Mites onnistuu luistelu koulussa kun taksiin ei luistimia saa ottaa?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi porilainen, jonka lapsi kulkee taksilla koulumatkat.
Eli, meillä saa kyllä ottaa luistimet (ja kypärän) taksiin, vaikka sitten erilliseen kassiin. Eihän nuo edes reppuun mahtuisi. Mailoista ei ole koskaan erikseen ohjeistettu mutta lienee melko selvää, etteivät ne taksiin mahdu vaikka kaikilla taksissa olijoilla ei olisi samana päivänä luistelua.
Hiihtoa ei myöskään ole ollut koskaan ja siihen lienee ihan syynä se, että suurin osa lapsista kulkee taksilla, ei niissä mitään suksibokseja ole.
Kyyditykset on hoitanut näinä kouluvuosina kaksi eri taksifirmaa ja molemmissa on ollut ihan sama homma.
Tuo boldattu pisti silmään. Kyseessä ilmeisesti maalaiskoulu, jos kerran suurin osa taksilla kulkee? Porin keskustan kouluissa tuskin kovinkaan monella taksioikeutta on, ei ainakaan suurimmalla osalla.
Mikä pakko niitä välineitä on raahata kouluun. Ei koulu voi velvoittaa edes hankkimaan talviurheiluvälineitä, eikä niiden puuttuminen saa vaikuttaa arvosteluun.
t.maksuton perusopetus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi porilainen, jonka lapsi kulkee taksilla koulumatkat.
Eli, meillä saa kyllä ottaa luistimet (ja kypärän) taksiin, vaikka sitten erilliseen kassiin. Eihän nuo edes reppuun mahtuisi. Mailoista ei ole koskaan erikseen ohjeistettu mutta lienee melko selvää, etteivät ne taksiin mahdu vaikka kaikilla taksissa olijoilla ei olisi samana päivänä luistelua.
Hiihtoa ei myöskään ole ollut koskaan ja siihen lienee ihan syynä se, että suurin osa lapsista kulkee taksilla, ei niissä mitään suksibokseja ole.
Kyyditykset on hoitanut näinä kouluvuosina kaksi eri taksifirmaa ja molemmissa on ollut ihan sama homma.
Tuo boldattu pisti silmään. Kyseessä ilmeisesti maalaiskoulu, jos kerran suurin osa taksilla kulkee? Porin keskustan kouluissa tuskin kovinkaan monella taksioikeutta on, ei ainakaan suurimmalla osalla.
Ei vaan kyseessä on erityiskoulu. Niitäkin on Porissa kaksi ja taksikyytejä on yhdistelty noiden kahden koulun oppilaiden kesken sen mukaan, missä kukin asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan sama ohje. Luistinkassin olen laittanut lapsen mukana taksiin, kouluun olen ilmoittanut että lapsilla on omat monot mutta sukset ja sauvat lainaavat koulusta. Monot mahtuu nippanappa reppuun tai pieneen kassiin.
Mun vitosluokkalaisella on 42 koon luistimet, ei ne mahdu yhteenkään tämän talouden reppuun. Tämä tiedoksi ihmettelijöille miksi niitä ei repussa kuljeta. repussa on myös eväät pitkän koulupäivän takia ja koulukirjoja.
Vanhempien kyydillä ei onnistu kuljettaa koska koulu on eri suunnalla kuin työpaikka.
Tiedätkö, että koulun on tarjottava välipala, jos koulupäivä on liian pitkä. Porissako tämäkin, että omat eväät pitää olla?
Meillä se ruoka oli usein jo klo 10.00 ja päivä saattoi kestää 16.00 asti, niin kyllä ne eväät teki hyvää kun koululta ei niitä ainakaan tarjottu.
http://www.satakunnankansa.fi/lehdessatanaan/1195014820646/artikkeli/ko…
Ap olisi voinut heti laittaa linkin uutiseen...
Vierailija kirjoitti:
http://www.satakunnankansa.fi/lehdessatanaan/1195014820646/artikkeli/ko…
Ap olisi voinut heti laittaa linkin uutiseen...
Kannattaa lukea myös juttun kommentit, porilaisetkin ihmettelee meininkiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, jos noin on oikeasti niin sitten ottaisin kyllä yhteyttä kouluun. Jos kerran omia liikuntavälineitä ei saa taksissa kuljettaa, niin silloin koulu on ilmeisesti ostanut asianmukaiset liikuntavälineet jokaiselle. Peruskoulu lain nojalla maksutonta, joten se että vanhempi kuskaisi kamat koululle, ei tässä tapauksessa tule kysymykseen. Ellei sitten saa palkaa ja kilometrikorvauksia tuosta kuskaamisesta.
Siis mitä ihmettä sä lässytät???
Valtaosahan joutuu ne suksensa ja luistimensa sinne ihan itse roudaamaan, tai sitten isukit ja äitylit vie. Vai meinaatko että urheilupäivinä jokaikiselle lapselle pitäis taata taksikuljetus? Taksioikeus on vain äärimmäisen pienellä joukolla koululaisista.
Niin, ne lähellä koulua asuvat ei jaksa kantaa luistimia kouluun? Ei niiltä kukaan ole kieltänyt luistimien kuljetusta, taksikyytiläisiltä se on kielletty.
Siis oleko sä yksinkertanen, vai pelkästään taas trollaamassa? Ei luistimia ole kielletty, ainoastaa mailat ja sukset/sauvat. Siis sellaiset, jotka ei mahdu takapaksiin. Turvallisuudesta siis kyse, teidän ihan omien pilttien.
Ei taas ihan oikeasti voi ymmärtää, kuinka joku saa tästäkin ongelman aikaiseksi. Niitä tunteja ei montaa vuodessa ole, jolloin suksia tai mailoja kouluun roudataan. On se kumma, jos ei niiden roudaaminen silloin taksikoululaisten vanhemmilta onnistu, kun se onnistuu muiltakin vanhemmilta. Jos taas autoa ei perheessä ole, eikä taksi mailoja/suksia kuskaa, niin ei liene kauhean vaikea tehtävä ottaa kouluun yhteyttä ja kysyä, miten toimitaan. Kouluiltahan usein ainakin jonkun verran suksia ja mailoja löytyy ja jos ei löydy, niin silloin järjestetään natiaiselle korvaavaa liikuntaa. Ei tää nyt niin kauhean vaikeaa ole, jos ei siitä sellaista väkisin tee, kun on kuitenkin kyse vain muutamista tunneista vuodessa.
Itse henkilökohtaisesti menin suksilla kouluun hiihtopäivinä ja jos ei ollut tienpiennarta, missä mennä hiihtää niin silloin sukset jalasta ja kantaen. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisi kouluun roudanneet. Linja-autoista, tai takseista en osannut edes haaveilla. Mutta nään on taas näitä pullamössösukupolven ylitsepääsemättömiä ongelmia.
Mulla oli lapsena koulumatka 46 km suuntaansa, ei puhettakaan että olisin hiihtänyt kouluun. Eikä vanhemmat olisi voineet mua kuljettaa kouluun suksineni, kun työpaikat olivat ihan eri suunnalla kuin koulu. Silloin kyllä sai sukset ottaa taksiin. Terveisin pullamössö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on asia ratkaistu?
Höpöhöpö taas. Ei luistimet tietenkään kiellettyjä ole jos ne kassissa menee. Kyse on mailoista, suksista ja sauvoista, jotka on matkustamossa selkeä turvallisuusriski, eivätkä mahdu takaronttiin.
Kyseessä on siis ennen kaikkea teidän omien tenavien turvallisuudesta: Onko teillä mitään hajua mimkälaisella voimalla joku maila, sauva tai suksi liikahtaa äkkijarrutuksessa?
Jos koulu vaatii oppilailtaan kyseisiä välineitä, niin se on itse velvollinen ne välineet sinne kuljettamaan, taikka sitten hankkimaan koululle omat mailat ja sukset.
Mikä on takarontti?????
Ihan tuon lehtijutun pohjalta tulee mieleen, että tuo päätös oikaistaan pian. Jos ei, niin viimeistään, kun joku on yhteydessä oikeusasiamieheen.
Ei kuljetussuunnittelija tee opetussuunnitelmia. Koulukyydin on sisällettävä opetussuunnitelman mukaiset oppivälineet. Jos on matikkaa, silloin tarvitaan yleensä matikankirjaa, jos on hiihtoa, sukset tai maila on tärkeät. Ei kuljetussuunnittelija voi päättää, mitä eri oppivälineitä tarvitaan milloinkin, vaan se voi selvittää milloin on järjestettävä vaikka suksiboksi auton katolle. Jos sellaista ei ole tarjouspyynnössä, yrittäjä varmaan laskuttaa sen erikseen.
Tuossa on selvästi kyse koulun ja kuljetussuunnittelun kommunikaatiokatkoksesta. Kuljetuspalveluja suunnitteleva ei ole ymmärtänyt tehtäväänsä ja alkaa sillä rajaamaan yhdenvertaisia mahdollisuuksia opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on takarontti?????
Se auton tavaratila, joka on yleensä takaosassa.
Jonkun vuoden koulutoimistossa ja myös kouluissa työssä olleena voin vakuuttaa, että ihan varmasti taksiin otetaan niin luistimet, mailat kuin suksetkin! Porissa en tosin ole ollut, mutta tiedän kyllä, missä vika.
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Tuossa on selvästi kyse koulun ja kuljetussuunnittelun kommunikaatiokatkoksesta. Kuljetuspalveluja suunnitteleva ei ole ymmärtänyt tehtäväänsä ja alkaa sillä rajaamaan yhdenvertaisia mahdollisuuksia opetukseen.
Näin siinä käy, kun otetaan töihin ihmisiä väärin perustein. Minä en todellakaan tiedä juuri tämän kuljetussuunnittelijan taustoja, mutta aika usein työntekijä joutuu sellaiseen työhön, jota ei oikeasti osaa, kun virkojen vähentämisen vuoksi poistoon joutuvia siirrellään eri tehtäviin. Ja usein tulee valituksi se, joka on tarpeeksi tuttu tai muuten mukava.
Kateellisena täällä kirjoittelee nimimerkki " Porissakin työhaastattelussa turhaan käynyt". Valittiin se, joka oli jo valmiiksi sivistyspuolella töissä.
Mun mielestä hiihdon ja luistelun vois lopettaa täysin turhana oppilaiden kiusaamisena. Molemmat kamalan inhottavaa hommaa. Sukset eivät joko luista tai sitten lipsuu, varpaita ja sormia palelee, lopuksi hiki ja siitä sitten vaan tunnille, suihkussahan ei lapsen tahdissa ehdi käydä, kun aikaa on se 10 min, lapsia 20 ja suihkuja 5. Luistellessa jäätyy varpaat, kaatuu helposti ja saa elinikäiset vammat. Itse kaaduin peffalleen ja häntäluu murtui, vaivaa edelleen lähes 50 vuoden iässä.
Koululiikunnan pitäis olla kivaa, joten jos on pakko vaikka hiihtää, niin vain hyvällä kelillä (alle 10 astetta pakasta, ei viimaa, hyvä hiihtokeli muutenkin) ja tehtäisiin vaikka hiihtoretki eväiden kanssa. Omana aikanani hiihdettiin veren maku suussa ja jopa yli 20 asteen pakkasella, aika monella paleltui varpaat. Nyt ei sentään noin hullua touhua ole, meidän lasten kouluhiihto oli sitä, että hiihdettiin alle kilometrin lenkkiä, joka ainoa hiihtokerta sahattiin sitä samaa huonoa latua, jossa ei ollut ylä- eikä alamäkiä.
Jos koululiikunnan tarkoitus on innostaa liikkumaan, niin sitä se ei ainakaan tee, vaan tismalleen päinvastoin suurimman osan kohdalla. Vähän aiheen vierestä nyt..
Joo voi apua, miten ne tenavat nyt selviää elämästä, kun eivät saa yhdenvertaisesti hiihtää ja luistella?! Kyllä on varmasti vaikeaa hakea vaikka ulkomaille töihin, kun ei ole saanut koulussa hiihtää ja luistella!! Oispa ollu meidänki aikana tuommonen sääntö, olis ollu hyvä syy olla tekemättä maailman inhottavinta asiaa, eli HIIHTÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hiihdon ja luistelun vois lopettaa täysin turhana oppilaiden kiusaamisena. Molemmat kamalan inhottavaa hommaa. Sukset eivät joko luista tai sitten lipsuu, varpaita ja sormia palelee, lopuksi hiki ja siitä sitten vaan tunnille, suihkussahan ei lapsen tahdissa ehdi käydä, kun aikaa on se 10 min, lapsia 20 ja suihkuja 5. Luistellessa jäätyy varpaat, kaatuu helposti ja saa elinikäiset vammat. Itse kaaduin peffalleen ja häntäluu murtui, vaivaa edelleen lähes 50 vuoden iässä.
Koululiikunnan pitäis olla kivaa, joten jos on pakko vaikka hiihtää, niin vain hyvällä kelillä (alle 10 astetta pakasta, ei viimaa, hyvä hiihtokeli muutenkin) ja tehtäisiin vaikka hiihtoretki eväiden kanssa. Omana aikanani hiihdettiin veren maku suussa ja jopa yli 20 asteen pakkasella, aika monella paleltui varpaat. Nyt ei sentään noin hullua touhua ole, meidän lasten kouluhiihto oli sitä, että hiihdettiin alle kilometrin lenkkiä, joka ainoa hiihtokerta sahattiin sitä samaa huonoa latua, jossa ei ollut ylä- eikä alamäkiä.
Jos koululiikunnan tarkoitus on innostaa liikkumaan, niin sitä se ei ainakaan tee, vaan tismalleen päinvastoin suurimman osan kohdalla. Vähän aiheen vierestä nyt..
Itse en ihan kokonaan lähtisi hiihtoa ja luistelua lopettamaan kouluissa, mutta kyllä siinä määrässä saisi joku järki olla. Ainakin silloin kun itse olin alakoulussa, sitä hiihtoa oli talven aikana monta viikkoa putkeen sen pari kertaa viikossa. Talven aikana hiihdettiin varmaan 20 kertaa ja luisteltiin ehkä kahdesti. Ja joka kerta hiihdettiin sitä samaa kahden kilsan lenkkiä. Ja lisäksi siihen vielä kaikille pakolliset hiihtokisat. Monia muita lajeja kokeiltiin kouluvuoden aikana ehkä kerran tai kahdesti (esim. tanssia, pesäpalloa tai jalkapalloa), mutta sitä helvetin hiihtoa oli joka talvi kaksi kuukautta jokaisella liikuntatunnilla. Toinen vastaava laji jota oli ihan liikaa oli telinevoimistelu, tai mitä ikinä onkaan nimeltään se touhu missä pillin vihellysten tahtiin hypitään kaikenmaailman puomeilla, hevosilla, nojapuilla yms.
Mun isä ajoi aikoinaan taksia ja koulukyytejä. Ja oli aivan selvää, että mersun katolle ruuvattiin suksiteline talveksi, että koulukkaat saivat sukset kouluun mukaan.
Mutta siihen aikaan haluttiinkin palvella. Nykyään (asiakas)palvelu on suomalaisille kirosana.