Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?

Vierailija
27.01.2016 |

Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?

Kommentit (608)

Vierailija
601/608 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä söin jo 70-luvulla pitsaa, pastaa ja hampurilaisia. Ja omalla puutarhapalstalla kasvatettuja porkkanoita, mansikoita, perunaa, sipulia, salaattia, tilliä, punaviinimarjoja. Nimim: syntyperäinen stadilainen

Kiinnostaa todella paljon millaista ”pitsaa” söit 70-luvulla?

Kiinnostaa tietää, miten sä kuvittelet, ettei pitserioita olisi ollut Suomessa 70-luvulla. Jo 60-luvulla oli ensimmäinen pitseria Suomessa Haminassa. 70-luvulla Dennis avattiin Turkuun ja pitsakaipat alkoiva levitä muuallekin. 

Rovaniemelläkin avattiin ensimmäinen pizzeria vuonna 1979, Il bel Giovanni (’’Nätti-Jussi’’).

Vierailija
602/608 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grilleiltä sai lihapiirakoita, ranskalaisia, makkaraperunoita jne. Kotona syötiin semmoista tavallista liha- ja perunapohjaista ruokaa. Joskus kun oikein eksoottiseksi äiti ryhtyi, oli riisiä ja kanaa (siis kanaa, ei broileria). 

Oli kasarilla broileriakin. Yleensä kokonainen grillibroileri ostettiin kaupasta. Siis kaupassa valmiiksi grillattu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/608 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli pizzaa, pastaa ja hampurilaisia. Eli en ymmärrä kysymystä. 

Vierailija
604/608 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla oli parasta Kebabia. Pizzerioita oli paljon mistä valita ja pikaruokapaikkoja myös oli Clock ja Carrols. Käytiin niissä vanhempien lounasseteleillä. 

Vierailija
605/608 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grilleiltä sai lihapiirakoita, ranskalaisia, makkaraperunoita jne. Kotona syötiin semmoista tavallista liha- ja perunapohjaista ruokaa. Joskus kun oikein eksoottiseksi äiti ryhtyi, oli riisiä ja kanaa (siis kanaa, ei broileria). 

Oli kasarilla broileriakin. Yleensä kokonainen grillibroileri ostettiin kaupasta. Siis kaupassa valmiiksi grillattu. 

Vielä aiemminkin oli. Niitä myytiin myös grillikioskeissa. Isäni (meni naimisiin 1965) kertoi, että poikamiehenä yleinen sunnuntairuoka oli puolikas grillibroileri ja ranskalaiset perunat. Paikkakuntamme Sokoksella oli seinässä gtilliluukku jo 1960-luvulla. Broileri taisi olla yleisin tuote. Lapsena vesi kielellä haisteli niitä tuoksuja, joita tuli grillikioskeista.

Vierailija
606/608 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä aiemminkin oli. Niitä myytiin myös grillikioskeissa. Isäni (meni naimisiin 1965) kertoi, että poikamiehenä yleinen sunnuntairuoka oli puolikas grillibroileri ja ranskalaiset perunat. Paikkakuntamme Sokoksella oli seinässä gtilliluukku jo 1960-luvulla. Broileri taisi olla yleisin tuote. Lapsena vesi kielellä haisteli niitä tuoksuja, joita tuli grillikioskeista.

Minä olen vielä 90-luvun alussa syönyt festareilla kokonaista grillibroileria :-D 

Vierailija
607/608 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla oli parasta Kebabia. Pizzerioita oli paljon mistä valita ja pikaruokapaikkoja myös oli Clock ja Carrols. Käytiin niissä vanhempien lounasseteleillä. 

Ensimmäinen kebab-paikka avattiin Tampereelle 1982 (abu fuad), siellä myytiin ainoastaan yhden laatuista kebabia pita-kebabia, joka on mielestäni edelleenkin se ainoa oikea kebab 

Vierailija
608/608 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980 luvulla oli jo kaikkia noita aloittajan mainitsemia ruokia kuten oli jo 1970 luvullakin ja ennen sitäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi