Tili tuli tili meni
Olen kai niitä onnekkaita jotka saavat palkkaa. Näpytin laskut verkkopankkiin odottamaan tilipäivää. No, yöllä tili tuli ja menikin siinä samalla.
Ruokaan ja muuhun jäi 450€
Onneksi lapsilisät tulevat vielä tässä kuussa. Bussikortit ovat pakolliset ja ruokaan budjetoitu 70€/ vk
Tiedänpähän taas miksi kohta menen töihin.
Yh
Kommentit (74)
Mulle jäi 8 e. Mutta tulipahan kaikki laskut maksettua.
Sain ystävältä lahjakortin kirppispöytään, käydään huomenna aloittamassa.
Täysin oma moka.
Tein joulukuussa ylimääräisen lyhennyksen asuntolainaan, jolloin tyhjensin aika hyvin tilin.
Voin tehdä 2 lisälyhennystä ilmaiseksi vuodessa, toinen kesä-ja toinen joulukuussa.
Vaikka olen tarkka, olin unohtanut kirjata pari laskua ja yllätyksiä tuli postilaatikosta.
Nyt on ensi vuotta varten kirjattuna ja laitan pari Kalevala Korua myyntiin, joista tulee muutama satanen ensi viikolla.
Ei hirveesti hymyilytä oma tyhmyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous on heikoilla, jos laskut pitää maksaa tilipäivänä
Suosittelen jakamaan laskut kk kohden
siirtämään sen verran ja vähän yli rahaa laskutilille. Ei tule yllätyksiä ja aina jää rahaa. Laskut voi mennä eräpäivänäYritän kaikin keinoin ymmärtää tämän ohjeen mutten kykene siihen. Jos rahaa on käytettävissä x euroa, niin on ihan sama kuinka päin asian järjestelee, lopputulos on sama.
Jos rahaa tulee tilipäivänä vaikka 1500, josta maksaa laskut 1000€, elämiseen jää 500€. Mistä se laskutilille siirrettävä raha tulee? Eli miten ap pääsee neuvomaasi rytmiin?
Lasketaan koko vuoden laskut yhteen + vähän extraa. Jaetaan se kuukausien lukumäärällä eli 12. Saadaan summa jonka verran keskimäärin menee laskuihin joka kuukausi. Siirretään joka palkasta se summa laskunmaksutilille. Sitten kun laskuja tulee, maksetaan ne tältä tililtä. Kun tulee kuukausi jolloin ei ole vakuutus tms. harvoin tulevaa laskua, tilille jää rahaa. Ja kun harvinaisempi lasku tulee, tilillä on rahat odottelemassa valmiina.
Bonuksena joka tilistä jää sama summa käytettäväksi ruokaan ja muihin menoihin joka kuukausi, eikä tarvi arpoa paljonko tässä kuussa on käytettävissä.
Jos ne harvoin tulevat isot laskut tulee kun systeemiä aloittaa, tilin rahat eivät aluksi riitä. Eli se pitää huomioida!
Juuri näin. Talous on aina tasapainossa
Todella ihmeellinen ketju, kaikkia hyviä neuvoja alapeukutetaan. Ei ihme että leipäjonoissa riittää jengiä.
Laskuja tulee vähemmän yllätyksenä silloin, kun elämä on vakiintunut ja tulot ja menot alkavat olla samaa vuodesta toiseen. Silloin menojen hallinta on helppoa yksinkertaisen taulukon avulla.
Merkitse pystysarakkeisiin kuukaudet ja laita ylimmälle riville kaikkien alempien rivien summa. Aloitat merkitsemällä kunkin kuukauden tulot ensin. Sitten jatkat merkitsemälle seuraaville riveille menot heti kun ovat tiedossa. Yksi sarake on tulojen ja menojen selityksiä, ainakin aluksi voi olla se ensimmäinen. Kuukausittain toistuvat, kuten säännölliset vuokrat, lainanlyhennykset ym. voit merkitä jo tänään tämän vuoden joulukuuhun saakka. Muita menoja lisäät sitten kun niitä tulee.
Tässä näet heti, minkä verran on sen kuukauden rahoja jäljellä. Kun menee miinukselle, ehdit tehdä jotain, vaikka siirtää joidenkin laskujen eräpäiviä tulevaisuuteen. Jos seuraavakin kuukausi menee miinukselle, on mietittävä mistä saa lisää tuloja vai voiko menoja vähentää.
Talous pysyy paremmin hallinnassa, kun voi etukäteen jo varautua menoihin. Kun näkee, että heinäkuussa ei riitä enää rahaa lehtitilaukseen, se perutaan jo kesäkuussa. Ja jos tammikuussa näyttää jäävän ylimääräistä, ostetaan alennusmyynnistä halpoja vaatteita, joita ei tarvitse ostaa sitten kun joku hajoaa lopullisesti tai palella.
Seuraavana vuonna suuri osa maksuista toistuu samaan aikaan vuodesta. Silloin on jo valmis taulukko, johon vaihdetaan vain eräpäivät ja summat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siirtämään sen verran ja vähän yli rahaa laskutilille. Ei tule yllätyksiä ja aina jää rahaa. Laskut voi mennä eräpäivänäYritän kaikin keinoin ymmärtää tämän ohjeen mutten kykene siihen. Jos rahaa on käytettävissä x euroa, niin on ihan sama kuinka päin asian järjestelee, lopputulos on sama.
Jos rahaa tulee tilipäivänä vaikka 1500, josta maksaa laskut 1000€, elämiseen jää 500€. Mistä se laskutilille siirrettävä raha tulee? Eli miten ap pääsee neuvomaasi rytmiin?
Lasketaan koko vuoden laskut yhteen + vähän extraa. Jaetaan se kuukausien lukumäärällä eli 12. Saadaan summa jonka verran keskimäärin menee laskuihin joka kuukausi. Siirretään joka palkasta se summa laskunmaksutilille. Sitten kun laskuja tulee, maksetaan ne tältä tililtä. Kun tulee kuukausi jolloin ei ole vakuutus tms. harvoin tulevaa laskua, tilille jää rahaa. Ja kun harvinaisempi lasku tulee, tilillä on rahat odottelemassa valmiina.
Bonuksena joka tilistä jää sama summa käytettäväksi ruokaan ja muihin menoihin joka kuukausi, eikä tarvi arpoa paljonko tässä kuussa on käytettävissä.
Jos ne harvoin tulevat isot laskut tulee kun systeemiä aloittaa, tilin rahat eivät aluksi riitä. Eli se pitää huomioida!
Systeemejä on tietty monia, mutta mielenkiintoinen yleistys, että talous on huonossa kunnossa, jos maksaa laskut tilipäivänä. Itse maksan kaikki laskut heti kun mahdollista pois. Vaikka eräpäivä olisi 1.10., maksan sen 15.9, kun palkka tulee, kun tämän kuun rahoista ne menee kuitenkin. Ja talous on hyvässä kunnossa. Ei tarvitse olla erillistä tiliä laskujen maksuun, kun kaikki saa maksettua ihan tältä yhdeltäkin. Säästöt ovat sitten erikseen.
Se kenen ei ole tarvinnut itse juuri penniä venyttää on kaikkein hanakoin neuvomaan muita täällä.
Tämä tuntuu olevan bössis.
Todellakin. Ihmeellinen ketju!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemejä on tietty monia, mutta mielenkiintoinen yleistys, että talous on huonossa kunnossa, jos maksaa laskut tilipäivänä. Itse maksan kaikki laskut heti kun mahdollista pois. Vaikka eräpäivä olisi 1.10., maksan sen 15.9, kun palkka tulee, kun tämän kuun rahoista ne menee kuitenkin. Ja talous on hyvässä kunnossa. Ei tarvitse olla erillistä tiliä laskujen maksuun, kun kaikki saa maksettua ihan tältä yhdeltäkin. Säästöt ovat sitten erikseen.
Tilipäivänä tai eräpäivänä on ihan sama muille paitsi niille, jotka saavat tilin koron päiväsaldon mukaan. Tällä systeemillä ei tule kuukausia kun kaikki rahat menee laskuihin ja ruokarahat on sitten tiukilla loppukuussa.
Tietenkään ei ole ongelmia, jos sitä rahaa tulee enemmän kuin tarpeeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ap kaikki menot. Mun tili oli 1750 e ja ihan ok pärjätään. Meillä näin:
Päivähoito 283
Iltapäiväkerho 60
Mun osuus asuntolainasta 350
Aamulehti 28
Puhelinlasku 18
Nyt tuli vielä liiton vuosimaksu 136 eTilistä jäi vielä ihan hyvin, lisäksi kohta tulee lapsilisä 200 e. Autoa mulla ei ole, bussikortti vuodeksi maksoi 300 e mutta sen maksoin jo lokakuussa.
Mua kiinnostaa missä päin Suomea bussilippu vuodeksi 300?
Ihanan halpa:). Terveisin seutulipun ostaja, työmatka Hki -Espoo
Tampereella :)12 kk bussilippu 300 e eli 25 e kuussa. Halpaa kuin mikä! Kuukausilippu taitaa olla 40-50 euroa eli kannattaa ottaa vuoden lippu kerralla.
Miksi lasten pitää saadasitten harrastaa sellaista, mihin menee paljon rahaa?
Saan palkkaa nettona 1150e kuukaudessa, asumistukea 129e kuukaudessa eli yht. 1279€. Tästä pitää maksaa vuokra ja laskut.. Teen fyysistä työtä paskoissa olosuhteissa. Onneksi ei ole lapsia. Tajusin itseasissa juuri, että eihän mun ole edes järkeä käydä töissä tai ainakin joudun etsimään parempi palkkaisen homman...
Vierailija kirjoitti:
Se kenen ei ole tarvinnut itse juuri penniä venyttää on kaikkein hanakoin neuvomaan muita täällä.
Tämä tuntuu olevan bössis.
Todellakin. Ihmeellinen ketju!
Olen kyllä venyttänyt penniä. Joskus elänyt 70 markalla koko kuukauden, että sain laskut maksettua. Siinä oli myös iloisesti tuhlailtu visa lasku.
Sitten olen oppinut. Siirrän lsinatilille aina 1200. Riittää kaikkiin laskuihin. Tasaantuu vuoden isommat laskut eikä koskaan ole vajausta. Ei tule yllätyksenä isotkaan sähkö tai vakuutuslaskut. Voi antaa laskujen mennä eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siirtämään sen verran ja vähän yli rahaa laskutilille. Ei tule yllätyksiä ja aina jää rahaa. Laskut voi mennä eräpäivänäÖöö, nyt ei ihan avaudu tää kommentti. Mitä merkitystä sillä, että maksaako kaiken yhtenä päivänä vai pitkin kuuta jos palkka on joka kuukausi sama? Olen blondi oikeastikin, mutta...
En ole tuon ylimmän viestin kirjoittaja, mutta siis tuolla tavalla saadaan tasattua ne laskut jotka eivät tule joka kuukausi. Harvemmin tuleva joku isompi lasku sotkee sen maksukuukauden jos sitä ei ole ennakoitu.
Itselläni vaikuttaa esimerkiksi siten, että hallituksen uhkailut tulojeni mahdollisesta pienentämisestä saavat minut säästämään jo nyt, kun huolestuttaa mitä mahdollisesti on tulossa.
Valtion talouden ja firmojen liikevaihdon kannalta olisi kuitenkin varmaankin parempi, että käyttäisin rahaa, jotta saataisiin talouden pyörät pyörimään.