Tili tuli tili meni
Olen kai niitä onnekkaita jotka saavat palkkaa. Näpytin laskut verkkopankkiin odottamaan tilipäivää. No, yöllä tili tuli ja menikin siinä samalla.
Ruokaan ja muuhun jäi 450€
Onneksi lapsilisät tulevat vielä tässä kuussa. Bussikortit ovat pakolliset ja ruokaan budjetoitu 70€/ vk
Tiedänpähän taas miksi kohta menen töihin.
Yh
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää yleensä tilistä saman verran ja siihen päälle kun laskee lapsilisät ja elarit yht. n. 600e, niin kuukaudeksi jää reilu tonni ruokaan ja muihin menoihin.
Mielestäni se on todella iso raha.
No onhan tonni iso raha. Minäkin kuulen ns. hyvätuloisiin, joita mediassa kadehditaan ja joilta pitäisi ottaa kaikki pois. Minulla jää vuokran ja elareiden jälkeen muutaman kympin yli tonni käteen. Tällaista on elellä suomessa, jopa ylimmän kymmenyksen palkkatuloilla.
Mulla nettopalkka 2600 euroa. Palkkapäivä oli tänään ja palkasta meni laskuihin ja lainanlyhennyksiin 1 900 euroa. Sen lisäksi siirsin lapsille säästöön yhteensä 100 euroa ja omalle säästötilille 200 euroa. Jäi 400 euroa. Laskin juuri, että lapsilisän (480) ja exän maksaman elatusavun (300) jälkeen jää noin 1200 euroa ruokaan, bensaan yms päivittäiseen kuukaudelle. Hyvin ajattelin pärjätä tällä rahalla. 3 lasta ja äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettopalkka 2600 euroa. Palkkapäivä oli tänään ja palkasta meni laskuihin ja lainanlyhennyksiin 1 900 euroa. Sen lisäksi siirsin lapsille säästöön yhteensä 100 euroa ja omalle säästötilille 200 euroa. Jäi 400 euroa. Laskin juuri, että lapsilisän (480) ja exän maksaman elatusavun (300) jälkeen jää noin 1200 euroa ruokaan, bensaan yms päivittäiseen kuukaudelle. Hyvin ajattelin pärjätä tällä rahalla. 3 lasta ja äiti.
Jos rahaa jää siirrettäväksi säästöön, ei kannata tulla puhumaan pärjäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Laita ap kaikki menot. Mun tili oli 1750 e ja ihan ok pärjätään. Meillä näin:
Päivähoito 283
Iltapäiväkerho 60
Mun osuus asuntolainasta 350
Aamulehti 28
Puhelinlasku 18
Nyt tuli vielä liiton vuosimaksu 136 eTilistä jäi vielä ihan hyvin, lisäksi kohta tulee lapsilisä 200 e. Autoa mulla ei ole, bussikortti vuodeksi maksoi 300 e mutta sen maksoin jo lokakuussa.
Sun osuus asuntolainasta? Eli et ole yksinhuoltaja. Toinen puolisko maksaa ruuat, sähköt, vakuutukset, lasten vaatteet, harrastukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihmettelen myös tuon kirjoituksen pointtia. Jotenkin ei nyt "kuulu joukkoon".
Minulla jää kuukaudeksi 250 €, kaikki on revittävä siitä. Eipä taida kukaan uskoa:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko ap vuokralla? Ajattelin vain että oletko hakenut asumistukea?
Asun. En saa asumistukea.
Kannattaisi ehkä hakea. Minulla bruttotulot n. 2000e ja 2 lasta, saan asumistukea 500e/kk.
Me emme saa. Asumismenot 500€/kk. Kysytty on.
Enkä valita, kunhan totean että tiedän miksi käyn töissä. Mielestäni ihmisen on ENSISIJAISESTI elätettävä itsensä ja lapsensa. Mikäli siis töitä on ja työkyky on tallella. En kadehdi tukia/avustuksia saavia.
Mutta nyt on mentävä töihin. En ehdi vastailla tällähaavaa..
ap
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin pärjätä 3380 euron nettotuloilla.
17 ja 18- vuotiaiden kanssa ei ole enää sitää onneksi tulee kuin yksi 140€ elatusmakuja jäävän 400€ lisäki.
Opintotuilla lapset sentää saavat bussikorttinsa.
Sama. Kuukauden parhaat sekunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Jos mä "pärjään" samoilla laskujen jälkeen käteen jäävillä tuloilla HELPOSTI sen kuukauden, niin miten joku itkee rahojen vähyyttä? Reilu tonni, äiti, 3 lasta. Toki mulla on ihan hyvät tulot, en mä väitäkään, että olisin köyhä. Mutta jos laskujen jälkeen pitää enää ostaa ruoka, bensa, hoitaa vaatehankinnat, kaverisynttärilahjat, niin miksi se reilu tonni riittää mulle, mutta ei jollekin "oikeasti köyhälle"?
Miten voi saada asumistukea 2000 euron bruttotuloilla? Mä saan ansiosidonnaista noin 1600 bruttona ja asumistuki on noin 330.
Kiitos muistutuksesta. Meidän perhe on nyt siinä mielessä paremmassa tilanteessa, että lasten maksuja ei enää ole maksettavan niin kuin ennen, kun ovat aikuistuneet ja elävät omillaan.
Nyt jää vähän rahaakin. Laitan maksuun kaikki nyt tiedossa olevat laskut. Eräpäivät ovat tulevaisuudessa, mutta erääntyvien laskujen yhteissumma on noin puolet siitä, mitä meille kuukaudessa tulee rahaa.
Pahimmassa vaiheessa tilipäivänä lähti tililtä kaikki rahat niin, että ei voinut nostaa automaatilta edes jäätelörahaa. Pelastus oli se, että oli muitakin tilejä, joilla oli sen verran nostovaraa, että sekin kuukausi elettiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi saada asumistukea 2000 euron bruttotuloilla? Mä saan ansiosidonnaista noin 1600 bruttona ja asumistuki on noin 330.
Palkkatuloista vähennetään nykyään300e. Eli jos brutto on oikeasti 2000e, niin kela laskee tuloksi 1700e. Ansiosidonnaisesta tai muista tuista ei tuota vähennystä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ap kaikki menot. Mun tili oli 1750 e ja ihan ok pärjätään. Meillä näin:
Päivähoito 283
Iltapäiväkerho 60
Mun osuus asuntolainasta 350
Aamulehti 28
Puhelinlasku 18
Nyt tuli vielä liiton vuosimaksu 136 eTilistä jäi vielä ihan hyvin, lisäksi kohta tulee lapsilisä 200 e. Autoa mulla ei ole, bussikortti vuodeksi maksoi 300 e mutta sen maksoin jo lokakuussa.
Sun osuus asuntolainasta? Eli et ole yksinhuoltaja. Toinen puolisko maksaa ruuat, sähköt, vakuutukset, lasten vaatteet, harrastukset?
Sori, multa meni ohi että ap on yksinhuoltaja. Kiitos huomiosta, mulla tosiaan eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmassa vaiheessa tilipäivänä lähti tililtä kaikki rahat niin, että ei voinut nostaa automaatilta edes jäätelörahaa. Pelastus oli se, että oli muitakin tilejä, joilla oli sen verran nostovaraa, että sekin kuukausi elettiin.
Joko sinä olet hieman huono saattamaan ajatuksiasi julki tai sitten vaan yksinkertainen. Menenkin heti avaamaan muita tilejä, ettei rahat loput....
Työpäivä takana, nyt harkiten kauppaan.
Taidan suunnistaa Lidliin ja täyttää pakastimen harkiten.
Ehkä ostan alesta itselleni kengät, entiset alkaa olla jo entiset. Tosin jos pojalle löytyy kengät, ne menevät etusijalle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törsää vähemmän.
Joo. Tulot ja menot on tietenkin sopeutettava. Eipä minun palkallani juuri törsätä. Pakolliset peruskulut on hoidettava kuitenkin, eikö ?
Lisäksi lapset harrastavat ja harrastuksetkin maksavat.ap
Muuta havelmmalle vuokralle ja kilpailuta pakolliset menot edullisemmaksi.
Jos maksaa 85m2 kolmiosta vuokraa 550e niin mistä enää saa edullisemman asunnon?? Veneen altako?
Kaikesta voi tinkiä, jokaisesta jutusta vähän, niin kohta on jo säästetty iso raha.
Puhelinlaskut voi kilpailuttaa, sähköä ja vettä voi yrittää säästää, voi yrittää tehdä edullisempia ruokia, voi muuttaa halvempaan asuntoon, ostaa harrastusvälineitä käytettynä, vaatteita käytettynä.
Kannattaisi ehkä hakea. Minulla bruttotulot n. 2000e ja 2 lasta, saan asumistukea 500e/kk.