Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani miehen juomisesta, onko tämä normaalia? (pidin kirjaa)

Vierailija
03.01.2016 |

Joku täällä neuvoi pitämään kirjaa juomisesta ja niin tein. Oli huolestuttavaa huomata, että mies ei osaa olla pitkään juomatta. Mies ei ole koskaan silmiinnähden humalassa. Olen hänet kerran nähnyt oikein humalassa huojumassa, ja yritti haastaa riitaa ym oli hankalana. Samanlaisia piirteitä on havaittavissa kun on juonut paljon.

KE: 7 tölkkiä kaljaa
PE: 12 kaljaa
LA: 13 kaljaa, lasi viiniä
TI: 7 kaljaa
PE: 9 kaljaa
LA: 10 kaljaa

Tässävaiheessa yritti aloittaa elämäntaparemonttia, ja joi joka päivä viikon ajan vain lasin viiniä. Kun tajusin että lopetti kuurinsa, niin mies vain kommentoi että ei kalja ole pahaksi.

KE: kalja ja lasi viiniä
TO: lasi viiniä
PE: kalja ja lasi viiniä
LA: 5 kaljaa
SU: 6 kaljaa
MA-KE: lasi viiniä joka pvä
PE: 9 kaljaa
LA: 6 kaljaa
SU: 7 kaljaa
TI: 4 kaljaa
KE: 12 kaljaa
LA: 11 kaljaa
SU: 7 kaljaa, lasi viiniä
TI: 8 kaljaa
PE: 8 kaljaa
SU: 11 kaljaa

Havahduin itse tästä listasta. Mies oli aina väittänyt minulle, että minä pidän yllä huonoja tapojani ympäri viikkoa (eli syön karkkia) ja hän pitää kaljan juomiset viikonlopussa ja saunailloissa pari kaljaa. Lisäksi huomasin kuinka paljon hän piilotteli tölkkejä roskikseen! Mies ei itse tiedä tästä listasta ollenkaan. Kuinka muualla juodaan? Onko tämä ihan normaalia?

Kommentit (324)

Vierailija
241/324 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minun vaimolla ei ole mitään ongelmaa siinä että vedän itseni kunnon känniin lauantaisin. Oksentelen ja kaatuilen ympäriinsä. Muuten käyttäydyn normaalisti. Kannabista käyttäisin mieluummin mutta se on vaimon puolelta kielletty. Hänelle se on ehdoton ei. Valitettavasti ei taidat tajuta miten kova huume viina on.

Minun on ihan pakko nollata töiden takia itseni. Näen päivittäin tosi raskasta menoa työni puolesta ja näen painajaisia niistä. Kuolleita ihmisiä paljon. 

Jos irtisanoutuisin ja alkaisin työttömäksi vaimo luultavasti jättäisi silloinkin. Eli ei teille naisille tuntuisi mikään kelpaavan. Onneksi oma vaimo pitää ihan normaalina että nollaan kunnolla itseni kerran viikossa siihen kuntoon että voin tukehtua viinaan.

Vierailija
242/324 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme tehneet sopimuksen, että jos mies haluaa kaljaa, niin minä saan karkkia ja päin vastoin. Tällä oli tarkoitus että saisimme tsempattua toisiltamme huonot tavat pois. Nyt minun herkkukaappini on jo liian täynnä, kun ei kiinnosta syödä niin paljoa karkkia, mitä mies juo kaljaa. Ja mies itse keksi tämän säännön, koska häntä ärsytti karkin syömiseni.

Satuin myös huomaamaan, että hän oli salaa minulta juonut leivontaan tarkoitettua rommia. Oli iso rommipullo, jonka oli jossain vaiheessa kumonnut tyhjäksi.

Ap

Mitä luulet lopettaisiko mies kaljan ja viinin juomisen, jos sinä lopettaisit karkin syönnin kokonaan? Ei taatusti. Hän yrittää laittaa juomistaan sinun vastuullesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/324 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että miehesi pitäisi todella miettiä mihin suuntaan haluaa elämäänsä viedä. Ei tuo normaalia ole, eikä ainakaan tervettä.

surullinen kirjoitti:

Täällä "kohtalotoveri". Tilanteemme on erilainen, mutta itse koen sen kuitenkin ongelmaksi. Olemme olleet yhdessä jo todella kauan, yli kymmenen vuotta. Tunnemme toisemme siis hyvin, aivan kuten ap sinäkin puolisosi. 

Pari vuotta sitten mieheni tutustui uuteen kaveriin harrastuksen kautta. Tämä kaveri on kova mies ottamaan, siis TODELLA kova. Kirkkaita menee. Oma puolisoni on aiemmin ollut alkoholiin mielestäni normaalisti suhtautuva, ottanut kyllä olutta ja muutakin, mutta vain muutamia kertoja olin hänet yhdessäolomme aikana nähnyt "tolkuttomassa" kunnossa. Siitäkin huolimatta että nuorempana ravattiin yhdessä baareissa ja klubeilla. Eli mielestäni sellainen terve suhde alkoholiin.

No, tämän uuden kaverin myötä tilanne on muuttunut. Kaveri on mukava mies, ja puolisoni viettää hänen kanssaan aikaa yhteisen harrastuksen parissa ja muutenkin. Olemme myös pariskuntina istuneet paljon iltoja yhdessä. Hauskaa on ollut. Kuitenkin jo alusta asti tämä "suhde" muodostui sellaiseksi, että tämä kaveri suorastaan pakkojuottaa miestäni. Koska kaveri juo itse kovia viinoja, kaataa hän niitä tasaiseen tahtiin miehelleni myös. Mielestäni tällä kaverilla on selvä alkoholiongelma. Juo yleensä itsensä kirkkailla umpikänniin, ja loppuilta on aikamoista sönkkäämistä. Ei siis millään tavalla hauskaa tai iloista menoa. Tästä kaikesta on seurannut pahoja ongelmia myös meidän suhteeseemme: mieheni vetää säännöllisesti itsensä sammumispisteeseen, on oksennellut tuntikausia ja muisti menee säännöllisesti. Käyttäytyy kuin idiootti ja on nolannut itsensä silmissäni täysin. Käytös on ollut vastenmielistä ja en todellakaan olisi voinut  kuvitella että puolisoni on tällainen ihminen. Koska ennen hän ei sellainen ole ollut!!

Ikäviä ja jopa vaarallisia tilanteita on ollut tämän juomisen takia nyt jo todella monta. Myös omaisuutta on kadonnut kännin vuoksi (eikä tietenkään mitään mielikuvaa mihin, vahinkoa tuli useita satoja euroja). Olen todella surullinen asiasta, itkenyt useita tunteja ja uhkaillut ja kiristänyt erolla. Tunnen oloni todella masentuneeksi aina kun tätä tapahtuu. Muutama kuukausi sitten mieheni VANNOI että nyt on pitkän aikaa juomatta mitään. Pikkuhiljaa saunaoluet alkoivat taas maistua (ne eivät koskaan ole olleet ongelma, mielestäni on ok ottaa olut-kaksi kun saunoo esim. kerran pari vkossa). Siitä olikin sitten helppo jo palata tähän "kunnon känni kerran kuukaudessa" touhuun. En tiedä mitä teen???!! En usko että muuta vaihtoehtoa enää on kuin ero. Nyt mies on taas katuvana töppäilyistään. Mutta olen kuullut nämä samat "olen tosi pahoillani, lähti vaan jotenkin lapasesta, en tee tätä enää, kamala morkkis"-jutut jo niin monta kertaa että usko on lähtenyt :(

Olen todella surullinen. Rakastan miestäni ja meillä on hyvä elämä yhdessä. Mutta ei tämä näinkään voi jatkua. Mieheni ei siis juo välttämättä viikottain, muuten käyttö on maltillista ja ihan ok. En itsekään ole täysi absolutisti enkä sitä vaadi puolisoltakaan. Nämä "koomakännit" ovat kuitenkin jotain sellaista jota halveksun. Kun mies on jossain muualla tämän kaverin kanssa, tiedän mitä siitä seuraa. Pelkään ja ahdistun. Mies kuvittelee, että asia ei ole niin vakava jos ottaa kännit silloin kun minä en ole mukana menossa. Näin ei kuitenkaan ole. Mielestäni aikuisen ihmisen pitää ymmärtää noin reippaan alkoholinkäytön vaarat (onnettomuusriski ja myös terveyshaitat - muisti kun lähtee niin aina tapahtuu vaurioita myös aivoissa). Mieheni on siis jo lähes nelikymppinen, ei mikään typerä teinipoika. Mieheni on sosiaalinen ja mukava ihminen, hän on hauska tyyppi selvinpäin. Kännissä hänestä tulee idiootti. Hän ei ole aggressiivinen, mutta muuttuu tyhmäksi (kuten varmaan aika moni kun tarpeeksi juo). 

Mistä tähän voi saada apua?? Kaveria mies ei ole valmis jättämään (ja ainahan noita tulee uusia), mikään rapajuoppo mieheni ei VIELÄ ole, mutta omassa lähipiirissäni olen näitä varoittavia esimerkkejä nähnyt. Osa heistä on päätynyt ennenaikaiseen hautaan. En halua että sama tapahtuu meille. Voinko mitenkään auttaa miestäni, vai onko parasta vaan lähteä ja pelastaa oma elämäni alkoholiongelmaisen ikeestä???

Vierailija
244/324 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minun vaimolla ei ole mitään ongelmaa siinä että vedän itseni kunnon känniin lauantaisin. Oksentelen ja kaatuilen ympäriinsä. Muuten käyttäydyn normaalisti. Kannabista käyttäisin mieluummin mutta se on vaimon puolelta kielletty. Hänelle se on ehdoton ei. Valitettavasti ei taidat tajuta miten kova huume viina on.

Minun on ihan pakko nollata töiden takia itseni. Näen päivittäin tosi raskasta menoa työni puolesta ja näen painajaisia niistä. Kuolleita ihmisiä paljon. 

Jos irtisanoutuisin ja alkaisin työttömäksi vaimo luultavasti jättäisi silloinkin. Eli ei teille naisille tuntuisi mikään kelpaavan. Onneksi oma vaimo pitää ihan normaalina että nollaan kunnolla itseni kerran viikossa siihen kuntoon että voin tukehtua viinaan.

Kannattaisi varmaan harkita alanvaihtoa, jos ei pää kestä työtä.

Vinkiksi muuten, että "nollaukseen" on olemassa paljon fiksumpiakin keinoja, kuten erilaiset liikuntalajit, mökkeily, kalastus, luonnonrauha jne. Oma valintasi tuo on viinaa kiskoa joka viikko överimäärät.

Vierailija
245/324 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat aikamoiselta typerykseltä :( jos työsi on tuollaista, siihen on varmaan saatavilla myös keskusteluapua? Et vaan ole halunnut sitä ottaa vastaan?? Mieluummin taju veks kerran viikossa ja aivosoluille bye bye....! Toivottavasti et ole poliisi tai palomies, psyykkeesi ei selvästikään ole kunnossa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
246/324 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos irtisanoutuisin ja alkaisin työttömäksi vaimo luultavasti jättäisi silloinkin. Eli ei teille naisille tuntuisi mikään kelpaavan. Onneksi oma vaimo pitää ihan normaalina että nollaan kunnolla itseni kerran viikossa siihen kuntoon että voin tukeht

ua viinaan.

Viina saa vaan pahempaa tuhoa aikaan, joten kannattaisi vaihtaa tuo nollauskeino johonkin muuhun.  Esim. liikunta, ulkoilu, saunominen tms. ja varmasti työsi puolesta on defibrillaatiota asioista. Tuo on vaan tekosyy saada ryypätä.

Vierailija
247/324 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistilla tekosyitä riittää!

Vierailija
248/324 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap joko mies laitettu pihalle?

Vierailija
249/324 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan perseestä että kannabista ei voi/saa käyttää alkoholin sijaan. Huomattavan paljon vähemän haitallinen aine ja rentouttaa paremmin eikä krapulaa. Tietenkin sitä juo jos ei vaihtoehtoa ole. Lenkkeilyä ja vastaavia ehdottavat voi tehdä niin. Kaikille ne ei toimi.

Vierailija
250/324 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upsan

Vierailija
251/324 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap vielä linjoilla? Oletko saanut jotain selvyyttä miehen kanssa tilanteeseen??

Vierailija
252/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satuin myös huomaamaan, että hän oli salaa minulta juonut leivontaan tarkoitettua rommia. Oli iso rommipullo, jonka oli jossain vaiheessa kumonnut tyhjäksi.

Ap

Tämä nyt ainakin viittaa alkoholismiin. 

Niin minustakin! Ja minä tiedän asiasta aika paljon, koska olin se joka niitä juotuja ja täysiä pulloja piilotteli.

Miten teillä menee nykyään? Yleensä vaan vauhti kiihtyy ja alämäki jyrkkenee.

Vierailija
253/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on annos?

Alkoholin määristä puhuttaessa käytetään ilmaisua annos. Käypä hoito -suosituksen mukaan miehillä korkea riskitaso on 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa ja kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 ja naisilla 7 annosta viikossa. Viikon maksimimääriä ei tule koskaan juoda kerralla, eikä joka viikko. Useiden alkoholittomien päivien pitäminen säännöllisesti on tärkeää.

Yksi annos on:

1 pullo keskiolutta tai siideriä

1 lasillinen (12 cl) viiniä

1 viskipaukku

Huomaathan että:

IV-tuoppi (0,5 l) = 2 annosta

1 pullo A-olutta = 1,3 annosta

https://www.kohtuullisesti.fi/kohtuukayton-rajat/paljonko-on-annos/

Vierailija
254/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo tunteisiin, se on hyväksyttyä,koska ei ole oma syy.

t. juomispositiivinen.

Vierailija
255/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan perseestä että kannabista ei voi/saa käyttää alkoholin sijaan. Huomattavan paljon vähemän haitallinen aine ja rentouttaa paremmin eikä krapulaa. Tietenkin sitä juo jos ei vaihtoehtoa ole. Lenkkeilyä ja vastaavia ehdottavat voi tehdä niin. Kaikille ne ei toimi.

No mut jotkut käyttää kumpaakin. Mitenköhän sitten rajat lasketaan. P.s kun tuo kannabis ostetaan usein käteisellä, niin ei sitä tiliotteistakaan voi vastata.

Vierailija
256/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on annos?

Alkoholin määristä puhuttaessa käytetään ilmaisua annos. Käypä hoito -suosituksen mukaan miehillä korkea riskitaso on 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa ja kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 ja naisilla 7 annosta viikossa. Viikon maksimimääriä ei tule koskaan juoda kerralla, eikä joka viikko. Useiden alkoholittomien päivien pitäminen säännöllisesti on tärkeää.

Yksi annos on:

1 viskipaukku

Huomaathan että:

No huh mites tuo naisen kohtuu annos puolet pienempi 7 vs. 14.

Vierailija
257/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko ap:lta vähän updatea että onko mies heitetty jo pihalle näin seitsemän vuotta myöhemmin?

Vierailija
258/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on annos?

Yksi annos on:

1 viskipaukku

Huomaathan että:

No huh mites tuo naisen kohtuu annos puolet pienempi 7 vs. 14.

Are Women More Vulnerable to Alcohol's Effects?

Women appear to be more vulnerable than men to many adverse consequences of alcohol use. Women achieve higher concentrations of alcohol in the blood and become more impaired than men after drinking equivalent amounts of alcohol. Research also suggests that women are more susceptible than men to alcohol-related organ damage and to trauma resulting from traffic crashes and interpersonal violence. This Alcohol Alert examines gender differences in alcohol's effects and considers some factors that may place women at risk for alcohol-related problems.

https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/aa46.htm

Vierailija
259/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon. Ja liikaa ilman muuta. Omalla miesystävällä määrät ihan samanlaisia, paitsi viikonloppuisin menee se laatikko vuorokaudessa. Kutsuu itseään tissuttelijaksi?!?

Ei myöskään ole halukas lähtemään a-klinikalle tai muualle hoitamaan asiaa, on ollut suurkuluttaja jo varmaan kymmenen vuoden ajan.

Kertoo ettei ole "valmis" luopumaan oluesta... Työnsä hoitaa kyllä ihan ok, ei poissaoloja ja pitää siellä kulissit pystyssä.

Mistäs tiedät? Ne on taitavia valehtelijoita, kehittynyt vuosien aikana, kuin vanha viini.

Vierailija
260/324 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha keskustella enää mitään. Peli on jo pelattu. Sinä olet jo hävinnyt alkoholille.

Käytännössä vain uskoontulo lopettaa juomisen.

Sinun on aika lähteä suhteesta. Nyt. Äläkä missään nimessä tee lasta vaikka mies kuinka puhuisi sinua siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän