Mitä elämän perusasioita sinulle ei opetettu kotona?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Tässä listaa:
- traktorilla ajamista
- moottoripyörällä ajamista ( vanhempien syy, eivät kannustaneet tarpeeksi )
- remppahommia, taas vanhempien syy kun asuttiin uudessa talossa
- auton huoltoa
- renkaiden vaihtoa
- osakekauppaa
- hyvän ruuan laittoa, tekivät huonoa ruokaa
- taulujen kiinnitystä seinälle
- suunnistamista
- urheilullista elämäntapaa
- säästäväisyyttä
- purjehtimista
- meikkausta ( äiti ei meikannut )
- hiusten värjäämistäSiis listaa voisi jatkaa vaikka miten. Olen katkera.
Tämä kuulostaa jo oudolta. Suurin osa noista on asioita, jotka voi ihan itse aikuisena opetella. Itsekin voi ottaa vastuuta omasta elämästään eikä vain syytellä toisia.
Vierailija kirjoitti:
Lantionpohjan lihasten treenaamista, sitä kuinka tärkeää se on. Tiedostin ko. lihasten olemassaolon 25-vuotiaana, enkä osaa käyttää niitä muuten kuin pissan pidättämiseen. Ihme, että edes siihen.
Mä ehdin jo pää punaisena miettiä, että mitä mulle ei opetettu, mutta tämähän se oli. Täytyy yrittää vaan pärjätä.
Näistä tarinoista välillä tulee ajatus, että vaikka ne vanhemmat nyt ei kädestä pitäen ihan kaikkea opetakaan, niin riittää, jos annetaan kotoa kohtuulliset eväät pärjäämiseen. Mielestäni lähes kaikki joutuvat aika paljon opettelemaan asioita ihan itse. Itse ainakin jouduin. Perheeni ei mm. koskaan käynyt ravintoloissa syömässä, paitsi isäni, joten oli aika haastavaa joutua ekan kerran sellaiseen tilanteeseen työn yhteydessä hiukan hienommassa paikassa. Katsoin salaa, miten muut tekivät. Tämmöisiä tianteita tuli eteen silloin tällöin, siinä sitä oppi.
Ei opetettu kuinka käyttäydytään hienoilla päivällisillä tai muutakaan duunariperheeseen kuulumatonta. Opetettiin hyvät pöytätavat ja niillä olen pärjännyt pitkälle. Koskaan en ole juhlapäivällisillä laittanut veistä suuhuni kuten joku vierustoveri saattaa tehdä.
Se, mitä ei opetettu, oli että pettymyksiä ei tarvitse pelätä. Niitä tulee aina ja niistä selviytyy. Perheen motto oli ettei kannata edes yrittää ettei pety.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä listaa:
- traktorilla ajamista
- moottoripyörällä ajamista ( vanhempien syy, eivät kannustaneet tarpeeksi )
- remppahommia, taas vanhempien syy kun asuttiin uudessa talossa
- auton huoltoa
- renkaiden vaihtoa
- osakekauppaa
- hyvän ruuan laittoa, tekivät huonoa ruokaa
- taulujen kiinnitystä seinälle
- suunnistamista
- urheilullista elämäntapaa
- säästäväisyyttä
- purjehtimista
- meikkausta ( äiti ei meikannut )
- hiusten värjäämistäSiis listaa voisi jatkaa vaikka miten. Olen katkera.
Tämä kuulostaa jo oudolta. Suurin osa noista on asioita, jotka voi ihan itse aikuisena opetella. Itsekin voi ottaa vastuuta omasta elämästään eikä vain syytellä toisia.
Minuakin nauratti tää lista. Suunnistustakaan eivät ketaleet opettaneet. Ei mullekaan opetettu, ei edes alkeita, jumalauta. Sitä voinkin nyt syyttää kaikesta. En edes viitsi mainita, kuinka paljon haittaa on ollut siitä, etten traktoria osaa ajaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei opetettu kuinka käyttäydytään hienoilla päivällisillä tai muutakaan duunariperheeseen kuulumatonta. Opetettiin hyvät pöytätavat ja niillä olen pärjännyt pitkälle. Koskaan en ole juhlapäivällisillä laittanut veistä suuhuni kuten joku vierustoveri saattaa tehdä.
Se, mitä ei opetettu, oli että pettymyksiä ei tarvitse pelätä. Niitä tulee aina ja niistä selviytyy. Perheen motto oli ettei kannata edes yrittää ettei pety.
Herttinen sentään kun tuli aavemainen olo. Kirjoitit mun elämästäni lapsuudessa.
Et imurista pitää vaihtaa pölypussi :D imuroin kotona pari kertaa viikossa, mutten koskaan törmännyt pölypussin vaihtoon! Luulin, että niitä tarvitaan vain jossain vanhemmissa malleissa. En sitten tullut pohtineeksi minne se kaikki lika oikein menee, kai ajattelin imurissa olevan joku säiliö joka pitää tyhjentää kerran vuodessa..
Kotoa muutettua imuroin imurilla iloisesti kunnes se ei enää yhtenä päivänä vetänyt. Lähdin selvittämään ongelmaa ja löysin imurin sisältä tuon mystisen pussin...
Vierailija kirjoitti:
Siivous, vuokranmaksu, käytöstavat.
Onks sulla siis teknisiä ongelmia vuokranmaksun kanssa? Vai ajatteletko että on vanhempien syy, ettet vuokraasi maksa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan mitään, vanhemmat suuttui aina kun kysyin jotain. Muistan joskus pienenä esim. Kysyneeni mitä politiikka tarkoittaa, äiti suuttui ja alkoi tiuskimaan.
Noista politiikka ja pienenä sanoista tuli mieleen, kun joskus neljän viiden ikäisenä luulin, että Kekkonen on ammatti. Diktaattori oli ilmeisen usein silloin tv:ssä.
Perussiivousta ei opetettu minullekaan. Kotona oli aina se tyyli, että kaiken annetaan mennä karmeaan kuntoon ja sitten kerralla tehdään ihan valtava siivousurakka. Niitä siivouksia välteltiin aina viimeiseen asti juuri siksi, että ne olivat aina koko päivän (tai useita päiviä) kestäviä maratooneja, joita kaikki kammosivat.
Vessanpöntön pesua.
Mitään työelämään ja työnhakuun liittyviä juttuja. Palkoista olin ihan ulalla. Kotona kuitenkin suututtiin, kun en itsestään tiennyt esim. sitä, että miten paljon työtä minkäkin rahamäärän eteen täytyy tehdä tai että 15-vuotias kesätyönhakija ei voi vaatia yhtä isoa palkkaa kuin aikuinen koulutettu ihminen.
Pukeutumaan sään mukaan.
Lämpöä ja rakkautta oli myös kotona aika vähän, niitä en juuri oppinut.
Sinnikkyyttä. Sen sijaan opetettiin, että epäonnistuminen on karmeinta mitä voi tapahtua. Asioita ei voi opetella, ne joko osaa tai ei osaa. Jos ei osaa, niin ei pidä tehdä ollenkaan. Jos alkaa tehdä jotain mutta ei sitten heti osaakaan, ei voi kuin luovuttaa ja hävetä sitä miten huono on. Tästä väärästä opista on ollut elämässäni ehkä kaikkein eniten haittaa, ja saan taistella tätä pienenä sisäistämääni asennetta vastaan lähes joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygienia-asioita, kehoon, murrosikään ja seksuaalisuuteen liittyviä asioita. Kuulin 24-vuotiaana eka kerran sellaisesta asiasta kuin gynekologi. Äitini ei ole koskaan käynyt gynellä, ainakaan tietääkseni.
Mikdi tarvis käydä gynekologilla?
Jos hän on biologinen äitisi, niin ihan varmasti on käynyt gynellä ennen syntymääsi.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan opetettiin, että epäonnistuminen on karmeinta mitä voi tapahtua. Asioita ei voi opetella, ne joko osaa tai ei osaa. Jos ei osaa, niin ei pidä tehdä ollenkaan. Jos alkaa tehdä jotain mutta ei sitten heti osaakaan, ei voi kuin luovuttaa ja hävetä sitä miten huono on. Tästä väärästä opista on ollut elämässäni ehkä kaikkein eniten haittaa, ja saan taistella tätä pienenä sisäistämääni asennetta vastaan lähes joka päivä.
Tämä niin tuttua! Ihan aikuisikään saakka luulin, et jotkut on vain hyviä koulussa, matikassa, kielissä yms. Mitään tekemistä sillä ei ole, ettei tee läksyjä, opiskele. "Ei kannata edes yrittää kun ei osaa kuitenkaan!" Tää oli meidän perheen motto :(
Että ei ole vakavaa vaikka on sotkuista ja paikat sikin sokin.
Rennoksi opettelin ihan itse.
Mitään seksuaalisuuteen liittyvää ei koskaan puitu. Kokkausta ei opetettu, mutta kyllä saa aika perseestä olla, jos ei edes pysty päättelemään miten joku asia toimii. Ei se nyt niin saatanan vaikeaa voi olla se itsenäinen eläminen.
Halaamista. Ainut joka mua halasi oli kummitätini jota näin muutaman kerran vuodessa. Kun hän halasi, seisoin vain siinä enkä ymmärtänyt vastata halaukseen. Mahtoi täti ihmetellä mutta ei sanonut koskaan mitään. En muista missä iässä hoksasin että kädet kuuluu laittaa toisen selän taakse ja kevyesti "rutistaa". Hävettää vieläkin, onneksi nyt osaan. Tosin luontevaa se ei ole kuin muutamien ihmisten kanssa. Isä tunnusti että minua ei tosiaan koskaan lapsena halattu (eikä halata vieläkään).
Vierailija kirjoitti:
Halaamista. Ainut joka mua halasi oli kummitätini jota näin muutaman kerran vuodessa. Kun hän halasi, seisoin vain siinä enkä ymmärtänyt vastata halaukseen. Mahtoi täti ihmetellä mutta ei sanonut koskaan mitään. En muista missä iässä hoksasin että kädet kuuluu laittaa toisen selän taakse ja kevyesti "rutistaa". Hävettää vieläkin, onneksi nyt osaan. Tosin luontevaa se ei ole kuin muutamien ihmisten kanssa. Isä tunnusti että minua ei tosiaan koskaan lapsena halattu (eikä halata vieläkään).
Hitsi, mulla ihan sama! Mua ei halattu kotona, muistan että ekan kerran mua halasi 6.lk:n ope kun oltiin siirtymässä ylä-asteelle. Olin muiden oppilaiden kanssa jonossa ja kun oli 5 oppilast ennen mua, tajusin etten osaa halata. Lapset on usein ujoja halaamaan opettajia ym, joten luulen ettei se näkynyt ulospäin. Muistan vain kuinka katsoin mallia kuinka kädet kuuluu laittaa ja kummalle puolelle kallistun :'D ehkä surullista jonkun mielestä, mutta välit perheeseen on paremmat kuin useammalla muulla ja en ole saanut mitään traumoja.
Näitä samoja, monen viesteissä esilletulleita perusasioita, jotka taitavat kuulua 70-80 -luvuilla syntyneiden yhteiseen kokemukseen.
Peryshygieniaa en oppinut. Rasvaiset hiukset opin pesemään ja käymään suihkussa muutenkin kuin lauantai-saunan yhteydessä vasta kun ollessani 14-vuotias parhaan kaverini isoveli sanoi suorat sanat aromistani ja likaisesta olemuksestani. Taisi alushousutkin vaihtua kerran viikossa.
Alapesun opin vasta parikymppisenä.
Tunteita ei opetettu näyttämään. Ei saanut itkeä eikä suuttua. Nauraa sai, kunhan ei liikaa. Sitten se oli jo riehumista.
Halattu ei tietenkään. Vanhemmat eivät koskaan edes suudelleet toisiaan - ainakaan meidän lasten nähden.
Lääkäriin ei turvauduttu. Se oli heikkoutta. Sitäpaitsi lääkäri sanoisi minua vain luulosairaaksi ja joutuisin mielisairaalaan.
Ei mitään liittyen kuukautisiin tai ehkäisyyn. Kun rinnat alkoivat kasvaa ja rintaa alkoi aristaa kipeät rintojen alut, äiti ei vastannut mistä se johtuu vaan vei minut lääkäriin koska olin kauhuissani, että olen jotenkin sairas kun ihon alla on kipeät kyhmyt . Lääkärissä lääkäri totesi, että tämä on normaalia kasvua, rintasi ovat alkaneet kehittyä. Äiti katselee kattoon vieressä ja minä pidän itseäni maailman idiottimaisempana ihmisenä kun tajusin tilanteen. Nolotti itseni ja ehkä vielä enemmän äidin puolesta ,joka oli koko ajomatkan kotiin hiljaa, eikä siitä reissusta koskaan enää puhuttu. Olin varmaan 12v. Tämä tapahtui 90-luvun loppupuolella.
Minut on kyllä opetettu todella hyvin, mitä teidän juttuja lukee. Itselleni ei ole puhuttu ehkäisystä mitään, tai muutenkaan seksistä mainittu sanallakaan. Yksi paha tapa mihin minut taasen on opetettu, niin muille ihmisille nauraminen. Jos tv:ssä tai autolla ohi ajaessa näkyi erilainen ihminen, niin äiti ja isä nauroivat sille voimakkaasti yhdessä. Tosin sitä teen vieläkin, kunhan naurettava henkilö itse huomaa ja loukkaannu tästä.
Siivous, vuokranmaksu, käytöstavat.