Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 henkiset perheet joilla menee 70 e viikossa ruokaan, montako ruokaa syötte oikein kotona päivässä? En ihan usko...

Vierailija
14.01.2016 |

Monet av-mammat kirjoittaa että perheeseen kuuluu 5 henkeä ja ruokakauppaan menee vain 70 euroa viikossa rahaa.
Kuinka monta ateriaa, välipalaa, aamupalaa, iltapalaa oikein syötte kotona?
Vai ostatteko vain vaikka ainekset iltaruokaan?
Aamupalat, lounaat ja välipalat syötte töissä ja koulussa ja päiväkodissa ja maksatte niistä sitten erikseen eikä niitä ole lisätty tuohon 70 euroon?

Minua kiinnostaisi tietää oikeasti sellaisista perheistä, jossa aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala syödään kotona, kuinka saatte 70 e riittämään? Mitä teillä syödään?
Yritän säästää ja venyttää senttiä ja hyödyntää kaikki ainekset mutta menee aina ainakin 130 e viikossa viidelle hengelle, syödään kaikki ateriat kotona paitsi mies syö arkisin lounaan töissä (ilmaiseksi).

Kommentit (315)

Vierailija
1/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin tietää ihan konkreettisesti onko tuollainen mahdollista!

Vierailija
2/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kyllä tiedän näitä perheitä, vastaus on pottu, puuro ja hedelmien ja kasvisten vähäisyys, tyyliin jaetaan se yksi omena kaikkien lasten kesken välilapalla ja päivän toista kasvisannosta edustaa kahden gramman porkkanatikku. 

Aamulla puuroa ja halvinta jogurttia, illalla sama setti. Välipalaksi halvinta sekaleipää ja margariinia. Juomaksi halvinta maitoa. Pääruuat pääosin perunaa, riisiä ja makaroonia. 

Ja itse asiassa tässä ruokavaliossa ei ole mitään vikaa, kasvaa lapset tälläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme 5 henkinen perhe, ruokaan ei mene välttämättä edes tuota 70e viikossa. Syy on siinä, että saamme ruokaa ilmaiseksi tai pieniä työsuoritteita vastaan. Osa ruuastamme tulee siis muuta kautta kuin ruokakaupasta. En ala tähän listaamaan syömisiämme, toteanpa vaan, että arkena kaikki saa kaksi lämmintä ateriaa, aamupalan, iltapalan ja osa jengistä myös välipalan. Vapaapäivinä kaksi lämmintä ateriaa, iltapala ja välipala sitä kaipaaville. Joukossa kaksi koululaista, yksi osapäivähoidossa oleva päiväkotilainen ja kaksi työssäkäyvää aikuista. Mitä sitten ilmaiseksi saamme, on perunaa, jotain juureksia, sipulia, jauhoja, maitoa ja lihaa. Joskus saan asiakkailta syksyllä ylijäämäomenoita, omenasosetta, hilloa. Kerään marjat metsästä ja puutarhastamme joka syksy. Pienimuotoista palstaviljelyä harjoitan myös.

Vierailija
4/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä syödään karkeasti näin:

Aamupala: puuroa/ jogurttia, johon lisätään marjoja pakasteesta. Juomaksi maitoa, vettä tai mehua (mehu itse tehty).

Lounas: syödään koulussa/ töissä, ei lasketa ruokakuluihin.

Välipala: hedelmä, leipä, jogurttia (vaihdellen).

Päivällinen: juureskeittoja, ruokaisa salaatti tai munakas, laatikkoruokia... yleensä hyvin kasvispainoitteinen ja juurekdet pääosassa.

Iltapala: leipä, hedelmä, jogurttia (vaihdellen).

Vierailija
5/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 hengen perhe:äiti ja 2v kotona,isä työssä,1 lapsi koulussa.Hyvänä viikkona ruokakauppaan 200eur.

Aamupalan ja iltapalan kaikki syövät kotona

*maitoon tai veteen tehty kaurapuuro ja lusikallinen hilloa

*leipää(kaura/ruis)täysjyvää,juustoa,leikkelettä/kurkkua/tomaattia

*tuoremehua

*jogurttia

Lounas isä töissä,lapsi koulussa.

Äiti ja lapsi kotona

*perunamuussia/täysjyväspagettia/täysjyväriisiä

*naudan paistijauheliha/kana/possu/Norjan merilohi

*kotimaisia kauden vihanneksia/kasviksia,salaatti,kurkku,tomaatti

Välipala lapset kotona

*leipä/hedelmiä/marjoja/jogurttia

Iltaruoka lapset ja äiti kotona

*edellisen päivän lounasta

Ruokajuomat vesi ja maito.

Kaikki maitotuotteet laktoosittomia,liha kotimaista,kasvikset ja marjat saatavuuden mukaan kotimaisia.Viljatuotteissa vältetään pelkkiä vehnätuotteita ja suositaan täysjyvää ja mahdollisimman kuitupitoista.

En siis myöskään selviäisi kaupasta viikossa sillä 70eur.

Vierailija
6/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla mannapuuroa

päivällä makaronilaatikkoa

välipalaksi puolikas omena ja puolikas banaani/henkilö

iltaruoka perunaporkkanasosekeittoa

iltapala jugurtti

aamulla riisipuuroa

päivällä nakkikeittoa

välipalaksi 2 keksiä ja kourallinen suolapähkinöitä/henkilö

iltaruoka jauhelihakastike ja perunat

iltapala puolikas omena ja rusinoita/henkilö

juomaksi muuten vettä mutta iltapalalla lasi maitoa/henkilö

Vierailija
7/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö lounaan töissä, on kaupan ruokalasku tietenkin pienempi. Monet myös tankkaavat lounaalla ihan hirveästi ja puhkuvat sitten iltapäivän.

Mekin syömme lounaan ravintolassa setelillä ja se maksaa yhteensä n.280€/kk.

Tiedän monia työkavereita, jotka eivät syö päivällistä omien sanojensa mukaan ollenkaan, mitä nyt vähän voileipää iltapalaksi. Kummasti nämä päivällisen skippaavat ovat kuitenkin niitä  hyvin syöneen näköisiä.

Vierailija
8/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, huvikseni kokeilin S-marketin ruokapalvelussa kerätä sellaisen ostoskorin, joka voisi meille viikoksi riittää. Käydään kyllä Lidlissä ostoksilla, joten ei nuo ihan vertailukelposia ole mutta alle 70 euroa.

http://aijaa.com/xbWhBg

Vierailija
9/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, huvikseni kokeilin S-marketin ruokapalvelussa kerätä sellaisen ostoskorin, joka voisi meille viikoksi riittää. Käydään kyllä Lidlissä ostoksilla, joten ei nuo ihan vertailukelposia ole mutta alle 70 euroa.

tosi hyvä idea kokeilla tuolleen :) riittäisikö nuo ruoat oikeasti? :D

Vierailija
10/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

200e viikko menee. Meillä on kolme teini-ikäistä tai lähes teini-ikäistä poikaa. Syövät saman kuin aikuinen, tai enemmän. Teen lihapullia kilon jauhelihapaketista, se menee yhdellä aterialla. Perunaa kannan kotiin viiden kilon säkeissä, maitoa menee pari litraa päivässä. Leipäpaketti päivässä. Kurkku yhdellä aterilla, seuraavalla muutama tomaatti. Leikkeleet ei ehdi jääkaapissa homehtua, hyvä kun sinne edes ehtivät.

Muistelen aikoja kun tein aterian 400 gramman jauhelihasta ja sitä riitti seuraavallekin päivälle. Lapset oli silloin pienia ja annokset pieniä. Joten perhekoko ei kerro kaikkea. 17-vuotias syö ihan eri määrän kuin 1,5-vuotias.

Vierailija
11/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä moni joka noin kertoo myös on tilanteessa että on esim. iso kasvimaa ja joku perheenjäsen/tuttu metsästää, kalastaa tai muuten "tuottaa" perheeseen lihaa/kalaa. Ei ihan vertailukelpoinen tilanne jonkun keskimääräisen kaupungissa kerrostalossa asuvan perheen kanssa.

Vierailija
12/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyllä tiedän näitä perheitä, vastaus on pottu, puuro ja hedelmien ja kasvisten vähäisyys, tyyliin jaetaan se yksi omena kaikkien lasten kesken välilapalla ja päivän toista kasvisannosta edustaa kahden gramman porkkanatikku. 

Aamulla puuroa ja halvinta jogurttia, illalla sama setti. Välipalaksi halvinta sekaleipää ja margariinia. Juomaksi halvinta maitoa. Pääruuat pääosin perunaa, riisiä ja makaroonia. 

Ja itse asiassa tässä ruokavaliossa ei ole mitään vikaa, kasvaa lapset tälläkin.

Lapset ehkä pysyvät elossa mutta kehitys ei varmaan ole tuollaisella ruokavaliolla mitenkään ihanteellista :/ Koulumenestys ja oppiminen varmaan kärsii ja tuskin kovin paljon jaksaa urheilla.

Vierailija
13/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai porkkanaa voi tähän aikaan jyrsiä vaikka kuinka paljon, se kun on halpaa. Samoin muut juurekset.

En ota kantaa viishenkisten perheiden budjetteihin, muuta kuin toteamalla, että varmasti 70 eurolla tiukkaa tekee ja juuri mitään valmista ei saa ostaa vaan kaikki pitää tehdä itse.

Olen itse yksin asuva työtön köyhä ja tarkoitus on tämä kuu selvitä kuudellakympillä. Nyt ollaan jo melkein puolessa kuussa ja minulla on mennyt 27 euroa, joten budjetissa ole ainakin toistaiseksi. Niin ja pakasteessa olevia ruokia en ole syönyt.

No onhan selvää, että tuohon budettiin ei paljoa lihaa, tai kalaa mahdu, mutta kyllä minä niitäkin viikottain syön, siis muutakin kuin jauhelihaa. Jauheliha, kananmunat, juurekset, nakit, ruisleipä, kaurapuuro ja hedelmistä omenat. Siinä varmaan ne pääainekset, mitä tulee käytettyä. Kaiken teen luonnollisesti itse, siis myös leivät leivon. Tosin nykyään reissumies on niin halpaa, että sitäkin tulee ostettua. Lidlistä kaikki tarpeet ja vain kovimmat tarjoukset muualta. Tällaista on köyhän elämä. Ei mitään luksusta, mutta en myöskään valita.

Vierailija
14/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tosi hyvä idea kokeilla tuolleen :) riittäisikö nuo ruoat oikeasti? :D

Kyllä ne mielestäni riittäisi. Jotain jäi kyllä puuttumaan (esim. puurohiutaleet, makaronit, säilykkeet, joita ei joka viikko osteta). Toisaalta taas listalla on jotain sellaista, jota ei tarvitse joka viikko ostaa (juurekset riittävät pidemmäksi aikaa). Mutta arkena syömme aika kevyesti päivällisen (esim.  juuressosekeittoa) ja viikonloppuna sitten noista jauhelihoista ja kanoista jotain kunnollista lounasta ja illemmalla kevyempää.

Salaattia ja tuoreyrttejä kasvatan itse, joten niitä ei tarvitse ostaa (muuten kuin silloin tällöin, jos edelliset nuukahtavat).

Vierailija
15/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ehkä pysyvät elossa mutta kehitys ei varmaan ole tuollaisella ruokavaliolla mitenkään ihanteellista :/ Koulumenestys ja oppiminen varmaan kärsii ja tuskin kovin paljon jaksaa urheilla.

Hintako se määrittää miten hyvää esim. joku maito on? Hintaerothan niissä muodotuvat pääasiassa meijerin ja kaupan katteista.

Vierailija
16/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, kehutaan säästämisestä ja sitten kuitenkin valitetaan kouluruoasta samaanhengenvetoon... hah. No, tässä ei nyt kukaan valittanut, mutta on se aika etu jos päivän aikana ainakin osa porukasta saa syödä jotakin ilmaiseksi... Meillä on kaikki kotiruokien/eväiden varassa, eikä meitä ole kuin kolme (lähes aikuinen lapsi) ja 70e ei riitä vaikka mitä tekisi. Täytyisi varmaan vaan nakertaa nauriita ja syödä perunoita ja puuroa. Kyllähän niilläkin eläisi, mutta tuoreet vihannekset, hedelmät ja maitotuotteet kuuluvat meillä perusruokavalioon. Lihaa/kanaa/kalaa syödään jonkin verran, vaikka uskoisin, että aika paljon vähemmän määrällisesti kuin monessa muussa perheessä, mutta 2-3 päivää viikossa menee kasvisruoalla. Ja vaihtelua täytyy olla, eli samoja ruokia, ei syödä montaa kertaa kuukaudessa... En ole nipo ja laskeskele proteiineja, vitamiineja jne, mutta silti uskon, että vaihtelevalla ruokavaliolla todennäköisimmin saa kaikkea mitä tarvitaan. 

Eli suoraansanottuna en usko, että tuollaisilla summilla pystyy kukaan syömään vaihtelevaa ruokaa. Ehkä tosiaan jos saa tilalta/sukulaisilta paljon kaikenlaista, mutta kuinka moni nykymaailmassa elää niin omavaraisesti. Epäilen, että tuollainen ruokalasku koostuu niin eri elämäntyylistä kuin valtaväestöllä, että ehkä ei ole ihan realistinen vertailukohde. Meillä menee min. 100€/vko kun suunnitellaan syömiset kunnolla ja helposti 150€ jos jätetään suunnittelematta. Eli ainoa, mikä auttaa on suunnitteleminen, siinä säästää ainakin jotakin, vaikkei ihan penninvenyttäjäksi ryhdykään. Suunnittelematta myös vaihtelevuus on huonompi, joten samalla rahalla syö suunnitellusti paremmin kuin suunnnittelematta.

Vierailija
17/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kokeiliko tuo toimittaja elää yksin 70 e/viikko/ruokarahaa vai oliko hänellä perhe? Yksinhän tuo on todella helppoa, muttei enää kun pitäisi viidelle saada ruuat. Itse yritän saada ruuat perheelle 100 e/viikko, perheessä 3 koululaista ja vanhemmat. Joskus onnistuu joskus ei.

Vierailija
18/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintako se määrittää miten hyvää esim. joku maito on? Hintaerothan niissä muodotuvat pääasiassa meijerin ja kaupan katteista.

Hintoja en ollenkaan tarkoittanut :) Hedelmien ja kasvisten vähäisyys ja nuo höttöhiilarit kuulostaa huolestuttavalta. En usko että tuollaisesta ravinnosta saa ihanteellisesti aminohappoja ja muita ravintoaineita.

Vierailija
19/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kehutaan säästämisestä ja sitten kuitenkin valitetaan kouluruoasta samaanhengenvetoon... hah. No, tässä ei nyt kukaan valittanut, mutta on se aika etu jos päivän aikana ainakin osa porukasta saa syödä jotakin ilmaiseksi... Meillä on kaikki kotiruokien/eväiden varassa, eikä meitä ole kuin kolme (lähes aikuinen lapsi) ja 70e ei riitä vaikka mitä tekisi. Täytyisi varmaan vaan nakertaa nauriita ja syödä perunoita ja puuroa. Kyllähän niilläkin eläisi, mutta tuoreet vihannekset, hedelmät ja maitotuotteet kuuluvat meillä perusruokavalioon. Lihaa/kanaa/kalaa syödään jonkin verran, vaikka uskoisin, että aika paljon vähemmän määrällisesti kuin monessa muussa perheessä, mutta 2-3 päivää viikossa menee kasvisruoalla. Ja vaihtelua täytyy olla, eli samoja ruokia, ei syödä montaa kertaa kuukaudessa... En ole nipo ja laskeskele proteiineja, vitamiineja jne, mutta silti uskon, että vaihtelevalla ruokavaliolla todennäköisimmin saa kaikkea mitä tarvitaan. 

Eli suoraansanottuna en usko, että tuollaisilla summilla pystyy kukaan syömään vaihtelevaa ruokaa. Ehkä tosiaan jos saa tilalta/sukulaisilta paljon kaikenlaista, mutta kuinka moni nykymaailmassa elää niin omavaraisesti. Epäilen, että tuollainen ruokalasku koostuu niin eri elämäntyylistä kuin valtaväestöllä, että ehkä ei ole ihan realistinen vertailukohde. Meillä menee min. 100€/vko kun suunnitellaan syömiset kunnolla ja helposti 150€ jos jätetään suunnittelematta. Eli ainoa, mikä auttaa on suunnitteleminen, siinä säästää ainakin jotakin, vaikkei ihan penninvenyttäjäksi ryhdykään. Suunnittelematta myös vaihtelevuus on huonompi, joten samalla rahalla syö suunnitellusti paremmin kuin suunnnittelematta.

Itse olen sinkku, eikä totisesti ole mitään maalaisserkkua, jolta saisin "paljon kaikenlaista", vaan ihan kaikki on kaupasta ostettava. Minulla menee noin 20 euroa viikossa ja syön ihan monipuolisesti ja ainakin itselleni riittävästi. Olen siis ihan normaalikokoinen mies. Lidlistähän tietysti kaikki ostan ja tarjouksia hyödynnän. Mutta en siis ostele mitään ylimäräisiä herkkuja, vaan ainoastaan sen ruuan mitä tarvitsen. Kyllähän 70 eurolla komihenkinen perhe pärjää, jos haluaa. Suunnittelua ja itse tekemistä se vaatii, mutta varmasti onnistuu.

Vierailija
20/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittu mitä sairaita pihejä. Vai että puolikas omena per henkilö? Voi Luoja!

Mummi kertoi, että kun heille odotettiin neljättä lasta, niin vanhin(10v) sanoi, että miksi taas lapsi, kun muutenkin on niin tiukkaa.

Mummi oli siihen jatkanut, että on siinä ainakin yksi hyvä puoli - omenan jakaminen neljään osaan on helpompaa kuin kolmeen osaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi