Toiminko oikein koiranpennun kanssa?
Meillä 10 viikkoinen koiranpentu nukkui ensin 3 yötä niin, että meistä joku nukkui sen kanssa samassa huonessa. Koiralla on talossamme ihan oma huone, jossa on tarkoitus siis viettää myös päiviä, kun me olemme töissä. Nyt koira nukkuu toista yötä yksikseen huoneessaan. Käytän sen pissillä ulkona ja sitten kannan omaan huoneeseensa. Koira alkaa välittömästi ulvahtelun ja oven raapimisen, jota kestää noin 4 minuuttia. Sen jälkeen on hiljaista.
Meneekö tämä yhtään nyt oikein?
Kommentit (21)
Etkai sä nyt sitä suljettujen ovien takana pidä yksinään?!?! Ei se oo mikään lapsi joka haluaa omaa rauhaa omassa huoneessaan!
En ole siis palannut katsomaan koiraa tuon 4 minuutin aikana vaan annan ulista ja raapia.
ap
Meillä myös 4kk pentu nukkuu eri huoneessa yön yksin. Ei osaisi oikein asettua jos saisi vaeltaa vapaasti alakerrassa muiden nukkuessa ylhäällä.
Me otettiin kesällä koiran pentu ja ajateltiin että nukutaan ekat yöt sen kanssa sohvalla. No se vähän venähti ja nukuttiin varmaan pari viikkoa sohvalla 😀 mut sen jälkee koiru laitettiin nukkuun kodinhoitohuoneeseen. Viimeinen asia mitä tehdään ennen nukkumaanmenoa on se koiran laittaminen sinne huoneeseen! Eli täysi hiljaisuus sen jälkeen ei mitään ääniä esim ei vessakäyntiä eikä hampupesuja. Ja meillä sanotaan aina "hyvää yötä nyt nukutaan" koira on oppinut mitä hyvää yötä tarkoittaa ☺
Auttaisiko jos hankkisitte koiralle "unilelun" missä olisi teidän tuoksuanne, jos se lievittäisi eroahdistusta?
Tuo unilelu on loistava idea. Taidanpa napata yhden puhtaan koiranlelun ensi yöksi viereeni ja sitten laittaa sen seuraavana yönä koiran huoneeseen. Vai pitäisikö se olla vaate? On aika kova repimään ja puremaan hampaillaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Me otettiin kesällä koiran pentu ja ajateltiin että nukutaan ekat yöt sen kanssa sohvalla. No se vähän venähti ja nukuttiin varmaan pari viikkoa sohvalla 😀 mut sen jälkee koiru laitettiin nukkuun kodinhoitohuoneeseen. Viimeinen asia mitä tehdään ennen nukkumaanmenoa on se koiran laittaminen sinne huoneeseen! Eli täysi hiljaisuus sen jälkeen ei mitään ääniä esim ei vessakäyntiä eikä hampupesuja. Ja meillä sanotaan aina "hyvää yötä nyt nukutaan" koira on oppinut mitä hyvää yötä tarkoittaa ☺
Just näin mekin on tehty! Ja hyvin toimii. Koira jää meillä ihan rauhassa sinne kodinhoitohuoneeseen eikä ulise.
Onko teillä viitonen helpottanut jo pennun kanssa muuten?
Kannattaa ostaa oviaukkoon portti niin pentu on yhteydessä muuhun asuntoon. Itse nukuin ekan yön pennun vieressä, tokan eri puolella porttia, kolmantena siirsin patjaa niin että pentu näki enää jalkani ja neljäntenä yönä omaan sänkyyn. Kyllähän se vinkuu ja raapii toivoen huomiota, mutta sitä ei saa antaa Ennenkuin on hetken ollut hiljaa. Nykyään meillä ei enää ole porttia jolla tilaa rajataan, mutta koira hakeutuu iltaisin itse huoneeseen jossa pentuja oli. Se on aina ollut sellainen oma paikka jossa kukaan ei häiritse.
Aikamoista eristää noin pieni pentu laumastaan yksikseen. Pentu ottaa sen rangaistuksena.
Moneltako teidän koirat laitetaan nukkumaan? Minä olen nyt laittanut pennun nukkumaan 21.30.
Meillä on labbis-pentu 3 kuukautta ja en todellakaan uskaltaisi antaa sen vaellella yksin yöllä ympäri taloa. Järsisi paikat rikki itsekseen. Rajatulla alueella saa vahingotkin rajattua.
miksi edes ottaa koiraa jos ette halua olla sen kanssa :(
Vierailija kirjoitti:
Moneltako teidän koirat laitetaan nukkumaan? Minä olen nyt laittanut pennun nukkumaan 21.30.
Onpa myöhään. Meillä pentu syö iltapalan klo 19, käy sen jälkeen pissalla ja hammaspesulla ja pukee yökkärin päällee. Sitten luetaan yksi luku Marikkia. Nukkumaan pentu menee viimeistään klo 20 maissa, usein jo klo 19.45. Iltakylpyä meillä ei harrastatea koska eihän noutajanpentua saa millään pois ammeesta polskimasta...
Juu meilläkin koira kyllä rauhoittuu hwti kun laitetaan "omaan huoneeseen". Nykyään menee jo suoraa omaan petiin odottamaan viimeisiä silityksiä ja pusuja ☺ vähän on tuhonnut työpäivien aikana khh:ta mutta ei öisin kuulu mitään.
T. Viitonen
Vierailija kirjoitti:
miksi edes ottaa koiraa jos ette halua olla sen kanssa :(
Ei koiran kanssa pidäkään touhuta ja olla 24/7. Koira tarvitsee paljon lepoakin, etenkin pieni pentu. Ja oikein hyvä että ap opettaa pennun rauhoittumaan omissa oloissa.
meilla pienempi pentu - tuli 7 vkosena ja ekan yön sai olla meidän kanssa ja sitten yksi alakertaan. Välillä hiukan valittaa, mutta hyvin on sujunut. Vaimo aamulla 6:30 ulkona ekan kerran ja minä illalla 22-23 vikan kerran. Pentu on niin, että kuulemme hyvin jos se valittaa tai peuhaa. Molempia tapahtuu joskus vähäsen.
Täältä saan varmasti tuomioita, mutta sehän kuuluu asiaan.
Numero 17 viestisi ilahdutti minua. Kiitos!
ap
Tämäkin riippuu varmasti rodusta. Eivät kaikki halua nukkua samassa sängyssä isojen rotujen kanssa.
Eiköhän se mene :)