Pienet lapset, äiti puoleksi vuodeksi ulkomaille töihin (ilman lapsia)
Onkohan tämä täysin utopistinen ajatus? Eli minulle tarjoutuisi upea tilaisuus lähteä puoleksi vuodeksi ulkomaille töihin. Nuorin lapsi olisi siinä vaiheessa vähän päälle 1v ja vanhin 5,5v. Mieheni kannustaa minua lähtemään ja mahdollisuus on todennäköisesti ainutlaatuinen... mutta mutta...
Työ on luonteeltaan sellaista, että lasten mukaan ottaminen on aikalailla mahdotonta.
Ajatuksia kenelläkään?
Kommentit (138)
Oma äitini on tehnyt saman, kun minä olin vähän alle 2-vuotias. En juurikaan muista ajasta mitään, mutta olin kuulemma vierastanut äitiä jonkin aikaa tämän tultua takaisin. Kuitenkin tämän jälkeen meillä oli koko lapsuuteni (ja edelleenkin) ihan läheiset välit. Suurin pitkäaikaisvaikutus oli todennäköisesti se, että olen koko elämäni ollut erittäin läheinen isäni kanssa. Joten minulle ei ainakaan jäänyt tuosta ajasta mitään havaittavia traumoja. Ikävämpää aikaa se oli varmasti äidilleni.
En lähtisi noon kamalan pitkäksi aikaa. T.lapseton n25
Puoli vuotta on sen verran lyhyt aika että lähtisin. Helpompi se on lasten ollessa noin pieniä lähteä kuin muutaman vuoden päästä. En usko, että pientä vierastamista lukuunottamatta aiheuttaa mitään elämänmittaisia traumoja, muille kuin korkeintaan sinulle ;) mutta miehesi on oltava 100% päätöksen takana, muuten on heikot lähtökohdat. Ja onhan teillä muuta turvaverkkoa ympärillä (isovanhemmat tms) jotka auttavat tarvittaessa hoidossa yms.?
Voi lässynlää. Miehille kyllä suvaitaan lähteä työreissulle, mutta kun kyseessä on NAINEN ja lasten ÄITI niin ei missään nimessä, kun lapset tarvitsevat äitiä! Yhtä lailla ne lapset on miehenkin lapsia ja mies on lasten ISÄ, mutta siltikin tuntuu olevan yleinen käytäntö se, että miehille annetaan vapaus lähteä ulkomaille työreissulle kyllä mutta naisten paikka on vaan kotona.
Tää on taas tätä vitun ärsyttävää, perinteistä, naista alentavaa paskaa että nainen kuuluu vaan sinne kotia paskavaippoja vaihtamaan ja kodinhoitajaksi.
KYLLÄ LÄHTISIN AP:N TILANTEESSA !!! Olen joskus itse ollut vastaavanlaisessa tilanteessa, 9kk olin pois kotoa ja se oli mahtava elämys ja merkittävä askel uralla etiäpäin omassa työssäni. Isä jäi lasten kanssa kotia ja mieheni kannusti mua menemään myös. Harvoin tulee tuollasia mahdollisuuksia.
Siis puoli vuotta ei ole aika eikä mikään, ihme kauhistelut jostain puolesta vuodesta !!
Voi yhyyy, kun lapset ja isukki ei pärjää sen vertaa !!
Se että tekee lapsia ja naisesta tulee lasten myötä äiti, ei tarkoita kuitenkaan sitä, että oma elämä pitäisi lopettaa..... Itselläni 2 lasta ja vaikka kuinka lapsiani rakastankin, niin haluan siltikin edetä urallani, käydä joskus kavereiden kanssa shoppailemassa/baarissa ja muutenkin viettää laatuaikaa yksin, ystävien tai oman mieheni kanssa.
Kaikki tämä on aivan normaalia, eikä pelkästään miesten yksinoikeus.
Ap, anna palaa vain, älä missään nimessä jätä noin mahtavaa tilaisuutta käyttämättä :)
Vierailija kirjoitti:
Voi lässynlää. Miehille kyllä suvaitaan lähteä työreissulle, mutta kun kyseessä on NAINEN ja lasten ÄITI niin ei missään nimessä, kun lapset tarvitsevat äitiä! Yhtä lailla ne lapset on miehenkin lapsia ja mies on lasten ISÄ, mutta siltikin tuntuu olevan yleinen käytäntö se, että miehille annetaan vapaus lähteä ulkomaille työreissulle kyllä mutta naisten paikka on vaan kotona.
Tää on taas tätä vitun ärsyttävää, perinteistä, naista alentavaa paskaa että nainen kuuluu vaan sinne kotia paskavaippoja vaihtamaan ja kodinhoitajaksi.
KYLLÄ LÄHTISIN AP:N TILANTEESSA !!! Olen joskus itse ollut vastaavanlaisessa tilanteessa, 9kk olin pois kotoa ja se oli mahtava elämys ja merkittävä askel uralla etiäpäin omassa työssäni. Isä jäi lasten kanssa kotia ja mieheni kannusti mua menemään myös. Harvoin tulee tuollasia mahdollisuuksia.
Siis puoli vuotta ei ole aika eikä mikään, ihme kauhistelut jostain puolesta vuodesta !!
Kamalaa kielenkäyttöä. Se kertoo sinusta riittävästi
Puoli vuotta on lyhyt aika. Myönnetään että lapset ovat pieniä mutta heillä on isä paikalla.
Tyypillisesti oletetaan että mies ei osaa hoitaa pieniä lapsia ja vain ja ainoastaan äiti on se jonka tulee hoitaa pienet lapset.
Jos mies lähtisi puolen vuoden ainutlaatuiselle projektille niin kukaan ei ihmettelisi lainkaan, korkeintaan tykkäisi että varmana mies kaihoisasti ajattelee lapsiaan mutta kannustetaan lähtemään.
Yleensä kadutaan sitä mikä jäi tekemättä, harvoin sitä mitä tuli tehtyä
Minä tekisin niin, että mies ottaisi puoli vuotta hoitovapaata ja tulisi mukaan. On varmasti joku paikka, jossa mies ja lapset voisivat asua niin, että pääset tapaamaan heitä usein, vaikka ette asuisikaan samassa paikassa koko aikaa.
En lähtisi. En tahtoisi.
Enkä tehnytkään niin. Lääkärinä aivan varmasti olisi ollut elämän varrella tilaisuuksia työskennellä ihan missä maailmankolkassa tahansa. Mutta en ole keksinyt syitä miksi juuri minun pitäisi lähteä eroon perheestäni. En koe luopuneeni tilaisuuksista, vaan koen, että olen käyttänyt oikein tilaisuuteni seurata omien lasteni kehitystä ja kasvamista läheltä.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. En tahtoisi.
Enkä tehnytkään niin. Lääkärinä aivan varmasti olisi ollut elämän varrella tilaisuuksia työskennellä ihan missä maailmankolkassa tahansa. Mutta en ole keksinyt syitä miksi juuri minun pitäisi lähteä eroon perheestäni. En koe luopuneeni tilaisuuksista, vaan koen, että olen käyttänyt oikein tilaisuuteni seurata omien lasteni kehitystä ja kasvamista läheltä.
Se miksi sinä et ole keksinyt syitä lähteä etkä koe luopuneesi tilaisuuksista, johtuu varmaan siitä, että sinulta puuttuu lähtemiseen tarvittava palo ja kaipuu.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole kummallista että tällaisia tarjouksia tulee äitiyslomalla olevalle. Työnantaja se siinä testailee, kuinka sitoutunut olet. Mutta älä luulekkaan, että se pelastaa sut seuraavissa yt:ssä. Nähty on.
Aloittajan nuorin lapsi on yli 1 v. Siinä vaiheessa ei olla enää äitiyslomalla. #luetunymmärrys
Itse varmaan tekisin niin, että jos miehen on mahdotonta lähteä puoleksi vuodeksi, niin lähtisi vaikka pariksi-kolmeksi kuukaudeksi. Loppuaika sitten niin, että reissaillaan puolin ja toisin, niin että voisi nähdä vaikka pari kertaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole kummallista että tällaisia tarjouksia tulee äitiyslomalla olevalle. Työnantaja se siinä testailee, kuinka sitoutunut olet. Mutta älä luulekkaan, että se pelastaa sut seuraavissa yt:ssä. Nähty on.
Aloittajan nuorin lapsi on yli 1 v. Siinä vaiheessa ei olla enää äitiyslomalla. #luetunymmärrys
Eikä aloittaja ollut lähdössä komennukselle työnantajansa kautta.
Puoli vuotta on oikeasti lyhyt aika.
Mun mielestä noin pienten lasten vanhempien pitäisi järjestää asiansa siten, ettei lapsia tarvitse hylätä puoleksi vuodeksi. Se on lyhyt aika aikuiselle, mutta todella pitkä aika pienelle. Ymmärrän toki sitten, jos köyhyyden partaalla toinen vanhemmista lähtee perheen elantoa etsimään tai pitkän työttömyysjakson jälkeen loppu-uraansa turvaamaan, mutta nää "se olisi mahtava elämys" -jutut..... Lapset ovat todella sitouttava diili, ja jos siihen ei halua lähteä, niin ei se mikään pakko olisi ollut. Ja tämä mielipiteeni koskee sekä isiä että äitejä. Musta toi ois outoa käytöstä jo etäisältäkin.
Lähtisin! Skypettelette ja facebookkeilette sitten. :) Onnea matkaan!
Äiti vaan feisbookkailemaan 1v:n kanssa, just joo...
Vierailija kirjoitti:
Kannustaisitko yhtä aggressiivisesti lähtemään, jos ap olisi mies? Vai onko tämä sinun paatoksesi taustalla kostaminen aiemman sukupolven miehille ap:n lasten kustannuksella?
En lähtisi. Työelämässä tulee projekteja, ei samoja mutta uusia. Lapsi on vain kerran pieni. Kumpi on tärkeämpää?
Pelkäät että sinusta tulee katkera lapsillesi jos et lähde. Järkkyä puhetta äidiltä. Lapsi ei ole valinnut syntyä tähän maailmaan, sinä olet valinnut tulla äidiksi. Siihen liittyy vastuu.
Ap.n olisi ehdottomasti kannattanut jättää lapset tekemättä! Lähde toki. Kyllä miehesi ja lapsesi pärjää, helpompaa varmasti lapsille ettet tule takaisin lainkaan enää sotkemaan heidän arkeaan.