Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Kyllähän kylän grilliltä 80-luvulla hampurilaisia sai.
Varmaan jossain 70-80- lukujen taitteessa nakkikopit muuttuivat nykyisenkaltaisiksi grilleiksi.
Pizzerioita ei ollut joka kylällä, ekakertaa kävin pizzalla vuonna -87 Oulussa ammattikoulun ekalla.
Einespizzat tulivat 80-luvun alussa, mutta meillä ei noitä syöty.
Muistan kun TV:ssä rallateltiin "Pizza, pizza, pizza, Saarioisten!"
Mummoni ihmetteli: "Mitä ne höpöttää? Kustako ne mainostaa?"
Et oo tosissas ap. Olin teini 85 lähtien ja silloinhan alkoi nousukausi ja nuorisokulttuuri musiikkeineen ja ruokineen vyöryi Suomeen. Martinassa käytiin pizzalla, nakkikioskeilta sai vaikka mitä, Carrols tuli ja kaupat oli täynnä näitä ruokia.
Pitsaa, pastaa ja hampurilaisia.
Nakkikiskat, carrollsit, mut paljon paljon harvemmin kuin nykyään. Eli ehkä kerran kolmessa kuussa? Vaikee arvioida enää jälkikäteen, saattoi olla todellisuudessa kahdesti vuodessa. Enemmän syötiin jauheliha/makkara +perunaa kaikkine variaatioineen. Eksoottista oli purkkiananas, mutta sitä ei oikein osattu käyttää ja se liemikin juotiin mehuna :D 80-90 luvun taitteessa mikrouuni, joka pikkuhiljaa mullisti suomalaisten ruuokatottumukset.
Sen tulon jälkeen meilläkin syötiin joskus saarioisten pizzaa yms.
Vohvelirauta oli kanssa kova juttu!
Käytiin lukiolaisina 1980-luvun alkupuolella pizzalla ravintolassa jopa Lapin pienessä kylässäkin, saati sitten joissain isoissa kaupungeissa. Hampurilaisia oli Carrolseissa ja Burger King Tampereella ennen kuin yhdenkään tämän päivän lapsen saatavilla.
..en jaksanut lukea koko ketjua, mutta carrols avasi ovensa suomessa -75, että eiköhän sieltäkin ole niitä hampurilaisia saanut. Olen syntynyt -77, ja mun lapsuudessa käytiin carrolssissa, myöhemmin myös mäkkärissä, nakkarilla ja pizzaakin sai rossosta ja sitä äiti teki myös kotona jauhelihaversiona.
Jos kysymys tarkoitti, mitä nirsot teinit söivät kotona, jos ei sama ruoka maistunut, kuin muulle perheelle...
Annosjugurtit olivat kai suosituimpia välipaloja, muroja, voileipää, päälle lenkkimakkarasiivuja.
Noista nakkikopeista:
Ennen niissä myytiin höyrytettyjä nakkeja, ei juuri muuta.
Hotdogeja eli kuumia nakkisämpylöitä ehkä.
Sitten tulivat hampurilaiset ja ranskanperunat, suosikkiannos oli pitkään makkaraperunat, eli ranskanperunat, joissa on makkarapaloja.
Höyrytetyt nakit väistyivät, ja harvemmin enää mistään niitä saa.
Makkaraperunatkaan eivät enää kovin usein kuulu grillien valikoimiin.
Edelleen pieniä grillikoppeja moni sanoo nakkikopeiksi/nakkikioskeiksi.
Taitaa jossain Helsingissä ja Turussa vielä joku vanhanajan snagari illa olemassa?
Carroll's taisi tulla Ouluun 1980-luvun puolivälissä?
Ai 1980-luvulla kerrostalossa kasvatettiin ruoka itse?🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin oli tapana käydä pizzalla tai haettiin grilliltä hampparit kun äidillä oli tilipäivä.
Minä olen käynyt 80-luvun alussa jo pizzeriassa ja hampurilaisilla. Hakaniemessä Helsingissä oli silloin Texas pizza ja taisi olla Carrols ja Burger King myös olemassa.
Onko pasta olevinaan hienompi nimi kuin makaroni? Sama asia kuitenkin.
70-luvusta en muista kun olin aivan kakara, 80-luvun alussa oli ainakin lihapiirakat, nakit ja joitain muita grillituotteita grilliltä, 80-luvun lopussa oli sitten pizzerioita ja hampurilaisia lisäksi, jossain välissä tuli myös kebabit.
Kuumia koiria söin aika usein. Kebabia aloin syödä säännöllisesti 1984.
Vierailija kirjoitti:
Hyi en olisi kyll halunnu lähtee poikakaverin kanssa johonkin snagarille lihikselle! Onnex nyt on mäccä ja hese. Ja saa cokista kaupoista!
Mun mutsi oli sit oikeessa et kaikki oli tosi köyhiä =(
Minkäs ikäinen se äiti on? Cokista on ollut iät ja ajat,myös nakkikioskeja.
Ap:n äiti ei ole kovin vanha jos noin pihalla on 1980-luvusta.
Kävin ensimmäisen kerran hampurilaisella Oulun Carrolsissa vuonna 1988.
Pizzaa söin ensimmäisen kerran samoihin aikoihin kun pikkupaikkakunnalle tule ensimmäinen pizzeria-kahvila.
Ensimmäisen pehmiksen sain jo 1970-luvun puolella, ehkä 1978.
1970-luvun lopulla sai jo limsaa, yleensä juhannuksena. Karkkia silloin kun kyläilijät sattuivat tuomaan tuliaisina eli harvoin.
Me herkuteltiin kotona leivotulla pullalla, muroilla, kaakaolla.
Meillä oli lämpimiä voileipiä ja makkaraa eri muodoissa.
Erityisen suurta hekkua olivat makkara-juusto-ruoat.
Tehtiin lenkkimakkaraan viiltoja ja tungettiin niihin juustopaloja.
Tai leikattiin paksuja siivuja lauantaimakkaraa ja paistettiin niitä uunissa. Joskus laitettiin niihinkin juustoa päälle.
Aika suorasn 80- luvun nuorista näku, että syötiin kodeissa ravallista perusruokas, eikä istuskeltu Heseissä ym. Nakkikioskeilta perjantai-iltaisin saatettiin ostaa joku hampparin tapanen. Nuoret oli hoikkia ja normaakikokoisia 95 prosenttisesti tuolloin, ilman kummempia fitnesbuumeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi en olisi kyll halunnu lähtee poikakaverin kanssa johonkin snagarille lihikselle! Onnex nyt on mäccä ja hese. Ja saa cokista kaupoista!
Mun mutsi oli sit oikeessa et kaikki oli tosi köyhiä =(
Minkäs ikäinen se äiti on? Cokista on ollut iät ja ajat,myös nakkikioskeja.
Alkuperäinen kokis tehtiin vähän eri reseptillä kuin nykyinen.
1903 kokiksesta jätettiin pois kokaiini, mutta muistan kuinka lapsuudessani (70-luvulla) vielä kerrottiin urbaanilegendaa siitä kuinka kokiksessa on kokaiinia.
Suomeen kokista on tuotu 50-luvulta alkaen.
Tuon aiemman vastaajan äiti taitaa olla tosi vanha jos muistaa ajan ennen kokista.
Moni onkin jo vastannut, että kaupungeissa oli hampurilaisravintoloita 1980-luvulla. Ennen MacDonald'sia ja Hesburgeria oli esimerkiksi jo 1970-luvulla perustettu Carrols. Myös pizzerioita oli. Kotipizza on perustettu 80-luvun puolivälissä. Oli kuitenkin tavallisempaa ostaa pikaruokaa nakkikioskilta. Esimerkiksi tanssilavojen yhteydessä, markkinoilla ja vaikka huvipuistoissa on aina ollut kojuja, joissa myydään grillimakkaroita, lihapiirakoita ja hampurilaisia. Samoin huoltoasemilta on jo kauan saanut samoja tuotteita. Pikaruokakonsepti ei ole mitenkään vieras vanhemmillekaan suomalaisille.