Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väsyneen naisen vastaus Heli Vaaraselle.

Vierailija
15.01.2016 |

Moikka Heli,

ajattelin kirjoittaa sulle näin suoraan kun selkeästi tunnut imuroivan kaiken tarvittavan informaatiosi täältä vauva.fi-palstalta. Tai ainakin hyvin ahkerasti surffaat, kun kykenet ihan määrittämään miten "- Monet nykyiset kolme- ja nelikymppiset äidit ovat osa vauva.fi- ja somesukupolvea." Siis toistan: Väestöliiton parisuhdeterapeutti käyttää ympäristönsä havannointiin Suomen suurinta provopalstaa. Hän määrittää vauva.fin niin tärkeäksi, meidät voi määrittää vauva.fi-sukupolveksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen valtio maksaa palkkaa näkemyksistä suomalaisista parisuhteista ihmiselle, joka olettaa a)ihmisten olevan tosissaan täällä b) ihmisten ylipäätänsä käyvän täällä. Sellasta tähän alkuun. Aika hurjan tieteellisen ajattelukyvyn on selkeästi kehittänyt tuo mallina olo, taideteoksien myynti ja "kaupunkitutkimuksen tutkijakoulu."

Niin tosiaan, ajattelin ottaa sinuun sitten tätä kautta yhteyttä. Kerrot, kuinka sydäntäsärkevää on, miten suomalaiset naiset vaativat mahdottomia, vähättelevät, pilkkaavat ja hylkäävät treffikumppaneita kenkien perusteella.
Älykkäästi olet tämän vähättelyn päätellyt johtuvan "väsymyksestä." Lainaisin sanomisiasi: "Vaarasen mukaan naisen käytöksen taustalla on väsymys. Moni nainen on uupunut vaativassa työssään ja paineissa olla samaan aikaan toimelias ja jaksava äiti tai kumppani. Energiaa ei vain riitä puolisolle asti."

Nyt päästiinkin siihen ytimeen. Onko sinulle, rakas Heli Vaaranen, pätkähtänyt koskaan mieleen MIKSI naiset ovat niin väsyneitä? Aika ylimalkainen vastaus, miten "toimeliaan" äitiyden ja kumppanuuden yhdistäminen työelämään on aika rankkaa.
Tässä on teidän väestöliiton oma tutkimuksenne, mihin ihan itsekin olet päässyt kommentoimaan. http://yle.fi/uutiset/kotityot_ovat_yleisin_riidanaihe_-_ei_ainoastaan_…
Ensimmäinen riidan aihe on kotityöt, toisena on erityisesti miehillä oma aika. Väestöliiton sivuilta löytyy tutkimuksia siitä, miten kotityöt eivät vieläkään jakaannu tasaisesti, ja kuinka kotitöiden lisääntyminen vaikuttaa naisten halukkuutteen saada lapsia.

Mietiskelitkö näitä omia tutkimuksianne ennenkuin päätit pyöräyttää tuon miesasiamiesten penikset kovettavat tieteelliset kommenttisi esille?
Arvaa mitä. Olet oikeassa. Naiset ovat väsyneitä. AIVAN. HEL-VE-TIN VÄSYNEITÄ.

Arvaa mitä siitä väsymyksestä syntyy? Katkeruutta, epätyytyväisyyttä ja pahaa oloa. Tämä paha olo sitten kohdistuu johonkin. Sinun mielessäsi se kohdistuu syyttömään mieheen, joka tekee kyllä ja yrittää epätoivoisesti miellyttää, mutta ei pysy järjettömissä vaatimuksissa mukana. Toisin sanoen, nainen on väsynyt, purkaa sen syyttömään mieheen, joka jostain kumman syystä ei olekaan yhtä väsynyt.

Arvaa mitä, mä tarjoilen sulle nyt mun empiiristä tutkimusta ihan 100% ilmaiseksi. En tarvitse apurahaa tutkimukseen, ihan voin vain valottaa näin tätä mun ja kaikkien tuntemieni naisten sielunelämää. Ole hyvä!

Kerronpa tässä meidän omasta elämästä. Aamuisin tarhaan ja kouluun lapset hoitaa minä. Mies hoitaa töihin itsensä. Mies hakee lapset usein. Minä käyn kaupan kautta, hoidan ruoan ja autan läksyt. Mies ja minä kuskataan vuoron perään lasta harrastuksiin.

Kuullostaa aika tasa-arvoiselta vielä, vai mitä? Ei minulla ole mitään syytä olla väsyneempi kuin mies.
Eikö? Valotetaanpa tätä meidän arkea hieman.
Aamuisin minä herätän, puen, teen aamupalan pienemmälle, autan pesussa, autan isompaa etsimään juuri sen yhden jutun mikä on hukassa/väärin. Samalla puen, syön ja pesen itseni.
Moni varmasti sanoisi tähän, että mikset anna miehesi tehdä? NO, mäpä "annoin". Lopputulos oli se, että tarhasta on soitettu, miten lapsi on puettu väärin ja liian kevyesti. Koululaiselle ei osaa muistuttaa, mitä lappua tarvitaan mukaan, ei osaa katsoa lukujärjestystä, että heittääkö kouluun vai sinne uimahallille, ja JOS pitää lähteä sinne uimhallille, tää herra ei kykene tarkistamaan onko tytöllä kaikki tarvittava mukana. Nykyään ei haittaa, kun iso tyttö osaa jo katsoa peräänsä. Kolmosluokkalainen ei vaan oikein osaa. Lapset on vähän sellasia, ettei kaikkea muista tai osaa suunitella. Myöskin nää miehen aamuherätykset ja kouluuviemiset on ollut yhtä marmatusta, miten hänellä on kiire ja tehkää te tytöt ite. Aamut on yksinkertaisesti sysätty mulle. Kyllä, olemme riidelleet, keskustelleet, minä olen itkenyt, olen pyytänyt, mies ei yksinkertaisesti kykene tähän. Se on vaan jätetty mulle.

Toinen on ruoan laitto iltaisin. Mies kokkaa pari kertaa viikossa, minä loput. Kun minä kokkaan, se tarkoittaa sitä, että siivoan jälkeni ja keittiön ruoanlaiton jälkeen. Kun mies kokkaa, se tarkoittaa sitä, että pannut jätetään likoamaan tiskialtaaseen, pöydät pyyhkimättä ja valmistustavarat levälleen.

Läksyihin mies ei jaksa keskittyä. Hän on niin väsynyt töistä päästyään. Ei häntäkään koskaan autettu läksyissä, se on niiden duunia.

Kun lapset viedään harkkoihin, miehen kohdalla se tarkoittaa kenkien laittamista jalkaan ja autoon istumista. Minun kohdallani se tarkoittaa kamojen pakkaamista, välipalan ja veden muistamista, pyyhkeen muistamista, treenikamojen lisäksi. Kun tämä lapsen valmistanen harkkoihin sattuu hänen kohdalleen, hän ei yksinkertaisesti tee sitä. Ei vaan tee. Ja kun tullaan kotiin, märkä pyyhe jää kassiin ja puolikas banaani jätetään viemättä roskiin, vaatteita ei laiteta pesuun.

Olen hyvin "onnekas", koska mies "osallistuu" kotitöihin. Niin, osallistuu. Kotityöt on siis mun iso prokkis, koko talon puhtaanapito on minun vastuullani, ja mies sitten osallistuu tähän projektiin. Tämä ei koskaan tapahdu oma-aloitteisesti. Lentäisin varmaan perseelleni, jos tulisin kotiin ja löytäisin miehen imuroimasta "Joo, mä nyt alotin tän siivomisen kun sun vanhemmat tulee illalla." Mä hoidan valehtelematta 80% kaikesta.

Mulla on hyvä idea teille sinne Väestöliitolle, kun kovin innoissanne rustaatte tutkimuksianne. Voisitteko ystävällisesti tehdä tieteellisen tutkimuksen siitä, miten usein se on MIES joka on vetovastuussa näistä asioista:
-Joulukorttien lähetys (muutenkin sukulaisten muistaminen, kutsuihin vastaaminen ja lahjojen osto, merkkipäivien muistaminen)
-Teillä kotona niiden juhlien järjestäminen, suunnittelu ja toteutus. Sehän on ihan tunnettu fakta, että miehet ovat niitä, jotka esim. ylioppilasjuhlat toteuttavat ja stressaavat mopin varressa, miten niihin on enää vaan kaksi viikkoa ja vieläkin ikkunat pesemättä. Kun tulee vieraita, onko se mies joka hoitaa ruoat, siivouksen ja sen itse vitun vierailun sopimisen?
-Lasten lääkärit, lasten synttärit (esim. lahjat, muistaminen, kuljetus), lasten koulutapahtumat, vanhempainillat, lasten harrastuksiin liittyvät asiat, matkoille lähdettäessä lasten tavaroiden pakkaaminen

Teillä ilmeisesti on päädytty siihen, että miehet kyllä tekevät, mutta ei nyt vaan ylitarkan ja neuroottisen naisen mielestä tarpeeksi hyvin. Onko se omalla tavalla tekemistä, että jättää lapsen pukematta asiallisesti, koska antoi tytön itse valita vaatteensa? Onko se omalla tavalla tekemistä, että hutaisee imurilla, kun huomautat asiasta sanotaan "tee ite jos osaat niin hyvin"? Onko se ihan mahdoton ajatus, että miehet saattaisivat nauttia ja ottaa kaiken irti tästä ikiaikaisesti asemastaan passattavana, joten avuttomuuteen on niin kiva ja helppo heittäytyä, vedoten siihen, että mikään tehty ei kelpaa?

Nyt päästiin kakkosaiheeseen, eli omaan aikaan.
Miksi sinä, rakas Heli Vaaranen, uskot tämän olevan erityisesti miehille riidanaihe?
Uskotko sinä sitä, että naiselle on helpompaa vaan ilmoittaa ja lähteä sinne jumppaan, vai toisinpäin? Kumman sinä arvioit olevan sen, joka ottaa reippaasti harrastuksia ja juhlimisiltoja itselleen? Kumman sinä uskot olevan se, jota stereotypisesti pidetään nalkuttavana ilonpilaajana, jota kutsutaan "pirttuhirmuksi", jonka yleisesti uskotaan olevan se joka yrittää kahlita ryyppäämään rynnistävää puolisoon kotiin? Kumman sinä, rakas pieni Heli, uskot olevan se, joka vetoaa kavereilleen puhelimeen, että "en voi tulla kun toi ei päästä"? Kumpia sinä näät juhlimassa kaupungilla, miehiä vai keski-ikäisiä naisia?

Kumman sukupuolen sinä arvelet olevan se, joka on ympäri maailma taantunut toisen palvelijaksi parisuhteessa? Kumpi sukupuoli se on, jonka oletetaan uhraavan uransa ja elämänsä toisen ja perheen hyväksi? Kumpi sukupuoli se on, jota on KOKO historian käytetty syntipukkina? Kumpi sukupuoli on se, jonka liikettä syytetään joka päivä länsimaissa yhteiskunnan "rappiosta"? Kumpi sukupuoli on se, jota yleisesti pidetään joustavana ja helpompana muuttaa? Tämä näkyy esim. siinä, miten Kiinassa tätä sukupuolta on propaganda avulla ahdistettu väkisin naimisiin ja saamaan lapsia brändäämällä tämän sukupuolen edustajat "jämiksi" jos he ovat yli 27-vuotiaita?

Kumpis sukupuoli se olikaan, jota varten on oma nimitys suomalaisessa(kin) kielessä, kun he pääsevät naimisiin, mutta miehen säilyessä ennallaan? Niin, mies ja vaimo. Aika jännä. Madame et mademoiselle. Mies on vaan l´homme koko elämänsä.

Kun nainen koulutetaan kehitysmaissa, koulutat samalla koko perheen. Kun koulutat miehen, koulutat miehen. Kun naisille annettaan palkkaa näissä samoissa rutiköyhissä maissa, he käyttävät sen lasten hyvinvointiin. Miehet käyttävät itseensä. Heli, olisiko se hyvin haastavaa ja kammottavaa myöntää, että ihan oikeasti, ihan aikuisten oikeasti, miehet ovat itsekkäämpiä ja holtittomimpia kuin naiset? Olisiko se niin vaikea hyväksyä ne tosiasiat, että rikokset ja sekoilu on enimmäkseen miesten heiniä, koska naisten pitää ajatella muita? Esim. rattijuopoista 90% on miehiä. Naiset vaan yksinkertaisesti ajattelevat enemmä muiden hyvinvointia, eivätkä siksi mene samalla joukolla kännissä rattiin. Olisiko se vaikea hyväksyä, että se on useimmiten mies joka ryyppää/pelaa talot ja maat? Kertooko se mielestäsi mitään, että naiset itsenäistyvät aikaisemmin, muuttavat omilleen aikasemmin, pääsevät yliopistoihin (valtava luku-urakka) enemmän kuin miehet?
Heli, mitäpä jos me kerrankin laskisimme aseemme ja vihamme naisia ja pieniä tyttöjä vastaan, ehkä ensimmäisenä sukupolvena historiassa, emmekä asettaisi heitä vastuuseen kaikesta mikä on väärin?

Katsos kun Heli, totuus tossa vuodatuksessasi on se, että naiset ovat väsyneitä. Miehet, jotka ovat totutettu pitämään itseään sinä palveltavana ja luomakunnan kruununa, jotka ovat tottuneet, että äiti hoitaa kotityöt ja järjestää elämän, loukkaantuvat verisesti kun heidän tekemisiään "kritisoidaan" (eli ihmetellään, miksi helvetissä niitä ei voi hoitaa kunnolla) ja pitävät tätä merkkinä naisen ilkeydestä, ei siitä, että heillä itsellään voisi olla parannettavaa. Useat miehet myös heittäytyvät tähän avuttomuuteen, kun ei kuitenkaan kelpaa. Tämä olotila mahdollistaa sen herkullisen marttiyryyteen heittäytymisen, jota koko tekstiti henki. Eli kyllä sä saat olla vetovastuussa, mutta silti pitää olla iloinen ja hyväntuulinen naureskelija.

Myöskin haluaisin puuttua tähän timantipalaseesi tekstissäsi:
"- Miesten tekemä vähättely ei ole minulle tuttu ilmiö.

Rakas Heli pieni, kun sulta toi internetsurffaus onnistuu, niin käyppä vilkaisemassa sellaiset sivustot kuin reddit, ylilauta, facebook, twitter, return of the kings, red pill-ideologia. Tulethan sitten kertomaan takaisin mitä ajattelet. Jos tämä ei riitä, avaa vitsikirja ja etsi siellä naisiin kohdistuvat vitsit (vaimovitseistä voi aloittaa ja anoppivitseihin lopettaa.)

Tähän loppuun haluaisin kommentoida vielä yhtä säihkyvää aivorubiinisiasi kun kysyt, onko toinen vierellä yhä kun rupsahtaa, sairastuu tai vanhenee. Tähän vastaisin parilla tutkimuksella, jos vanha klisee nuorten sihteeriensä matkaan lähtevistä keski-ikäisistä naisista ei auta:

http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2014092518694701_lz.shtml
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1288689104193.html

Ja arvaa, kumpi sukupuoli on herkempi näkemään itsensä syyttömämpänä ja kaltoinkohdeltuna, ei kaltoinkohtelijana? Arvaa, kumpi sukupuoli se on, joka uskoo treffikumppanin kokevan hänet vastenmieliseksi kenkien vai käytöksen perusteella?

Ja vikaksi: arvaa, kumpi sukupuoli tuli vakana näyttämään artikkeliasi vähättelystä eilen, hänen lähdettyä tänään koko viikonlopuksi kavereiden kanssa mökille jättäen mut sairaiden lapsien kanssa yksin? Pystytkö arvaamaan?

Hyvää perjantaita.

Kommentit (545)

Vierailija
201/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[Vähättely taas on mitä suurimmassa määrin tulkintakysymys. Jos tyttären yksivuotiskuvassa on mekko takaperin päällä, koska iskä ei ihan hanskannut pukemista, on varmasti kauheeta vähättelyä ja ivaa kuittailla siitä, vai onko?

En todella mitenkään vähätellyt enkä ivaillut, kun mies on tyttären kanssa juhlakuvassa ja tytön mekko väärin päin päällä! Vähän huvitti, mutta ei kai sitä sitten kukaan muukaan huomannut, toivottavasti.

(terveisiä tytölle, jos satut lukemaan)

Tämä ei kuitenkaan ollut suurin harmi vaan se, että vuosien mittaan se on ollut MIES joka on vähätellyt kaikkea minun tekemistäni: kotona huomauttelee ( ei toki nalkuta, sehän on mies) kaikesta , mikä on jäänyt tekemättä riippumatta siitä, kuka ei niitä hommia tehnyt, vähättelee opintoja, ja yleensä ihan kaikkea.

Voisitko vähän ryhdistäytyä ja tehdä jotain hyödyllisempää kuin mekkojen vertailu niin ehkä mies rauhoittuisi?

Vierailija
202/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo pahentaa ongelmia siinä, että se pyrkii häivyttämään erilaisuuden ihmisten väliltä. "Me" ei tarkoita kahta samanlaista minää, vaan kahta erilaista minää.

Varmasti on olemassa miehiä, jotka eivät osaa rakastaa. Niissä tapauksissa syy on miehessä - toisaalta nainen itse ihastui tähän. Mutta enin osa miehistä vain rakastaa eri tavalla. Molemmat voivat muuttaa käytöstään toista huomioivammaksi. Mutta kukaan ei voi muuttaa toisen luonnetta tai persoonaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti: Vaaranen toi esille täydellisyyteen pyrkivät naiset, jotka väsyvät pyrkimyksissään. Voisiko sitä vannetta vähän löysätä, tai vaihtaa kumppania, jonka elämästä tekee kurjan.

Olisi reilua kummallekin.

Vaarasen viesti ei mene palstan mammoille millään perille.  Tärkeämpää on valittaa siitä kun mies puki kaksi vuotta sitten Jorma-Irmelille tarhaan punaisen paidan harmaiden housujen kanssa, vaikka kaikkihan sen tietää että sen kanssa olisi pitänyt pukea sininen paita. Mies ei vaan tätä tiedä ja on siksi kelvoton isä ja puoliso. Nih.

Mutta ei siinä mitään, kun ei mene mammoille jakeluun , niin se ei vaan mene.

Sama kuin tunkisit neliötä palikkatestissä pyöreään aukkoon.

Niin et nää mitään ongelmaa siinä, ett ap:n perheessä isukki lähtee vetämään koko viikonlopuksi hurvittelureissulle kavereiden kanssa ja jättää jo ennestään väsyneen vaimonsa yksin kipeiden lasten kanssa? Mieti mikä ulina siitä syntyisi, jos nainen tekisi saman!

Mistä tiedät syntyisi ulinaa ollenkaan?

Aivan takuulla syntyisi. Ystäväperheissä miehet eivät suostu vahtimaan kipeitä lapsiaan edes jumpan verran, vaan huutavat, että minua et vittu kyllä jätä näiden kipeiden lasten kanssa yksin. Se on tietysti eri asia, jos tulee joku miehen reissu ja nainen joutuu vahtimaan niitä kipeitä lapsia. Silloin todetaan, että selvisi se isoäitikin. Niin siis vaikka nainen kävisi töissä ja tienaisi enemmän kuin mies. Tämmöisiä ihania isukkeja sitä on Suomi pullollaan.

Miksi jumpat on lapsia tärkeämpiä naisille?

Siksi, kun naiselleKIN oma terveys ja kunto ovat tärkeitä. Siksi, että terveenä ja hyväkuntoisena jaksaa lasten kanssa paremmin.

Miksi kavereitten kanssa kaljottelu on lapsia tärkeämpi miehille? Miksi mies voi jäädä baarireissulla johonkin yöksi, vaikka tietää, että vaimolla on tärkeä meno heti aamusta, eikä se ollut jumppa!

Terveisin se, joka herätti puoli kylää ennen kuin löytyi se talo, jossa mies oli yöpynyt juuri tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
204/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nalkutus on oikeutettua, jos mies on oikeasti itsekäs, mutta silloin on tullut valittua moraalisesti vääränlainen ihminen. Mutta se ei ole oikeutettua, että nainen yrittää olla suhteen keskushahmo, johon miehen on mukauduttava.

Suhteessa on aina pohjimmiltaan kaksi erilaista ihmistä, ei kaksi samanlaista ihmistä. Molemmilla voi olla omia käsityksiä läheisyydestä ja kodinhoidosta. Kummankaan näkemykset eivät saisi olla ainoita oikeita tai vääriä.

Onnistunut suhde on pintatason kompromisseja ja kunnioitusta, molemmilta. Mutta toisen syvätason luonnetta ja käytöstä ei voi muuttaa. Eli jos joku perustava asia pännii, ei kannata lyödä päätä seinään. Vaan joko muuttaa omaa asennetta tai valita kumppani viisaammin ensi kerralla.

Näitä kun lukee, niin kyllä on onnettomia liittoja täynnä Suomi. Yhteinen aika menee nalkutukseen ja toisen halveksumiseen. Perhe on MINÄ, tuo (mies/nainen), nuo (lapset), ei ME. Todennäköisesti tänne kirjoittajien liitoista päätyy eroon paljon enemmän kuin se 50%, niin katkeria jutut on, ja seuraavalle sukupolvelle jää kyllä hyvin kummallinen kuva perheestä. Suomalaisessa työelämässä palvelu ja yhteistyö ovat niitä tulevaisuuden sanoja, miten samat ihmiset onnistuvat niissä töissä mutta ovat täysin kykenemättömiä niihin kotonaan? MIksi kotona niille lähimmille ihmisille käyttäydytään huomattavasti ilkeämmin kuin kenellekään töissä? Erotkaa, ihmiset ja tehkää lapsillenne edes yhden aikuisen koteja joissa arki on mukavaa yhdessäoloa!

Vierailija
205/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ku joku kirjoittais narsisteista ja kauhee lauma vastais "ei me olla narsisteja vaikka tykkätäänki itsestämme, et tiedä mitä käydään läpi..." ja muuta paskaa. Tuliko mieleen et tässä puhutaan nyt ihan eri asioista monesti? Ei yhden väsyneen äidin vastaus voi olla mikään yleistettävissä oleva vasine mihinkään.

Mä uskon, et tuo Vaarasen kertoma ongelma on ihan todellinen. Tiedän lähipiiristäkin hyviä miehiä, jotka yrittää omalla tavallaan ja mikään ei kelpaa naiselle. (Koska yleensäkään mikään muidenkaan ihmisten toimintatavat ei kelpaa heille) Kaikissa perheissä ei ole näin. Samoin kaikissa perheissä ei ole niin et naisen valitus olis aiheetonta. Ja sit ku nää molemmat vaimot alkaa keskustelmaan muka samasta asiata yhteisenä kokemuksenaan....

Ainahan valittajalla on joku omasta mielestään täysin pätevä syy nalkuttaa ja valittaa ja toisen pitää ottaa kaikki vastaan.

Vierailija
206/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[Vähättely taas on mitä suurimmassa määrin tulkintakysymys. Jos tyttären yksivuotiskuvassa on mekko takaperin päällä, koska iskä ei ihan hanskannut pukemista, on varmasti kauheeta vähättelyä ja ivaa kuittailla siitä, vai onko?

En todella mitenkään vähätellyt enkä ivaillut, kun mies on tyttären kanssa juhlakuvassa ja tytön mekko väärin päin päällä! Vähän huvitti, mutta ei kai sitä sitten kukaan muukaan huomannut, toivottavasti.

(terveisiä tytölle, jos satut lukemaan)

Tämä ei kuitenkaan ollut suurin harmi vaan se, että vuosien mittaan se on ollut MIES joka on vähätellyt kaikkea minun tekemistäni: kotona huomauttelee ( ei toki nalkuta, sehän on mies) kaikesta , mikä on jäänyt tekemättä riippumatta siitä, kuka ei niitä hommia tehnyt, vähättelee opintoja, ja yleensä ihan kaikkea.

Mun  mies osallistuu ja tekee kyllä kotona asioita. Olemme kumpikin toisessa pitkässä parisuhteessamme, yhdessäoloa nyt kymmenen vuotta, ei yhteisiä lapsia eikä asunnossamme asu muita kuin me kaksi.

Mutta joskus munkin mies - helmi mieheksi - päästää jonkun älynväläyksen: miksei ole tehty tätä tai tätä asiaa... miksi on jätetty tämä tähän, miksi ei ole laitettu tätä asiaa tuonne ja sinne mihin kuuluu.

Mitäs  minä siihen muuta kuin että meitä on täällä tasan kaksi henkilöä, miksi et ole itse laittanut.

Miehellä on lapsenlapsia, minulla ei. Miehen lapset mielellään kiikuttaisivat niitä lapsiaan tänne hoitoon, ja mieskin niitä mielellään ottaisi tänne. Alkuun hoitelinkin hänen lapsenlapsiaan, mutta nykyään olen ruvennut vetäytymään takavasemmalle jos tänne ilmestyy penskoja. Mies kun näyttää vajoavan sujuvasti sohvan pohjalle katsomaan urheilua siinä lapsenlapsia "hoitaessaan". Kummasti onkin miehelle kehittynyt kykyä kieltää lapsenlapsia tulemasta, kun saa niistä sitten vastata ihan yksinänsä, mulle kun sattuu osumaan lenkki, jumppa ja kauppareissu justiin tuohon hetkeen. Onneksi meillä ei ole yhteisiä lapsia.

Vierailija
207/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun noista kotitöistä nyt jauhetaan niin paljon niin täytyy kyllä kysyä että jos se nainen ei hoida kotia ja perhettä niin minkä takia se mies sitten sen kanssa olisi?

Vierailija
208/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän teidän kannata naiset vaan asua keskenään kommuunissa, kun kakki miehet on niin paskoja. Ja tietysti vice versa. Toisaalta olisi mukavaa nähdä kummassa kommuunissa valitsisi parempi ilmapiiri.

Olen itseasiassa pohtinut ajatusta. Naiskommuunissa olisi siistiä, terveellistä itse tehtyä ruokaa, lapsista pidettäisiin huolta... Mieskommuunissa lojuisi kaljatölkkejä ja pizzalaatikoita ympäri kämppää, vessa olisi törkyinen, lapsilla koko viikon samat likaiset vaatteet päällä... Mutta hei, tärkeintähän on rento meininki! Ei saa nalkuttaa ja pingottaa.

Vierailija
209/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen aamen aamen aamen. Ei paremmin eikä lyhyemmin voisi sanoa. Naulan kantaan. Juuri näin. Toivottavasti Heli tämän lukee

Vierailija
210/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christ..ihmiset nyt. Otetaas vastuu omista valinnoista ja elämästä.

Älä perusta perhettä ihmisen kanssa jonka kanssa et pysty elämään niin että kumpikin on onnellinen.

Jos perustat ja asiat ei mene niinkuin haluat, muuta niitä. Aina on ratkaisuja.

Mieti mikä on tärkeintä, anopin hyväksyntä vai sun oma mielenterveys.

Aina on vaihtoehtoja, valittaminen ja katkeroituminen, riitely ja nalkutus ei vie mihinkään.

Rauhaa ja rakkautta. Ei sua kukaan muu tee onnelliseksi kuin sä itse.

Vierailija
211/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun noista kotitöistä nyt jauhetaan niin paljon niin täytyy kyllä kysyä että jos se nainen ei hoida kotia ja perhettä niin minkä takia se mies sitten sen kanssa olisi?

Rakkaudesta ja kiintymyksestä toiseen. Sinä tietysti haet naisesta vain toista äitiä itsellesi. Minä ja mieheni tienaamme saman verran ja kotityöt jaetaan tietysti puoliksi, kun molemmat käymme töissä. Teen itse ehkä enemmän ajallisesti, mutta mies tekee raskaampaa remppaamista tms.

Vierailija
212/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Ainoa ero, että minulla ei ole lapsia enkä niitä ex-mieheni kanssa olisi uskaltanut tehdä. Hän oli aivan samanlainen kuin tässä ketjussa kuvatut miehet. Akateeminen ja asiantuntijatyössä.

Päätelmä, että kyse on naisen standardeista esim siivoamisessa ei todellakaan pidä paikkaansa. Mieheni aivan ongelmitta valitti muun muassa siitä, jos oli sotkuista, tavaraa keittiön tasoilla tai jos hänen mielestään siivosin väärin. Siis jos siivosin esim makuuhuoneen kokonaan, tasojen pyyhintä, tavaroiden järjestäminen ja lattioiden pyyhintä sekä imurointi.kuulemma olisi ensin pitänyt imuroida koko asunto ja sitten pyyhkiä koko asunto. Samoin ensin olisi pitänyt imuroida, sitten pyyhkiä keittiön tasot ja lopulta imutoida lattialle pudonneet roskat imuroimalla toistamiseen. Mies oli hyvin tarkka ja valitti kyllä hyvällä mielellä vaikka itse vain pelasi sohvalla kaiken vapaa-aikansa. Työttömänä ollessaan kaiken aikansa.

Luin huvittuneena jonkun tutkimuksen johon tässä keskustelussa oli linkki. Kuulemma palaneen lampun vaihtaa 90%sti mies. Auton katsastuksen useimmiten huolehtii mies. Ei meillä! Minä sain ensin selvittää kuinka valaisin puretaan ja miten lamppu vaihdetaan, hankkia uuden lampun ja laittaa sen paikoilleen.

Miehen väheksyvä asenne oli täysin selvä. Järjestäminen, pyykkien viikkaaminen kaappiin ym ei ole siivoamista joten ne eivät olleet miehelle mitään. Vaikka minulla oli töiden jälkeen illalla vapaa-aikaa kotitöiden jälkeen n 40 minuuttia, miehellä 4 tuntia. Väitti että olen vain kotitöissä liian hidas (ihan näillä sanoilla).

Olimme sopineet kissojen hoidosta että mies tyhjentää vessan ja minä ruokin. Joskus toisinpäin. Mies usein sanoi aamulla ettei ehdi syöttää kissoja koska hän ei voi myöhästyä töistä. Olimme molemmat heränneet, mies oli jäänyt lepäämään sänkyyn. Veti vaatteet päälle ja häipyi ovesta ulos jättäen minut vielä puhdistamaan hiekkalaatikot ja syöttämään kissat ja myöhästymään töistä.

Auton katsastukseen mies joskus saattoi varata ajan (wau, auto tosin oli hänen mutta molemmat käytimme sitä). Tämä toimi niin, että mies mitään tiedustelematta ilmoitti varanneensa renkaanvaihdon esim klo 8 jostakin Espoon perukoilta että mene viemään. Ja jouduin pyytämään vapaata töistä tunnin pari koska en olisi ehtinyt ajoissa. Katsastuksiin vein auton aina, myös maksoin tietysti. Tähän syy oli että menee paremmin läpi kun nainen vie. Eipä se katsastusmies tiedä kuka auton tuonut kun haltijan nimi viittaa mieheen...

Esimerkkejä voisi jatkaa loputtomasti. Monilla ystävillään ja omilla ystävilläni sama meno. Miehet kotiin saavuttuaan keskittyvät lepuuttamaan itseään mutta todellakin odottavat että kaikki asiat hoituvat, koti on siisti ja jopa siivottu miehen tyylillä.

Vierailija
213/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että minä tuun kiitolliseksi omasta osastani, kun luen näitä juttuja! Mun mieheni osaa, tekee, ajattelee, ottaa huomioon, on oma-aloitteinen jne. No ei hänkään niitä joulukortteja hoksaa lähettää, mutta kaikessa muussa kyllä on ihan yhtä innokkaasti osallisena kuin minäkin. Jos lapsemme tarvitsee jotakin, mainitsen asiasta miehelle niin että hän osaa ottaa asian huomioon: Ostaa kaupoilla käydessä tai katselee käytettynä nettikirppikseltä. Ei siis tarvitse erikseen käskeä miestä tekemään hankintoja, kun hänellä on onneksi omatkin toimivat aivot.

Mikä siinä on, että osa miehistä on niin avuttomia? Kasvatuksestako se on kiinni? En ikipäivänä kestäisi katsella tuommoisia vässyköitä...

Sama täällä.

Kasvatuksesta se on kysymys, ja toisaalta siitä, miten asioiden annetaan kotona ajautua. Monihan on selittänyt sitä, miten äidin jäätyä vauvalomalle hän on hyvää hyvyyttään tehnyt kotityöt, ettei työssäkäyvän tarvitsisi ressata niillä itseään, ja siitä se tekemättömyys on sitten lähtenyt ajautumaan pysyväksi olotilaksi. Työnjaosta ei ehkä keskustella eikä sitä tehdä niin kuin pitäisi. Meillä oli kolmen lapsen ollessa pieniä ihan pakko tehdä säännöllistä arjen suunnittelua, että saatiin se pyörimään järkevästi, kun molemmilla oli aikaa ja reissuja vaativat työt. Vauvalomilla olin vuoden per lapsi ja hoidin kotihommista sen päivittäispuolen, jota arkipäivinä tarvittiin, mutta en suursiivouksia, esimerkiksi.  Näin ollen ei olla koskaan ajauduttu siihen tilanteeseen, ettei oltaisi puhuttu ja suunniteltu tai että toinen olisi tehnyt kaiken.

Vierailija
214/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän teidän kannata naiset vaan asua keskenään kommuunissa, kun kakki miehet on niin paskoja. Ja tietysti vice versa. Toisaalta olisi mukavaa nähdä kummassa kommuunissa valitsisi parempi ilmapiiri.

Olen itseasiassa pohtinut ajatusta. Naiskommuunissa olisi siistiä, terveellistä itse tehtyä ruokaa, lapsista pidettäisiin huolta... Mieskommuunissa lojuisi kaljatölkkejä ja pizzalaatikoita ympäri kämppää, vessa olisi törkyinen, lapsilla koko viikon samat likaiset vaatteet päällä... Mutta hei, tärkeintähän on rento meininki! Ei saa nalkuttaa ja pingottaa.

Joo, vähän niin kuin naisvaltaisilla työpaikoilla on harmonista :D

Vierailija
215/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nalkutus voi tuhota rakkauden.

Miksi mies ei voi tehdä kotona mitään ilman nalkutusta?

Ihan samalla tavalla se mitääntekemättömyys rakkauden tappaa kuten myös se, että vaatii vain toista tekemään kaikkea.

Voisit kokeilla kertoa asiasi eri tavalla. Mies tuskastuu siihen, että nainen hokee asiaa kiukkuisesti ja se vain itse asiassa lisää miehen valtaa tilanteessa. Selkeä mutta ystävällinen puhe - jonka miehet osaavat paremmin sukupuoliroolinsa takia - esimerkiksi voisi auttaa. Jos asia on tärkeä ja mies ei tämänkään jälkeen välitä, silloin hän on itsekäs.

Vaarasen tapauksessa miehen tapaa rakastaa ja toimia ei kunnioitettu. Se ei ole hyvä asia.

Vierailija
216/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun voisi olla omalla äidillään täyshoidossa?

Vierailija
217/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisethan tarvitsevat miehiä ja perhettä jo ihan siihen ettei niistä tule hulluja keski-ikäisinä. Siihen päälle vielä kyvyttömyys elättää perhettään kunnolla.

Mies taas tarvitsee kodinhoito- ja panokoneen.

Vierailija
218/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kirjoitus oli silmiä avaava, kiitos.

Myönnän auliisti, että iso osa nimenomaan arkivastuusta on livennyt vaimon kontolle. Nyt hävettää.

Lupaan omalta osaltani olla ensi viikolla aloitteellisempi kotitöissä ja ottaa entistä enemmän vastuuta myös aloittamisesta ja järjestelyistä pelkän "nollat taulussa" tekemisen sijaan. Aloitan vaikka sämpylöitä leipomalla.

Jos luit, rouvaseni, pyydän anteeksi ja yritän taas enemmän :)

Vierailija
219/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi yleistää. Ei pitäisi puhua niin, että kaikki naiset, miehet tai vanhukset ovat  tyystin samanlaisia. Kuuntelin Vaarasen ja Dunderfeltin haastattelua aamu-tv:ssä ja he puhuivat koko ajan " naisesta" ja "miehestä" ikään olisimme kaikki kuin samasta puusta veistettyjä! Ok, Vaaranen kertoi "tutkineensa" paljon asiaa viime vuosina ja keksinyt sitten jotakin, josta hän nyt kertoo kaikissa medioissa, mutta sittenkin, jäitä hattuun.

Näiden humanistitutkijoiden elämä nyt vaan on kerta kaikkiaan niin ulkona aidosta elämästä, että se lipsuu yleistyksiin ja sivuraiteille. Löytyy kiva ajatus ja sitten haetaan pelkästään sitä tukevia "todisteita" ympäristöstä. 

Vierailija
220/545 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Onko siis niin että yksiavioisessa perhesysteemissä ei ole mitään järkeä. Se on vain länsimaisen yhteiskunnan typerä luomus?

Nuori nainen ei tietenkään tiedä että kaikki hänen mahdolllisuutensa katoavat siitä hetkestä lähtien kun iskee silmänsä johonkin yksi kersa johta useimmiten suomessa toiseen ja kolmanteen... (jos niitä tulee niin niitä tulee länsimaisittain paljon).

välillä näytti siltä että asioihin tulee muutos. Nyt on pitkään jo menty takapakkia.

Miksi naisen kannattaisi elää parisuhteessa jos hän tietäisi mihin se johtaa. Miesten onni on, että rakastumisen huumassa nainen ei tiedä. Sen jälkeen hän on lapsille lojaali.

Ketju on lukittu.