Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään muita, keiden sisarus tai sisarukset ovat saaneet enemmän rahallista tukea vanhemmilta?

Vierailija
21.09.2025 |

Onko muita, jotka vanhemman/vanhempien kuoltua näkevät, että toinen sisarus tai sisarukset ovat saaneet huomattavasti enemmän lahjoja ja/tai rahallista tukea? 

Olen selvittänyt pesää ja siinä törmännyt epäsuhtaan. En ole odottanut lahjoja, koska ajattelin vanhempieni olevan vähävaraisia. Huomaan kuitenkin, että vanhempani ovat tukeneet sisarustani ja hänen lapsiaan vuosittain EUR5000-6000 edestä. 

En ole sisarukselleni katkera, hän ei ole pyytänyt vaan saanut pyytämättä rahaa.  

Mutta jos joku isoäiti/isoisä tätä lukee, niin mikä saa teidät antamaan yhdelle lapselle huomattavasti enemmän kuin toiselle? Haluaisin oikeasti ymmärtää.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei ole sinun asia, vanhemmat saa käyttää omia rahojaan juuri niin kuin he itse näkevät parhaaksi.

Vierailija
2/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saavat käyttää raha miten haluavat, mutta isot lahjat voidaan ottaa huomioon perinnönjaossa. 

Ilkeintä tietenkin on, että jos vanhemmat omaa ajattelemattomuuttaan lyövät kiilaa sisarusten välille. 

Jos on lapsenlapsia niin jonkin verran tulee annettua enemmän, ei kuitenkaan puhuta monista tuhansista vuodessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, esimerkiksi veljelleni maksettiin ajokortti ja ylioppilasjuhlat aikanaan. Minun piti maksaa nuo itse.

Vierailija
4/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häirinnyt yhtään että veljeni ja hänen lapsensa saivat usein rahaa ja isoja lahjoja vanhemmiltamme. Veljeni hoiteli vanhempia kaikin tavoin hautajaisiin asti. Itse olen ulkosuomalainen ja kävin pari kertaa vuodessa vanhempia katsomassa ja tein sen parin viikon ajan heille yhtä ja toista, mutta veljeni ja perheensä olivat aina läsnä auttamassa. Perintö sitten jakautui puoliksi. 

Vierailija
5/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyi kyllä jo ennen vanhempien kuolemaakin.

Vierailija
6/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan sellainen sisarus. Toivon ettei joskus aikanaan sisarukseni ala riidellä siitä että jotkut saa enemmän kuin toiset. Olen jo joutunut kärsimään köyhyydestä. En kestäisi sitä että sisaruksetkin alkavat kiertää veistä haavassa. Ja olen viettänyt ihan tavallista elämää ilman paheita. Kaikki ei vaan mene tässä maailmassa niin kuin toivoo ja suunnittelee.

Vierailija
7/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin testamentissa että mitään mitä annamme lapsillemme meidän elinaikana, ei ole ennakkoperintöä, juuri jos alkavat keskenään kinaamaan. 

Vierailija
8/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin aikoinaan rakentaan koko kesän vanhempien taloa ja veli opiskelijana sai tehdä paremmin palkattua työtä yliopistolla. Kyllä mäkin olisin tarvinnu niitä kesätyörahoja kun en mitään avustusta saanu lukiossa ollessani vanhemmiltani.

Veli oli aina se suosikki.

Vierailija
9/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkosuomalainen. Ymmärrän ns. epäsuhdan tietyin ehdoin. Olen itse maksanut koulutukseni, harrastuksiin on harvoin aikaa, kun kaikki aika menee töissä. Mutta mitä tulee jo edesmenneeseen vanhempaan, veljeni teki enemmän töitä tai oikeastaan kaikki työt, hän sai myös rahaa. Lapset tekivät myös töitä. Itse en saanut rahaa, en kyllä tarvinnutkaan, eikä vanhemmillani olisi ollut antaa niitä summia, joilla olisin menoni ulkomailla kattanut. Kun katson veljeni perhettä niin mietin, että kaikki apu on ollut tarpeen. 

Vanhempien olisi hyvä tuhota dokumentit jo elinaikanaan, ettei synny väärinkäsityksiä kuoleman jälkeen.

Vierailija
10/10 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden perheen, jossa on kolme aikuista lasta. Vanhin on aina omillaan, tekee komeaa uraa ja pärjää hyvin. Nuoremmilla on myös hyvät työt ja pärjäävät puolisot, mutta heitä aina autetaan.

Nuoremmista erityisesti toinen on ollut aina sellainen musta lammas ja autettava ressukka. Hän on kuitenkin viime vuosina saanut erittäin hyväpalkkaisen ammatin ja työn. Tienaa varmasti enemmän kuin vanhempansa yhdessä, ja enemmän kuin sisaruksensa.

Silti edelleen nämä vanhemmat antavat hänelle RAHAA! Antavat myös muille lapsilleen, tosin tälle vanhimmalle eivät anna suoraan, vaan hänen lapsilleen. Myös näillä muilla sisaruksilla on lapsia, mutta rahat annetaan sisaruksille eikä heidän lapsilleen.

Melko outoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan