Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?
Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.
Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.
Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.
Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.
Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?
Kommentit (225)
En oikein ymmärrä tätä koko keskustelua. Mikä pointti on täällä puida ap:n kaverien käytöstä? Jos asia harmittaa, miksi ette ota asiaa puheeksi niiden kaverienne kanssa? Toiseksi minusta on älytöntä syytellä kaveripiiriä noin paljon, koska ap ei selvästikään sopinut ruokajärjestelyistä kunnollisesti. Sama juttu kuin jotkut kieltäytyvät tekemästä häihin lahjalistaa tai kieltäytyvät antamasta joululahjatoiveita ja jälkeenpäin ollaan niin loukkaantuneita, kun ei saatu sitä juuri mieluisinta lahjaa. Ihan oikeasti hei, eivät monet allergittomat tiedä esim. sipsien maidosta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nyyttärien idea ole, että jokainen tuo omat syötävänsä ja muut saavat niitä maistella? Jos menisin itse ruoka-allergikon luokse nyyttäreille, ottaisin mukaan sellaista normaalia syötävää mitä minä ja muut kaverit pystyisimme syömään. Olettaisin, että ruokarajoitteiset tekevät puolestaan omat syötävänsä, eivätkä oleta, että vieraat valmistavat heille omia herkkujaan.
Minusta nyyttärien idea on se, että kaikki tuo jotain yhteiseen käyttöön. Miksi jotkut ajattelee että kaikki tuo omat safkat ja muut voi niitä maistaa? Olisiko järkevää että yksi syö ensisijaisesti salaattia, toinen lähinnä suolaista piirasta, kolmas mussuttaa sipsejä ja neljäs, joka vastasi juomista, on aivan tuiterissa? Ideahan on, että taakka jaetaan, ja yhteistyön avulla kaikille on monta lajia tarjolla. Kukaan ei joudu tuomaan/valmistamaan monta eri sorttia. Kun laitetaan ruokaa kaikille, pitäisi huomioida muutkin osallistujat. Toki ihan kaikki ruoka ei ole ihan kaikken mieleen, mutta sellaista elämä on.
Korkeintaan jossain ala-asteen juhlissa nyyttärit tarkoittaa sitä, että joka lapsella on oma karkkipussi, ja kavereiden kanssa voi maistaa toisten karkkeja.
Jos minun tekee mieli suolaista piirakkaa, teen sellaista nyyttäreille. Jos kaverini on salaatinystävä, hän tekee salaattia nyyttäreille. Tottakai jokainen vie nyyttäreille sellaista, mistä itse tykkää ja mitä haluaa syödä. Tottakai nyyttäreillä muut myös saavat maistaa ja ottaa mitä ruokaa haluavat. Mielestäni nyyttäreiden idea on edelleen, että sinne tuodaan sellaista ruokaa mistä myös itse pitää. Ei minun tulisi mieleenkään tuoda nyyttäreille sellaista, mitä en pysty itse syömään. Mielestäni ap:n olisi pitänyt pitää huoli siitä, että tekevät miehensä kanssa sellaista ruokaa, mitä voivat itse tehdä. Jos nyyttäreille olisi tullut vegaani, tuskin ap&mies olisi tehnyt vegaania varten omaa kasvisruokaa, vaan olisivat odottaneet vegaanin tuovan sellaista, mitä pystyy itse syömään.
Olen sitten varmaan outo, kun teen yhteiseksi syötäväksi aina jotain, missä huomioin muut. Minusta se on yhteisöllisyyttä. En tietenkään tee ruokaa mistä en pidä tai mitä en voi syödä. Mistä sellaista keksit? Esim. sama vaiva leipoa kakku gluteenittomista jauhoista jos jollakulla on keliakia, ja minä voin syödä sitä yhtä lailla. Jos me vähän enemmän välittäisimme toisistamme, kaikilla olisi hauskempaa.
Gluteiinittomista jauhoista leipominen on erilaista kuin tavallisista jauhoista. Sitten pitää muista, ettei vuokaa leivitetä väärillä jauhoilla, eikä voita käytetä sellaisesta rasiasta josta on otettu voita tavallisen leivän voiteluun jne...
Gluteenittomista leivonnaisista puuttuu sitko, joten ne ovat tavallista hauraampia.
Vali vali vali. Sitten viet jotain muuta, jos tuntuu liian isolta vaivalta. Osta vaikka valmiina.
Mistä näitä epäkohteliaita, kiittämättömiä, selitteleviä k-päitä oikein sikiää?!
Onko ihmiset todella noin moukkamaisia? Moni sanoo ettei osaa huomioda ruokarajoitteisia. Luulisi opiskelijoiden hoksaavan lukea tuoteselostuksia. Jokunen tuntuu olevan fiksoitunut kermaviiliin, ihan kuin muita "herkkuja" ei olisi olemassakaan. Jotenkin säälittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä mua naurattaa nämä prinsessat, jotka ei voi edes sipsiä syödä, koska siinä on promillen miljoonasosa laktoosia! Aivan naurettavavaa. Ja tosiaan sen laktoosipillerin voi ottaa varmuuden vuoksi. Toki laktoosi-intolerantikolle tulee oiretta, jos lasin maitoa juo, mutta minimaalisesta määrästä laktoosia ei tasan tarkkaan tule muuta kuin psykosomaattisia oireita.
Tää on just suomalaisuutta huipussaan. Mulle ei sovi tämä, tämä ka tämä. Bullshit. Allergiat on oikeita ja oikeat allergikot eivät juuri koskaan pidä meteliä allergiastaan vaan syövät heille sopivaa ruokaa ilman sen suurempaa itsensä korostamista. Eli sitä, mitä ap tässä tekee. Minä, minä ja minä ja minun mahdollinen pieni pieru, iik!, jos syön sipsin, jossa on mittaamaton määrä laktoosia.
Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi aivan eri asiaa. Ensimmäistä sairastava ei todellakaan selviä pikku pierulla, jos syö vahingossa maitoproteiinia.
Mutta laktoosi-intolerantikko, kuten ap, voi vallan hyvin syödä muutaman kermaviilinmakuisen sipsin, vaikka ne sisältävätkin pienen määrän laktoosia. Eihän niitä tarvitse kourakaupalla syödä - eikä se olisi kohteliastakaan, jos pussi on tarkoitettu jaettavaksi koko porukan kesken.
Mutta tässä ei ollut kyse pelkästään ap:stä, vaan hänen maitoallergisesta miehestään.
Miksi ap sitten sanoo, että "me emme voineet syödä mitään tarjottavista", jos tarkoittaa ainoastaan miestään?
Miksi takerrut tuollaiseen sanamuotoon? Olisiko mielestäsi ollut pienempi paha, jos vain isäntäparin mies olisi jäänyt ilman ruokaa? Vieraat ovat olleet ajattelemattomia moukkia enkä ymmärrä mistä tuollaisia löytyy. Meidän kaveripiirissämme on vegaaneja, maitoallergisia, keliaakikkoja ja myös dieettaajia. Aina on huomioitu toistemme allergiat oli sitten kyseessä nyyttärit tai muut bileet.
Kuinka uusavuton moniallerginen isäntä pitää olla, ettei saa omaan kotiinsa hommattua itselleen sopivia ruokia?
En mä ainakaan näe tässä isoimpana ongelmana sitä, etteikö jotain ruokaa kaapista olisi löytynyt niin ettei allergikon tarvitse nälkään kuolla. Omasta mielestäni pointti on se, että vieraat ovat käyttäytyneet huonosti! Nyyttäreihin tuodaan ruokia syötävksi kaikille. Jos valitsee tietoisesti ja tahallaan sellaista ruokaa, jota isäntäpari ei voi syödä, se on töykeää. Maidottoman vaihtoehdon valinta ei rajoita ketään, koska kaiken saa nykyään myös maidottomana.
Niinkö saa maidottomana, millainen on maidoton kermaviili? Kuuluu ilmeisesti ihan yleisisvistykseen ja tämän pitäisi kaikkien tietää vai onkohan niin että moniallerginen itse tietää vastauksen ja olettaa kaikkien muidenkin tietävän?
Oletko kuullut koskaan Googlesta?
Maidoton kermaviili löytyy samalta hyllyltä tavallisten kanssa. Prismoissa ja isoimmissa Keskon kaupoissa perusvalikoimaa. Musta purkki. Ei näitä tartte tietää mutta voisi kysyä! Emännältä tai isännältä. Mikset osaa kysyä? Et voi myöntää ettet tiedä vai etkö välitä kavereistasi?
Maidotonta kermaviiliä ei ole olemassakaan, koska sekä kerma että viili ovat maitotuotteita. Jotkut käyttävät esim. soijajogurttia kermaviilin asemasta, mutta se ei silti tee soijajogurtista maidotonta kermaviiliä.
Kauramaidosta tehty creme fraiche näyttää ja maistuu kermaviililtä. Merkki Oatly. Olen tarjonnut usein dipit siitä eikä kukaan ole huomannut makueroa.
Niin, mutta se on kauramaidosta tehtyä creme fraichea, eikä maidotonta kermaviiliä.
No kyllä se nyt vaan on maidoton kermaviili. Kermaviili on Valion sivujen mukaan hapatettu maitovalmiste. Edellä kuvailtu on hapatettu kauramaitovalmiste. Eli siis maidoton versio samasta tuotteesta. Niinkuin on olemassa myös maidoton kerma, maidoton jogurtti, maidoton juusto. Vai väitätkö että sokerittomat karkitkaan eivät ole karkkeja? (Makeisen määritelmä on se että se on tehty sokerista). Ihme pilkunnussija! Just sellanen idioottivieras joka vie pähkinäallergiselle ihmiselle pähkinäsuklaalevyn lahjaksi.
Kermaviili on hapatettu maitovalmiste, mutta se ei tarkoita, että kaikki hapatetut maitovalmisteet ovat kermaviilejä.
Juuri näin, on rahkaa, smetanaa, creme fraichea... maistuvat erilaisilta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä mua naurattaa nämä prinsessat, jotka ei voi edes sipsiä syödä, koska siinä on promillen miljoonasosa laktoosia! Aivan naurettavavaa. Ja tosiaan sen laktoosipillerin voi ottaa varmuuden vuoksi. Toki laktoosi-intolerantikolle tulee oiretta, jos lasin maitoa juo, mutta minimaalisesta määrästä laktoosia ei tasan tarkkaan tule muuta kuin psykosomaattisia oireita.
Tää on just suomalaisuutta huipussaan. Mulle ei sovi tämä, tämä ka tämä. Bullshit. Allergiat on oikeita ja oikeat allergikot eivät juuri koskaan pidä meteliä allergiastaan vaan syövät heille sopivaa ruokaa ilman sen suurempaa itsensä korostamista. Eli sitä, mitä ap tässä tekee. Minä, minä ja minä ja minun mahdollinen pieni pieru, iik!, jos syön sipsin, jossa on mittaamaton määrä laktoosia.
Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi aivan eri asiaa. Ensimmäistä sairastava ei todellakaan selviä pikku pierulla, jos syö vahingossa maitoproteiinia.
Mutta laktoosi-intolerantikko, kuten ap, voi vallan hyvin syödä muutaman kermaviilinmakuisen sipsin, vaikka ne sisältävätkin pienen määrän laktoosia. Eihän niitä tarvitse kourakaupalla syödä - eikä se olisi kohteliastakaan, jos pussi on tarkoitettu jaettavaksi koko porukan kesken.
Mutta tässä ei ollut kyse pelkästään ap:stä, vaan hänen maitoallergisesta miehestään.
Miksi ap sitten sanoo, että "me emme voineet syödä mitään tarjottavista", jos tarkoittaa ainoastaan miestään?
Miksi takerrut tuollaiseen sanamuotoon? Olisiko mielestäsi ollut pienempi paha, jos vain isäntäparin mies olisi jäänyt ilman ruokaa? Vieraat ovat olleet ajattelemattomia moukkia enkä ymmärrä mistä tuollaisia löytyy. Meidän kaveripiirissämme on vegaaneja, maitoallergisia, keliaakikkoja ja myös dieettaajia. Aina on huomioitu toistemme allergiat oli sitten kyseessä nyyttärit tai muut bileet.
Kuinka uusavuton moniallerginen isäntä pitää olla, ettei saa omaan kotiinsa hommattua itselleen sopivia ruokia?
En mä ainakaan näe tässä isoimpana ongelmana sitä, etteikö jotain ruokaa kaapista olisi löytynyt niin ettei allergikon tarvitse nälkään kuolla. Omasta mielestäni pointti on se, että vieraat ovat käyttäytyneet huonosti! Nyyttäreihin tuodaan ruokia syötävksi kaikille. Jos valitsee tietoisesti ja tahallaan sellaista ruokaa, jota isäntäpari ei voi syödä, se on töykeää. Maidottoman vaihtoehdon valinta ei rajoita ketään, koska kaiken saa nykyään myös maidottomana.
Niinkö saa maidottomana, millainen on maidoton kermaviili? Kuuluu ilmeisesti ihan yleisisvistykseen ja tämän pitäisi kaikkien tietää vai onkohan niin että moniallerginen itse tietää vastauksen ja olettaa kaikkien muidenkin tietävän?
Maidoton kermaviili löytyy samalta hyllyltä tavallisten kanssa. Prismoissa ja isoimmissa Keskon kaupoissa perusvalikoimaa. Musta purkki. Ei näitä tartte tietää mutta voisi kysyä! Emännältä tai isännältä. Mikset osaa kysyä? Et voi myöntää ettet tiedä vai etkö välitä kavereistasi?
Maidotonta kermaviiliä ei ole olemassakaan, koska sekä kerma että viili ovat maitotuotteita. Jotkut käyttävät esim. soijajogurttia kermaviilin asemasta, mutta se ei silti tee soijajogurtista maidotonta kermaviiliä.
Kauramaidosta tehty creme fraiche näyttää ja maistuu kermaviililtä. Merkki Oatly. Olen tarjonnut usein dipit siitä eikä kukaan ole huomannut makueroa.
Mitä jos vieraissa on joku vilja-allergikko?
Silloin hankitaan yksi normidippi ja yksi maidoton. Kaikki saavat syödä. Seuraava kysymys?
Miksi isäntäväki ei voinut hommata maidotonta dippiä, kun kerran itse tietävät, mikä omiin ruokarajoitteisiin sopii?
Niin, isäntäväen olisi kannattanut myös hankkia itse maidottonat sipsit ja suklaat ja kaikki muut ruoat, jos kerran kaverit ovat noin uusavuttomia. Mutta sitten ne ei enää ois olleet mitkään nyyttärit...
Kuka helvata vie bileisiin sipsejä ja kermaviiliä?? Kuuluuko siihen 5 siideriäkin? Uudenvuoden menu.
Jollei kutsussa suoraan sanota että tuokaa maidottomia tuotteita, en itse uskaltaisi alkaa arvuuttelemaan mitä isäntäpariskunta voikaan syödä. Allergioiden hjuomioiminen on aina vaikeaa jollei suoraan luetella mitä ei ole mahdollista pistää suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin hankitaan yksi normidippi ja yksi maidoton. Kaikki saavat syödä. Seuraava kysymys?
Miksi isäntäväki ei voinut hommata maidotonta dippiä, kun kerran itse tietävät, mikä omiin ruokarajoitteisiin sopii?
Niin, isäntäväen olisi kannattanut myös hankkia itse maidottonat sipsit ja suklaat ja kaikki muut ruoat, jos kerran kaverit ovat noin uusavuttomia. Mutta sitten ne ei enää ois olleet mitkään nyyttärit...
Kuinka paljon se isäntäväki (2 ihmistä) oikein syö vs. muut juhlivat vieraat?
Alkaa tuntua että aloittaja täällä keskustelee pääasiassa itsensä kanssa eri mielipiteillä. Eiks tää jo tullu valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jollei kutsussa suoraan sanota että tuokaa maidottomia tuotteita, en itse uskaltaisi alkaa arvuuttelemaan mitä isäntäpariskunta voikaan syödä. Allergioiden hjuomioiminen on aina vaikeaa jollei suoraan luetella mitä ei ole mahdollista pistää suuhun.
Etenkin kun osa allergoista on sellaista joka aiheutta lähinnä ylimääräistä piereskelyä ja osaan taas kuolee suorilta jaloilta... siinä on hirveän mukava sitten viedä tarjottvaa ja katsoa miten kauan henki pihisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin lukemaan av:tä ja tämän ketjun myötä tajusin että uudenvuodenlupaukseni voisi olla tämän kamalan saastaviemärin boikotointi. Sen verran on usko koetuksella empatiaan ja lähimmäisistä välittämiseen näiden viestien lukemisen jälkeen.
Siis ihan oikeasti ihmiset? Isäntä jolla on maitoallergia ja emäntä jolla on paha laktoosi-intoleranssi ilmoittavat kutsussa ruokarajoitteistaan ja siivoavat kotinsa, tarjoavat sen vieraiden käyttöön, laittavat kunnon aterian juomineen ja satsaavat näihin ajallisesti ja rahallisesti ja juhlien jälkeen siivoavat jäljet. Yksi vieras tuo suklaalevyn ja toinen maitoproteiinilla varustettuja sipsejä ja kermaviiliä.
Mun mielestä aivan törkeän epäkohteliasta ja kertoo siitä että tässä maassa kasvaa kovalla kohinalla aikuisiksi kamalan itsekeskeinen ja välinpitämätön sukupolvi. Tietämättömyydellä on aivan turha naamioida junttimaisuutta.
Kunnon aterian?
Luepa ap:n viestit niin ymmärrät.
No varmaan ne vieraat olettivat, että te itse teette ruokia, joita te allergiset voitte itse syödä. Muut sitten toivat itselleen sopivia. Jos on 10 normaalia ja 1 epänormaali, miksi kaikkien pitäisi tuoda sille yhdelle epänormaalille sopivaa mautonta moskaa, jos kerran on tarkoitus juhlia?
Jokainen voi kuvitella juhlat joissa on sipsejä ja dippejä. Yhteen dippikuppiin on sekoitettu rotanmyrkkyä. Miltä tuntuu istua sellaiseen pöytään? No allergisille se on arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvata vie bileisiin sipsejä ja kermaviiliä?? Kuuluuko siihen 5 siideriäkin? Uudenvuoden menu.
Meidän teekkaribileet olivat usein tuota tyyliä :)
Kyllä mun mielestä oli epäkohteliasta. Varsinkin kun kyseessä on isäntäpariskunta joka tarjoaa tilat. Ymmärrän että kaikkea ei huomaa missä on maitoa mutta ei voi olla niin vaikeaa keksiä jotain maidotonta tai vähintään laktoositonta. Ehkä järkevintä ois ollu porukalla sopia mitä kukin tuo. Sillon joku ois voinnu tuoda ne suklaat ja dipit, ja joku vaikka hedelmiä tai dipattavia vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kuvitella juhlat joissa on sipsejä ja dippejä. Yhteen dippikuppiin on sekoitettu rotanmyrkkyä. Miltä tuntuu istua sellaiseen pöytään? No allergisille se on arkipäivää.
Jos jatkuvasti on myrkytyksen kohteena, ottaa omat eväät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta niinhän se menee. Jos tiedän, että haluan syödä nyyttäreissä maidottomia sipsejä, suklaita ja sen seitsemää sorttia, niin silloinhan minä itse huolehdin, että niitä on tarjolla. Joko hommaamalla itse, tai huolehtimalla, että joku muu tuo. Huom. huolehtimalla, ei olettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin lukemaan av:tä ja tämän ketjun myötä tajusin että uudenvuodenlupaukseni voisi olla tämän kamalan saastaviemärin boikotointi. Sen verran on usko koetuksella empatiaan ja lähimmäisistä välittämiseen näiden viestien lukemisen jälkeen.
Siis ihan oikeasti ihmiset? Isäntä jolla on maitoallergia ja emäntä jolla on paha laktoosi-intoleranssi ilmoittavat kutsussa ruokarajoitteistaan ja siivoavat kotinsa, tarjoavat sen vieraiden käyttöön, laittavat kunnon aterian juomineen ja satsaavat näihin ajallisesti ja rahallisesti ja juhlien jälkeen siivoavat jäljet. Yksi vieras tuo suklaalevyn ja toinen maitoproteiinilla varustettuja sipsejä ja kermaviiliä.
Mun mielestä aivan törkeän epäkohteliasta ja kertoo siitä että tässä maassa kasvaa kovalla kohinalla aikuisiksi kamalan itsekeskeinen ja välinpitämätön sukupolvi. Tietämättömyydellä on aivan turha naamioida junttimaisuutta.
Kunnon aterian?
Luepa ap:n viestit niin ymmärrät.
Lainaatko sen viestin, jossa ap sanoi heidän tarjonneen kunnon aterian? Koska aloitusviestissä hän nimenomaan sanoi, ettei heillä ollut aikaa valmistella suurempia tarjoiluja, hence nyyttärit.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärille kollegiaaliset terveiset: laktoosi-intoleranssia on monentasoista, lievästä täydelliseen. Toki useimmat sietävät esim lääkkeet, joissa on apuaineena laktoosia. Minulla on kaksi ystävää, jotka saavat voimakkaat oireet jo hyla-tuotteista. Todella järkeviä naisia, toinen muuten kirurgikollega. Ja se pilleri on laktaasia, you know, jos olet biokemiasi opiskellut.
T. LT