Herkuton tammikuu! Lähdetkö mukaan?
Tuli sitten mässäiltyä joulunpyhät ja olo on turvonnut ja lössähtänyt. Maha röllöttää, olo on väsynyt ja nuutunut. Suklaata meni... paljon! Vaaka näytti tänä aamuna 66,3 kg. Olen 167 cm pitkä.
Tarkoitus on pitää herkuton tammikuu. Omalla kohdallani herkuttomuus tarkoittaa kieltäytymistä suklaasta, karkeista, kekseistä, pullasta, kakusta, jäätelöstä ynnä muusta edellä rinnastettaviin. Suolaiset herkut eivät ole olleet minulle koskaan ongelma, joten niitä en tässä mainitse, enkä erityisesti välttele. Tavanomaista "kotiruokaa" syön muutoin, noin 5 kertaa päivässä nykyisellään.
Mitä sitten odotan tapahtuvaksi? Kevyempää oloa. Pömpötyksen kutistumista. Parin kilon painon pudotusta. Väsymyksen helpottumista.
Joten... lähdetkö mukaan? Mitä odotat itse? Mikä on herkkusi? Miten ajattelit selättää herkkunhimon? Vinkkejä?
Kommentit (111)
Jos herkuilla tarkoitetaan noita ap:n luettelemia herkkuja, voin osallistua. En syö niitä muutenkaan, tulee paha olo. Itselle herkkua on nimenomaan suolaiset herkut ja ihan kotiruoka :D
Painoa pitäisi kyllä pari kiloa pudottaa täälläkin, joten yritän keventää ruokavaliota. Eilen söin lohitäytteisiä ruissipsejä, itsetehtyjä lihapullia, erilaisia ihania juustoja. Niitä on vielä jääkaapissa, joten ihan vielä en voi aloittaa. Jospa maanantaina :)
Vierailija kirjoitti:
Olo on kyllä niin turvonnut ja kehno, että kaikenlaisia lakkoja on tullut pyöriteltyä mielessä... Mietin gfg:n aloittamista, pääsisi ehkä eroon leivän mussuttamisesta! Leipä on ongelmani, pullat ja muut pystyn välttämään helposti.
Leivästä tykkään minäkin, mutta nyt se ei ole kiellettynä. Silloin kun gfg oli uusi juttu, pudotin sillä 4 viikossa 6 kiloa. Oli koko ajan nälkä... Kannattaa kokeilla, jotkut kokivat, että syömistä oli liikaakin, eikä nälkä vaivannut.
ap
Niin ja itsellä on ongelmana myös röllykkämaha, vaikka en varsinaisesti ylipainoinen olekaan (170/66). Siksikin pitäisi ruokavaliota keventää. Tammikuun lopulla lähdetään Aasiaan, on tässä kuukausi aikaa yrittää keventää. T.22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään vielä herkuttelua mutta itse ajattelin samaa kyllä loppukuuksi. Muutenkin olen ylipainoinen ja jouluna tuli pari kiloa vielä lisää.
Onko strategia mietitty etukäteen? Mistä kaikesta pidättäydyt? Tsemppiä!
ap
Ei sen kummempaa kun että en osta karkkia sipsejä enkä suklaata. Ja tämä koskee koko perhettä.
Hahaaa! Mikään ei ole parempaa kuin pistää koko perhe kitumaan herkkulakolla! :D Meillä lapset saa pitää karkkkipäivänsä, vaikka tiedän, että koville ottaa...
ap
Lähdin mukaan nutraajiin. Olen ennenkin ollut VLCD:llä ja nyt ajattelin syksyn aikana kertyneen pöhötyksen vetäistä sillä pois. Tiedän, ensimmäiset viikko-kaks tulee olemaan kurjaa, sen jälkeen menis vaikka puoli vuotta. Tiedän myös sen, että palstan mukaan teen väärän valinnan, mutta itse olen todennut tuon toimivaksi. Siitä on vain niin helppo siirtyä sitten kasvispainotteiseen terveysruokavalioon, kun mahalaukku on supistunut sopivasti muutamassa viikossa. Ja on saanut painonpudotukseen hyvän tehostartin.
Minun kohdalla puhutaan vajaasta kymmenestä kilosta, jotka haluan pois. Herkkulakossa mukana siis ainakin pääsiäiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Jep, herkuton kuukausi on suunnitelmissa täälläkin :) Tiedän etteivät mitkään totaalikieltäytymiset ja herkkulakot ole tie onneen, mutta itse saan jotain ihme kicksejä siitä, jos päätän ryhtyä herkkulakkoon ja onnistun sen pitämään. Tipattomalle ajattelin ryhtyä myös, ihan huvikseen vaan. Koskaan en ole tipattomalla ollut, en usko tuottavan ongelmia - eiliselle ostamani kuoharikin kun jäi näköjään avaamatta :D:D
Mahtavaa! Kuulostaa tutulle... eka viikko on hankalin, ja joutuu perustelemaan itselleen aika monta kertaa, miksi siihen pullapussiin ei kannata kaupassa tarttua. Sen jälkeen kieltäyymisestä tulee jotenkin vaalimisen arvoinen juttu josta todellakin saa kiksejä. Meinaan, että on tässä lakossa oltu ennenkin...
ap
Vierailija kirjoitti:
Lähden mukaan sillä ehdolla että tänään saa vielä herkutella.
Ok! Parempi huomenna, kun ei milloinkaan!
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen pudottanut yli 30kg painoa ja mistään en ole kieltäytynyt. Olo on nykyään virkeä kun käyn useamman kerran salilla viikossa. Sain tiskattua äsken ja lähden ulkoilemaan, sitten lämmitän glökiä, joka on suosikkini vuosi vuoden jälkeen.
Mahtava saavutus, en ihmettele, jos olo on kevyempi! Miten onnistuit?
ap
Minä aloitan osittaisen (:D) herkkulakon. Tarkoittaa siis, että aion pudottaa 4-5 kiloa kaloreita laskemalla ja syödä arkisin todella terveellisesti ja vähän eikä yhtään herkkuja. Viikonloppuihin mahtuu sitten vähän niitä herkkujakin, ja paino putoaa, vaikka söisi jälkiruoaksi jonkun leivonnaisen tai kohtuullisesti sipsejä tai suklaata leffan parissa. Tipattomalla sen sijaan olen ihan kokonaan, en vain osittain.
Vierailija kirjoitti:
En lähde mukaan vaikka ylipainoa on muutama kilo. Olen itseeni ihan tyytyväinen näin, vaatteeni ovat hyvin istuvia, terveyteni on loistava ja kuntoni on hyvä. E-pillereiden lopettamisen jälkeen pari vuotta sitten painoni putosi mitään tekemättä 15 kiloa ja sen jälkeen sitä on tullut muutama kilo lisää, mutta tässä se näyttää nyt olevan vaikka miten söisin tai mitä tekisin. Aloitin äsken tämän vuoden suklaalla ja kyllä maistui hyvältä. :)
Niin, se suklaa...(nam!) Pääasiahan on, että on oloonsa tyytyväinen! Omassa kehossani haittaa on turpeassa vatsassa tai lähinnä siinä, mille se tuntuu. Siis maha sekaisin, "jumissa", ilmaa... öh, ehkä nyt en kuvaile enempää...
ap
Vierailija kirjoitti:
Minun ongelmanani on PÄHKINÄT! Niitä ei vaan pysty syömään kohtuudella...
Pähkinät ON hyviä! Itse en voi jättää hapankorppua yhteen palaan. Niitä pitää saada monta (...ja suklaata).
ap
Vierailija kirjoitti:
Mullakin alkaa herkkulakko. On tullut syötyä huonosti, paljon suolaista ja makeaa.
Listallani samat herkut kuin AP:lla.
Onneksi lisäkiloja ei ole tullut mutta huomaan olevani väsynyt ja himoitsevani suklaata päivittäin. Nyt on ruokaremontin aika terveellisempään suuntaan!
No hyvä! Joskus on hyvä tiedostaa mitä syö, ja paljonko. Omalla kohdallani paino nousee salakavalasti, juurikin jos antaa itselleen luvan popsia herkkuja. Koskaan en ole kaloreita laskenut, ei sovi minulle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kanssa herkuton ja energiajuomat ja limsat on ongelma.
Kunhan selviän krapulasta ja pääsen kotiin avaan uuden ketjun mihin laitan tarkemmat tiedot ja tavoitteet.
T.m
Ehkä tipatonkin? ;)
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sen verran sallin itselleni sortumista kun jääkaapista löytyy yön aikana ostettu pitsanjämät ja yksi siivu kääretorttua eiliseltä. Mutta sitten alkaa.
No mutta meitähän alkaa olla jo monta! Ja SITTEN ei enää yhtään!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sen verran sallin itselleni sortumista kun jääkaapista löytyy yön aikana ostettu pitsanjämät ja yksi siivu kääretorttua eiliseltä. Mutta sitten alkaa.
No mutta meitähän alkaa olla jo monta! Ja SITTEN ei enää yhtään!
ap
ööö, siis, herkkuja! Herkuilta kieltäytyjiä sopii mukaan vaikka kuinka monta vielä!
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos herkuilla tarkoitetaan noita ap:n luettelemia herkkuja, voin osallistua. En syö niitä muutenkaan, tulee paha olo. Itselle herkkua on nimenomaan suolaiset herkut ja ihan kotiruoka :D
Painoa pitäisi kyllä pari kiloa pudottaa täälläkin, joten yritän keventää ruokavaliota. Eilen söin lohitäytteisiä ruissipsejä, itsetehtyjä lihapullia, erilaisia ihania juustoja. Niitä on vielä jääkaapissa, joten ihan vielä en voi aloittaa. Jospa maanantaina :)
Jokainen määritelköön herkut omalla tavallaan! :)
ap
Mulla ei käytännössä ole ylipainoa (180/65) mutta minusta on tullut urheilun lopettamisen jälkeen juuri sellainen laihaläski, ja peiliin katsominen ahdistaa. Aion siis lopettaa herkut, koska korvaan yleensä aterioita suklaalla ja roskaruoka on myös heikkouteni. Salilla yritän käydä ehkä hieman enemmän kuin nyt olen käynyt (3krt/vko). Ja alkoholin lopetan lähinnä siksi että se on hyvä syy kieltäytyä opiskelijabileistä vielä useammin 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pidän herkuttoman tammikuun, joudun olemaan kokonaan syömättä.
Oho! Syötkä aina pelkkiä herkkuja? Mitä sinulle siis herkut tarkoittavat? En minäkään pahaa ruokaa syö! :)
ap
Syön aina pelkkiä herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin mukaan nutraajiin. Olen ennenkin ollut VLCD:llä ja nyt ajattelin syksyn aikana kertyneen pöhötyksen vetäistä sillä pois. Tiedän, ensimmäiset viikko-kaks tulee olemaan kurjaa, sen jälkeen menis vaikka puoli vuotta. Tiedän myös sen, että palstan mukaan teen väärän valinnan, mutta itse olen todennut tuon toimivaksi. Siitä on vain niin helppo siirtyä sitten kasvispainotteiseen terveysruokavalioon, kun mahalaukku on supistunut sopivasti muutamassa viikossa. Ja on saanut painonpudotukseen hyvän tehostartin.
Minun kohdalla puhutaan vajaasta kymmenestä kilosta, jotka haluan pois. Herkkulakossa mukana siis ainakin pääsiäiseen asti.
Jokaiselle löytyy varmasti sopiva keino painonhallintaan. Joskus tarvitaan shokkialoitus. Tsempit myös sinne!
ap
Oho! Syötkä aina pelkkiä herkkuja? Mitä sinulle siis herkut tarkoittavat? En minäkään pahaa ruokaa syö! :)
ap