Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope ilmoitti, että tokaluokkalaisten on osattava sitoa itse luistimet

Karoliina
18.01.2016 |

Eivät kuulemma saa apua kiinnittämiseen, ei riitä aika eikä mukana ole avustajia. Onko tämä nyt ihan ok?? Lapseni ei osaa vielä laittaa itse luistimia kiinni.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen tokaluokan ope on pyytänyt harjoittelemaan kotona, mutta ainakin ekalla kerralla lapsen mukaan oli niitä, jotka eivät saaneet liian tiukasta varresta edes luistimia jalkaan ja sitten lapsemme kaltaisia, joilla piti auttaa kiristyksessä (vaikka osaa solmia kengännauhat).

Kuulema kolmannella oletus, ettei enää edes auteta.

Vierailija
22/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pitää jo eskariin mennessä osata sitoo kengännauhat ja kuoria perunat.

Oikeesti. Ihan kengännauhat. Kyllä sulla on taitava lapsi. Oikee nero.

ps. Kengät ja luistimet on eriasia. Toiset pitää saada kiristettyä ja se vaatii voimaa, jos on yhtään uudemmat luistimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiska ope. Varmaan seuraavaksi vaaditaan opettamaan kertotaulutkin kotona kun ope ei ehdi muuten opettamaan kaikille.

Olipa huono vertaus!

Lapsen parhaaksihan nämä ohjeistukset on. Ei kaikki kuulu koululle. Liikuntatunnin varusteet on hyvä osata itse laittaa päälleen. Ei opettajan tehtäviin kuulu viritellä vetoketjuja ja solmia kengännauhoja ja muistuttaa villasukista. Emme ole päiväkodinhoitajia. 

Mutta korostan, että tietenkin autetaan sellaista lasta, joka ei perusasioita kodinperintönä saanut. On käynyt myös niin, että lapsella on yksinkertaisesti vääränlaiset välineet. Luistimet esim. ovat liian pienet. Paha niitä on jalkaan saada muuten kuin Tuhkimo-tarinasta tutulla varpaiden leikkauksella. 

Eli jättääkö villasukka pois (valitusta vanhemmilta) vai jättää lapsi kentän laidalle (vanhemmilta valitusta). Eli kyllä kodin tehtävä edelleen on huolehtia oikeanlaisista varusteista, niiden sopivuudesta ja lapsen perustaidoista saada ne ylleen. 

Vierailija
24/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunoluistimissa mielestäni helpompi pujotella niistä hakasista/nupeista, mutta hokkareissa vain reiät ja kun ensin pitää olla löysällä, jotta saa jalan luistimeen, on se kiristys ja siltä osin aika vaikea. Ehkä luistimissa on eroja, mutta ainakin meidän pojan halpisluistinten kiristys on itsellenikin aikaavievää.

Vierailija
25/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin jo syksyllä, että eskarilaisten olisi hyvä osata sitoa luistimien nauhat kiinni. Harjoiteltiin muutaman kerran ja nyt osaa laittaa nauhat kiinni kenkiin kuin luistimiin.

Vierailija
26/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten avuttomia teidän lapsenne ovat? Ennen jo ekaluokkalaiset osasivat tehdä asioita joihin nyt pitää olla avustaja tms. Noh, nää on näitä uusavuttomien penskoja. Osaako ne ihan itse kaydä edes paskalla ei varmaan.

Ope edelleen täällä. 

Kyllä meille juuri syksyllä tuli kouluun poika, jonka äiti oli hädissään vessassakäynneistä. Ei kuulemma osaa pyyhkiä itse ja miltei vaati, että opettajat käyvät pyllyn pyyhkimässä. 

Sanottiin tietysti jyrkkä ei, asia on hoidettava itse tai sitten hommattava lapselle avustaja. 

Vierailija
27/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tokaluokkalaiseni ei vielä osaa laittaa luistimia kunnolla kireälle. Eikä sen puoleen osaa kunnolla edes luistella. Itse vihasin luistelua lapsena ja vihaan edelleen, joten tästä syystä ei ole tullut kauhean usein käytyä luistelemassa, joten lapsikaan ei ole sitä siis kunnolla oppinut. Toinen samanlainen on hiihto. En ole hiihtänyt kuin viimeksi lapsena. 

Nykyään on vain joku ihme käsitys, että kaikkien pitäisi pitää ja tehdä näitä kahta asiaa, vaikka aivan hyvin pärjää ilmankin. Ei lapseni ei ole mitenkään innokas edes lähtemään luistelemaan, hänet on pitänyt suostutella lähtemään, ja sekin vain siksi, että koulussa on pakkoluistelua. Joten, jotta saisi edes vähän kokemusta on ollut pakko mennä. 

Tiedän, että tähän tulee paljon alapeukkuja, mutta ei se mitään. 

Talvella on paljon muutakin mukavaa, niin en ymmärrä tätä luistelun pakkotuputtamista.

Vierailija
28/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin piti osata, mutta aina oli luokkatovereita jotka auttoivat. Opettajalla ei ollut aikaa.

Vierailija
29/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karoliina kirjoitti:

Siis vaaditaanko teidän muiden lasten kouluilla tällaista osaamista jo tokaluokkalaisilta?

Jääkiekkoharrastuksessa vanhemmat heitettiin ulos  pukukopista kun lapset täytti 7v, sen jälkeen jokainen solmi luistimet itse, ei huoltaja ehdi solmimaan 28 paria luistimia millään.. eli joo.

Vierailija
30/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika sentään. Itse kävin jo eka-tokaluokkalaisena omin päin kaverin kanssa luistelemassa, ei tarvittu ketään sitomaan nauhoja kiinni. 

Vierailija
31/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä provo? Eikö nauhojen solmiminen lasketa taidoksi, joka pitäisi opetella ennen kouluun menoa?

PS: Tämä maailma on niin korni, että lapsityövoiman takia ne sormet, jotka meidän alakoululaisten vaatteet/vaatekankaat halpatehtaissa tekevät, ovat pienemmät kuin vaatteiden käyttäjien sormet. Ja me ollaanhuolissaan, osaavatko meidän 'pienet' tehdä rusettia itse.

Vierailija
32/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 40 v., ja muistan vieläkin sen, kun piti itse sitoa luistimet alaluokilla. Voimat ei riittänyt, luistimet oli jäykät, käsiin sattui, nauha karkasi koko ajan löysemmälle. Kengät opin sitomaan 6-vuotiaana, mutta luistimet oli tosi hankalat.

Neuvokaa pikkuisia sitomaan ne kaunarit niin, että kiepsauttaa väärin päin siihen hakaseen sen nauhan.  Miten sen selittäis... laittaa nauhan hakasen yläpuolelta sen hakasen taakse, eikä alapuolelta. Näin se ei pääse löystymään. 

Vierailija
33/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkien sitominen on eri asia kuin saada luistimet tiukalle kiinni!

Kyllä ne osaa kun saa opetella. 10-20 opettelukierrosta tehkää kotona ja onnistuu varmasti, ellei ole hienomotoriikassa puutteita.

Vierailija
34/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tokaluokkalaiseni ei vielä osaa laittaa luistimia kunnolla kireälle. Eikä sen puoleen osaa kunnolla edes luistella. Itse vihasin luistelua lapsena ja vihaan edelleen, joten tästä syystä ei ole tullut kauhean usein käytyä luistelemassa, joten lapsikaan ei ole sitä siis kunnolla oppinut. Toinen samanlainen on hiihto. En ole hiihtänyt kuin viimeksi lapsena. 

Nykyään on vain joku ihme käsitys, että kaikkien pitäisi pitää ja tehdä näitä kahta asiaa, vaikka aivan hyvin pärjää ilmankin. Ei lapseni ei ole mitenkään innokas edes lähtemään luistelemaan, hänet on pitänyt suostutella lähtemään, ja sekin vain siksi, että koulussa on pakkoluistelua. Joten, jotta saisi edes vähän kokemusta on ollut pakko mennä. 

Talvella on paljon muutakin mukavaa, niin en ymmärrä tätä luistelun pakkotuputtamista.

Ihanaa asennekasvatusta

Vierailija
35/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän luokalla ollut 1980-luvulla yhtään lasta, joka ei olisi osannut sitoa luistimia ihan itse jo ekaluokalla. Opetelkaa kotona!

Tai sitten et muista. Tuolloin kaikki luistimet oli niitä väkäsellisiä varsiluistimia ja moni luisteli ekan kerran vasta ekalla. Meidän luokalla yli puolet kaipasi apua ja opettaja kyllä auttoi.

Vierailija
36/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten avuttomia teidän lapsenne ovat? Ennen jo ekaluokkalaiset osasivat tehdä asioita joihin nyt pitää olla avustaja tms. Noh, nää on näitä uusavuttomien penskoja. Osaako ne ihan itse kaydä edes paskalla ei varmaan.

Ope edelleen täällä. 

Kyllä meille juuri syksyllä tuli kouluun poika, jonka äiti oli hädissään vessassakäynneistä. Ei kuulemma osaa pyyhkiä itse ja miltei vaati, että opettajat käyvät pyllyn pyyhkimässä. 

Sanottiin tietysti jyrkkä ei, asia on hoidettava itse tai sitten hommattava lapselle avustaja. 

Sama nähty täällä. Ekaluokkalainen huusi käytävässä: 'Ope tuu pyyhkimään...' Vanhemmat eivät näe tilanteessa ihmeellistä, mutta lapsiraukasta tulee helposti vitsi koulussa. Sääli lasta, jolle ei perustaitoja opeteta / hyysätään liikaa. Ei koidu lapsen eduksi. Sääli. Eityistarpeiset lapset tietysti ihan eri asia.

Vierailija
37/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa asennekasvatusta <3

Se miten siellä kentällä luistelee tai käveleekö vaan luistimilla on ihan eri asia kun se, että selviääkö sinne kentälle asti edes. Luistelua/hiihtoa on ihan pari kertaa vaan vuodessa. Itsekin suorastaan inhoan hiihtoa, mutta kyllä minusta omat lapseni saavat lajin kokeilla ihan rauhassa ilman minun ennakkoasennetta. En todellakaan katso oikeudekseni siirtää omia asenteitani lapsille. Päättäävät sitten itse pitävätkö vai ei. Mutta vaikka ievät pidä, silti tekee hyvää nuo koulun kerrat tosissaan yrittää.

Vierailija
38/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sun mielestäsi NYKYÄÄN on on tämmöinen ihme käsitys luistelusta ja hiihdosta? Meinaat että ennen ei ollut?

Suomessa on hiihto ollut iät ja ajat koululiikunnan kulmakivi talvisin ja luistelu siinä sivussa jos on ollut mahdollisuuksia. Niistä on aina kaikki tykänneet ja piste. (Toki muutakaan vaihtoehtoa ei ole annettu).

Nykyään, siis oikeasti nykyään, on keksitty vähän muutakin talviaktiviteettiä niiden lisäksi kouluunkin.

Vierailija
39/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulussa kummioppilaat auttavat eka- ja tokaluokkalaisia luistinten kanssa. Eihän se rusetin solmiminen se hankala juttu ole vaan luistinten saaminen kireälle.

Vierailija
40/121 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sun mielestäsi NYKYÄÄN on on tämmöinen ihme käsitys luistelusta ja hiihdosta? Meinaat että ennen ei ollut?

Suomessa on hiihto ollut iät ja ajat koululiikunnan kulmakivi talvisin ja luistelu siinä sivussa jos on ollut mahdollisuuksia. Niistä on aina kaikki tykänneet ja piste. (Toki muutakaan vaihtoehtoa ei ole annettu).

Nykyään, siis oikeasti nykyään, on keksitty vähän muutakin talviaktiviteettiä niiden lisäksi kouluunkin.

Ai on :D Miksi kaikissa kyselyissä ikävimmäksi koululiikuntamuistoksi useimmiten kerrotaan  hiihto ja luistelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi