miten ihmeessä olette uskaltaneet synnyttää??!
Mua kauhistuttaa ajatus siitä miten 3,5kg tulee p*llusta ulos, siis oikeesti. Senhän täytyy sattua aivan v*tusti. Itse en ikinä synnyttäisi alakautta.
Kommentit (151)
Olen synnyttänyt normaalisti ,että sektiolla ja molemmat menivät hyvin.Toipuminen oli helpompaa normaalisynnytyksestä,valitsisin sen jos asiasta saisi päättää.
Ponnistaminenhan on se paras vaihe, tietää et kohta tää on ohi ja saa vauvan syliin. Eikä se supistuksiin verrattuna tunnu juuri miltään.
Terv. kaksi luomusti synnyttänyt, joka on kyllä hyvin onnellinen siitä, ettei tarvitse enää synnyttää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että sektion jälkeen ei satu? Väsynyt aloitus, vaikka edellisestä alatie vs. sektio keskustelusta on hieman aikaa.
Sattuu varmaan, mutta silti aivan eri asia. En sinänsä pelkää kipua, esim. leikkauksessa olemista jne. Mutta alakautta synnyttäminen on aivan käsittämättömän järjetön ajatus, se miten voi revetä persuksiin asti. Sen sijaan vatsan leikkaaminen auki ei kuulosta pahalta.
-ap
Ei ole eri asia. T. kummatkin kokenut
ai onko sun mielestä sama asia leikata vatsa auki/ pusertaa 3,5kg pimpistä?! Kipu voi olla sama asia mutta eihän ne nyt h*lvetti sama asia todellakaan ole. Sektiossa mitään ei tule pimpistä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Verrattuna supistuksiin, itse ulos pusertaminen ei tuntunut missään.
Mulla se ulos pusertaminen sattui aina eniten, supistukset oli helpompia. Ai, helkatti kuinka se kipu suorastaan poltteli kun lapsi oli synnytyskanavassa. Siinä ei enää supistukset tuntuneet missään. Ja kipu loppui sillä sekunnilla kun lapsi oli pihalla.
Kummasti sitä vaan aina unohti sen kivun, ekan jälkeen hetken ajatteli ettei ikinä enää, mutta muutama kuukausi ja sitä jo mietti että jos kuitenkin vielä toinen. Toisen jälkeen (vaikka oli synnytyksistä se kipein ja kauhein) tiesi jo että yksi vielä. Että ei se kolmas enää missään tunnu kun on jo kerran kaksi käynyt synnyttämässä. Kolme lasta meillä oli toiveena ja kolme saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Loppuvaiheen raskaus on niin vituttava tila, että sitä on valmis kaivamaan lapsen ulos vaikka lusikalla.
Oikeastaan raskauden ensimmäinen puoli tuntia on upeaa aikaa. Sen jälkeisenä pitkänä ja no...vähemmän upeana aikana ehtii hiljalleen kypsyä ajatukselle lusikkaleikeistä. Myös hiekkalapio käy.
Vierailija kirjoitti:
Verrattuna supistuksiin, itse ulos pusertaminen ei tuntunut missään.
Kylläpä minulla tuntui. Oli jotain ihan järkyttävää. Paikat repeili ja lopulta saksilla leikkasivat alapäätä auki jotta vauva pääsi ulos. Ponnistusvaihe kesti tunnin. Ja se meni ilman mitään kipulääkitystä koska eivät kuulemma kerenneet mitään antaa. Kyllä siinä meni yli puoli vuotta ennen kuin alapää jotenkin alkoi olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että sektion jälkeen ei satu? Väsynyt aloitus, vaikka edellisestä alatie vs. sektio keskustelusta on hieman aikaa.
Sattuu varmaan, mutta silti aivan eri asia. En sinänsä pelkää kipua, esim. leikkauksessa olemista jne. Mutta alakautta synnyttäminen on aivan käsittämättömän järjetön ajatus, se miten voi revetä persuksiin asti. Sen sijaan vatsan leikkaaminen auki ei kuulosta pahalta.
-ap
ai onko sun mielestä sama asia leikata vatsa auki/ pusertaa 3,5kg pimpistä?! Kipu voi olla sama asia mutta eihän ne nyt h*lvetti sama asia todellakaan ole. Sektiossa mitään ei tule pimpistä ulos.
Onko sulla kokemusta molemmista? Mielikuvien varassa ei kannata operoida
Oma tarkoitukseni EI ole tehdä tästä mitään alatiesynnytys vs. sektio keskustelua vaikka se siihen varmaan meneekin. Tosiaan haluan mielenkiinnosta kuulla, en vaan ikinä itse pystyisi samaan. Minä olen todella YLPEÄ teistä jotka olette siihen uskaltautuneet, en siis todellakaan ajatellut ''haukkua'' vaan päinvastoin. :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei ole lapsi mahaan jäänyt, ja mitään ihan hirvittäviä kipuja ei enää tarvitse kärsiä. Luonto hoitaa tehtävänsä. Ja jos on hätä, tehdään sektio.
No, ei tarvitse mennä kuin johonkin kehitysmaahan, niin vielä 2016 jää lapsia mahaan ja äitejä kuolee isokokoisten lasten synnytyksiin. Ja kun ylipäätään katsoo synnytyksiin liittyviä vakavia komplikaatioita, niin ei, luonto ei kovinkaan hyvin hoida tehtäväänsä. Kiitos länsimaisen lääketieteen esim. minä ja lapseni ollaan molemmat hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Onko sulla kokemusta molemmista? Mielikuvien varassa ei kannata operoida
Hmm ei ole kokemusta, mutta järkeä on. Ei taida sektio ja alatiesynnytys kuitenkaan ihan sama asia olla.... :) sen tietää tyhmäkin. Edelleenkään sektiossa ketään ei puserreta pinpasta ulos, vai luuletko kenties niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Siinä on aika helvetin iso ero, että leikataanko alapäästä pikku viilto, ja se ommellaan, kuin että vedetään koko helvetin maha auki, kaikki ne eri kerrokset. Minä olen synnyttänyt esikoisen alakautta, ja pelotti ihan helvetisti, supistukset oli kuin menkkakipuja, työtöpoltot tuntui ikävältä paskahädältä, se pakottava työntämisen tunne oli kauhea kun pakoon ei päässyt, se kun kersa sitten tuli sieltä läpi oli niin nopeasti ohi, että ei siinä paljon ehtinyt kipuakaan tuntea, se tosiaan oli vaan se tunne että nyt se kakara pitää saada sieltä pois. Peräpukamat siitä tuli, mutta siihen on aika hyvät lääkkeet onneksi.
Sitten kun synnytin kaksoset kiireellisellä sektiolla ja maha leikattiin navan vierestä ala asti auki, niin ei ollut kiva, se jumalaton kipu kun pakotettiin menemään vessaan, ensimmäisen vuorokauden oli tiputuksessa, helvetin kovat kipulääkkeet.. järkyttävän näköinen haava joka näytti siltä että aukee hetkenä minä hyvänsä, sitten muutaman päivän päästä tuli ruhjeet esille, maha näytti siltä kuin olisi hakattu tosi pahasti, haavaa piti suihkutella kun siiltä haavasta tihkui rusehtavaa töhnää, alapää tietysti vuosi verta kuten aina synnytyksen jälkeen ym. Vuoden päästä sektiosta tuli kiinnikekivut mahaan, aina rasituksen jälkeen, tai vaan kun sohvalla makoilee niin vihlaisee välillä kuin joku varoittamatta vetäisisi sen haavan uudestaan auki, päivittäistä kipua vuosikausia, ehkä koko loppuiän, niistäkään en tiennyt etukäteen mitään. Ikinä kuuna päivänä en menisi vapaaehtoisesti sektioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Rauhoitu, ei tarvitse alkaa kiroamaan. Kommentoin kivun kannalta, ja niin repeäminen kuin vatsan leikkaaminen ovat kummatkin epämiellyttävä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin tuli ulos 4-kiloinenkin. Ja aattelepas, kun on tehty jopa 6-kiloisiakin. Ja useampi kerralla, siis peräkanaa.
Kenelläkään ei ole lapsi mahaan jäänyt, ja mitään ihan hirvittäviä kipuja ei enää tarvitse kärsiä. Luonto hoitaa tehtävänsä. Ja jos on hätä, tehdään sektio.
Itse asiassa on jäänyt lapsia mahaankin. Katsoin dokumentin marokkolaisesta naisesta, joka oli raskaana 50-luvulla, mutta lapsi ei tullut ulos eikä nainen uskaltanut mennä keisarinleikkaukseen. Vauva kuoli kohtuun ja nainen uskoi vanhaan legendaan nukkuvasta lapsesta, eikä mennyt lääkäriin. 7-kymppisenä meni lääkäriin vatsakipujen takia ja sieltähän se löytyi, 46-vuotias kalkkeutunut sikiö. Ilmiö on nimeltään Lithopedion, jos kiinnostaa lukea lisää.
Sektio oli helppo ku mikä, palauduin todella nopeasti. Kaikin puolin mieletön kokemus! En todellakaan tiennyt, että niin helpolla voi päästä.
Jännä miten erilaisia synnytyskokemuksia ihmisillä. :) Itse olisin ehkä mieluummin ottanut sen ponnistusvaiheen ajaksi isommatkin kivut kuin valvonut kolmisen päivää putkeen helvetillisissä supistuksissa, mutta minkäs teet kun valita ei voi. Ehkä ensi kerralla sattuu toisin päin. Tai sitten molemmat sattuu perkeleesti, sehän vasta olisikin. :D Kyllä me naiset ollaan aika epeleitä kun tähän vapaaehtoisesti ryhdytään, jotkut vieläpä monta kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Sektio oli helppo ku mikä, palauduin todella nopeasti. Kaikin puolin mieletön kokemus! En todellakaan tiennyt, että niin helpolla voi päästä.
Tää keskusteluhan koskee alatiesynnytyksiä? :D
t: toinen sektiolla synnyttänyt
Ap, ihan oikeasti naisen kroppa on suunniteltu lapsen synnyttämiseen, mutta ei siihen että maha leikataan auki. Voi olla että synnytyksessäkin menee jotain pieleen, mutta kuten moni edellä sanoi, onneksi ollaan Suomessa, nykyään kuulemma saa puudutusta jopa niin paljon että ei loppupuolella synnytystäkään itse tiedä koska pitää ponnistaa.
Mä oon ollut vatsaleikkauksessa ni tuskinpa se sektiokaan sen ihmeempi ois....Vatsa on avattu jo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei tarvitse mennä kuin johonkin kehitysmaahan, niin vielä 2016 jää lapsia mahaan ja äitejä kuolee isokokoisten lasten synnytyksiin. Ja kun ylipäätään katsoo synnytyksiin liittyviä vakavia komplikaatioita, niin ei, luonto ei kovinkaan hyvin hoida tehtäväänsä. Kiitos länsimaisen lääketieteen esim. minä ja lapseni ollaan molemmat hengissä.
Ymmärsin niin, että ap tarkoitti Suomessa tapahtuvia keskivertosynnytyksiä. Mistään kehitysmaista ei tainnut kysellä, eikä murhenäytelmään päättyvistä synnytyksistä.
Synnytys ei koskaan ole 100% riskitön ja mene oppikirjan mukaan, mutta nämä tilanteet ovat tämän "normaalitoiminnan" ulkopuolella. En ole niin tyhmä, ettenkö tätä tietäisi. Olisit ottanut asian ap:n kanssa esille, sen sijaan että minulle näitä selität.
Joku kyvykäs voisi linkittää jotain tilastoja ap:lle, niin voisi todeta kuinka asia menee. Mutta kyse oli kai siitä, miten on mahdollista pienestä alapäästä päkertää vauvoja?
"Luonto hoitaa tehtävänsä"-kommentilla tarkoitin sitä, kuinka äitiyteen ja synnytykseen yleensä kasvetaan, mikä taisi vain tulla väärään kohtaan. Tässäkin tapauksessa tarkoitan "normaalitilannetta". Aivan eri asia ovat synnyttäjät, jotka vaativat kaiken avun pelkoonsa, hysteerisyyteensä ja pakokauhuunsa. Näitä taitaa onneksi myös olla vain pieni marginaaliryhmä, kuten komplikaatiosynnytyksiäkin.
Surullista, että olet joutunut lapsesi kanssa vaaraan elämäsi tärkeimmässä koitoksessa. Jotkut eivät selviä, mutta tämä riski lie kaikille selvä.
No ei siinä välttämättä repeä eikä varsinkaan mihinkään persiisiin asti. Se värkki valmistautuu siihen ulostuloon ja kudokset antaa periksi (ja palautuvat myöhemmin). Kivunlievityskin on tehokasta. Itse välttelisin viimeiseen asti sitä että vatsa leikataan auki.