Siis juma!! Törkeät korotukset tulossa päivähoitomaksuihin!
http://yle.fi/uutiset/paivahoitomaksuihin_esitetaan_roimaa_korotusta__k…
Kenellä on enää varaa käydä töissä?
Kommentit (216)
Meillä kolme lasta ja tässä lasten saannin jälkeen on kokoajan maksukyky vähentynyt.
Ensin lopetettiin kotihoidontuen kuntalisä. Sitten palasin töihin ja päivähoitomaksuja korotettiin. Lapsilisiä pienennettiin. Verotuksessa asuntolainojen korkovähennysoikeutta pienennettiin. Poliklinikkamaksuja korotettiin. Ruuan hinta nousi. Jne.
Eli vaikka olisi ajatellut että pärjää, niin kuinka kaikkeen olisi voint varautua.
Ja vielä ei tiedä mitä leikkauksia hallitus tekee palkkoihin. Lomarahat pois, saikut palkattomiksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Siis kenen kuuluu maksaa päivähoidon kulut?
Maksut kattavat alle 60 % todellisista kuluista.
Kyllä me kaikki kulut veronmaksajilta revitään eri muodoissa vaan!
pitäisikö sinun mielestä ilmaiseksi ilman apuja kasvattaa tähän maahan lapsia jotka tulevaisuudessa maksavat sitten veroja vielä enemmän kuin me nyt maksamme.
Mä voin maksaa päivähoitomaksun koknaisuudessaan jos ei tarvi maksaa yleveroja, koiraveroa, kiinteistöveroa,
Mietitään. Mun nettopalkka 1400e. Siitä pois päivähoitomaksu, jää 1050e. Siitä pois työmatkakulut 200e. Jää 850e. Vielä pidemmälle kun mietitään niin lämmityskulut nousevat kun kotona ollessa on voinut lämmittää talon kolmea uunia, töissä ollessa ei samaa mahdollisuutta. Oisko tuo 50e kuukaudessa. Palkasta jää nyt käteen 800e. Entä työpaikkaruokailu, työvaatteet, lapsella pitää olla parempi vaatearsenaali päiväkodissa jne. Kannattaako enää jos vastaavasti saan perupäivärahaa työttömänä 700e kuukaudessa.
Jatkossa pienipalkkaisen mutta suurituloisen puolison omaavan ei kannata töihin mennä. Aika kova hinta siitä ilosta että voi mennä töihin, todennäköisesti vielä itse maksaa siitä ilosta.
Eipähän tarvitse odottaa, että Suomessa syntyvyys nousisi...
Mun nettopalkka 1500€, siitä pois 700€ hoitomaksuja ja about 250€ työmatkakuluja. Töissäkäynti kannattaa joo.
Tuohon päälle vielä yhteiskuntasopimuksesta aiheutuvat ansiomenetykset... Kyllä harmittaa. Ostovoima luokkaa Romania.
Hurjat korotukset ja tuntuu kyllä etenkin jos on kaksi tai puhumattakaan kolme lasta. Keskituloisia rangaistaan kovalla kädellä tässäkin asiassa. Ei taida moni pienituloinen ymmärtääkään kuinka paljon tulonsiirtoa keskituloisilta otetaan joka asiassa. Suomessa ei työn teolla rikastu.
Ihan naurettavaa kun meuhkataan päivähoidon todellisista kuluista ja siitä kuka ne maksaa..
Osan niistä maksaa palvelun käyttäjä suorana rahana ja osan kaikenlaisina veroina!
Mitkään linnanjuhlien todelliset kulut? Kuka ne maksaa?!
Mitkä ovat pressan loma-asunnon kulut Naantalissa? Kuka ne maksaa?
Mitä maksaa rautatie- verkoston ylläpito?! Kuka ne maksaa?!
Kyllä mä voin maksaa käyttämistäni palveluista täyden hinnan kunhan mun ei tarvii sitten maksaa niistä palveluista mitä en käytä! Kyllä tuo veromäärä on melko suuri mikä tuosta palkasta kuukausittain lähtee..
Koskaan en ole ymmärtänyt näitä meuhkaajia, jotka huutelee kuinka heidän maksamillaan veroilla hoidetaan lasten päivähoito, koulunkäynti jne. Vaikka minulla ei enää ole päiväkoti-ikäisiä lapsia, pidän tätä nykyistä suuntausta jopa vaarallisena. Tällä menolla syntyvys tulee laskemaan Suomessa rajusti, eikä se ole hyvä juttu!
En käsitä, miksi työssäkäyviä tässäkin asiassa rankaistaan. Jäisin mielelläni kotiin lapsen kanssa, mutta työttömäksi en voi jäädä, kun minun alallani työntekijöistä on hirveä pula. Ansiosidonnaisesta olisi turha haaveillakaan. Työllistyisin alta aikayksikön. Minusta tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että sellaiset voivat hoidattaa lapsiaan päiväkodissa puoli-ilmaiseksi, joilla ei siihen ole edes pakottavaa tarvetta ja minua työntekijänä rankaistaan isommalla päivähoitomaksulla, vaikka en edes riemusta kiljuen vie lastani päivähoitoon vaan pakosta. Onneksi minulla on vain yksi lapsi. Lapsettomat voisivat ajatella vähän pidemmälle eikä lällätellä, että oikea suunta. Lapset ovat satsaus tulevaisuuteen. He ovat niitä tulevia veronmaksajia, jotka aikanaan tulevat kyllä päivähoitomaksunsa veroina moninkertaisesti yhteiskunnalle maksamaan ja teidänkin eläkkeenne.
Voi tsiisus. Kyllä kirpaisee. Syksyllä pitäisi palata töihin, jos yt- neuvotteluissa ei käy huonosti. Kaksi päiväkoti-ikäistä. Tämä olisi nyt sitten toinen kunnon lama elämäni aikana. 90-luvun lama vei vanhempieni työt, terveyden ja lapsuudenkotini. Näistä lähtökohdista huolimatta kouluttauduin haaveammattiini ja olen saanut olla töissä valmistumisestani lähtien. Toivottavasti historia ei toista taas itseään. En haluaisi lapsilleni samaa kituuttamista, jota edellisessä lamassa koin.
Onneksi on vain yksi lapsi, eikä enempää koskaan tule. Ei kirpaise ihan niin pahasti. Enkä kyllä ymmärrä miten kukaan uskaltaa tehdä useamman lapsen luottaen siihen, että valtio tukee.
Mutta Suomessa on asiat kuitenkin vielä ihan kohtuullisesti. Monessa muussa maassa, esim. Ausseissa(oma kokemus vain nsw:sta) päivähoito maksetaan kokonaan itse. Kaupungista riippuen se voi olla sadan euron luokkaa päivältä. Siellä myös paremmat koulut ovat maksullisia, kouluruokaa ei ole yms. Pariskunnat joutuvat säästämään vuosia, että on varaa tehdä (yksi) lapsi. Päiväkoteja ei kai juurikaan ole. Lapsilla on yksityinen nanny.
Kyllähän tämä laittaa miettimään, että minkä vuoksi keskiluokkainen/hyvätuloinen niitä veroja maksaa kun mitään et takaisin saa yhteiskunnalta kohta? Ennen Suomen ylpeys oli halpa/ilmainen JA laadukas päivähoito, ilmainen koulu ja terveydenhuolto. Eihän tästä enää puutu kuin maksulliset lukiot & korkeakoulut ja yksityiset peruskoulut, niin johan olet oikea häviäjä yhteiskunnassa jos teet normaalisti töitä.
Minä en kyllä jää kotiin sen pidemmäksi aikaa kun olen suunnitellut. En todellakaan aio alistua siihen että a.) Sipilät ym. voivat käyttää vuosien cv-aukkoa olla työllistämättä minua ja b.) minulle ei kertyisi eläke useiden vuosien ajalta, vaikka omasta mielestäni olen tähä asti osallistunut yhteiskunnan pyörittämiseen korkeilla veronmaksuilla ja ansainnut viedä 2-3-vuotiaani laadukkaaseen päivähoitoon jotta voi tehdä töitä ja kerryttää eläkettä ym. ja ylipäätään olla putoamatta työelämästä totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Halpaa on edelleenkin. Todelliset päivähoitokustannukset ovat keskimäärin 960€/kk. Hyvin joutaa korottaa. Jokainen voi itse päättää viekö lapsensa kunnalliseen hoitoon vai ei.
Mitähän mahtaa olla todelliset kulut esim sairaalapäivällå? Ei muuta kuin nekin sen mukaan korkeammaksi eli potilaan maksettava päivä ainakin kaksinkertaiseksi. Hyvin joutaa korottaa. Jokainen voi itse päättää meneekö hoitoon sairaalaan.
Miksi muuten koulupäivästä ei peritä oppilasmaksua vaikka 50e päivä? Voisi jokainen päättää laittaako lapsensa peruskouluun.
Jotta kaiken maailman vetelehtijöillä ei enää olisi niin hyvin varaa lykätä lastaan töihin. Jos vanhemmat eivät käy töissä, niin minusta lapset pitäisi voida pitää kouluikään asti kotona eikä viedä päiväkotiin "kasvatettavaksi".
Vaikka meillä nuorimmainenki saatii juuri pois päiväkodista, kun aloitti ekaluokan nyt elokuussa, niin olen aivan raivona näistäkin korotuksista! Kyllä nousi niskavillat, kun luin tuon uutisen, että kehtaavat edes, minkä helvetin takia tavallisia palkansaajia rangaistaa näin kovalla kädellä? No parta "lasten" takia, pitäähän ne kulut jostai repiä(eikös ne ollu jotai miljardi luokkaa), oikein vituttaa(anteeksi kiroilu) enää kohta edes maksaa veroja, kun ne menee näitten saatanan elättien kustannuksiin ja vituttaa vielä entistä enemmän, että noitten kakarat, mahdollisesti, saavat vielä päiväkoti paikan ja vielä pääsevät maksuttomaan perusopetukseen+ tietysti julkinen terveydenhuolto jne., jota siis käyttää aikuisetkin "pakolaiset" maksamatta itse senttiäkää veroja, jotka me veronmaksajat maksamme. Haistakaa vittu koko hallitus!
Vierailija kirjoitti:
Siis kenen kuuluu maksaa päivähoidon kulut?
Maksut kattavat alle 60 % todellisista kuluista.
Tähän maahan pitää kasvattaa myös niitä tulevia veronmaksajia ja työntekijöitä, jotka hoitavat myös niitä joilla ei ole omia lapsia. Eihän sairaatkaan maksa todellisia kuluja hoidosta. Näin toimii tämä yhteiskunta.
Pitää saada tarhoihin tilaa mamulapsille. Suomalaisilla ei ole varaa töihin eikä tarhaan, saadaan turviksille duunitkin. Ja naiset koteihin...
Vierailija kirjoitti:
Jotta kaiken maailman vetelehtijöillä ei enää olisi niin hyvin varaa lykätä lastaan töihin. Jos vanhemmat eivät käy töissä, niin minusta lapset pitäisi voida pitää kouluikään asti kotona eikä viedä päiväkotiin "kasvatettavaksi".
Eihän ne vetelehtijät maksa hoidosta, vaan ne työssäkäyvät veronmaksajat.
Lapsiperheiden menot on kyllä nousseet rajusti viime vuosina, joten vaikka olisi elatuskykyä laskelmat ovat voineet mennä pahasti pieleen. Meillä oli yhden lapsen hoitomaksut yksityisessä päiväkodissa (=vähän kalliimpi kuin kunnallinen) vain neljä vuotta sitten vähän reilut 200 €. Kohta ne ovat yli 350 €. Ehdittiin hankkimaan tässä välissä toinenkin lapsi, heidän hoitomaksunsa on siis pian melkein 300 € enemmän kuussa kuin oli vielä toista lasta harkitessa.
Puhumattakaan muista maksujen suorista ja välillisistä korotuksista, jotka osuvat lapsiperheisiin.