Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Grilliltä käristemakkaroita ja nakkeja sekä nakki- ja makkarasämpylöitä. Kyllähän hampurilaisia ja ranskalaisia oli jo pikkukaupungeissakin 1970- luvulla. Pizzeriat tulivat 1980 - luvulla ja kebabia sai Rovaniemeltäkin 1980-luvun puolivälissä.
No meikäläinen söi pitsaa, hampurilaisia ja pastaa melkein koko 80-luvun, kun olin köyhä opiskelija. Hyvin pärjäsi, mutta kunnon ja ulkonäönkin takia on pitänyt hieman laajentaa ruokaympyrää. Nykyään vihannekset ja kala pääosissa.
Miten nuorilla on nykyään näin huonot tiedot jo pelkästään lähihistoriasta? Ihmiset eivät taida oikeasti enää jutella toistensa kanssa - ja ennen kaikkea - eivät taida enää kuunnella toisiaan, etenkään ei vanhempia ihmisiä. Itse kuuntelin penskana 60- ja 70-luvulla mielelläni vanhempieni ja ennen kaikkea isovanhempieni tarinoita entisajoista ja tavoista. Esim. Sillä paikkakunnalla jossa pienenä asuin oli laivareittejä ja isoäitini oli kulkenut kouluun laivalla. Jäänteitä moisesta oli laivareittien varrella siellä täällä hylättynä lojuneet kivilaiturit, joita olin ihmetellyt, että mitä ne olivat. Tai sisällissodan aikaiset teloituspaikat, hrrrrr. Ympäristöäkin alkoi katsoa toisella tavalla, mitä enemmän kuunteli ja oppi.
Vierailija kirjoitti:
uiu kirjoitti:
Lämpöiset voileivät oli kova sana.
Jep niin oli ja se pieni kotigrillihärveli tais olla joka taloudessa. mikron kokonen grilli. Mun jokaisen frendin himassa oli se. Se oli sellanen hittituote.
Joo se metallinvärinen. meillä oli jo ihan mustunut sisältä ja reunoilta, oli vissiin niin paljon käytössä.
Oli kyllä ihan kelpo värkki.
Kuumaa koiraa ja mustaa makkaraa. Grilliltä sai myös hamppareita ja makkaraperunoita.
Perunoita ja ruskeaa kastiketta. Kaupunkikäynnillä sai mustaa makkaraa tai paistetun broilerin, jos oli tilipäivä. Savusilakankin joskus.
Jo 70 luvulla oli hamppareita.Tosi hyviä oli paistettu kananmuna ja paistettu sipuli välissä.Oli lihapiirakkaa nakeilla ja samat mausteet väliin kun nykyisin.
Spagetti erilaisilla kastikkeilla oli ihan normi ruokaa kerran pari kuussa ainakin meillä. Lasagnea joskus viikonloppuna.
80-luvun alussa olin ala-asteella. Koulun jälkeen syötiin leipää, omenoita/appelsiineja, marjakeittoa tai vispipuuroa. Teetä juotiin paljon.
Joskus vuosikymmenen puolivälissä tehtiin veljen kanssa usein lämpimiä juustoleipiä pöytägrillillä.
Vuosikymmenen loppupuolella jugurttia, voikkareita, hedelmiä ja taas sitä teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on provo :D
Juu 80-lukuhan oli Suomessa (ainakin pääkaupunkiseudulla) varakasta aikaa, kaikki olivat ns, juppeja, ainakin nuoret aikuiset.
Pizzeriat muistan itse jo 70-luvulta, aluksi ne olivat ravintoloita (ei mitään nykyisiä ketjuräkälöitä). Hieno sisutus, mutta pizza oli edullisempaa kuin liharuoka, joten monet kävivät ulkona syömässä juuri pizzaa.
Helsingissä nuoret kävivät 'Rollsissa" eli Carolls-hampparibaarissa. Toinen suosikkipaikka oli Ravintola Happy Days (nyk. Teatteri), muistan itse että siellä oli aivan ihania jäätelöannoksia, oma suosikkini oli Kolibri.
Nuorilla on kuitenkin kotona tiukempi kuri, karkkeja tai herkkuja sai vain harvoin. Moni ei saanut niin paljon viikkorahaa, että siitä olisi joka päivä ostellutkaan mitään ihmeellistä. Kotona syötiin kello viisi pääateria ja silloin oltiin kotona, tai ruokaa ei enää saanut.
Jos olis omaa rahaa vaikka säästetty kesätöistä, sitten mentiin syömään jätskiä. Usein Rollsissa otettiin vain yhdet pienet ranskalaiset kaverin kanssa ja syötiin ne puokkiin.
Ethän sekoita Carrols- ja Rolls-ketjuja? Ne ovat siis kaksi eri ketjua, hampurilaisravintoloita kyllä molemmat.
Se oli kyllä harhaanjohtavaa. Yksi opiskelijatoveri 90-luvun lopussa vinkkasi että Rollseista voisi saada töitä, luulin että hän tarkoitti Carrolsia joten yritin sieltä. Ei tärpännyt. Vasta myöhemmin huomasin että on olemassa myös Rolls-niminen hamppariketju.
Vierailija kirjoitti:
Snackyllä syötiin. Parhaat hampurilaiset ever!
Poliisi tupla mällillä, nam.
Minä kävin elämäni ensimmäisen kerran nakkikioskilla vasta opiskeluaikanani kapakkaillan jälkeen kun oli opintotukipäivä.
Lapsuudenkodissani oli niin köyhää että sai olla hyvillään jos kaapeista löytyi leipää, margariinia ja suutarinlohta. Herkkuna sai välillä paistettua seitä.
Niitä oli silloin. Mä asuin lapsuuden Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Snackyllä syötiin. Parhaat hampurilaiset ever!
Poliisi tupla mällillä, nam.
Poliisin mälliä maistelit 80-luvulla?
Kotonani tehtiin itse pizzaa ja muistan vieläkin täytteet, jauhelihaa ja tomaattia sekä jotakin vahvaa juustoa.?, äitini teki myös lämpimiä voileipiä , niihin tuli aina paahtoleipää ja iso siivu lauantaimakkaraa ja juustoa, juomaksi oli jaffaa...
ap, taidat olla tynnyrissä kasvanut provoilija. Lapseni olivat pieniä 70-luvulla ja tein usein itse pizzaa ja hampurilaisia yms. nykyajan herkkuja. HUOH.
Kyllähän noita kaikkia jo oli. Isän kanssa käytiin Carrollsilla välillä viikottain.
Keitettyä perunaa, jotain liharuokaa ja leipää. Omatekemää jauhelihapizzaa oli joskus.
Tehtiin kyllä joskus jauheliha-tomaatti pitsaa 80-luvun alussa, saattoi olla 70-luvun puolellakin. Mutta se oli tyyliin kerran vuodessa ja muistan että söin sitä kyllä mutta en mitenkään ollut lapsena innoissani pitsasta. Meillä oli hyvää perusruokaa kotona ruokaympyrän mukaisesti. Jäänyt mieleen että usein sunnuntaisin kun tuli pyhäkoulusta oli kokonainen kana/broileri uunissa paistettuna ja riisiä ja salaattia. Keittoja syötiin paljon; niin jauheliha-makkara-kesä-kala-keittoja. Lisäksi usein oli makaroni- ja kaalilaatikkoa ja sitten ihan perinteistä lihakastiketta perunoilla jne. Vaaleaa leipää ei ollut oikeastaan koskaan että aina oli ruislimppua jota piti itse leikata. Myöhemmin äitini alkoi tehdä itse sämpylöitä. Leivonnaisia, perinteisiä, oli aina pakkasessa ja niitä tehtiin usein. Kuten korvapuustit, mustikka- ja puolukkapiirakka jne.
Koulusta kun tultiin niin syötiin paahtoleipää ja kaakaota. Mega suositut Saarioisten roiskeläppä pizzat tuli 1980 luvun alussa. Äiti lämmitti välillä valmiina ostettuja täytettyjä ohukaisia, ne oli super hyviä. Sitten tuli myös niitä grillitassuja valmisruokana. Muutenkin eikös silloin 1980 luvulla tullut kaikennäköistä valmisruokaa mitä piti sitten kaikkien kokeilla.