Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen "tuo leivän taloon"

Vierailija
18.01.2016 |

Kokemuksia tilanteesta jossa nainen on pariskunnasta ainoa töissäkäyvä? Siis ihan pidempiaikaisesti. Miten kotityöt jaetaan? Saako nainen tienaamillaan rahoilla pitää "korkeampaa elintasoa" (esim ulkomaanmatkoja yksin? Miten miehet suhtautuvat tähän tilanteeseen?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen haluat elätiksi?

Vierailija
22/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, me elämme 2000-lukua! Eikö ole sinänsä ihan sama, kumpi puoliso tienaa enemmän? Mutta: kaikilla perheenjäsenillä on sama elintaso. Ei suurempi tilipussi oikeuta korkeampaan elintasoon, oli sitten kyseessä mies tai nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pari-kolme kuukautta olin vailla töitä ja toimeentuloa opintojen ja työelämän saumakohdassa. Vaimo kävi tuolloin töissä.

Hoidin kotimme: ruuat olivat odottamassa vaimon tullessa kotiin, pesin pyykit, tiskasin, hoidin lemmikin ja kaikki mahdolliset muut hommat. Vain isompi siivous oli yhteinen projekti viikonloppuisin.

Ahdistavaa aikaa. Tämä sijoittui vieläpä loppuvuoteen. Muistan leiponeeni tuolloin paljon, osittain siksi, koska tulot eivät päätä huimanneet, osittain siksi, että halusin koko ajan tehdä jotakin järkevää. Kannoin joka viikko jauhopusseja Lidlistä.

Vaimolla oli "korkeampi elintaso" tuona aikana, itse en varmaan tuona aikana käyttänyt rahoja juuri mihinkään "omaan", korkeintaan suklaapatukan ostin joskus. Edes autolla en ajanut, jotta bensaa ei olisi kulunut. "

Joku taisi minua ennen jo ennättää kysymään, että mistä alapeukut. Se kiinnostaisi minuakin tietää. Vaitulkitsiko joku -en minä- että mies jotenkin keittiöpsykologia kielellä uhriutui, kun kertoi, että korkeintaan osti joskus itselleen suklaapatukoita, kun reiopas ja toimelias nainen varmaan olisi osannut leipoa sellaiseet itse ja tai säästänyt nekin rahat yhteisiin hankintoihin. Vai kiikastiko se, että naisen piti osallistua yhteiseen siivous projektiin viikonloppuisin, kun olettama on kai silloin, että jos nainen olsi ollut miehen asemassa niin hän olisi tehnyt senkin yksin ja koska oli työtön, niin reippaana ja ahkerana olisi varmasti tarjoutunut tekemään samalla kertaa myös naapureille. Tai ellei naapureille, niin anopille ainakin.

Vierailija
24/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapatyötön on yleensä myös elämäntapalaiska. Jos sellaisen ottaa puolisokseen, sitten yksin elättää, hoitaa kodin ja lapset. Harvapa sellaista iloisena jaksaa, kun puoliso keskittyy vain omaan hyvinvointiin. Sitten olet se kamala nalkuttava puoliso, jota on oikeus pettää.

Erosta elämäntapalaiska tekee mahdollisimman hankalan ja likaisen, koska hänellä on siihen aikaa ja hän kostaa menettämänsä paikan ilmaisessa täysihoidossa.

Vierailija
25/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pari-kolme kuukautta olin vailla töitä ja toimeentuloa opintojen ja työelämän saumakohdassa. Vaimo kävi tuolloin töissä.

Hoidin kotimme: ruuat olivat odottamassa vaimon tullessa kotiin, pesin pyykit, tiskasin, hoidin lemmikin ja kaikki mahdolliset muut hommat. Vain isompi siivous oli yhteinen projekti viikonloppuisin.

Ahdistavaa aikaa. Tämä sijoittui vieläpä loppuvuoteen. Muistan leiponeeni tuolloin paljon, osittain siksi, koska tulot eivät päätä huimanneet, osittain siksi, että halusin koko ajan tehdä jotakin järkevää. Kannoin joka viikko jauhopusseja Lidlistä.

Vaimolla oli "korkeampi elintaso" tuona aikana, itse en varmaan tuona aikana käyttänyt rahoja juuri mihinkään "omaan", korkeintaan suklaapatukan ostin joskus. Edes autolla en ajanut, jotta bensaa ei olisi kulunut. "

Joku taisi minua ennen jo ennättää kysymään, että mistä alapeukut. Se kiinnostaisi minuakin tietää. Vaitulkitsiko joku -en minä- että mies jotenkin keittiöpsykologia kielellä uhriutui, kun kertoi, että korkeintaan osti joskus itselleen suklaapatukoita, kun reiopas ja toimelias nainen varmaan olisi osannut leipoa sellaiseet itse ja tai säästänyt nekin rahat yhteisiin hankintoihin. Vai kiikastiko se, että naisen piti osallistua yhteiseen siivous projektiin viikonloppuisin, kun olettama on kai silloin, että jos nainen olsi ollut miehen asemassa niin hän olisi tehnyt senkin yksin ja koska oli työtön, niin reippaana ja ahkerana olisi varmasti tarjoutunut tekemään samalla kertaa myös naapureille. Tai ellei naapureille, niin anopille ainakin.

Näille s...tanan lassukoille pitäisi antaa bannit pysyvästi.!

Itse alapeukutin siksi, koska on väärin että perheessä on kaksi elintasoa. Eli en hyväksynyt sitä, että toinen porskuttaa kuten ennenkin ja toinen kituuttaa samassa perheessä.

Ja lassukalle vielä tiedoksi: etkö ole tätä ketjua lukiessasi huomannut, että ylläolevan viestin työtöntä miestä lukuunottamatta muissa perheissä kotityöt suurelta osin ovat kaatuneet naisen osaksi, siitä huolimatta että mies on kotona työttömänä.

Vierailija
26/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen haluat elätiksi?"  Onko vaikeuksia ymmärtää, että myös mies voi joutua ilman omaa syytään esimerkiksi hetkellisesti työttömäksi?  En tiedä, mutta joskus minusta tuntuu, että epätasa-arvoon esimerkiksi palkkauksen suhteen syyllisiä on myös osa -ei tietenkään kaikki- naiset. Ellei mies kykene syystä tai toisesta tienaamaan enemmän kuin nainen, niin hänen on turha yrittää "ansaita" eroa kiinni tekemällä esimerkiksi isompi osa kotitöistä. Tai kuvitella, jotenkin muutoin saavuttavansa naisen arvostuksen. Mutta miksi? 

Vielä hankalampaa ja haastavampaa on keskipituisiia lyhyemmillä miehillä, jotka erinomaisen usein tulevat sivuutetuksi vain siksi, että hyvin moni nainen edellyttää ja vaatii, että kumppanin on oltava heitä kookkaampi.    

Vierailija
27/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miehen haluat elätiksi?"  Onko vaikeuksia ymmärtää, että myös mies voi joutua ilman omaa syytään esimerkiksi hetkellisesti työttömäksi?  En tiedä, mutta joskus minusta tuntuu, että epätasa-arvoon esimerkiksi palkkauksen suhteen syyllisiä on myös osa -ei tietenkään kaikki- naiset. Ellei mies kykene syystä tai toisesta tienaamaan enemmän kuin nainen, niin hänen on turha yrittää "ansaita" eroa kiinni tekemällä esimerkiksi isompi osa kotitöistä. Tai kuvitella, jotenkin muutoin saavuttavansa naisen arvostuksen. Mutta miksi? 

Vielä hankalampaa ja haastavampaa on keskipituisiia lyhyemmillä miehillä, jotka erinomaisen usein tulevat sivuutetuksi vain siksi, että hyvin moni nainen edellyttää ja vaatii, että kumppanin on oltava heitä kookkaampi.    

Tällaiselle tuuballe ei jaksa kuin nauraa. :D Uskotko itsekin horinoitasi?

Vierailija
28/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on nyt ollut kolmisen vuotta täällä. Mies on työkyvytön, mutta kaksi vuotta meni ilman tuloja kelalta/työkkäriltä. Ehkä ei olisi noin kauan kestänyt, mutta ei ollut meillä osaamista vaatia ja saada apua.

Lähinnä yhteisvoimin pyörii kodinhoito, töiden jälkeen teen ruoan iltaisin, mies pesee pyykit ja yhdessä hoidamme tiskit. Imurointi sattuu sille ketä eniten häiritsee villakoirat nurkissa. Pienipalkkaisessa työssä teen osa-aikaista kun ei vaki paikkaa ole löytynyt. Jos mies pääsee vihdoin työkyvyttömyys eläkkeelle ja tulot tasaantuvat niin lähden opiskelemaan parempaan ammattiin.

Vierailija
29/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen haluat elätiksi?" - Eikö ole muuten jännää, että nainen voi edelleen täysin hyväksyttävästi ja ymmärrettävästi haaveilla ja kertoa kuinka tulevaisuudessa hän haluaa esimerkiksi omistatua perheelleen ja olla ns. kotiäiti, joka huseeraa -vaihtelevalla menestyksellä- kotona ja odottaa, tai olisiko oikeampaa sanoa, että vaatii, että mies käy töissä ja tuo yhteisen leivän pöytää ja, että mies muutenkin on perheen ainoa rahan tuoja ja jakaja. Mies, joka tällaisesta kotirouvan (kotiherran?) roolista elättlee on vähintään saamaton lassukka.

Vierailija
30/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä saan lapaan reilut 3000e/kk, mies Kelasta 650e/kk.

Mies hoitaa kaikki kotityöt, lasten kuljetukset, kauppareissut, pyykit, siivoukset yms. Mulla on pitkät työpäivät ja pitkät työmatkat. Näillä on menty jo useampi vuosi.

Rahat on täysin yhteisiä, ollaan kyllä molemmat vähän pihejä, lomailut maksetaan yhteisistä rahoista, kuten kaikki muutkin. En koe, että mun pitäisi saada/haluta jotain extraa siksi että mulla on työ. Mies panostaa ihan yhtä lailla kotona.

Vierailija
31/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitaa kaikki kotityöt, lasten kuljetukset, kauppareissut, pyykit, siivoukset yms. Mulla on pitkät työpäivät ja pitkät työmatkat. Näillä on menty jo useampi vuosi.

Rahat on täysin yhteisiä, ollaan kyllä molemmat vähän pihejä, lomailut maksetaan yhteisistä rahoista, kuten kaikki muutkin. En koe, että mun pitäisi saada/haluta jotain extraa siksi että mulla on työ. Mies panostaa ihan yhtä lailla kotona.

Näin sen minusta kuuluukin olla. Tässä ketjussa on ollut vain pari viestiä, joissa kotona oleva mies ottaa kunnolla vastuuta kotitöistä jos vaimo käy töissä. Itse naisena olen työtön ja teen kaikki kotityöt. 

Vierailija
32/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sen minusta kuuluukin olla. Tässä ketjussa on ollut vain pari viestiä, joissa kotona oleva mies ottaa kunnolla vastuuta kotitöistä jos vaimo käy töissä. Itse naisena olen työtön ja teen kaikki kotityöt. 

Niinpä, samaa ihmettelin, että mitä helvettiä?!? Mä en viikkoa kauempaa katselis tommosta menoa, että mä tekisin työn lisäksi kotityöt! Siinä tapauksessa kotitöiden jakaminen on ymmärrettävää ja pakottavaa, jos kotona oleva puoliso hoitaa pientä vauvaa tai muuten vaativaa lapsilaumaa. Isompien lasten perheessä, kuten meillä, on selviö että kotona oleva hoitaa kodin.

Vierailija
33/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä käyn töissä. Tienaan hyvin, joskin päivät alkavat jo 5-6 välillä aamulla ja kestävät sen 10-12 tuntia. Kaikki yhteistä, joskin vaimo ostaa kaiken.

Kun tulen kotiin, vaimo siirtyy makkarin puolelle lukemaan, kunnes lähtee jumpalle. "Sun vuoro hoitaa lapset, tee ruoka."

Joka päivä.

Vierailija
34/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ajatus yhteisistä rahoista on kaunis, mutta en ole varma pystynkö elämään ja jakamaan joka sentin tasan miehen kanssa. Käyn töissä, matalapalkkaisissa, ja haluaisin ehkä joskus nauttia tienaamistani rahoista esim matkustamalla tai harrastamalla. Ja kun mies ei halua tehdä töitä ja käyttää rahansa lähinnä olueen niin en minä tiedä riittääkö rakkaus niin pitkälle että haaveet ulkomaanreissuista vaihtuu johonkin kotimaan lomailuihin pariskuntana minun maksaesaa kaikki viulut...

T.ap

Vierailija
35/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M37 kirjoitti:

Meillä minä käyn töissä. Tienaan hyvin, joskin päivät alkavat jo 5-6 välillä aamulla ja kestävät sen 10-12 tuntia. Kaikki yhteistä, joskin vaimo ostaa kaiken.

Kun tulen kotiin, vaimo siirtyy makkarin puolelle lukemaan, kunnes lähtee jumpalle. "Sun vuoro hoitaa lapset, tee ruoka."

Joka päivä.

Minkä ikäiset lapset?

Vierailija
36/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, 6 ja 8, mutten ymmärrä mitä merkitystä sillä on?

Hoidan vanhimman skidin kanssa läksyt siinä ruokaa ajatellessa. Safkan jälkeen otetaan yleensä pikku happihyppy ennen iltahommia tai vanhimman treenien aikana. Kun skidit nukahtaa laitan talon kuosiin seuraavaa päivää varten.

En valita, mulla on huikeat skidit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän