Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kasvissyöjät syövät, kun on oikein kova nälkä?

Vierailija
14.01.2016 |

Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa. Ajauduin kasvisruokaan itsekseen pikkuhiljaa. Ongelmani on se, että aina kerran kuussa mulla on pohjaton nälkä. Menee helposti kilo ruokaa kerralla ja parin tunnin kuluttua pitää taas syödä jotain. Yleensä ratkaisen tämän hakemalla satsin kebabia. Sitten helpottaa ja on hyvä olla. Onko jotain oikein täyttävää kasvisruokaa, jolla voisin sammuttaa ton nälän? Nytkin heräsin vatsa kipeänä nälästä, vaikka söin illalla neljä pötköä kimbapia.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos esim. kikherneet ja vastaava ei pidä nälkää (40% protskua), niin suosittelen lämmöllä mittauttamaan erinäisiä vitamiineja, mm. B12. Puutostilat aiheuttaa jatkuvaa näläntunnetta ja tuollainen lihanhotkiminen voisi viitata sinne suuntaan. Mulla oli jatkuva nälkä kun keliakia oli hoitamatta... Mutta mä ainakin syön falafelia, kasvisburgeria jne.

Hyvä pointti, mitäs kasvista pitäisi syödä että saa tuota B12 vitamiinia?

Vierailija
82/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos esim. kikherneet ja vastaava ei pidä nälkää (40% protskua), niin suosittelen lämmöllä mittauttamaan erinäisiä vitamiineja, mm. B12. Puutostilat aiheuttaa jatkuvaa näläntunnetta ja tuollainen lihanhotkiminen voisi viitata sinne suuntaan. Mulla oli jatkuva nälkä kun keliakia oli hoitamatta... Mutta mä ainakin syön falafelia, kasvisburgeria jne.

Tulipa hiljaista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki olla, että mulla on puutostiloja. Mutta käytän kauramaitoa, johon on lisätty erinäisiä vitamiineja ja lisäksi syön kalaöljy-vitamiinipläjäystabletteja. Saan B12-vitamiinia reilusti yli tarpeen. Toisaalta vitamiinithan ei tunnetusti imeydy pillereistä yhtä hyvin kuin ruoasta. Mutta jos mä kävisin jotain vitamiinipitoisuuksia mittauttamassa, siihen menisi tosi paljon rahaa. Veriarvot on kuitenkin täydelliset. Ja tätä luonnotonta nälkää on vain kerran kuussa, niin en usko sen johtuvan puutostiloista.

Varmaan auttaisi, jos käyttäisin maitotuotteita. Mutta olen luopunut niistä ihon takia. Saan maitotuotteista finnejä. Saan kuitenkin rasvaa lisäämällä öljyä ruokiin ja syömällä pähkinöitä. Ehkä se ei sitten ole tarpeeksi. Proteiinia saan tarpeeksi. Koska olen hoikka, tarvitsen sitä vain 50 g päivässä. Joten se tulee itsestään, ei edes tarvitse miettiä syömisiä.

Ap

Vierailija
84/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihlajanmarjaa

Vierailija
85/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toukkaisia sieniä ja omenoita. 

Nykypäivänä elintarvikkeiden tuotantoketju on niin hygieeninen, että oikeastaan ainoa keino vegaanin saada tarpeeksi B12-vitamiinia on syödä tuotteita, joihin sitä on keinotekoisesti lisätty. Esim. Aasiassa on uskonnollisista syistä vegaaneja, jotka saavat tarvitsemansa juuri siten että kasvisten seassa siellä aina on jotain eläinperäistä, erityisesti juuri hyönteisiä eri kehitysvaiheissaan.

Laktovegetaareilla saanti ei ole ongelma.

Vierailija
86/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teistä on kiva riidellä, vaikka aihe jonka luulette tuntevanne on yksityiskohdiltaan täysin pimennossa teille kyse ei ole lihasta vastaan kasvikset vaan siitä mitä ravinto-aineita saatte ruuastanne eli monipuolisuudesta.

Opettele välimerkkien käyttö, niin tekstistäsi tulee ymmärrettävämpää. Nyt tuon voi käsittää monella tavalla.

Vierailija
87/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toki olla, että mulla on puutostiloja. Mutta käytän kauramaitoa, johon on lisätty erinäisiä vitamiineja ja lisäksi syön kalaöljy-vitamiinipläjäystabletteja. Saan B12-vitamiinia reilusti yli tarpeen. Toisaalta vitamiinithan ei tunnetusti imeydy pillereistä yhtä hyvin kuin ruoasta. Mutta jos mä kävisin jotain vitamiinipitoisuuksia mittauttamassa, siihen menisi tosi paljon rahaa. Veriarvot on kuitenkin täydelliset. Ja tätä luonnotonta nälkää on vain kerran kuussa, niin en usko sen johtuvan puutostiloista.

Varmaan auttaisi, jos käyttäisin maitotuotteita. Mutta olen luopunut niistä ihon takia. Saan maitotuotteista finnejä. Saan kuitenkin rasvaa lisäämällä öljyä ruokiin ja syömällä pähkinöitä. Ehkä se ei sitten ole tarpeeksi. Proteiinia saan tarpeeksi. Koska olen hoikka, tarvitsen sitä vain 50 g päivässä. Joten se tulee itsestään, ei edes tarvitse miettiä syömisiä.

Ap

Siis saatko tuon B12-vitamiinen pillereistä? En haluaisi käyttää keinotekoisia tuotteita, se on myös epäekologista. Mistä kasviksesta saisin tuon vitamiinin?

Vierailija
88/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa hiljaista...

Varmasti jokainen vege tietää, että jos on vegaani, niin B12 pitää ottaa purkista. Tätä on niin paljon toitotettu joka paikassa, että siitä tuskin kukaan on tietämätön. Lakto-ovon saati ap:n kaltaisen sekasyöjän joka vaan syö paljon kasvisruokaa, ei asiasta tarvi huolehtia. (Sitten on toki erikseen imeytymishäiriöt, esim. hapoton maha voi tehdä sen ettei B12 imeydy vaikka vetäisi kuinka lihaakin).

Yleisimmin tuo näläntunne liittyy kyllä ihan muuhun kuin B12-puutteeseen. Tavallisia ovat esim.

- proteiinin puute ruokavaliossa

- hormonaalinen nälkä viikko ennen kuukautisvuotoa - tätä esiintyy ruokavaliosta huolimatta monella

- joillakin rasvankin puute, jos yritetään elää superterveellisesti, kypsennys pelkällä höyryttämisellä tms.

Vierailija
89/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toukkaisia sieniä ja omenoita. 

Nykypäivänä elintarvikkeiden tuotantoketju on niin hygieeninen, että oikeastaan ainoa keino vegaanin saada tarpeeksi B12-vitamiinia on syödä tuotteita, joihin sitä on keinotekoisesti lisätty. Esim. Aasiassa on uskonnollisista syistä vegaaneja, jotka saavat tarvitsemansa juuri siten että kasvisten seassa siellä aina on jotain eläinperäistä, erityisesti juuri hyönteisiä eri kehitysvaiheissaan.

Laktovegetaareilla saanti ei ole ongelma.

Kuulostaa herkulliselta. Nyt tiedän mitä tarjoan kun vege tulee seuraavan kerran kylään syömään.

Vierailija
90/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumis kertoo että on tarpeita kun on nälkä, aivot lähettävät tämän signaalin. Aina kun on nälkä aivosi kertovat sinulle että tankkaa on puutosta ravinnosta, sinä huomaat vain nälän.

Vierailija
91/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa hiljaista...

Varmasti jokainen vege tietää, että jos on vegaani, niin B12 pitää ottaa purkista. Tätä on niin paljon toitotettu joka paikassa, että siitä tuskin kukaan on tietämätön. Lakto-ovon saati ap:n kaltaisen sekasyöjän joka vaan syö paljon kasvisruokaa, ei asiasta tarvi huolehtia. (Sitten on toki erikseen imeytymishäiriöt, esim. hapoton maha voi tehdä sen ettei B12 imeydy vaikka vetäisi kuinka lihaakin).

Yleisimmin tuo näläntunne liittyy kyllä ihan muuhun kuin B12-puutteeseen. Tavallisia ovat esim.

- hormonaalinen nälkä viikko ennen kuukautisvuotoa - tätä esiintyy ruokavaliosta huolimatta monella

- joillakin rasvankin puute, jos yritetään elää superterveellisesti, kypsennys pelkällä höyryttämisellä tms.

Eikö purkkitavara nyt ole aika epäekologista? Huolestuttaa muutenkin uusi tutkimustieto kun ympäristö on lähellä sydäntä, esimerkiksi:

"The Cranfield University study found that switching from British-bred beef and lamb to meat substitutes imported from abroad such as tofu and Quorn would increase the amount of land cultivated, raising the risk of forests being destroyed. Production methods for meat substitutes can be energy intensive and the final products tend to be highly processed, the report, which was commissioned by the environmental group WWF, found."

Vierailija
92/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teistä on kiva riidellä, vaikka aihe jonka luulette tuntevanne on yksityiskohdiltaan täysin pimennossa teille kyse ei ole lihasta vastaan kasvikset vaan siitä mitä ravinto-aineita saatte ruuastanne eli monipuolisuudesta.

Opettele välimerkkien käyttö, niin tekstistäsi tulee ymmärrettävämpää. Nyt tuon voi käsittää monella tavalla.

Opettele kommentoimaan tuota ei voi käsittää minään argumenttina pelkästään heikon mielen pakenemisenä oikeasta keskustelusta miksi et halua oppia asoita vaan jankkaat joistakin välimerkeistä jotka eivät nyt edes ole aiheena.

Vierailija
93/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
94/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön "koko ajan" vähän jotain, en jaksa syödä paljoa kerralla. Tämän takia ei koskaan tule sellainen tosi kova nälkä. ei varmaan ole hampaille hyväksi... (toistaiseksi hyvät hampaat, ei reikiä tms).

Mutta pähkinät voisi olla sellainen hyvin nälkää pitävä?

Vierailija
95/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumis kertoo että on tarpeita kun on nälkä, aivot lähettävät tämän signaalin. Aina kun on nälkä aivosi kertovat sinulle että tankkaa on puutosta ravinnosta, sinä huomaat vain nälän.

Kyllä nälkä voi monesta muustakin syystä olla. Itselläni esim. stressi saa aikaan kauhean nälän, eikä se ravinnonpuutetta ole vaan halua rauhoitella itseään syömisellä sijaistoimintona, ja myös saada rento ähkyinen sokerihumala aikaan. Paljon on muunkinlaista tunne- ja tapasyömistä ja vielä enemmän puhtaasti mielitekosyömistä, jolla ei ole juurikaan tekemistä kehon oikeiden tarpeiden kanssa. 

Vierailija
96/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli keho vaatii asioita kun on puutosta ravinnosta vain idiootti luulee syyn olevan kasvis tai liha vaikka syy on puutoksissa ravinnossa siihen keho reagoi mutta juntit luulevat vain aiheen olevan kasvis vastaan liha.

Vierailija
97/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole näkää kun syöt hermostuksissasi etkö halua oppia itsestäsi asioita ai niin tappelu on tärkeämpää.

Vierailija
98/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa hiljaista...

Eikö purkkitavara nyt ole aika epäekologista? Huolestuttaa muutenkin uusi tutkimustieto kun ympäristö on lähellä sydäntä, esimerkiksi:

"The Cranfield University study found that switching from British-bred beef and lamb to meat substitutes imported from abroad such as tofu and Quorn would increase the amount of land cultivated, raising the risk of forests being destroyed. Production methods for meat substitutes can be energy intensive and the final products tend to be highly processed, the report, which was commissioned by the environmental group WWF, found."

Jotenkin ihan naurettavaa miettiä joidenkin pikku pillereiden kohdalla ekologisuutta. Kai sinä sitten mietit sitä siinäkin jos lääkäri määrää sinulle lääkkeen, että ei, en voi, purkkitavara on epäekologista! 

Noiden lihankorvikkeiden kanssa toki asiaa voi kannattaakin miettiä, varsinkin jos niitä kuluttaa paljon. Itse en kyllä mieti, minua ei ole koskaan nuo ympäristöasiat kiinnostaneet ollenkaan, syystä että olen tehnyt jo suurimman mahdollisen ympäristöteon jättämällä lisääntymättä. Tämän loppuelämäni sitten voin elää vailla huolta ympäristöstä, tietäen katkaisseeni länsimaisten kuluttajien ketjun oman sukuhaarani osalta tähän.

Vierailija
99/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä syös toukkaisia hedelmiä ja sieniä vai tuhoatteko luontoa epäekologisilla prosessoiduilla pillereillä? Jos tuhoatte luontoa, ettekö häpeä?

Vierailija
100/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on alapeukku? Vihan osoitus? Onneksi olkoon valinnasta ja sen näyttämisestä. Olet varmaankin ylpeä vihastasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi