Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope ilmoitti, että tokaluokkalaisten on osattava sitoa itse luistimet

Karoliina
18.01.2016 |

Eivät kuulemma saa apua kiinnittämiseen, ei riitä aika eikä mukana ole avustajia. Onko tämä nyt ihan ok?? Lapseni ei osaa vielä laittaa itse luistimia kiinni.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiiiii...mä repeen!Ai oikein vaaditaan tokalla.Hei ei juna!Nyt opeta se lapsellesi,sehän häpeää silmät päästään jos ei osaa.

Vierailija
62/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiska ope. Varmaan seuraavaksi vaaditaan opettamaan kertotaulutkin kotona kun ope ei ehdi muuten opettamaan kaikille.

Mun lapsen ope laittoi viestin wilmaan viime vuonna että opetelkaa kertotaulu kotona, koulussa ei ehdi! Oli se nainen muutenkin aika erikoinen ope, kaikkeen aina sanoi ettei ehdi, ei jaksa tai ei viitsi. Siis juuri noilla sanoilla. Ei ihan ollut luottamusta siihen opeen ja onneksi vaihtui syksyllä. Nyt opettaa uuttaa ryhmää ekaluokkalaisia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo " ope ilmoitti, että..." on ihan normaali tapa saada vanhemmat heräämään, että tämä taito pitäisi olla pikkuhiljaa hanskassa. Tietysti autetaan, jos nähdään, ettei lapsi saa luistimia solmittua, mutta varmasti asiasta ollaan yhteydessä kotiin uudelleen, ellei harjoittelua kotona aloiteta kehotuksesta huolimatta.

Luistinten kiristäminen on hankalaa, vaikka olis kuinka hyvät välineet. Mutta harjoittelun myötä jokainen oppii. Ihan selvää on, että lapsi, joka luistelee harrastuksenaan, oppii toistojen kautta nopeammin kuin lapsi, joka vetää luistimet jalkaan muutaman kerran vuodessa. Mutta läksy se on nauhojen solmiminenkin.

T. Yksi ope

Ennen lapset oppivat solmimaan aikaisemmin kengännauhoja koska kaikki kengät olivat nauhakenkiä. Vuonna 2016 on toisin, aika harvalla muksulla on missään vaiheessa elämästä nauhakengät. Milloin ja miten tätä taitoa silloin harjoitellaan? Nykyään monet harkkaluistimetkin on muoviset ja ilman nauhoja. Pitääkö ostaa yhdet ihan vain siksi että harjoitellaan nauhoja.

Oma lapseni sattui olemaan hienomotorisesti näppärä ja oppi jo muutaman vuoden vanhana tekemään rusetin ilman harjoittelua. Mutta silti ymmärrän että hän oli ääripää.

Vierailija
64/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokaluokkalainen ei osaa sitoa luistimia? Meillä pitää ekaluokkalaisten osata, koululta tuli käsky tätä harjoitella kotona. Edellisenä iltana ennen ensimmäistä luistelukertaa näytin miten tapahtuu ja kyllä lapsi on itse sitonut luistimensa. Siperia opettaa. Jos laittaa löysälle, on paha luistella.

Voi sitä riemua kun lapsi on oppinut vihdoin kunnolla luistelemaan eikä nyi ja horjahtele jäällä. Jokaiselle lapselle pitää tämä riemu suoda, kannustakaa lapsianne tekin jotka vihaatte luistelua! Sama hiihdon kanssa!! Voi minkä karhunpalveluksen teette lapsillenne, jos ette opeta tykkäämään talviurheilusta!

Ja koulumatkat, älkää viekö autolla jos ei ihan älyttömän pitkä matka! Pakkasta yli 20 niin tarpeeksi vaatetta päälle ja lapsi kävelemään, Siperia opettaa tässäkin. Kun lapsi oppii pienenä suojautumaan kylmältä, ehkä ne toppahousut ja pipo pysyy vielä teininäkin.

Eihän vaatetus ole ongelma reilun 20 asteen pakkasessa vaan hengitysilman kylmyys! Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää? 4 km koulumatka vie helposti pieneltä koululaiselta jopa tunnin per suunta, ei ole mitään hyötyä terveydelle rasittaa itseään pitkään kovassa pakkasessa. Ei sitä suositella aikuisillekaan.

Vierailija
65/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarissa pitää osata. Rehellisesti: ei ole ydinfysiikkaa. Kehitysvammaiset luonnollisesti erikseen.

Vierailija
66/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisten pitää osata lähteä yksin kouluun, kantaa vastuu avaimista, ulkoiluttaa päivällä koirat, mutta luistimia ei osata sitoa??! Mistä näitä uusavuttomua sikiää:D

Vierailija
67/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opettamalla luokalla ovat saaneet sitten istua ihan rauhassa siellä pulkarissa kiukuttelemassa, ei niiden muiden tarvitse odottaa sen vuohsi, että muutamalta ei ole vaadittu mitään.

Vierailija
68/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosluokkalainen ei välttämättä osaa sitoa luistimia tarpeeksi tiukasti vaikka kuinka harjoittelisi.

Jos kakkosluokkalainen ei itse osaa sitoa luistimia tarpeeksi hyvin niin se on tasan tarkasti opettajan homma tai avustajan jos sellaisia on. Eli turhaan opettaja valittaa

Vierailija
69/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin ainakin 90 luvulla opettelemaan jo päiväkodissa. Niitä harjoteltiin joka päivä, niin kauan että osasi vaikka heti päiväunilla herättyä.

Onhan toki niitä lapsia, joiden motorinen kehitys on jälessä, tunnen itse muutaman. Ja ymmärrän kyllä, että heille tuo voi olla hankalaa.

Vierailija
70/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karoliina kirjoitti:

Siis vaaditaanko teidän muiden lasten kouluilla tällaista osaamista jo tokaluokkalaisilta?

JO tokaluokkalaisilta?! Mitä ihmettä lapsi on 8 vuotta tehnyt jos ei vieläkään osaa sitoa nauhoja? Onko nyt kyse jostain kehitysvammaisesta tai muuten jälkeen jääneestä? Onhan toki täysin vammattomiakin lapsia joille esim. jotkin hienomotoriset taidot ovat tavallista haastavempia ja oppivat ne reilusti muita myöhemmin, mutta kuvittelisin äidin olevan tietoinen jos oma lapsi on tällainen, eikä siten ihmettelisi miten koulu voi olettaa 8-vuotiaan osaavan pukea luistimet. Kyllä, tavallisesti tokaluokkalainen osaa pukea luistimet.

Vierailija
71/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkosluokkalainen ei välttämättä osaa sitoa luistimia tarpeeksi tiukasti vaikka kuinka harjoittelisi.

Jos kakkosluokkalainen ei itse osaa sitoa luistimia tarpeeksi hyvin niin se on tasan tarkasti opettajan homma tai avustajan jos sellaisia on. Eli turhaan opettaja valittaa

minä ja minun lapsi. Ei väliä vaikkei kukaan muu edes kerkeä luistelemaan, kunhan minun lapseni saa erityiskohtelua, ettei minun vaan tarvitse vanhempana opettaa lapselle mitään. Onhan opettaminen opettajan työtä.

Vierailija
72/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokaluokkalainen ei osaa sitoa luistimia? Meillä pitää ekaluokkalaisten osata, koululta tuli käsky tätä harjoitella kotona. Edellisenä iltana ennen ensimmäistä luistelukertaa näytin miten tapahtuu ja kyllä lapsi on itse sitonut luistimensa. Siperia opettaa. Jos laittaa löysälle, on paha luistella.

Voi sitä riemua kun lapsi on oppinut vihdoin kunnolla luistelemaan eikä nyi ja horjahtele jäällä. Jokaiselle lapselle pitää tämä riemu suoda, kannustakaa lapsianne tekin jotka vihaatte luistelua! Sama hiihdon kanssa!! Voi minkä karhunpalveluksen teette lapsillenne, jos ette opeta tykkäämään talviurheilusta!

Ja koulumatkat, älkää viekö autolla jos ei ihan älyttömän pitkä matka! Pakkasta yli 20 niin tarpeeksi vaatetta päälle ja lapsi kävelemään, Siperia opettaa tässäkin. Kun lapsi oppii pienenä suojautumaan kylmältä, ehkä ne toppahousut ja pipo pysyy vielä teininäkin.

Eihän vaatetus ole ongelma reilun 20 asteen pakkasessa vaan hengitysilman kylmyys! Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää? 4 km koulumatka vie helposti pieneltä koululaiselta jopa tunnin per suunta, ei ole mitään hyötyä terveydelle rasittaa itseään pitkään kovassa pakkasessa. Ei sitä suositella aikuisillekaan.

No, neljä kilometriä on pitkä matka ekaluokkalaiselle ihan kesäkeleilläkin! Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää? 0-2 km on sopiva pakkasilman kävelymatka. Jotkut vie senkin autolla kun lapsi on niin hyvälle opetettu.

Vierailija
73/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän jäässä niiden opettajien sormet on kun sitovat 20 luistimet? Kyllä lasten pitää itse opetella laittamaan ne luistimet jalkaan

Vierailija
74/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskarissa pitää osata. Rehellisesti: ei ole ydinfysiikkaa. Kehitysvammaiset luonnollisesti erikseen.

Osaan jossain määrin ydinfysiikkaa, mutta nauhojen sitominen tuottaa usein ongelmia. Yritä ymmärtää, että meillä on erilaisia taitoja ja osaamisalueita

Vierailija
75/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pitää jo eskariin mennessä osata sitoo kengännauhat ja kuoria perunat.

Vähän ot, mutta mun tutun 15-vuotiaalle poitsulle äiti kuorii vieläkin perunat lautaselle  valmiiksi : )

Vierailija
76/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on dysfasia-ADD-erityislapsi, joka syntyi viisi viikkoa ennen aikojaan.  Dysfasia on yleisempää keskosilla. Oli ala-asteen erityisluokalla, ja hommaan kuuluu myös motorinen kömpelyys. Ja uskokaa pois, kyllä sitä harjoiteltiin sitä nauhojen sitomista useaan kertaan. Ei onnistunut kengännauhat tokaluokallakaan, vasta vitosella.

.....Ihmettelin silloin, miksi missään lasten luistimissa ei ole pitäviä tarranauhoja edes alaosassa? Saahan nekin kiristettyä.

Vierailija
77/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikien hokkarit on nykyisin niin kovavartisia, että niiden nauhojen sitominen on hikistä homaa aikuisellekin. Viimeksikin kun vein alakoululaisen kentälle, niin autoin pakkasessa luistinnauhojen tiukentamisessa. Kohta oli lapsen kaverit jonossa pyytämässä apua, ja siinä sit sidoin kuuden pojan luistimet. Eivät olleet itse saaneet kunnolla kiinni.

Niin, miksi ihmiset ostavat lapsille niitä halpoja luistimia, joiden kenkäosa on muovia. Se on kovaa, ei mukaudu jalan mukaan eikä sitä saa nauhoilla kiristettyä tukemaan nilkkaa. Kunnon luistin on nahkainen.

Kaikilla ei ole varaa ostaa kalliita luistimia niin vähäistä käyttöä varten. Viime vuonna esim meidän lähiluistelukentällä pääsi luistelemaan kahden viikon aikana, joist monena päivänä jää oli kamalassa kunnossa. Kun lapsi ei pelaa jääkiekkoa, niin kovin kalliiden luistimien osto ei kannata, sillä niiden käyttöikä on korkeintaan vuosi-kaksi. Ja luistelukerkat jää yksinumeroiseen lukuun.

Tekojääkentillä on yleisöluisteluvuoroja. Ihan vanhempien viutseliäisyydestä kiinni tuo luistelun harrastaminen.

Vierailija
78/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali käytäntö, ei tuossa mitään ihmeellistä ole.

Kannattaa myös muistaa, että opettaja ei voi lähettää oppilaita jäälle keskenään eli koko porukka istuu kopissa niin kauan, kun opettaja auttaisi luistinten kanssa. Kyllä kakkosella on jo oletus, että oppilas osaa ihan itse sitoa ja kiristää ne luistimet. Useimmissa luokissa on yli 20 oppilasta, jokainen voi mielessään laskea, kuinka kauan homma kestäisi, jos oppilaat eivät itse osaisi (se oppitunti kun on sen 45min ja pelkkiin toppavaatteiden pukemiseen ja kentälle siirtymiseen menee jo aikaa).

Kertotaulusta - mistä siis joku valitti. Tottakai kertotaulua opetellaan koulussa, mutta kyllä se harjoittelu on kotien vastuulla. Eli kotona pitää harjoitella ja opetella niitä, matikantuntien aikana ei tule tarpeeksi toistoa (ei aika riitä).

Vierailija
79/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ope auttaa koristyksessä. Mutta kotona on lähdetty siitä että itse pitää pärjätä ja ollaan siis harjoiteltu. Kypärä onkin pahempi kun siinä on niin tiukat nepit.

Vierailija
80/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt ymmärtää, että se auttaminen on koko luokan ajasta ja opetuksesta pois!

Jos opettaja istuu kopissa ja auttaa yksittäisten oppilaiden luistimien kanssa, istuu muu porukka kopissa ja odottaa = yksikään oppilas ei saa opetusta ja jokaisen oppilaan luisteluaika vähenee. Aika reilua koko ryhmää kohtaan, eikös?

Kun vastaavasti voisi olla niin, että oppilaat laittavat luistimet kopissa ja tulevat jäälle heti kun ovat valmiit = opettaja on jo jäällä ja aloittaa alkuverryttelyt heti ensimmäisten ilmestyessä jäälle, näin  kaikki saavat opetusta ja saavat luistella, yhdenkään ei tarvitse odotella, että koska ollaan valmiita. Kypärien kanssa on helppo auttaa siinä vaiheessa, kun oppilas tulee kopista ulos ja pyytää apua (kypärien lukitukset ovat todella jäykkiä). 

Onko reilua, että koko ryhmä odottaa, koska muutamat perheet eivät viitsi harjoitella asiaa kotona? Ja ryhmähän odottaa siksi, että vastuukysymysten takia (laki) oppilaita ei voi lähettää jäälle, ellei opettaja ole siellä valvomassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän