Herkuton tammikuu! Lähdetkö mukaan?
Tuli sitten mässäiltyä joulunpyhät ja olo on turvonnut ja lössähtänyt. Maha röllöttää, olo on väsynyt ja nuutunut. Suklaata meni... paljon! Vaaka näytti tänä aamuna 66,3 kg. Olen 167 cm pitkä.
Tarkoitus on pitää herkuton tammikuu. Omalla kohdallani herkuttomuus tarkoittaa kieltäytymistä suklaasta, karkeista, kekseistä, pullasta, kakusta, jäätelöstä ynnä muusta edellä rinnastettaviin. Suolaiset herkut eivät ole olleet minulle koskaan ongelma, joten niitä en tässä mainitse, enkä erityisesti välttele. Tavanomaista "kotiruokaa" syön muutoin, noin 5 kertaa päivässä nykyisellään.
Mitä sitten odotan tapahtuvaksi? Kevyempää oloa. Pömpötyksen kutistumista. Parin kilon painon pudotusta. Väsymyksen helpottumista.
Joten... lähdetkö mukaan? Mitä odotat itse? Mikä on herkkusi? Miten ajattelit selättää herkkunhimon? Vinkkejä?
Kommentit (111)
Tänään vielä herkuttelua mutta itse ajattelin samaa kyllä loppukuuksi. Muutenkin olen ylipainoinen ja jouluna tuli pari kiloa vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin tolkuton helmikuu kuin herkuton tammikuu.
Okei! Kukin tyylillään!
ap
Vierailija kirjoitti:
Tänään vielä herkuttelua mutta itse ajattelin samaa kyllä loppukuuksi. Muutenkin olen ylipainoinen ja jouluna tuli pari kiloa vielä lisää.
Onko strategia mietitty etukäteen? Mistä kaikesta pidättäydyt? Tsemppiä!
ap
Juu. Viime vuonna meninkin sitten herkutta aina juhannukseen saakka, ja pidin hommasta. Kieltäydyin siis kaikesta lisätystä sokerista. Myös suolaiset herkut (sipsit, snacksit jne) olivat pannassa. Pizzaa ja hampurilaista ja vastaavaa sallin itselleni jos kovasti halusin... En sitten kovasti halunnut :D Mutta helpotti tietää, että niitä voi syödä jos himo iskee.
Pidin tos paljon sokerittomuudesta. Siitä tuli hyvä olo, ja tuli automaattisesti syötyä muutenkin terveellisemmin.
Otsikon nähtyäni ajattelin, että ap aikoo syödä pahaa ruokaa koko tammikuun :D
Jos sokerihöttö on herkkua, niin millä nimellä kutsut hyvää ruokaa? Toivotan onnea, mutta en osallistu kun niin vähän noita sun "herkkuja" syön. Eikö niiden mättämisestä tule huono olo? Aineenvaihdunta menee tukkoon, iho kärsii. Ja kun joskus haluaa juhlistaa jotakin tapahtumaa vaikka todella hyvällä suklaalla, niin eihän se tunnu juhlalta yhtään, kun niitä "herkkuja" työntää suuhunsa koko ajan.
Mulla alkoi tänään tipaton. Viime vuonna se venähti maaliskuulle. :)
Mutta siis: menestystä herkuttomaan. Päivä kerrallaan, kuten AA:ssa sanotaan.
Olo on kyllä niin turvonnut ja kehno, että kaikenlaisia lakkoja on tullut pyöriteltyä mielessä... Mietin gfg:n aloittamista, pääsisi ehkä eroon leivän mussuttamisesta! Leipä on ongelmani, pullat ja muut pystyn välttämään helposti.
Minun ongelmanani on PÄHKINÄT! Niitä ei vaan pysty syömään kohtuudella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko strategia mietitty etukäteen? Mistä kaikesta pidättäydyt? Tsemppiä!
ap
Ei sen kummempaa kun että en osta karkkia sipsejä enkä suklaata. Ja tämä koskee koko perhettä.
Jep, herkuton kuukausi on suunnitelmissa täälläkin :) Tiedän etteivät mitkään totaalikieltäytymiset ja herkkulakot ole tie onneen, mutta itse saan jotain ihme kicksejä siitä, jos päätän ryhtyä herkkulakkoon ja onnistun sen pitämään. Tipattomalle ajattelin ryhtyä myös, ihan huvikseen vaan. Koskaan en ole tipattomalla ollut, en usko tuottavan ongelmia - eiliselle ostamani kuoharikin kun jäi näköjään avaamatta :D:D
Olen pudottanut yli 30kg painoa ja mistään en ole kieltäytynyt. Olo on nykyään virkeä kun käyn useamman kerran salilla viikossa. Sain tiskattua äsken ja lähden ulkoilemaan, sitten lämmitän glökiä, joka on suosikkini vuosi vuoden jälkeen.
En lähde mukaan vaikka ylipainoa on muutama kilo. Olen itseeni ihan tyytyväinen näin, vaatteeni ovat hyvin istuvia, terveyteni on loistava ja kuntoni on hyvä. E-pillereiden lopettamisen jälkeen pari vuotta sitten painoni putosi mitään tekemättä 15 kiloa ja sen jälkeen sitä on tullut muutama kilo lisää, mutta tässä se näyttää nyt olevan vaikka miten söisin tai mitä tekisin. Aloitin äsken tämän vuoden suklaalla ja kyllä maistui hyvältä. :)
Mullakin alkaa herkkulakko. On tullut syötyä huonosti, paljon suolaista ja makeaa.
Listallani samat herkut kuin AP:lla.
Onneksi lisäkiloja ei ole tullut mutta huomaan olevani väsynyt ja himoitsevani suklaata päivittäin. Nyt on ruokaremontin aika terveellisempään suuntaan!
Mulla alkoi kanssa herkuton ja energiajuomat ja limsat on ongelma.
Kunhan selviän krapulasta ja pääsen kotiin avaan uuden ketjun mihin laitan tarkemmat tiedot ja tavoitteet.
T.m
Kyllä. Sen verran sallin itselleni sortumista kun jääkaapista löytyy yön aikana ostettu pitsanjämät ja yksi siivu kääretorttua eiliseltä. Mutta sitten alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Viime vuonna meninkin sitten herkutta aina juhannukseen saakka, ja pidin hommasta. Kieltäydyin siis kaikesta lisätystä sokerista. Myös suolaiset herkut (sipsit, snacksit jne) olivat pannassa. Pizzaa ja hampurilaista ja vastaavaa sallin itselleni jos kovasti halusin... En sitten kovasti halunnut :D Mutta helpotti tietää, että niitä voi syödä jos himo iskee.
Pidin tos paljon sokerittomuudesta. Siitä tuli hyvä olo, ja tuli automaattisesti syötyä muutenkin terveellisemmin.
Mahtavaa! Sokerin välttely tosiaankin tekee oloa energisemmäksi. Näkyikö painossa? Itse huomaan, että herkkujen jättäminen litistää röllykkämahaani.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sen verran sallin itselleni sortumista kun jääkaapista löytyy yön aikana ostettu pitsanjämät ja yksi siivu kääretorttua eiliseltä. Mutta sitten alkaa.
Mulla on vähän isompi urakka kun sulla jis noin teet.. Mut tuskin edes alotan.
Vierailija kirjoitti:
Otsikon nähtyäni ajattelin, että ap aikoo syödä pahaa ruokaa koko tammikuun :D
Jos sokerihöttö on herkkua, niin millä nimellä kutsut hyvää ruokaa? Toivotan onnea, mutta en osallistu kun niin vähän noita sun "herkkuja" syön. Eikö niiden mättämisestä tule huono olo? Aineenvaihdunta menee tukkoon, iho kärsii. Ja kun joskus haluaa juhlistaa jotakin tapahtumaa vaikka todella hyvällä suklaalla, niin eihän se tunnu juhlalta yhtään, kun niitä "herkkuja" työntää suuhunsa koko ajan.
Mulla alkoi tänään tipaton. Viime vuonna se venähti maaliskuulle. :)
Mutta siis: menestystä herkuttomaan. Päivä kerrallaan, kuten AA:ssa sanotaan.
Kiitos! Ja voi kyllä, mainitsemieni herkkujen mättämisestä tulee ihan kamala olo! Mutta silti niitä pitää syödä.... Hyvää ruokaa voi, ja pitää syödä. Tykkään tavallisesta ruasta! Pitsa ja hampurilainen eivät ole niitä. Kanaruat on hyviä. Kukkakaalistakn tykkään... Alkoholiakaan en käytä. Tsempit sulle tipattomaan!
ap
Mielummin tolkuton helmikuu kuin herkuton tammikuu.