Herkuton tammikuu! Lähdetkö mukaan?
Tuli sitten mässäiltyä joulunpyhät ja olo on turvonnut ja lössähtänyt. Maha röllöttää, olo on väsynyt ja nuutunut. Suklaata meni... paljon! Vaaka näytti tänä aamuna 66,3 kg. Olen 167 cm pitkä.
Tarkoitus on pitää herkuton tammikuu. Omalla kohdallani herkuttomuus tarkoittaa kieltäytymistä suklaasta, karkeista, kekseistä, pullasta, kakusta, jäätelöstä ynnä muusta edellä rinnastettaviin. Suolaiset herkut eivät ole olleet minulle koskaan ongelma, joten niitä en tässä mainitse, enkä erityisesti välttele. Tavanomaista "kotiruokaa" syön muutoin, noin 5 kertaa päivässä nykyisellään.
Mitä sitten odotan tapahtuvaksi? Kevyempää oloa. Pömpötyksen kutistumista. Parin kilon painon pudotusta. Väsymyksen helpottumista.
Joten... lähdetkö mukaan? Mitä odotat itse? Mikä on herkkusi? Miten ajattelit selättää herkkunhimon? Vinkkejä?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan osittaisen (:D) herkkulakon. Tarkoittaa siis, että aion pudottaa 4-5 kiloa kaloreita laskemalla ja syödä arkisin todella terveellisesti ja vähän eikä yhtään herkkuja. Viikonloppuihin mahtuu sitten vähän niitä herkkujakin, ja paino putoaa, vaikka söisi jälkiruoaksi jonkun leivonnaisen tai kohtuullisesti sipsejä tai suklaata leffan parissa. Tipattomalla sen sijaan olen ihan kokonaan, en vain osittain.
Mikäs siinä! Omalla kohdallani totaalikieltäytyminen sopii paremmin. On vaikeampaa lopettaa ensimmäisen suupalan jälkeen kuin kieltäytyä kokonaan... been there, done that. Kaloreitten laskua kammoan! Ymmärrän, että se toimii jollain muulla tosi hyvin!
ap
Vierailija kirjoitti:
Toivotan onnea, mutta en osallistu kun niin vähän noita sun "herkkuja" syön.
Mulla alkoi tänään tipaton.
Voi raukkaa. Viina on vienyt lukutaidon. Ap:han kysyi 'Mitä odotat itse? Mikä on herkkusi?' Hän ei odottanut, että luovut samoista asioista kuin hän. Onneksi tajuat aloittaa tipattoman, vaikket siihen viime vuonna kovin kauan pysynytkään.
Huhuuu! Miten muilla menee? Onko tullut mielitekoja? Ei kai repsahduksia sentään vielä...?
Omalta kohdaltani voin sanoa, että kieltäytyminen on ollut yllättävän helppoa! Suhteessa siihen, että kaapissa on vielä runsaasti joulusuklaata jäljellä... On ollut ihanaa kopata kourallinen suklaata sohvalle mukaan sen jälkeen kun lapset on menneet nukkumaan. Omaa aikaa ja silleen, tiedättehän. Suklaata ei siis ole tehnyt mieli, mutta käyttäytymisen muutos on varmasti tässä se hankalin. Mitä tilalle? Iltamussutus ei siis tule nyt kysymykseen, joten olen mennyt vain aikaisemmin nukkumaan... luulen, että kohta onnistuu iltakukkumiset myös ilman iltamussutusta. Vai mitä luulette?
Olen kollut aikaisemminkin "lakossa", joka on jatkunut aikansa ns. kohtuukäytöllä ja lopulta johtanut mässäilyyn, joko juhlapyhinä tai loma-aikoina., tehden olosta paksun, turpean ja pöhöttyneen. Tämän on todistanut myös reilusti paisunut vyötärönympärys, joka on näyttänyt... no, ihan raskausmahalta.
Jokatapauksessa, ekat lakot ovat olleet tosi hankalia ja mielitekoja on ollut tuon tuostakin. Nyt ei ole ollut. Pahin nestehöttö on lähtenyt, sillä vaaka näyttää -1,5 kiloa.
ap
Minun paheeni ovat sipsit ja suklaa. Olen syönyt koko syksyn niin, että suklaata joka päivä, sipsejä ja juustonaksuja varmaan 2-3 pussia viikossa. Juu, läskiä on vaikka muille jakaa.
Tiedän, ettei totaalikieltäytyminen kannaltani ole hyvä juttu, joten sallin herkkuhetken viikonloppuisin. Kielletty hedelmä on himoittava hedelmä. Ajattelin supistaa herkuttelun määrää vaiheittain. Ainoastaan pieni pussi sipsejä ja suklaapatukka. En vain tiedä, huijaanko tällä itseäni. Siinä olen hyvä.
Tuossa mun aloitus.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2468635/kuntoremontti_2016?changed=14517…
Tuli viikonloppu vielä vähän herkuteltu mutta tänään oli ensimmäinen päivä yli kuukauteen etten syönyt mitään karkkia. Ja voi sitä päänsärkyä 😣
Mutta ensimmäinen päivä takana!
-Se koko perheen karkittomaksi pakottava 😁
Vierailija kirjoitti:
Tuli viikonloppu vielä vähän herkuteltu mutta tänään oli ensimmäinen päivä yli kuukauteen etten syönyt mitään karkkia. Ja voi sitä päänsärkyä 😣
Mutta ensimmäinen päivä takana!
-Se koko perheen karkittomaksi pakottava 😁
Hei mahtavaa! Ei se päänsärky, vaan se, että aloittaa. Ekat päiväthän on niitä hankalampia. Joko päänsärky helpottaa? Mitä perhe tykkää herkkukiellosta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Stringit jalkaan ja hankeen!
Lähteekö fläsä? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stringit jalkaan ja hankeen!
Lähteekö fläsä? ;)
Joojoo!!
Herkkulakko alkaa myös täällä nyt! Lomat loppuu ja pakko katkaista tää herkuttelu. Ajattelin kuukausi kerrallaan olla kokonaan ilman sokeria ja kun pääsee pahimmasta yli niin voi ottaa silloin tällöin jotain. Mun ongelma on suklaa. Karkkia ja sipsiä en syö koskaan. Onneksi suklaa tulee korvista ulos tällä hetkellä.
Suklaat just nyt kovassa alennuksessa, älkää hätiköikö, laihis voi alkaa huomennakin. Ja vapaa keskiviikko ns loppipäivä (eri kuin mikkelinpäivä)!
Mulla alkoi kuukauden herkkulakko eilen. Olen koko joulukuun mässäillyt lähes joka ilta jotain herkkuja (varsikin erilaisia joululeivonnaisia, joita tuli tehtyä paljon... sekä suklaata) ja olo on sen mukainen =( Olen edelleen normipainoinen (en ole käynyt vaa´lla, koska pari kuukautta sitten kun kävin, lukema oli jo liian suuri), mutta maha on ihan valtava, *erse on myöskin jo valtava (ei mene kohta enää mitkään housut jalkaan), olo on turvonnut, väsynyt jne. Haluan päästä sellaiseen tilanteeseen, että söisin herkkuja (suklaa, karkit, sipsit, keksit, jäde yms. ) vain max 3 krt/vko, mutta sitä ennen on oltava kokonaan ilman herkkuja. Varmaan joskus 5-6 vuotta sitten olen viimeksi ollut noin vähillä herkuilla (tuo max 3 krt/vko) ja silloin painoin varmaan jotain 5-7 kg vähemmän kuin nyt. Tuon verran olisi siis pudotettavaa, mutta kun aiemmin se parin kilon pudottaminenkin oli ihan ylitsepääsemättömän hankalaa, on tilanne nyt vielä vaikeampi.
Lisäksi aion olla tammikuun viljaton, lihaton (olen ihan kurkkua myöten täynnä punaista lihaa eri muodoissaan, enkä halua syödä myöskään broileria nyt) ja myöskin alkoholiton (toi vika on helppo, koska juon nin harvoin ja vähän). Mun suurin ongelma on se, että illalla, kun olen syönyt perus-iltapalani, alan kaivelemaan kaapeista kaikkia herkkuja ja sitten syön niitä, kunnes tulee huono olo =( Ei ole mitään itsekuria tuossa asiassa. Nyt on kaapit tyhjennetty herkuista (lasten ensi viikonlopun karkit sai jäädä) ja eilen illalla söin "jälkkäriksi" vain porkkanan ja omenan (ankeaa, yhyy!). Tästä se lähtee, toivon mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuukauden herkkulakko eilen. Olen koko joulukuun mässäillyt lähes joka ilta jotain herkkuja (varsikin erilaisia joululeivonnaisia, joita tuli tehtyä paljon... sekä suklaata) ja olo on sen mukainen =( Olen edelleen normipainoinen (en ole käynyt vaa´lla, koska pari kuukautta sitten kun kävin, lukema oli jo liian suuri), mutta maha on ihan valtava, *erse on myöskin jo valtava (ei mene kohta enää mitkään housut jalkaan), olo on turvonnut, väsynyt jne. Haluan päästä sellaiseen tilanteeseen, että söisin herkkuja (suklaa, karkit, sipsit, keksit, jäde yms. ) vain max 3 krt/vko, mutta sitä ennen on oltava kokonaan ilman herkkuja. Varmaan joskus 5-6 vuotta sitten olen viimeksi ollut noin vähillä herkuilla (tuo max 3 krt/vko) ja silloin painoin varmaan jotain 5-7 kg vähemmän kuin nyt. Tuon verran olisi siis pudotettavaa, mutta kun aiemmin se parin kilon pudottaminenkin oli ihan ylitsepääsemättömän hankalaa, on tilanne nyt vielä vaikeampi.
Lisäksi aion olla tammikuun viljaton, lihaton (olen ihan kurkkua myöten täynnä punaista lihaa eri muodoissaan, enkä halua syödä myöskään broileria nyt) ja myöskin alkoholiton (toi vika on helppo, koska juon nin harvoin ja vähän). Mun suurin ongelma on se, että illalla, kun olen syönyt perus-iltapalani, alan kaivelemaan kaapeista kaikkia herkkuja ja sitten syön niitä, kunnes tulee huono olo =( Ei ole mitään itsekuria tuossa asiassa. Nyt on kaapit tyhjennetty herkuista (lasten ensi viikonlopun karkit sai jäädä) ja eilen illalla söin "jälkkäriksi" vain porkkanan ja omenan (ankeaa, yhyy!). Tästä se lähtee, toivon mukaan!
No mutta lakkoilemaan vaan! Itse en lähde nyt karsimaan muuta, kuin nuo herkut. Tulee muuten liian vaikeaa... Miten ajattelit selättää tuon iltaherkuttelun? Tuossa jo kerroinkin, että olen mennyt aikaisemmin nukkumaan, kun iltaherkkuttelu on ollut myös oma paheeni. Nyt on sitten univelatkin kuitattu. Olo on vahvempi vastustaa iltamässäilyä. :)
ap
Hyvä suunnitelma! Tsemppiä!
ap