Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kasvissyöjät syövät, kun on oikein kova nälkä?

Vierailija
14.01.2016 |

Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa. Ajauduin kasvisruokaan itsekseen pikkuhiljaa. Ongelmani on se, että aina kerran kuussa mulla on pohjaton nälkä. Menee helposti kilo ruokaa kerralla ja parin tunnin kuluttua pitää taas syödä jotain. Yleensä ratkaisen tämän hakemalla satsin kebabia. Sitten helpottaa ja on hyvä olla. Onko jotain oikein täyttävää kasvisruokaa, jolla voisin sammuttaa ton nälän? Nytkin heräsin vatsa kipeänä nälästä, vaikka söin illalla neljä pötköä kimbapia.

Kommentit (147)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensin kun opettelee ymmärtämään mistä nälkä johtuu saattaa alkaa keksimään ratkaisuja. Vatsassa kurnii kun aivot ilmoittavat ravintovajauksesta ja siksi teille tulee mieleen että "tarttis burra jothakkin" Kasvis tai liha ei ole aihe vaan ravinto jota kehonne vaatii.

Vierailija
126/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ison kasvispizzan

- Kasvislasagnea

- Falafelia, tomaattiriisiä, fetaa, tomaattia, kurkkua, turkinpippuria, punasipulia

- Pastaruoat myös vievät hyvin nälän kunhan syö tarpeeksi ison annoksen

Lisäksi usein syön makean jälkkärin vielä sen ruoan päälle jos on ollut tosi kova nälkä. Yleensä tosin yritän välttää huutavaa nälkää syömällä säännöllisesti. Mutta joskus esim. töissä ei ehdi lainkaan syömään päivän aikana, ja sitten kun illalla koiran ulkoiluttamisen jälkeen pääsee ruokaa laittamaan, nälkä on sellainen että jos en olisi vege, koirakin olisi vaarassa joutua syödyksi karvoineen päineen :D

Hyvä eläinsuojeluyhdistys, olen huolestunut omistajani kiiluvista silmistä... :D

Vierailija
127/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaikkialta ravintohiivahiutaleita saa?

Vierailija
128/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolestunut ihmisten älykkyydestä he eivät näytä ymmärtävän ravinnon merkitystä aivoille

Vierailija
130/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
131/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, täälläkin tuo sama öyhöttäjä ollut jakelemassa harhaisia mielipiteitään faktoina ja ymmärtämässä kaiken tahallaan väärin :D Sama tyyppi jokaisessa kasvissyöntiä käsittelevässä keskustelussa, vähän kyllä säälittää kun näyttää olevan niin huono omatunto lihan mättämisestä että pitää yrittää haukkua vegaanitkin maan rakoon.

Suosittelen kans kokeilemaan esim jonku kebabravintolan falafelannoksia :D Tosi hyvää mättöä jos kasvispizza kyllästyttää mutta ei tee mieli kotona alkaa vääntämään mitään.

Vierailija
132/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kovaan nälkään jotain nopeasti valmista. Talviaikaan esim. mausteista papupataa jota olen tehnyt pakastimeen näitä päiviä varten (esim. harira: http://ruoka.fi/reseptit/marokkolainen-papukeitto-harira), uunijuureksia ja falafel-palluroita, jotain kasvis"chorizoa" tms., hallumia jne uunissa. Kannattaa olla puolivalmiita juttuja valmiina, kypsiä papuja joko pakastettuna tai säilykkeenä, tomaattikastikkeita tai tom. murskaa, juureksia raasteena tai paloina pakastimessa ja yrttisilppua pakastettuna jne. niin ei nälkäisenä tarvitse kitua turhan kauaa.

Vielä kokeilemattomia reseptejä tuli vastaan Purewow-nettilehdessä ja näistä ainakin Soba noodles with peanut sauce ja chickpea burgers tulee kokeiltua. Soba-nuudelit ovat ruokaisia ja olen huomannut tarvitsevani näin talvella tavanomaista rasvaisempaa ruokaa, maapähkinävoi- ja avokado-mielitekoja on melkein viikottain. http://www.purewow.com/food/New-foods-to-try-in-2016

Vierailija
133/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius onkin tosi haastavaa. Kasvissyöjänäkin voi elää, varsinkin ellei kaihda maitotuotteita täysin. Omaan ruokavaliooni kuuluvat kananmunat ja joitakin maitotuotteita, esim. juusto ja jogurtti.

No jaa, ei vegaanius ole haastavaa. Aika helppoa, kun sen oppii. Tottakai vaatii opettelua ensin, mutta kun uusi ruokavalio menee selkärankaan, osaa taikoa täyttävää ruokaa käden käänteessä.

Soija, härkäpapu, tofu, seitan, rasvat ovat tärkeitä, kasvikermat...aivan takuulla lähtee nälkä, vaikka olis käyny salilla kyykkäämässä 50 kg:llä sarjoja ja tehnyt penkin päälle. Asennekysymys.

En tarkoittanut haastavalla sitä, ettei osaisi itse valmistaa ruokia, vaan sitä että "maailmassa" on haastavaa elää ihan vegaanina. On oltava tietoinen valinnoistaan nahkavaatteista ja liivatteesta alkaen ja etsittävä ravintolat, jotka valmistavat vegaaniruokia. En itse ole muutenkaan aatteellinen kasvissyöjä, kyse on makuasioista ja siinä sivussa tulevat ekologiset ja eettiset hyödyt.

Voi olla, että haasteellisuuden kokemus liittyy jotenkin persoonallisuuteen? Tapaan kokea asioita? Nimittäin minä en ole kokenut vegaaniutta haastavana alun jälkeen. Kun tajusin, että ravintoloihin voi soittaa etukäteen ja kysyä, saako vegaanisia vaihtoehtoja ja useissa ravintoloissa osataan soveltaa, jos ei pysty soittamaan etukäteen. Ei tämä musta tunnu yhtään hankalalta, kun ottaa selvää. Monet ravintolat ovat lisäksi ottaneet ihan vegaani-annoksia listoilleen :).

No ehkä se liittyy, minä nimittäin en todellakaan haluaisi soitella mihinkään ravintoloihin, enkä muutenkaan tehdä numeroa syömisistäni, esim. niin että koko seurueen pitäisi mennä johonkin tiettyyn ravintolaan siksi että sieltä saa vegaaniruokaa, vaikka kaikki muut on sekasyöjiä. Minä mieluiten aiheutan ruokavaliollani mahdollisimman vähän vaivaa muille. Siksi olen lakto-ovovegetaristi - sitä ei  juuri kukaan edes koskaan huomaa ;) Esim. työpaikalta käydään porukalla lounaalla pääosin pizza- ja kebabpaikoissa, eikä kukaan ole huomannut että olen vege, kun mässytän niitä vegetariana pizzojani tai falafelannoksiani.

Hassua tuo asenne, että vegaanius olisi numeron tekemistä omasta syömisestään. En ymmärrä tuollaista ajattelua ollenkaan. Normaalia kysymistä, suurimmasta osasta ravintoloista saa muunneltuja vegaanisia annoksia ihan ilman sen suurempaa numeroa ja spektaakkelia. En minä ainakaan ole mitään sirkusta järjestänyt ja en ole pakottanut lihansyöjä-puolisoani tai ystäviäni pelkkiin vegepaikkoihin :D. Ihan voi normaalilla äänellä kysyä tarjoilijalta vaihtoehdoista ja jos asia itseään hävettää, voi puhua vaikka kuiskaamalla :). Sama kuin maitoallergisilla, keliaagikoilla ja muilla vastaavilla. No big deal ellei siitä tee itselleen numeroa.

Vierailija
134/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius onkin tosi haastavaa. Kasvissyöjänäkin voi elää, varsinkin ellei kaihda maitotuotteita täysin. Omaan ruokavaliooni kuuluvat kananmunat ja joitakin maitotuotteita, esim. juusto ja jogurtti.

No jaa, ei vegaanius ole haastavaa. Aika helppoa, kun sen oppii. Tottakai vaatii opettelua ensin, mutta kun uusi ruokavalio menee selkärankaan, osaa taikoa täyttävää ruokaa käden käänteessä.

Soija, härkäpapu, tofu, seitan, rasvat ovat tärkeitä, kasvikermat...aivan takuulla lähtee nälkä, vaikka olis käyny salilla kyykkäämässä 50 kg:llä sarjoja ja tehnyt penkin päälle. Asennekysymys.

En tarkoittanut haastavalla sitä, ettei osaisi itse valmistaa ruokia, vaan sitä että "maailmassa" on haastavaa elää ihan vegaanina. On oltava tietoinen valinnoistaan nahkavaatteista ja liivatteesta alkaen ja etsittävä ravintolat, jotka valmistavat vegaaniruokia. En itse ole muutenkaan aatteellinen kasvissyöjä, kyse on makuasioista ja siinä sivussa tulevat ekologiset ja eettiset hyödyt.

Voi olla, että haasteellisuuden kokemus liittyy jotenkin persoonallisuuteen? Tapaan kokea asioita? Nimittäin minä en ole kokenut vegaaniutta haastavana alun jälkeen. Kun tajusin, että ravintoloihin voi soittaa etukäteen ja kysyä, saako vegaanisia vaihtoehtoja ja useissa ravintoloissa osataan soveltaa, jos ei pysty soittamaan etukäteen. Ei tämä musta tunnu yhtään hankalalta, kun ottaa selvää. Monet ravintolat ovat lisäksi ottaneet ihan vegaani-annoksia listoilleen :).

No ehkä se liittyy, minä nimittäin en todellakaan haluaisi soitella mihinkään ravintoloihin, enkä muutenkaan tehdä numeroa syömisistäni, esim. niin että koko seurueen pitäisi mennä johonkin tiettyyn ravintolaan siksi että sieltä saa vegaaniruokaa, vaikka kaikki muut on sekasyöjiä. Minä mieluiten aiheutan ruokavaliollani mahdollisimman vähän vaivaa muille. Siksi olen lakto-ovovegetaristi - sitä ei  juuri kukaan edes koskaan huomaa ;) Esim. työpaikalta käydään porukalla lounaalla pääosin pizza- ja kebabpaikoissa, eikä kukaan ole huomannut että olen vege, kun mässytän niitä vegetariana pizzojani tai falafelannoksiani.

Hassua tuo asenne, että vegaanius olisi numeron tekemistä omasta syömisestään. En ymmärrä tuollaista ajattelua ollenkaan. Normaalia kysymistä, suurimmasta osasta ravintoloista saa muunneltuja vegaanisia annoksia ihan ilman sen suurempaa numeroa ja spektaakkelia. En minä ainakaan ole mitään sirkusta järjestänyt ja en ole pakottanut lihansyöjä-puolisoani tai ystäviäni pelkkiin vegepaikkoihin :D. Ihan voi normaalilla äänellä kysyä tarjoilijalta vaihtoehdoista ja jos asia itseään hävettää, voi puhua vaikka kuiskaamalla :). Sama kuin maitoallergisilla, keliaagikoilla ja muilla vastaavilla. No big deal ellei siitä tee itselleen numeroa.

Itse olen ujo ja yritän vältellä kaikkea ylimääräistä jutustelua näissä tilanteissa. Tyydyn kasvisruokaversioon ravintoloissa, mutta kotona olen vegaani. Pitäisi olla rohkeampi, tiedetään. Mutta itseäni huvittaa eräs tuttavani, joka on ns. hankala asiakas. Hän haluaa usein muuttaa annoksia, vaikka on sekasyöjä eikä mikään allergikko. Meinaan aina tikahtua nauruun (sisäisesti) kun tarjoilija ja kokki joutuvat haasteen eteen.

Vierailija
135/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palak paneer, intialainen pinaattijuusto-curry. On herkkua ja täyttävää. Yleensä haen tuota ravintolasta, mutta olen tehnyt itsekin vähän soveltaen.

Vierailija
136/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurpitsan.

Vierailija
137/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea aloitusviestiä pidemmälle, joten tämä voi olla jo mainittu:

Maapähkinävoi!

Itse syön/söin sitä suoraan purkista isolla lusikalla, kun nälätti ja heikotti. Tuhtia tavaraa.

Vierailija
138/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun ruokavalio ja syömisenhallinta ei kuulosta olevan ihan kunnossa. Sanot olevasi alipainoinen. Sanot syöväsi kepeästi lähes kilon ruokaa ja kärsiväsi kohta taas nälästä. Se ei ole normaalia.

Vierailija
139/147 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viitisen vuotta ilman punaista lihaa. Myös siipikarjan lihasta alkanut luopua. Mullekin joskus sanottiin että kasvissyöjillä on koko ajan kun joskus teininä etsin usein iltasin leipää ja muuta syötävää. Viiden vuoden aikana valikoima on monipuolistunut ja kasvissyöjille enenevissä määrin tarjoilla kaikkea kasvismakkaraa sun muuta. Itse olen huomannut ennä ainakin perunamuusi on melko täyttävää ruokaa, sen voi tehdä kauramaitoon tai muuhun joka sopii vegaaneille. Perunamuusi kasvispihvien/pyöryköiden kera se on pop. Tosin pastaruuat ei pidä niin hyvin nälkää loitolla. Itselleni iski yksi päivä hirveä nälkä kotiin palatessa vaikka kaksi tuntia sitten syönyt lounaan harjoittelupaikalla. Varmaan johtui se eväänä oli aika kevyt keitto.

Vierailija
140/147 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis saatko tuon B12-vitamiinen pillereistä? En haluaisi käyttää keinotekoisia tuotteita, se on myös epäekologista. Mistä kasviksesta saisin tuon vitamiinin?"

Ei yksi joku pilleri päivässä ole mitenkään epäekologista. Itse vegaanina otan yhden Veg 1 -nimisen valmisteen päivässä, siinä on kaikki sellaiset ravintoaineet, joista on riskiä puutteeseen, esim. D, B12 ja jodi. 

Tosin noin 15 ekaa vegaanivuottani elin ilman mitään lisäravinteita, eikä mulla ollut kyllä mitään käytännön oireita tai ongelmia, vaikka ruokavalioni varsinkin teininä, jonka vanhemmat ei hyväksyneet tai tukeneet veganismiani, tai köyhänä opiskelijana, ei ollut kummoinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi