Mieheni mielestä minä ja lapset olemme hänen "vieraitaan"
Asumme siis yhdessä, mutta miehen käsityksen mukaan minä ja lapset olemme hänen vieraitaan, sillä hän omistaa asunnon. Siispä hänen sanansa aina painaa kaikessa eniten, mikä näkyy esim. huonekaluhankinnoissa (mitään ei saa ostaa ilman todella tarkkoja neuvotteluja ja hän mielellään päättää ostettavat huonekalut, vaikka itse maksaisin ne). Televisiosta ei saa kukaan muu katsella mitään, ellei satu haluamaan saman tv-ohjelman katsomista kuin mitä hän katselee. Suihkussakäynteihin ja pesulla käyntiin pitää kysyä mieheltä lupa aina, ts. jos vaikka oon aamulla menossa töihin, saan liiankin monesti anella, että pääsen vaikkapa vain viiden minuutin suihkuun. Samoin lapsia hän ei välttämättä anna aina kylvettää, jos hän on sitä mieltä, että se on tarpeetonta. Nykyään mies jopa itsekin sanoo myös pienelle lapsellekin, että "tämä on minun talo ja minä päätän - sinun pitää totella". Minua kohtaan hän on ollut tuollainen melkein yhtä kauan kuin olen asunut hänen luonaan. Miehen mielestä käytäntö on ihan normaali, kun kuulemma heidän lapsuudenperheessään oli sama juttu. Mutta onko tämä normaalia?!? T. Eräs, jonka lapsuudenperheessä koti oli kaikkien perheenjäsenten yhteinen ja "oma"
Kommentit (91)
Tuon keskusteluun toisen näkökulman. Elän vähän vastaavassa tilanteessa, AP:n miehen asemassa.
Asun avovaimon kanssa omistamassani kodissa. Vaikka välillä on ollut todella tiukkaa, alkaa kamikaze-laina olla voiton puolella. Puoliso ei maksa asumisestaan meidän kodissa tietenkään mitään, koska "ei halua rikastuttaa" minua. Sama toki pätee huonekaluihin, sähkö- ja vesimaksuihin jne. Asiaan toki kuuluu se, että nykyisessä kodissa on milloin mikäkin vikana: lisää lainaa pitäisi ottaa ja hankkia uusi. Omaa pääomaa ei puoliso tietenkään hankintaan halua kiinnittää: lainanmaksu ja yhtiövastikkeet laittaisivat stopin tulotasoon nähden holtittomalle kulutukselle.
"Sinun kulut ja meidän omaisuus" -tyyppiseen kuvioon on vaikea olla vähitellen kyrpiintymättä. Jos itse on maksanut pesutornista itsensä kipeäksi, puoliso lähtee samalla rahalla ystäviensä kanssa Thaimaahan ja reissun jälkeen pesettää vaatteensa tornissa (ja kritisoi, mikset ostanut parempia laitteita), on vaikea nähdä suhteella tulevaisuutta. Kumppanin mielenterveysongelmat ja toisen ihmisen kontrollointi "oma tupa, oma lupa" -periaatteen ulkopuolella ovat toki asia erikseen.
M30 kirjoitti:
Tuon keskusteluun toisen näkökulman. Elän vähän vastaavassa tilanteessa, AP:n miehen asemassa.
Asun avovaimon kanssa omistamassani kodissa. Vaikka välillä on ollut todella tiukkaa, alkaa kamikaze-laina olla voiton puolella. Puoliso ei maksa asumisestaan meidän kodissa tietenkään mitään, koska "ei halua rikastuttaa" minua. Sama toki pätee huonekaluihin, sähkö- ja vesimaksuihin jne. Asiaan toki kuuluu se, että nykyisessä kodissa on milloin mikäkin vikana: lisää lainaa pitäisi ottaa ja hankkia uusi. Omaa pääomaa ei puoliso tietenkään hankintaan halua kiinnittää: lainanmaksu ja yhtiövastikkeet laittaisivat stopin tulotasoon nähden holtittomalle kulutukselle.
"Sinun kulut ja meidän omaisuus" -tyyppiseen kuvioon on vaikea olla vähitellen kyrpiintymättä. Jos itse on maksanut pesutornista itsensä kipeäksi, puoliso lähtee samalla rahalla ystäviensä kanssa Thaimaahan ja reissun jälkeen pesettää vaatteensa tornissa (ja kritisoi, mikset ostanut parempia laitteita), on vaikea nähdä suhteella tulevaisuutta. Kumppanin mielenterveysongelmat ja toisen ihmisen kontrollointi "oma tupa, oma lupa" -periaatteen ulkopuolella ovat toki asia erikseen.
Kuulostaa epäreilulle ja kurjalle tuo sinunkin tilanteesi. Se ei kuitenkaan ole kääntöpuoli ap:n tilanteeseen nähden, vaan kokonaan eri tilanne. Jos olet ap:n viestit lukenut, olet varmaan huomioinut että hän nimenomaan on tarjoutunut sijoittamaan omaa pääomaa isompaan asuntoon, maksaa yhtiövastikkeen, yhteisiä laskuja, ostaa huonekaluja jne, ja näiden lisäksi on vieläpä "lunastanut" miehen ostamia tavaroita ja kalusteita tämän vaatimuksesta. Samaan aikaan mies määrätietoisesti ja tarkoituksella tuhoaa ap:n omaisuutta, viimeiseksi astioita ja sitä ennen huonekaluja.
Ja ap:n mies on väkivaltainen kontrolloiva hullu. Lue nuo ketjun muut kohdat.
Vierailija kirjoitti:
Mies kieltämättä kohtelee myös kotiaan itse tosi huonosti ja seinissä on lommoja, ovenkarmista puuttuu pala, kun hän kerran väkisin riuhtoi lukossa olevan oven auki jne. Myös huonekaluissa on vaurioita ja hän pistikin säpäleiksi yhden lipastoni. Mutta tällä haavaa en uskalla vaatia sitä puolikasta. Mies on tosiaan sen verran rahanhimoinen, että tulisi ihan oikeasti hulluksi, jos menettäisi rahoistaan osan. T. AP
Miten niin TULISI hulluksi? Hulluhan se on jo nyt, mutta sinä vain kaunistelet asiaa etkä halua tunnustaa sitä edes itsellesi, saati sitten ulkopuolisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat ja kala alkaa haista kolmessa päivässä. Teidän on jo korkea aika lähteä nurkista omaan kotiinne.
Jep, mutta ap ei olekaan terve. Myös hänellä on isot ongelmat elämän hallinnassa ja kaikessa. Ei kukaan normaali ihminen suostuisi ikinä tuollaiseen. Mutta tylsä trollihan tämä on, aika kivasti eteenpäin viety tosin. Ihmetyttää vain sen aloittajan mielenterveys...
Mutta siis mikä iso ongelma mulla on tekstin perusteella elämänhallinnassani ja kaikessa? Ihan vilpittömästi kiinnostaisi tietää. T. AP
Olet "hullu" kun siedät tuollaista kohtelua ja altistat lapsesi sille! Oikeastaan se, että olet keksinyt tämän tarinan olisi vähemmän hullua kuin se, että siedät tuollaista vuodesta toiseen. Sitä varmaan edellinen tarkoitti...
M30 kirjoitti:
En oikein tajua tällaista kommentointia joka ei liity mitenkään aiheeseen...!?
Jos luit viestit niin tajuat varmaan että ap:lla on "vähän" eri tilanne?
Tosi ikävää sinulle myös että tyttiksesi on veemäinen, mutta aloita oma lanka ja/tai lemppaa tyttis pihalle!
Vierailija kirjoitti:
Sanoohan todella moni biologinenkin vanhempi lapselleen, että omistaa kodin ja saa siellä määrätä eli lapsen pitää siivota oma huoneensa/olla ihmisiksi/täyttää tiskikone, koska vanhempi maksaa asumisen.
Enkä ihan oikeasti ymmärrä sitä, että jos se mies sen kodin omistaa, niin miksi naisella olisi oikeus tehdä sille mitä tahtoo. Ostakoot oman kämpän, jos tahtoo sisustaa.
Ootko sä tän AP:n mies? Mä ajattelin ensin ,että tämä on provo, ettei kukaaan mies oikeasti käyttäydy noin, mutta olin siis väärässä. Yhden ihmisen mielestä tämä siis ainakin on normaalia.
- suunnittele etukäteen erilaisia pakoreittejä kotoa jos tarvitset niitä ja mihin menette yöksi jos mies käy väkivaltaiseksi
- piilota auton vara-avain, tarvitsemasi viralluset dokumentit ja pankkitunnukset jne turvalliseen helposti saatavissa olevaan paikkaan
- vältä caarallidia paikkoja riidassa kuten keityiö, jossa on veitsiä
- hanki oma postiosoite ulkopuolelle johon voit saada luottamuksellista postia & puh nro ja känny
- sobi ystävien kanssa salasana jonja vpit heittää puhelin aikana ja josta tajuavat hälyttää apua
- avaa salsinen pankkitili ja siirrä pikkuhiljaa rahaa sinne
' pidä känny aina mukana
- pidä yksi känny valmiina aina huoneedsa jossa on lukko ja johon voit paeta ja lukita itsesi ja lapset sinne ja soittaa apua
- älä käytä alkoholia jotta olet aina toimintakykyinen
- soitaNaisten linjalle
Kin olet muuttanut
- kerro naapureille miehestä jotta osaavat pitää silmällä kotiasi ja sinua puolestasi ja tietävät reagoida uhkaan
- kerto lasten päiväkotiin tai kouluun ja varoita miehestä ja tilanteesta
- kerro sama työpaikallasi
' opeta lapsia hoittamaan hätänumeroon
- vaihtele kulkureittejäsi ulkona, sama lapsilla
- ole yhteydessä poliisiin, tee rikosilmoitukset jos tarpeen, ole yhteydessä sosiaalityöntekijöihin, hanki heti asianajaja hoitamaan ero, älä ole itse yhteydessä mieheen
- säästä uhkaavat viestit, nauhoitetut uhkaukset jne todisteet