Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herkuton tammikuu! Lähdetkö mukaan?

Vierailija
01.01.2016 |

Tuli sitten mässäiltyä joulunpyhät ja olo on turvonnut ja lössähtänyt. Maha röllöttää, olo on väsynyt ja nuutunut. Suklaata meni... paljon! Vaaka näytti tänä aamuna 66,3 kg. Olen 167 cm pitkä.

Tarkoitus on pitää herkuton tammikuu. Omalla kohdallani herkuttomuus tarkoittaa kieltäytymistä suklaasta, karkeista, kekseistä, pullasta, kakusta, jäätelöstä ynnä muusta edellä rinnastettaviin. Suolaiset herkut eivät ole olleet minulle koskaan ongelma, joten niitä en tässä mainitse, enkä erityisesti välttele. Tavanomaista "kotiruokaa" syön muutoin, noin 5 kertaa päivässä nykyisellään.

Mitä sitten odotan tapahtuvaksi? Kevyempää oloa. Pömpötyksen kutistumista. Parin kilon painon pudotusta. Väsymyksen helpottumista.

Joten... lähdetkö mukaan? Mitä odotat itse? Mikä on herkkusi? Miten ajattelit selättää herkkunhimon? Vinkkejä?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana tuli juotua kokista 2l pullo joka päivä eikä tuntunut missään.

T.m40v

Kauhee määrä! Missä se nyt tuntuu? Itse en ole koskaan ollut virvoitusjuomien ystävä.

ap

Vierailija
102/111 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipaperin rapina... Vaahtokarkin makean vanilijainen tuoksu... 

Lasten herkkupäivä. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karkkipaperin rapina... Vaahtokarkin makean vanilijainen tuoksu... 

Lasten herkkupäivä. :(

Voihan perjantain herkkupäivä... Tiukkaa teki. Viinirypäleitä ja näkkileipää (!) meni herkun korvikkeeksi, ei ne ihan samaa asiaa ajanut kuin vaahtokarkki.  :(  Mutta yhtään herkkua ei suuhun asti mennyt! Jeeeee!!!

ap

Vierailija
104/111 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Mulla nyt kuudes herkuton, viljaton, lihaton ja alkoholiton päivä menossa. Ihan hyvin on sujunut. Koska olen armoton leipä-fani, leiväksi olen tehnyt erilaisia viljattomia versioita, mm. mantelileipää ja siemenleipää. Niitä olen sitten syönyt iltapalaksi pari palaa + maustamatonta jugurttia esim. marjoilla (perussettiä mulla) ja "jälkkäriksi" sitten joko omenan ja porkkanan tai omenan ja päärynän. Yritän pitää hedelmien määrän kahdessa (tai max kolme) per päivä. Toissailtana söin iltapalan "jälkkäriksi" desin verran pähkinöitä ja tänään ehkä paahdettuja manteleita ja kurpitsansiemeniä. Noi on mulle myös ns. herkkua, mutta koska ne ovat sen verran terveellisiä, sallin niitä itselleni kerran viikossa (siis kutakin "herkkua"). Eilen tein perjantain kunniaksi pitsaa: chia-siemenistä pohja ja päälle punajuurta, vuohenjuustoa jne. Oli tosi hyvää, mutta ei niin epäterveellistä kuin perus-pitsa. 

Mulla myös ongelmia noiden annoskokojen kanssa (syön todella paljon ja otan melkein aina lisää, kun ruoka vaan on niin pirun hyvää!!!) ja usein teen niin, että syön leipälautaselta, mutta vaikka olen itseni kanssa sopinut, että vain yhden annoksen, otan kuitenkin lisää. Välillä käy hyvin, kun ruokaa ei ole niin paljon, että siitä riittäisi mulle lisää. Eilen kävi niin, kun tein kasvis-tofu-curryä, mikä oli TODELLA hyvää, mutta söin sitä vain yhden pienen lautasellisen, kun se loppui melkein kesken. Vettä mun pitäisi ehdottomasti juoda enemmän. Juon vain ruoan yhteydessä ehkä jotain 3-4 dl ja koska syön vain sen 4 krt/pvä, juon maksimissaan 1,6 litraa (+ salipäivinä salilla enemmän ja salin jälkeen lisää). 

Meiltä kaikki muut herkut lähtenyt (=lähetetty) kaapeista pois paitsi lasten karkkipäivän karkit. Toinen söi juuri karkkinsa, eikä tehnyt pahaa. Toinen sanoi syövänsä huomisiltana ja luulen, että selviän siitäkin ihan ok. Ehkä vaan tuoksuttelen, miten ihanalta ne tuoksuu ja ajattelen, että reilun kolmen viikon päästä saan minäkin syödä tummaa suklaata =) 

Mulla maha pömpöttää edelleen ja samalla tavalla väsyttää kuin aiemminkin, joten olossa ei ole tapahtunut vielä kyllä mitään muutosta. Toivottavasti pian tapahtuu, että saisi lisää motivaatiota tähän touhuun. Toisaalta se on aika hyvä motivaatio, kun tietyt housut ei meinaa ihan oikeasti enää mahtua päälle, vaan saa tosiaan tehdä töitä sen eteen, että saa ne jalkaansa. Ja mä kun en uusia vaatteita osta sen takia, että pitäisi muka ostaa isompia. Meinaan mahtua noihin vanhoihin ja toivon mukaan parin kuukauden jälkeen vähän helpommin =)

nro 57

Vierailija
105/111 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti nyt putkeen 2. viikko uusia elämäntapoja opetellessa, tosin olin kyllä herkuttomalla jo välipäivät lukuun ottamatta uudenvuoden juhlintaa. Omana ongelmana ei ole koskaan ollut ruoka, vaan olen ylipäänsä järjetön herkuttelija, suurimpana heikkoutena suklaa ja karkit. Syksyllä meni touhu jo niin hulluksi että söin suklaata päivittäin! Nyt opettelen siis ylimääräisestä sokerista eroon, ja syömällä tällä nykyisellä tavalla ei ole ollut mitään herkkuhimotuksia.

Olen joutunut opettelemaan syömään enemmän ja säännöllisemmin. Aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Välipaloja en tunne tarvitsevani. Olen myös vähentänyt hieman perunan/pastan määrää päivällisellä, eli kiinnitän hieman huomiota annoskokoon, mutta kasvisyöjänä ruokailut on pääsääntöisesti muutoin olleet OK. Pari päivää sitten katselin telkkaria ja havahduin siihen että "mahamakkara" tuntui paljon pehmoisemmalta kuin ennen. Googlettelun perustella sitten voisin olettaa että jotain pientä muutosta olisi lähtenyt kropassa tapahtumaan. Mites muilla on mennyt?

Vierailija
106/111 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että yllättävän helppoa on ollut, sitten kuitenkin. Kyllä mielitekoja on ollut, ei sillä, etteikö pulla maistuisi vieläkin, jos itselleni sen sallisin. Varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa normaalisti pienen herkutteluun on "tottunut" . Ei tämä niin ihanaa kuitenkaan aina ole. Aika monta kertaa on pitänyt pysähtyä ja itselleen perustella, miksi sitä keksiä ei voi ostaa tai kaapista suuhun laittaa. Tarvitaan vankka päätös ja tahdonvoimaa. Aika itsevarma olo kaikenkaikkiaan lakon suhteen menossa (joka voi horjua jo huomenna...).

ap

Vierailija
107/111 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on pitänyt käydä rajanvetoa ja pohdintaa siitä, mikä on herkkua, mitä voi ottaa, mitä ei. Onko hedelmäsmoothie herkkua? Ei. Onko keksihyllyn välipalapatukka herkkua? On? (mihin sitä edes tarvitsen?) Onko välipalaksi lapsille annettu pannkukakku herkkua? On. En sitten ottanut, vaikka olisin kovasti halunnut. Onko muromysli herkkua? Ei. Syön sitä aamuisin puoli desiä maustamattoman jugurtin kanssa. Onko hunaja herkkua? Ei, otan sitä pari pientä lusikallista teen kanssa lievittääkseni kurkkukipua.

Miten teillä muilla tammikuun lakkoilijoilla menee? Tässähän ollaan jo hyvinkin yli puolen välin!

ap

Vierailija
108/111 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sujuu edelleen ihan ok. Olen se tyyppi, joka on lihaton, viljaton, herkuton ja alkoholiton tammikuun ajan. Tuota mäkin usein mietin, mikä on herkkua. Tykkään pähkinöistä, manteleista ja siemenistä ja niitä annan itselleni luvan syödä. Muuten "iltaherkut" ovat edelleen olleet hedelmiä ja porkkanaa. Kaapissa on lasten karkkipäiväkarkkien jämät. En ole niitä ihme kyllä himoinnut. Muuta herkuksi luettavaa siellä ei olekaan, koska en varmaan voisi vastustaa kiusausta. Viime viikolla yhtenä iltapäivänä tein viljattoman mikrobrowniesin ja vasta sitä syödessä tajusin, että sehän on nyt kielletty. Söin silti, mutta se oli aika epäonnistunut, joten kovin isoa nautintoa en siitä saanut =D Viikonloppuna olisi tarkoitus käydä hiihtelemässä lasten kanssa ja asiaan kuuluu aina (pidemmillä lenkeillä) kuuma kaakao/mehu ja joku pulla/muffinssi tms. Nyt ei mihinkään kahvilaan mennä, vaan otetaan omat herkut mukaan. Tuota varten meinasin itselleni leipoa jotain viljattomia "keksejä" tms. mutta niitä en nyt tässä hiihtotapauksessa laske herkuiksi ;-)

Vierailija
109/111 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian pitää alkaa miettimään, miten tästä eteenpäin. Nyt homma on mennyt tiukasti herkuttomalla, ja olen kyennyt sivuuttamaan kahvipullatarjoilut kivuitta. Nyt tulee mietittyä, että jos jotain herkkua suuhuni pistäisin, pitäisi se olla jotain ihan superhyväspesiaalinautinto, että herkuttoman jakson voi "katkaista". Mitä tahansa keksinlätykkää ei edes tee mieli.  Varsinkin vähänkin epäilyttävät ja "epäonnistuneet" herkut ei kiinnosta ollenkaan! :D

ap

Vierailija
110/111 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam! Nam! Herkuton tammikuu meni. Sen kunniaksi nautin ison kanelipullan ja reilun kourallisen Kismet -palleroita, niitä herkullisia uutuuksia. Hyvää oli, mutta hämmentyneenä jouduin todistamaan herkuttelun jälkeistä huonoa oloa, väsytti, päässä suhisi, taisi sydänkin tykytää! Tulikohan yliannostus? Juu, ei tee herkkuja mieli... En tiedä onnistunko kohtuukäytössä? Toisaalta, ilmankin voin näköjään olla.

Vieläkö on herkuttoman tammikuussa aloittaneita linjoilla? Miten sujui?

ap

Vierailija
111/111 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä tästä eteenpäin niin, että syö makeita herkkuja vain esim. kerran viikossa, ja muuten suosia muita herkkuja, esim. juustoa tai karjalanpiirakoita tai maustamatonta jogurttia marjoilla.

Itse söin tammikuussa vain kerran viikossa makeaa, ja alun hankaluuksista huolimatta se onnistui todella hyvin. Nyt jatkan sitä. Periaatteessa saan herkuttelupäivänä syödä niin paljon makeaa kuin haluan, mutta käytännössä se on jäänyt yhteen suklaalevyyn. Ensi viikonlopun herkkupäivään aion ostaa runebergintorttuja ja ehkä laskiaispulliakin.