Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope ilmoitti, että tokaluokkalaisten on osattava sitoa itse luistimet

Karoliina
18.01.2016 |

Eivät kuulemma saa apua kiinnittämiseen, ei riitä aika eikä mukana ole avustajia. Onko tämä nyt ihan ok?? Lapseni ei osaa vielä laittaa itse luistimia kiinni.

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika ei millään oppinut sitomaan mitään nauhoja. Oppi vasta vitosluokalla. (Hänellä oli neurologinen sairaus.

Ratkaisin asian niin että laitoin kaikkiin nauhakenkiin pikalukkoja. Esim luistimien nauhoihin otin takkini nyöristä sellaisen nauhalukon. Jotkut on käyttänyt kengissä myös kuminauhaa, mutta en tiedä toimiiko luistimissa. 

Kokeilkaa eri menelmiä, ja rauhassa harjoittelette sitomista kotona, kyllä ne lapset sen joskus oppii.

Vierailija
82/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihana koulu, siellä oli isompia oppilaita aina otettu avuksi solmimaan pienempien luistimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellen haluan tietää missä tätä nauhojensitomisharjoittelua saa jos lapsella ei ole nauhakenkiä? Muutama viime talvikin on ollut sellainen että luistelu on ollut hyvin niukkaa, viime vuonna pari hassua kertaa. Että siis ostamaan vartavasten lapsille hankalia nauhakenkiä? Myydäänkö niitä edes?

Vierailija
84/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella jotain monotorista vikaa vai???

Ekan luokan tutustumisessa painotettiin, että jos ei vielä osaa kuoria perunoita ja sitoa kenkiä on kesäaikaa opetella. Niitä palveluita ei koulussa ole.

Eikä tarviikaan. Ehkä Porvoossa?

Pitääkö koulussa kuoria perunoita ?

Vierailija
85/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikien hokkarit on nykyisin niin kovavartisia, että niiden nauhojen sitominen on hikistä homaa aikuisellekin. Viimeksikin kun vein alakoululaisen kentälle, niin autoin pakkasessa luistinnauhojen tiukentamisessa. Kohta oli lapsen kaverit jonossa pyytämässä apua, ja siinä sit sidoin kuuden pojan luistimet. Eivät olleet itse saaneet kunnolla kiinni.

Niin, miksi ihmiset ostavat lapsille niitä halpoja luistimia, joiden kenkäosa on muovia. Se on kovaa, ei mukaudu jalan mukaan eikä sitä saa nauhoilla kiristettyä tukemaan nilkkaa. Kunnon luistin on nahkainen.

Kaikilla ei ole varaa ostaa kalliita luistimia niin vähäistä käyttöä varten. Viime vuonna esim meidän lähiluistelukentällä pääsi luistelemaan kahden viikon aikana, joist monena päivänä jää oli kamalassa kunnossa. Kun lapsi ei pelaa jääkiekkoa, niin kovin kalliiden luistimien osto ei kannata, sillä niiden käyttöikä on korkeintaan vuosi-kaksi. Ja luistelukerkat jää yksinumeroiseen lukuun.

Tekojääkentillä on yleisöluisteluvuoroja. Ihan vanhempien viutseliäisyydestä kiinni tuo luistelun harrastaminen.

Joo on. Meillä lähin 25 kilometrin päässä ja yleisöluistelu on aamulla klo 8-9. Lauantaina. En ihan oikeasti jaksa lähteä raskaan työviikon jälkeen ja vielä maksaa siitä 7e per nenä.

Vierailija
86/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellen haluan tietää missä tätä nauhojensitomisharjoittelua saa jos lapsella ei ole nauhakenkiä? Muutama viime talvikin on ollut sellainen että luistelu on ollut hyvin niukkaa, viime vuonna pari hassua kertaa. Että siis ostamaan vartavasten lapsille hankalia nauhakenkiä? Myydäänkö niitä edes?

Ethän sä tarvii kun pätkän narua (tai vanhat kengännauhat) ja laitat sitomaan vaikka tuolin selkänojaan.

Vierailija
87/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erityisluokat on lakkautettu, niin se pitäisi ottaa opetuksessa huomioon että kaikki eivät opi samassa tahdissa.

Vierailija
88/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luistimia on oikeasti vaikea saada tarpeeksi kireälle lapsen voimilla ja vähänkään kömpelömmällä hienomotoriikalla. Meillä on ainakin kaunarit niin jäykkää materiaalia, että siinä saa aikuinenkin tosissaan kiskoa. Ja nyt pitäisi KAHDEKSANVUOTIAAN saada ne itse jalkaan! Aivan älytöntä, jos lapsi sitten luistelee lörpöillä luistimilla, siinä vaan rasittuvat turhaan jalkojen nivelet. Varsinkin jos opettaja on itse näitä superliikkujia jotka vaativat lapsia harjoittelemaan vaikeita asioita (mm. muistan kuinka ala-asteella piti yrittää sirklata ja kokeilla yhden jalan tasapainoja, vaikka kaikki eivät todellakaan olleet jäällä kuin kotonaan luistimet jalassa), niin silloin on ihan todellinen tapaturmariski, jos luistin on löysällä jalassa.

Eikö niitä kouluavustajia vois vaikka käyttää tähän hommaan, jos ope itse ei viitsi kun menee niin paljon aikaa? Jos mun lapseni nyrjäyttäisi niljan siksi että luistimen nauhat oli liian löysällä, niin valittaisin ihan varmasti asianosaisesta opettajasta kunnan koulutoimeen.

Vierailija
89/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten avuttomia teidän lapsenne ovat? Ennen jo ekaluokkalaiset osasivat tehdä asioita joihin nyt pitää olla avustaja tms. Noh, nää on näitä uusavuttomien penskoja. Osaako ne ihan itse kaydä edes paskalla ei varmaan.

Ope edelleen täällä. 

Kyllä meille juuri syksyllä tuli kouluun poika, jonka äiti oli hädissään vessassakäynneistä. Ei kuulemma osaa pyyhkiä itse ja miltei vaati, että opettajat käyvät pyllyn pyyhkimässä. 

Sanottiin tietysti jyrkkä ei, asia on hoidettava itse tai sitten hommattava lapselle avustaja. 

Sama nähty täällä. Ekaluokkalainen huusi käytävässä: 'Ope tuu pyyhkimään...' Vanhemmat eivät näe tilanteessa ihmeellistä, mutta lapsiraukasta tulee helposti vitsi koulussa. Sääli lasta, jolle ei perustaitoja opeteta / hyysätään liikaa. Ei koidu lapsen eduksi. Sääli. Eityistarpeiset lapset tietysti ihan eri asia.

Eli kaikki lapset ovat siis joko ehdottomasti normaaleita tai ehdottomasti erityistarpeisia (ja siten oikeutettuja maksimaaliseen tukeen?) Ihanan dikotomisesti ajatteleva opettaja <3 Kai näet muunkin maailman yhtä mustavalkoisena? Sinun maailmassasi lapsi ei siis voi olla ilman eritysdiagnoosia (eli "normaali") ja silti tarvita apua enemmän kuin keskiverto tapaus. Ja koululaisethan ne kaipaavatkin opettajaltaan tuollaista asennetta, että jos on erilainen tai ei suoriudu niinkuin muut niin on nolo ja kiusaamista ansaitseva.

Vierailija
90/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikien hokkarit on nykyisin niin kovavartisia, että niiden nhauhojen sitominen on hikistä homaa aikuisellekin. Viimeksikin kun vein alakoululaisen kentälle, niin autoin pakkasessa luistinnauhojen tiukentamisessa. Kohta oli lapsen kaverit jonossa pyytämässä apua, ja siinä sit sidoin kuuden pojan luistimet. Eivät olleet itse saaneet kunnolla kiinni.

Niin, miksi ihmiset ostavat lapsille niitä halpoja luistimia, joiden kenkäosa on muovia. Se on kovaa, ei mukaudu jalan mukaan eikä sitä saa nauhoilla kiristettyä tukemaan nilkkaa. Kunnon luistin on nahkainen.

Kaikilla ei ole varaa ostaa kalliita luistimia niin vähäistä käyttöä varten. Viime vuonna esim meidän lähiluistelukentällä pääsi luistelemaan kahden viikon aikana, joist monena päivänä jää oli kamalassa kunnossa. Kun lapsi ei pelaa jääkiekkoa, niin kovin kalliiden luistimien osto ei kannata, sillä niiden käyttöikä on korkeintaan vuosi-kaksi. Ja luistelukerkat jää yksinumeroiseen lukuun.

Tekojääkentillä on yleisöluisteluvuoroja. Ihan vanhempien viutseliäisyydestä kiinni tuo luistelun harrastaminen.

Yleisöluisteluvuot lähihalleissa naapurikunnassa on iltapäivisin. Valitettavasti olen silloin töissä yli 20 km päässä.

Vierailija
91/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luistimia on oikeasti vaikea saada tarpeeksi kireälle lapsen voimilla ja vähänkään kömpelömmällä hienomotoriikalla. Meillä on ainakin kaunarit niin jäykkää materiaalia, että siinä saa aikuinenkin tosissaan kiskoa. Ja nyt pitäisi KAHDEKSANVUOTIAAN saada ne itse jalkaan! Aivan älytöntä, jos lapsi sitten luistelee lörpöillä luistimilla, siinä vaan rasittuvat turhaan jalkojen nivelet. Varsinkin jos opettaja on itse näitä superliikkujia jotka vaativat lapsia harjoittelemaan vaikeita asioita (mm. muistan kuinka ala-asteella piti yrittää sirklata ja kokeilla yhden jalan tasapainoja, vaikka kaikki eivät todellakaan olleet jäällä kuin kotonaan luistimet jalassa), niin silloin on ihan todellinen tapaturmariski, jos luistin on löysällä jalassa.

Eikö niitä kouluavustajia vois vaikka käyttää tähän hommaan, jos ope itse ei viitsi kun menee niin paljon aikaa? Jos mun lapseni nyrjäyttäisi niljan siksi että luistimen nauhat oli liian löysällä, niin valittaisin ihan varmasti asianosaisesta opettajasta kunnan koulutoimeen.

Tuskinpa ne tokaluokkalaiset vielä opettelevat vaakoja ja piruetteja. Luistelun alkeista on ollut tapana aloittaa. Ja jos sinun lapsesi nyrjäyttäisi nilkkansa löysän luistimen takia, niin se ei olisi opettajan vika, varsinkaan jos kotiin on tiedotettu, että lapsen tulee osata sitoa luistimet itse.

Vierailija
92/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tokaluokkalaiseni ei vielä osaa laittaa luistimia kunnolla kireälle. Eikä sen puoleen osaa kunnolla edes luistella. Itse vihasin luistelua lapsena ja vihaan edelleen, joten tästä syystä ei ole tullut kauhean usein käytyä luistelemassa, joten lapsikaan ei ole sitä siis kunnolla oppinut. Toinen samanlainen on hiihto. En ole hiihtänyt kuin viimeksi lapsena. 

Nykyään on vain joku ihme käsitys, että kaikkien pitäisi pitää ja tehdä näitä kahta asiaa, vaikka aivan hyvin pärjää ilmankin. Ei lapseni ei ole mitenkään innokas edes lähtemään luistelemaan, hänet on pitänyt suostutella lähtemään, ja sekin vain siksi, että koulussa on pakkoluistelua. Joten, jotta saisi edes vähän kokemusta on ollut pakko mennä. 

Tiedän, että tähän tulee paljon alapeukkuja, mutta ei se mitään. 

Talvella on paljon muutakin mukavaa, niin en ymmärrä tätä luistelun pakkotuputtamista.

Siis sun mielestäsi NYKYÄÄN on on tämmöinen ihme käsitys luistelusta ja hiihdosta? Meinaat että ennen ei ollut?

Suomessa on hiihto ollut iät ja ajat koululiikunnan kulmakivi talvisin ja luistelu siinä sivussa jos on ollut mahdollisuuksia. Niistä on aina kaikki tykänneet ja piste. (Toki muutakaan vaihtoehtoa ei ole annettu).

Nykyään, siis oikeasti nykyään, on keksitty vähän muutakin talviaktiviteettiä niiden lisäksi kouluunkin.

Ai on :D Miksi kaikissa kyselyissä ikävimmäksi koululiikuntamuistoksi useimmiten kerrotaan  hiihto ja luistelu.

Muutamia syitä, miksi noita inhotaan:

- toiminta tapahtuu talvella ja ulkona -> palelee

- toiminta vaatii kotoa tuodut välineet -> joutuu raahaamaan niitä kouluun ja takaisin

- jos joutuu lainaamaan koulun välineitä / omat välineet ovat huonot -> koko aika menee keskittyessä siihen, kuinka mono/luistin puristaa/hölskyy, sukset lipsuvat/eivät luista, luistimen terä on tylsä

Harva inhoaa itse luistelua tai hiihtoa liikuntana.

Vierailija
93/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sitä rusettisolmua voi harjoitella moneen muuhunkin paikkaan. On noissa lasten housuissakin vyötäröllä usein nauhat. Meillä tais olla ihan ensiaskelkengätkin nauhalliset. Ja lapsen voi laittaa harjoittelemaan vaikka vanhemman kengällä, eihän sitä kenkää jalkaan tarvi laittaa. Kyse on ihan perustaidosta, joka vaan pitää oppia. Taidat itse käyttää edelleen tarralenkkareita!?

Vierailija
94/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa tuli 5.lk auttamaan ekoille luistimia jalkaan. Molemmat hyötyy, ekat saa apua ja vitoset oppii että on ok auttaa muita. Myös kakkosia autetaan, heidän apunaan on kutoset. Ne samat jotka auttoi edellisenä vuonna. 

Vierailija
95/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikien hokkarit on nykyisin niin kovavartisia, että niiden nhauhojen sitominen on hikistä homaa aikuisellekin. Viimeksikin kun vein alakoululaisen kentälle, niin autoin pakkasessa luistinnauhojen tiukentamisessa. Kohta oli lapsen kaverit jonossa pyytämässä apua, ja siinä sit sidoin kuuden pojan luistimet. Eivät olleet itse saaneet kunnolla kiinni.

Yleisöluisteluvuot lähihalleissa naapurikunnassa on iltapäivisin. Valitettavasti olen silloin töissä yli 20 km päässä.

Maalla otetaan lumikola matkaan ja aurataan lähimmän järven jäälle luistelurata. Saa vanhemmatkin tehokasta liikuntaa, kun luistelee ja kolaa samaan aikaan. Ei tarvi kytätä vuoroja ja tilaa on!

Vierailija
96/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa ne tokaluokkalaiset vielä opettelevat vaakoja ja piruetteja. Luistelun alkeista on ollut tapana aloittaa. Ja jos sinun lapsesi nyrjäyttäisi nilkkansa löysän luistimen takia, niin se ei olisi opettajan vika, varsinkaan jos kotiin on tiedotettu, että lapsen tulee osata sitoa luistimet itse.

Kylläpä se vaan olisi open vika, sillä ope on niistä lapsista vastuussa. Hänen hommansa on katsoa, että kaikki osaa ja saa luistimet jalkaansa kunnolla. Lasta, tokaluokkalaista, ei voida vastuuseen laittaa, kyllä se on aikuinen joka vastaa.

Vierailija
97/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sitä rusettisolmua voi harjoitella moneen muuhunkin paikkaan. On noissa lasten housuissakin vyötäröllä usein nauhat. Meillä tais olla ihan ensiaskelkengätkin nauhalliset. Ja lapsen voi laittaa harjoittelemaan vaikka vanhemman kengällä, eihän sitä kenkää jalkaan tarvi laittaa. Kyse on ihan perustaidosta, joka vaan pitää oppia. Taidat itse käyttää edelleen tarralenkkareita!?

En käytä tarralenkkareita mutta yksissäkään kengässäni ei ole nauhoja. Miksi pitäsi olla, vetoketju on keksitty? Miehen juhlakengissä taitaa olla nauhat. Meillä ei ole ollut lapsilla housuja joissa on vyötärönauhat, millaisissa ne on? Opetteliko teillä yksivuotias ensiaskelkengissään nauhojen somimista?

Vierailija
98/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla otetaan lumikola matkaan ja aurataan lähimmän järven jäälle luistelurata. Saa vanhemmatkin tehokasta liikuntaa, kun luistelee ja kolaa samaan aikaan. Ei tarvi kytätä vuoroja ja tilaa on!

Sä et ole maalla näköjään koskaan asunut. Maalla kaikki ei asu järven rannassa, saatikka edes lähellä rantaa. Rannan omistaa aina joku ja jokamiehenoikeuksiin ei kuulu mennä kolaamaan jäälle luistinrataa.

Vierailija
99/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sä tarvii kun pätkän narua (tai vanhat kengännauhat) ja laitat sitomaan vaikka tuolin selkänojaan.

Totta, mutta jätän väliin. 

Vierailija
100/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä ulina, kun lapsilta vaaditaan jotain taitoa ja vanhemmilta vähän viitseliäisyyttä sitä opettaa. Nykyään lasten täytyy saada remuta koulussa miten tykkäävät, vittuilla opettajalle ja häiritä luokkakavereitaan, koska eihän heiltä voi vaatia normaalia käyttäytymistä. Oletetaan että kaikki kasvatus ja oppi hoidetaan koulussa ja kotona paapotaan vaan.

ihan oikein on, ettei opettajat automaattisesti sido lapsille luistimia, mut eiköhän jokainen kuitenkin auta siinä vaiheessa, kun huomaa ettei jollain homma suju.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi