Ope ilmoitti, että tokaluokkalaisten on osattava sitoa itse luistimet
Eivät kuulemma saa apua kiinnittämiseen, ei riitä aika eikä mukana ole avustajia. Onko tämä nyt ihan ok?? Lapseni ei osaa vielä laittaa itse luistimia kiinni.
Kommentit (121)
Lapsi oppii, kun opetetaan. Lapset odottavat palvelua niin kauan, kuin sitä on saatavissa.
Pannaan hanttiin, eikä edes yritetä itse, kun/jos tietää saavansa lopulta jonkun muun tekemään ikävän työn. Mikäs se on istua ja odottaa valmista.
Tämä kaikki vain ei ole lapsen parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tokaluokkalaiseni ei vielä osaa laittaa luistimia kunnolla kireälle. Eikä sen puoleen osaa kunnolla edes luistella. Itse vihasin luistelua lapsena ja vihaan edelleen, joten tästä syystä ei ole tullut kauhean usein käytyä luistelemassa, joten lapsikaan ei ole sitä siis kunnolla oppinut. Toinen samanlainen on hiihto. En ole hiihtänyt kuin viimeksi lapsena.
Nykyään on vain joku ihme käsitys, että kaikkien pitäisi pitää ja tehdä näitä kahta asiaa, vaikka aivan hyvin pärjää ilmankin. Ei lapseni ei ole mitenkään innokas edes lähtemään luistelemaan, hänet on pitänyt suostutella lähtemään, ja sekin vain siksi, että koulussa on pakkoluistelua. Joten, jotta saisi edes vähän kokemusta on ollut pakko mennä.
Tiedän, että tähän tulee paljon alapeukkuja, mutta ei se mitään.
Talvella on paljon muutakin mukavaa, niin en ymmärrä tätä luistelun pakkotuputtamista.
Siis sun mielestäsi NYKYÄÄN on on tämmöinen ihme käsitys luistelusta ja hiihdosta? Meinaat että ennen ei ollut?
Suomessa on hiihto ollut iät ja ajat koululiikunnan kulmakivi talvisin ja luistelu siinä sivussa jos on ollut mahdollisuuksia. Niistä on aina kaikki tykänneet ja piste. (Toki muutakaan vaihtoehtoa ei ole annettu).
Nykyään, siis oikeasti nykyään, on keksitty vähän muutakin talviaktiviteettiä niiden lisäksi kouluunkin.Ai on :D Miksi kaikissa kyselyissä ikävimmäksi koululiikuntamuistoksi useimmiten kerrotaan hiihto ja luistelu.
No olisit nyt toki lukenut sen suluissa olevan lisäyksen vaihtoehdoista. Pakko oli tykätä ja sillä hyvä. Muita vaihtoehtoja ei ollut eikä annettu.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa kummioppilaat auttavat eka- ja tokaluokkalaisia luistinten kanssa. Eihän se rusetin solmiminen se hankala juttu ole vaan luistinten saaminen kireälle.
Sama on ollut tyyli myös meillä Seinäjoella. Tosi hyvä juttu.
ymmärrän kyllä, että opettajilla ei ole aikaa sitoa ja kiristellä koko luokan luistimia. Mutta mitäs jos lapsella ei ole omia luistimia? Millä sitä kiristämistä harjoitellaan kotona? Täällä pk-seudulla ei ole ollut kunnon luistelukelejä muutamaan vuoteen, joten voin hyvin uskoa ettei kaikille ole hankittu luistimia. Kaikki eivät harrasta talvilajeja, joten onko lapsille pakko hankkia luistimet jo ennen koulua vaikkei niille olisi muuta käyttöä kuin kiristämisen harjoittelu?
Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta en kyllä osaa luistellakaan :D olen varmaan pulassa jos joudun joskus itse opettamaan lapselleni luistelua - jos innostusta harrastamiseen ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Laiska ope. Varmaan seuraavaksi vaaditaan opettamaan kertotaulutkin kotona kun ope ei ehdi muuten opettamaan kaikille.
No kotonahan ne kuuluukin opetella.
Me lapsena 80-luvulla käytiin ilman äitiä kavereiden kesken lähiluistinradalla luistelemassa jo ennen kouluikää. Siinä oppi äkkiä sitomaan itse nauhat. Ihmettelen, että miten lapset ei voi keskenään käydä luistelemassa niin oppisivat?
Tosin nykyisin kunnille taitaa olla tärkeämpää jäädyttää aikuisten miesten harrastejääkiekkojoukkueille hienoja sisähallijäitä kuin huolehtia lapsille lähiluistinkentät kuntoon. Kun pitää säästää niin ne suurimmat säästöthän tulee siitä, että lasten asioista tingitään. ..
Meillä on velvoitettu vanhemmat tuomaan eka ja tokaluokkalaiset jäähallille luistelua ennen ja sitomaan nauhat. Luistelu on ollut aamun ensimmäinen tunti kahdeksalta ja kiltisti on jokaisen äiti tai isä ollut sitomassa nauhoja. Tämä Helsingissä.
Joo täälläkin vitos-kutosluokkalaiset auttavat eka-tokaluokkalaisia. Kolmannesta luokasta alkaen oletetaan että pärjäävät itse. Toki silloinkin vielä saa apua, jos ei meinaa sujua syystä tai toisesta.
Onko lapsella jotain monotorista vikaa vai???
Ekan luokan tutustumisessa painotettiin, että jos ei vielä osaa kuoria perunoita ja sitoa kenkiä on kesäaikaa opetella. Niitä palveluita ei koulussa ole.
Eikä tarviikaan. Ehkä Porvoossa?
Eskarissa piti jo osata itse, tämä vuonna 2013. Kieltämättä meillä ainakin opeteltiin vasta edellisenä iltana :)
Poikien hokkarit on nykyisin niin kovavartisia, että niiden nauhojen sitominen on hikistä homaa aikuisellekin. Viimeksikin kun vein alakoululaisen kentälle, niin autoin pakkasessa luistinnauhojen tiukentamisessa. Kohta oli lapsen kaverit jonossa pyytämässä apua, ja siinä sit sidoin kuuden pojan luistimet. Eivät olleet itse saaneet kunnolla kiinni.
No, mieti nyt ite mihin tää on mennyt. luokkakoot on suuria, ja yhden opettajan aika ei varmasti riitä sitomaan koko luokan luistimia. pitäähän niitä mukeloita olla siellä jäälläkin joku valvomassa. Puhumattakaan siitä että yhden ihmisen pitäis sen jälkeen olla ottamassa niitä luistimiakin pois. Homma vois toimia, jos yksi ihminen olis sitomassa luistimia ja toinen valvoo jäällä.
Kannattaa alkaa opettamaan sitä luistimien sitomista.
Vierailija kirjoitti:
Poikien hokkarit on nykyisin niin kovavartisia, että niiden nauhojen sitominen on hikistä homaa aikuisellekin. Viimeksikin kun vein alakoululaisen kentälle, niin autoin pakkasessa luistinnauhojen tiukentamisessa. Kohta oli lapsen kaverit jonossa pyytämässä apua, ja siinä sit sidoin kuuden pojan luistimet. Eivät olleet itse saaneet kunnolla kiinni.
Niin, miksi ihmiset ostavat lapsille niitä halpoja luistimia, joiden kenkäosa on muovia. Se on kovaa, ei mukaudu jalan mukaan eikä sitä saa nauhoilla kiristettyä tukemaan nilkkaa. Kunnon luistin on nahkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi ihmiset ostavat lapsille niitä halpoja luistimia, joiden kenkäosa on muovia. Se on kovaa, ei mukaudu jalan mukaan eikä sitä saa nauhoilla kiristettyä tukemaan nilkkaa. Kunnon luistin on nahkainen.
Kaikilla ei ole varaa ostaa kalliita luistimia niin vähäistä käyttöä varten. Viime vuonna esim meidän lähiluistelukentällä pääsi luistelemaan kahden viikon aikana, joist monena päivänä jää oli kamalassa kunnossa. Kun lapsi ei pelaa jääkiekkoa, niin kovin kalliiden luistimien osto ei kannata, sillä niiden käyttöikä on korkeintaan vuosi-kaksi. Ja luistelukerkat jää yksinumeroiseen lukuun.
No ei tuon ikäinen lapsi oikeasti saa luistimia tarpeeksi tiukalle ja tukevasti, onhan se homma vaikeaa aikuisellekin, jollei ole rutinoitunut himoluistelija. Mitähän hittoa tekin hyödytte tuosta tupinasta, että "tietenkin pitää" ja "onpa avuttomia lapsia"? Aikuiset ihmiset tänne kirjoittelette.. menisittekö viereen nauramaan ja moittimaan lapsia avuttomiksi, kun ähertävät nauhojen kanssa? Toiset osaa, toiset ei. Nykypäivänä lapset luistelevat ja hiihtävät niin vähän, että hyvin harvalla on vielä ylemmilläkään luokilla taitoa laittaa luistimia kunnolla kiinni itse.
Saahan se opettaja vaatia mitä haluaa, mutta ei se taito lapsille opettajan halun mukaan ilmesty. Jollei ole autettu ja lapsi nyrjäyttää nilkkansa liian löyhän luistimen vuoksi, niin opettajan vikahan se on, eikä lapsen.
Meemimamma kirjoitti:
No ei tuon ikäinen lapsi oikeasti saa luistimia tarpeeksi tiukalle ja tukevasti, onhan se homma vaikeaa aikuisellekin, jollei ole rutinoitunut himoluistelija. Mitähän hittoa tekin hyödytte tuosta tupinasta, että "tietenkin pitää" ja "onpa avuttomia lapsia"? Aikuiset ihmiset tänne kirjoittelette.. menisittekö viereen nauramaan ja moittimaan lapsia avuttomiksi, kun ähertävät nauhojen kanssa? Toiset osaa, toiset ei. Nykypäivänä lapset luistelevat ja hiihtävät niin vähän, että hyvin harvalla on vielä ylemmilläkään luokilla taitoa laittaa luistimia kunnolla kiinni itse.
Saahan se opettaja vaatia mitä haluaa, mutta ei se taito lapsille opettajan halun mukaan ilmesty. Jollei ole autettu ja lapsi nyrjäyttää nilkkansa liian löyhän luistimen vuoksi, niin opettajan vikahan se on, eikä lapsen.
Joo, ei saa meidän kolmasluokkalainenkaan. Vaikka osaa siis nauhat solmia, niin ei saa tarpeeksi kireälle.
Tuo " ope ilmoitti, että..." on ihan normaali tapa saada vanhemmat heräämään, että tämä taito pitäisi olla pikkuhiljaa hanskassa. Tietysti autetaan, jos nähdään, ettei lapsi saa luistimia solmittua, mutta varmasti asiasta ollaan yhteydessä kotiin uudelleen, ellei harjoittelua kotona aloiteta kehotuksesta huolimatta.
Luistinten kiristäminen on hankalaa, vaikka olis kuinka hyvät välineet. Mutta harjoittelun myötä jokainen oppii. Ihan selvää on, että lapsi, joka luistelee harrastuksenaan, oppii toistojen kautta nopeammin kuin lapsi, joka vetää luistimet jalkaan muutaman kerran vuodessa. Mutta läksy se on nauhojen solmiminenkin.
T. Yksi ope
Tuleva luokanope täällä hei!
Monesti alaluokilla liikuntaa saattaa olla vain sen 45 min kerrallaan. Jokainen vanhempi joka hämmästelee sitä että lasten tulisi osata sitoa luistimet itse voi harrastaa ihan sitä perus matikkaa. Tuohon 45 minuuttiin tulisi sisällyttää välillä kaikki tämä: luistimet jalkaa 20 oppilaalle ja etsit viidelle heistä luistimet koulun huonosta varastosta sekä kolmelle muulle kypärää koska ne ovat unohtuneet kotiin ja vielä parin kanssa pohdit voiko villasukat jättää pois koska luistimet ovat pienet, mielekästä tekemistä ja luistelu harjoituksia ja luistimet pois jalasta kaikilta. Parhaassa tapauksessa ei kunnalla ole resursseja antaa kouluavustajia tarpeeksi ja heitä tarvitaan sillä hetkellä muualla tai ovat sairaana eikä sijaista saa ottaa. Jäälle ei voi laskea ilman valvontaa, sillä oppilaat ovat vastuullasi. Suosittelen siis vanhempia huvikseen ottamaan aikaa kauan heillä menee yhden lapsen kanssa aikaa saada luistimet jalkaan ja kypärä päähän ja kertoa käytetty aika sillä 20.
Monesti jäällä ehditäänkin olla n. 15 min ennen kuin pitää alkaa suunnitella jo pois lähtöä että kaikki ehtivät saada luistimet pois jalasta ennen seuraavaa tuntia..
Mutta tottakai oppilaita autetaan tiukkaamaan luistimia ja monesti tunnin aikana on opella sormet jäässä kun tiukkaa luistimia yhä uudelleen.
Tokaluokkalainen ei osaa sitoa luistimia? Meillä pitää ekaluokkalaisten osata, koululta tuli käsky tätä harjoitella kotona. Edellisenä iltana ennen ensimmäistä luistelukertaa näytin miten tapahtuu ja kyllä lapsi on itse sitonut luistimensa. Siperia opettaa. Jos laittaa löysälle, on paha luistella.
Voi sitä riemua kun lapsi on oppinut vihdoin kunnolla luistelemaan eikä nyi ja horjahtele jäällä. Jokaiselle lapselle pitää tämä riemu suoda, kannustakaa lapsianne tekin jotka vihaatte luistelua! Sama hiihdon kanssa!! Voi minkä karhunpalveluksen teette lapsillenne, jos ette opeta tykkäämään talviurheilusta!
Ja koulumatkat, älkää viekö autolla jos ei ihan älyttömän pitkä matka! Pakkasta yli 20 niin tarpeeksi vaatetta päälle ja lapsi kävelemään, Siperia opettaa tässäkin. Kun lapsi oppii pienenä suojautumaan kylmältä, ehkä ne toppahousut ja pipo pysyy vielä teininäkin.
Olisiko se luistinten nauhojen sitominen kuitenkin sellainen juttu, jonka opettaminen on TEIDÄN vastuullanne lapsenne vanhempina? Voisiko olla mahdollista, että sen sijaan että kaadatte kaiken opetus- ja kasvatusvastuun koululle, voisitte myös itse ottaa koppia niistä asioista, jotka eivät lapselta vielä suju ja opetella niitä myös yhdessä kotona.
Tämä on se ero joka tekee toisista lapsista menestyjiä ja toisesta, noh, ei. Ero on siinä, onko kotona opetettu ja tuettu vai onko luotettu siihen, että kyllä koulu hoitaa...