaatikkoa, aakkos-karkkipussia, suklaapatukkaa tms :) Sellaista se nyt vain on. Ei sitä kerkeä neuroottisesti vahtaamaan jokaista suupalaansa joka ikinen päivä oli sitten kasvissyöjä taikka ei :)
No niinpä. Samassa hengessä, kuin tuo yksi edellisellä sivulla kommentoinut sekasyöjä, voisin todeta, että eipä todellakaan sekasyöjien vastaukset "Mitä olet tänään syönyt"-ketjuihin innosta ottamaan eläinkunnan tuotteita takaisin ruokavalioon. Sehän samalla logiikalla tarkoittaisi suoraan leikkelemakkaralla, teurasjäte"liha"pullilla ja aromivahvenne-eineksillä elämistä, ravintoköyhällä hiilarihötöllä höystettynä. ;) Vai voiko tätä yleistämistä soveltaa vain vegeihin?
T. Viestien 5 ja 31 kirjoittaja
Aamupalaksi söin 250g rasvatonta maitorahkaa ja reilusti puolukoita sekä pari cashew-pähkinää. Lounaaksi valmistin tofu-kikherne-pataa, jossa on myös pinaattia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, bataattia, perunaa ja kookosmaitoa. Lisukkeina tomaattia, raejuustoa ja auringonkukansiemeniä. Välipalaksi täysjyväkauraleipäsiivu juustolla. Iltaruoaksi tofu-kikhernepataa samoin lisukkein. Ruokajuomana aina vesi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hävettää, mutta en sensuroi.
-Mantelimaitoa ja keksejä, energiajuoma
-Pakastepariisinperunoita, salaatti, bon soya -nakkeja
Illalla salaattia ja pestopastaa soijasuikaleilla, itse keskityn salaattiin ja pasta miehelle162/77
Pisteet rehellisyydestä, huomenna sitten paremmin ;)
Aamupala:2 viipaletta ruisleipää, margariinia juustoa, kahvia
Lounas: hiukan eilistä pastaa ja tattikastiketta, bataatti-riisilaatikkoa, salviaporkkanoita ja coleslawia
Välipala: mustikkarahkaa
Päivällinen: pinaattilettuja, puolukkahilloa, peruna, kermaviilikastike
Iltapala: tuoretta ruislimppua margariinilla, appelsiini
Ihan hävettää, mutta en sensuroi.
-Mantelimaitoa ja keksejä, energiajuoma
-Pakastepariisinperunoita, salaatti, bon soya -nakkeja
Illalla salaattia ja pestopastaa soijasuikaleilla, itse keskityn salaattiin ja pasta miehelle
162/77