Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kasvissyöjät syövät, kun on oikein kova nälkä?

Vierailija
14.01.2016 |

Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa. Ajauduin kasvisruokaan itsekseen pikkuhiljaa. Ongelmani on se, että aina kerran kuussa mulla on pohjaton nälkä. Menee helposti kilo ruokaa kerralla ja parin tunnin kuluttua pitää taas syödä jotain. Yleensä ratkaisen tämän hakemalla satsin kebabia. Sitten helpottaa ja on hyvä olla. Onko jotain oikein täyttävää kasvisruokaa, jolla voisin sammuttaa ton nälän? Nytkin heräsin vatsa kipeänä nälästä, vaikka söin illalla neljä pötköä kimbapia.

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa.

Eilen tein avokadopastaa ja kokeilin sen kanssa gluteenitonta spagettia. Oli ihan hyvää ja erittäin täyttävää. Tänään taidan laittaa ainakin linssikeittoa. Voisin leipoa kaurasämpylöitäkin.

Vierailija
2/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebabia vastaava on falafel, aivan taatusti vie nälän. Itselläni ei tosin mitään tuollaisia supernälkiä koskaan ole, mutta falafel on ainesosiltaan ja valmistustavaltaan aika jymäkkää tavaraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjännyt vegaanina, vaikka kuinka oikeaoppisesti käytin palkokasveja ym. 

Jatkuva nälkä! Se on sietämätön olotila. Ei vaikuta mielekkäältä syödä tunnin välein. Olen hoikka, kohtalaisesti liikkuva nainen, en totisesti mikään satakiloinen bodari. 

Luovuin koko jutusta sitten. 

Vierailija
4/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteista löytyy ainakin soijanugetteja! Ja kasvispiirakoita löytyy nykyään lihapiirakoiden vierestä. Myös itsetehdyt papupihvit/hampurilaiset/makaroonilaatikot ym toimii.

Vierailija
5/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ison kasvispizzan

- Kasvislasagnea

- Falafelia, tomaattiriisiä, fetaa, tomaattia, kurkkua, turkinpippuria, punasipulia

- Pastaruoat myös vievät hyvin nälän kunhan syö tarpeeksi ison annoksen

Lisäksi usein syön makean jälkkärin vielä sen ruoan päälle jos on ollut tosi kova nälkä. Yleensä tosin yritän välttää huutavaa nälkää syömällä säännöllisesti. Mutta joskus esim. töissä ei ehdi lainkaan syömään päivän aikana, ja sitten kun illalla koiran ulkoiluttamisen jälkeen pääsee ruokaa laittamaan, nälkä on sellainen että jos en olisi vege, koirakin olisi vaarassa joutua syödyksi karvoineen päineen :D

Vierailija
6/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius onkin tosi haastavaa. Kasvissyöjänäkin voi elää, varsinkin ellei kaihda maitotuotteita täysin. Omaan ruokavaliooni kuuluvat kananmunat ja joitakin maitotuotteita, esim. juusto ja jogurtti.

Vierailija
7/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssejä ja ruisleipää. Syömisen jälkeen kannattaa odottaa hetki, että aivot ehtivät mukaan ja luovat kylläisyydentunteen.

Vierailija
8/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut ovat todella täyttävää ruokaa.

Vierailija
9/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat, halloumi, soijasuikaleet, pavut.

Vierailija
10/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakasteista löytyy ainakin soijanugetteja! Ja kasvispiirakoita löytyy nykyään lihapiirakoiden vierestä. Myös itsetehdyt papupihvit/hampurilaiset/makaroonilaatikot ym toimii.

Minä pitkään epäilin noita "lihankorvikkeita", mutta pakastealtaissa on Hälsans Kök merkkisiä, jotka on oikeasti hyviä! Nyt olen sitten tehnyt vege-nakkipataa, "wienerleikkeitä", kebabbia sun muuta, kun löytyy tosi hyviä soijaproteiinista tehtyjä kasvisnakkeja, leikkelemäisiä kasvispihvejä sekä kebablihamaisia maustettuja lastuja. 

Vierailija
11/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrän nälkää parilla banaanilla, jotta ehdin tehdä pastaa tai paistaa vihanneksia pannulla.

Vierailija
12/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pärjännyt vegaanina, vaikka kuinka oikeaoppisesti käytin palkokasveja ym. 

Jatkuva nälkä! Se on sietämätön olotila. Ei vaikuta mielekkäältä syödä tunnin välein. Olen hoikka, kohtalaisesti liikkuva nainen, en totisesti mikään satakiloinen bodari. 

Luovuin koko jutusta sitten. 

Joo en minäkään vegaanina pärjännyt. Pavuista tuli lähinnä vatsa täyteen ilmaan, nälkä ei oikein mennyt. Mutta nyt lakto-ovona pärjään erinomaisesti. Käytän maidosta ja munista aina luomua siksi että luomussa eläimillä on paremmat olot.

Vierailija
13/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään linssit, pavut, pasteijat tai pasta eivät pidä supernälkää. Ne eivät ole edes kovin tehokkaita norminälkään. Tota falafelia voisin kokeilla. Täytyy tunnustaa, etten koskaan ole sitä syönyt :D Toivotaan, että se auttaisi, ennen kuin syön itseni vararikkoon. Kiitos kaikille!

Ap

P.S. Minäkään en ole mikään satakiloinen sotanorsu vaan oikeastaan olen alipainoinen.

Vierailija
14/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linssejä ja ruisleipää. Syömisen jälkeen kannattaa odottaa hetki, että aivot ehtivät mukaan ja luovat kylläisyydentunteen.

Oi apua. Tämä on sellaista perusruokaa, joka käy silloin kun ei ole kauhea mieliteko tai nälkä. Mutta minä ainakin tulisin vain vihaiseksi, jos silloin kun tuntuu että voisi ahmia puoli maailmaa, ottaisin jotain linssejä ja ruisleipää. Ei, kyllä silloin tarvitaan paljon järeämpää ja epäterveellisempää ruokaa. Rasvaa, hiilaria, juustoja... Pizza on juuri optimaalinen koska siitä saa noita kaikkia.

Vierailija
15/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylpeytensä.

Tämä nauratti :D

Ja pipoa löysemmälle, kivempia nämä ketjut kun joku heittää jotain nokkelaa kaiken tosikkomaisen "Ruokaa ne syövät" väliin.

Vierailija
16/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vegaanius ei ole tuonut mitään nälkä- tai puutostiloja eikö myöskään sitä edeltänyt kasvissyönti. Syön isoja annoksia ruokaa, joihin olen lisännyt hyviä rasvoja ja herkuttelen muutenkin. Bmi taitaa olla about 25-26 enkä ole vegaaniksi ryhdyttyäni laihtunutkaan, eli saan yhä saman verran energiaa kuin aiemminkin.

Suosittelen siis tarpeeksi kookkaita annoskokoja riippuen ruoasta (esimerkiksi vähäkalorista kasviskeittoa kannattaa ottaa enemmän, jotta saa energiaa tarpeeksi, mutta jotain mättöä taas kohtuullisemmin). Syön itse about 4 kertaa päivässä eikä minun tarvitse mussuttaa välipalapatukoita tai pähkinöitä joka tunti. Syön tuhdin aamupalan, kunnon lounaan, hedelmävälipalan ja kunnon päivällisen ja mahdollisesti illalla vielä jotain, jos on nälkä.

Oletko varma, ettei kerran kuussa iskevä hamstraustarve liity kuukautiskiertoon? Itselläni on välillä juuri ennen kuukautisia ja ensimmäinen vuotopäivä aivan pohjaton vatsa. Minulla se menee hormonien piikkiin, sillä samaa on ollut jo sekasyöjäaikoina.

Vierailija
17/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, tarttis aina suunnitella ateriat ja varata aineet, nii ei tulis sitä järkyttävää nälkää "yllärinä".

Ja on totta, että kasvisruoka ei sillai täytä kuin liha, ja muutaman tunnin päästä on taas nälkä. En siltikään pystyis enää syömään eläinkuntaa. Kiinnostaa tietää, miten ex-vegaanit on pystyny laittaan suuhunsa lihaa pitkän kasvissyönnin jälkeen, eiks kuvottanu? 

Mutta vastauksena: Jos kauhee nälkä, niin nuudelit - mieluiten täysjyväiset - ja niiden kans soijakastiketta ja ruisleipää, ne taittaa nälän nopeasti. Soijarouheesta, fetasta ja porkkanaraasteesta saa äkkiä pihvejä, sidoksena käytän maissijauhoja. Ja jos on aikaa, niin mistä vaan ruoasta saa tietenkin tehtyä kasvisversion.

Tein yhtenä päivänä kuuluisaa avokadopastaa, ja se oli oikeesti taivaallisen hyvää. Siinä on siis juustoja, nehän sen maun tekee,kengänpohjakin maistuu hyvältä juustolla kuorrutettuna!

Vierailija
18/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua vatsassani on jokin tunne kenties nälkä?? Ehkä jopa supernälkä. Ei vatsan täyte ole lihasta tai kasviksista kiinni. Luulen että näläntunne tulee nopeammin jos syö epäterveellisesti kokeile monipuolisuutta jos vaikka olisi jokin vajaus ravinnossa? Esim tutkimuksissa huomattiin ettei sokeria(apua kasvista) voi korvata makeutus aineilla koska aivot odottavat energiaa, saadessaan tiedon makeasta jota on syöty ja kompensoivat häviön suuremmalla määrällä ruokaa. Kasvis tai liha ei ole pointti, tässä valossa.

Vierailija
19/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle vegaanius ei ole tuonut mitään nälkä- tai puutostiloja eikö myöskään sitä edeltänyt kasvissyönti. Syön isoja annoksia ruokaa, joihin olen lisännyt hyviä rasvoja ja herkuttelen muutenkin. Bmi taitaa olla about 25-26 enkä ole vegaaniksi ryhdyttyäni laihtunutkaan, eli saan yhä saman verran energiaa kuin aiemminkin.

Suosittelen siis tarpeeksi kookkaita annoskokoja riippuen ruoasta (esimerkiksi vähäkalorista kasviskeittoa kannattaa ottaa enemmän, jotta saa energiaa tarpeeksi, mutta jotain mättöä taas kohtuullisemmin). Syön itse about 4 kertaa päivässä eikä minun tarvitse mussuttaa välipalapatukoita tai pähkinöitä joka tunti. Syön tuhdin aamupalan, kunnon lounaan, hedelmävälipalan ja kunnon päivällisen ja mahdollisesti illalla vielä jotain, jos on nälkä.

Oletko varma, ettei kerran kuussa iskevä hamstraustarve liity kuukautiskiertoon? Itselläni on välillä juuri ennen kuukautisia ja ensimmäinen vuotopäivä aivan pohjaton vatsa. Minulla se menee hormonien piikkiin, sillä samaa on ollut jo sekasyöjäaikoina.

Kuukautiskiertoon se nimenomaan liittyykin. Se alkaa muutama päivä ennen kuukautisten alkua ja loppuu, kun vuoto alkaa.

Mulla on aina ollut tapana syödä sitä mitä keho vaatii. Eli syön kun on nälkä, en syö jos ei tee mieli. Moni sanoo, että kuukautisnälkä on haamunälkää, eli ei oikeasti tarvitse ruokaa. Olen syönyt joskus normaalisti tuon nälän aikaan (rahan takia) ja olen sen takia laihtunut. Eli se on ihan aitoa nälkää. Elimistö hyrrää silloin kovalla ja tarvitsee energiaa.

Tavallisesti syön kolme isoa ateriaa päivässä. Ja puhun oikeasti isoista aterioista (600-800 g). Eli annoskoosta ei voi nälkäni johtua. Syöminen ei muuten mua haittaisi, mutta keittiössä ravaamiseen menee aikaa ja ruoka maksaa tosi paljon.

Ap

Vierailija
20/147 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sorryn Big Maciin joka kerta :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan