Inhotut/ epäonnistuneet/ tarpeettomat lahjat ROSKIIN! Miksi?
Minä en käsitä miksi niin moni heittää saamansa (upouudet) itselle kelpaamattomat jutut roskiin? Miksi niitä ei voi laittaa kierrätykseen millään tavalla? Myydä tai lahjoita tai viedä Kierrätyskeskukseen? Missä te oikein asutte kun ei ole autoa, ei ole kierrätyskeskusta, ei ole mitään omaan ideologiaan sopivaa hyväntekeväisyystoimijaa, ei ole lahjoituskirppista, Hopea, SPR, työttömien toimintaa eikä pääsyä nettiin? Konvehdit menisi avaamattomissa paketeissa vanhainkotiin tai työpaikan kahvihuoneessa, väärät tekstiilit vastaaottokeskuksessa tai löytöelämille jne. En vaan käsitä miksi minunkin veroeuroja pitää käyttää nirppanokkien jätteidenkäsittelyyn samalla kun Suomessa ( ja ulkomailla, jos UFF:n toiminta kelpaisi) on ihmisiä jotka ko juttuja tarvitsevat ja joille ne kelpaisivat. Ilmaiseksi antamalla Suomessa löytyy kyllä ottajia, sellaisen Tori tai fb-ilmoituksen tekemiseen menee vähemmän aikaa kuin roskisreissuun. Luonnonvaroja ei tässä maailmassa ole loputtomasti!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen hamstraaja. Käynyt läpi helvetin parantuessani ongelmistani. Olen ilmoittanut, että minulle EI MITÄÄN AINEELLISTA LAHJAA! Ei edes kuluvaa tavaraa, sillä kaikki mikä talooni tuodaan saattaa aiheuttaa hamstrauksen uudellen puhkeamisen, ihan vaikka suihkusaippua. En voi ottaa mitään säilöön, en voi ostaa mitään varalle, sillä se saattaa johtaa taas uuteen kierteeseen.
Valitettavasti olen tänäkin jouluna saanut tavaraa lahjaksi ja olen joutunut heittämään sen suoraan roskiin, koska mikään lahjoituspaikka ei ole pyhinä auki. En voi laittaa tavaroita komeroon odottamaan, että saisin otettua niistä kuvat ja laitettua ne huutikseen tai toriin, koska ne saattavat suurella riskillä jäädä käsiini, kaappini perukoille uuden hamstrauksen pesämunaksi. Vaatteita vein suoraan uffin laatikkoon, suklaat kompostiin, mutta muut sitten suoraan roskikseen.
Omisit voinut laittaa roskiksilla erikseen dyykkaria varten tarjolle.
En asu taloyhtiössä. Melko harras dyykkari pitää olla, jos täältä peräjäärästä lähtee dyykkaamaan yhden yksinäisen metsämökin roskiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa vinkki, minne kelpaa käytetyt (mutta ehjät) lakanat ja pyyhkeet? En jaksa lähteä kuljettelemaan/soittelemaan ympäriinsä mutta johonkin yhteen osoitteeseen voin ne kipata jos sellaisia tarvitaan. Tampereen seutu. Tekis mieli heittää roskiin kun sain lahjaksi uusia, mutta tämä ketju sai miettimään tuolle kassille uutta osoitetta.
Lakanoista ainakin saa hyviä matonkuteita, kun saa paljon samaa väriä, jos eivät ihan niitä halpoja hötylakanoita ole. Jostain käsityökeskuksesta voi kysyä, ottavatko sinne. Myös voisi tarjota päiväkoteihin askarteluja varten. Eläinyhditykset voisivat myös tarvita räteiksi niitä. Uffin laatikkoon myös, voivat afrikassa tehdä niistä mekkoja myyntiin. Uff on vähän kyseenalainen, mutta hyvä kun joku vie, vaikka sillä rikastuisikin.
Vanhoista lakanoista leikkaan sopivia palasia ja laitan esim. kattiloiden ja pannujen väliin, niin eivät kolise.
Olen saanut lahjaksi joskus niin kelvotonta krääsää, että kirpparille lahjoitettunakin se olisi niille vain rasite. Kirppareille tulee hirväesti ylimääräisiä kuluja siitä, että ihmiset vie sinne kaikkea paskaa, mitä ei voi laittaa myyntiin. Ollaan saatu mm. lapsille kirpparilta ostettuja vaatteita (tai ehkä jostain saa ottaa-pinosta haalittuja), jotka ovat olleet ihan vanhanaikaisia, kuluneita ja venähtäneitä, ei niitä kelpuutettaisi edes mihinkään köyhien avustukseen.
Pari asiaa tässä ketjussa ihmetyttää. Yhdellä on hamstrausongelma, eikö voisi laittaa vaikka jätesäkkiin lahjoja ja säkin suu narulla/ teipillä kiinni ja vie säkin ekana arkipäivänä kierrätykseen. Ja samalla hakea apua ongelmaansa.
Ihmisillä tulee ilmeisesti ihan hirveästi lakanajätettä, mistä? Mulla kestää lakanat vähintään 10 vuotta eikä ne nyt niin kummoista laatua ole, finlaysonia. En edes muista milloin olen viimeksi heittänyt lakanan pois. Pari vanhaa myin juuri eurolla kirpparilla. Olivat vielä ehjiä.
Osa on todella laiskaa porukkaa, on ihan hirveä vaiva säästää tavaraa pyhien yli ja antaa se vaikka seurakunnalle arpajaisvoitoksi. Eivätkä saa suuta auki ja sanotuksia että kiitos EI lahjoja.
En voi muuta kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Pari asiaa tässä ketjussa ihmetyttää. Yhdellä on hamstrausongelma, eikö voisi laittaa vaikka jätesäkkiin lahjoja ja säkin suu narulla/ teipillä kiinni ja vie säkin ekana arkipäivänä kierrätykseen. Ja samalla hakea apua ongelmaansa.
Ihmisillä tulee ilmeisesti ihan hirveästi lakanajätettä, mistä? Mulla kestää lakanat vähintään 10 vuotta eikä ne nyt niin kummoista laatua ole, finlaysonia. En edes muista milloin olen viimeksi heittänyt lakanan pois. Pari vanhaa myin juuri eurolla kirpparilla. Olivat vielä ehjiä.
Osa on todella laiskaa porukkaa, on ihan hirveä vaiva säästää tavaraa pyhien yli ja antaa se vaikka seurakunnalle arpajaisvoitoksi. Eivätkä saa suuta auki ja sanotuksia että kiitos EI lahjoja.
En voi muuta kuin ihmetellä.
Paneskellessahan ne kuluu. Sen takia sulla kestää niin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en mitään pois heitä mutta jos heittäisin niin SPR:lle en tasan veisi mitään.
Samaa mieltä , ruksi tuolla kohtaa.
Mutta onhan esim. huuto.net tai tori.fi joku maksaa vähintään lähetyskulut, tai hakee. Tavara löytää tarvitsijansa.
Hinnoittelussa annettava löysiä, muuten menee työläämmäksi.
Mahtaa ääni kellossa muuttua jos teitä joku päivä kohtaa joku odottamaton haaste kuten sairaus tai työttömyys ja olettekin siellä tarvitsevalla puolella.
Miksi roskiinvieminen koetaan ilmaiseksi tavaksi päästä tavarasta eroon? Kun yleensä maksetaan jätemaksua tai kaatopaikkamaksua...
Uffin lootaan menee vaatteet, taannoin käytönnössä uudet, paristi pidetyt talvisaappaatkin (jäivät pieneksi raskauksien jälkeen), kun ei edes kahvipakettia vastaan kelvanneet kenellekään. En enää edes yritä mitään antaa tai lahjoittaa kenellekään, kun pitäisi olla laput kiinni ja viedä ilmaiseksi toiselle puolelle kaupunkia. Roskiin (kierrätetään kyllä) tai uffille. Itse kans sain lahjan, jolle ei vaan ole käyttöä, ja nyt pohdinnassa, mihin sen dumppaan. Kuka oikeesti kerää jotain mariskooleja? Tilaa ei ole säilöä ja käyttöön ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskiin vaan, mitä järkeä on roudata jotain vanhija pyyhkeitä minnekään?
Tämähän ei enää onnistu ensi vuoden alusta, sillä jos sekajäte sisältää yhdenkin vaatteen tai kangaspalan, se on ongelmajätettä, joka maksaa maltaita, oli kysymys sitten okt tai taloyhtiöstä. Ja maksajana on asukas itse.
Ajattelemat roskiin heittäjät ovat ongelma monessa taloyhtiössä ja jätemaksut kohtuuttomat, kun esim. biojätteisiin heitetään mitä tahansa ja pahimmassa tapauksessa jätehuolto tekee moninkertaisen työn ja laskuttaa taloyhtiötä erikseen.
Onko tietoa, miten kunnissa ja kaupungeissa aletaan kierrättää/kerätä tekstiilijätettä? Tekstiilijätettä kun väkisinkin syntyy usein, esim. tiskirätit.
meillä kaupungin sivulla jätteiden lajitteluohjeissa lukee ainakin vielä toistaiseksi:
Poltettava jäte = Kaatopaikkajäte: Musta astia
* muovit, styroksi, lelut
* kierrätykseen kelpaamattomat tekstiilit
Elän juhla-aikaa, ystäväni saavat paljon tarpeetonta lahjaksi ja tammikuussa ne tuodaan minulle.
Jo muutaman vuoden minulla on ollut 2 x vuodessa 10 banaanilaatikon kiintiö, tavarat haetaan kotoa pakettiautolla, viedään kirpparille, jossa ne hinnoitellaan ja myydään.
Valtaosa myytävästä tulee lahjoituksina ystäviltäni ja työkavereiltani, tilitys tapahtuu 2 x vuodessa, touko- ja marraskuussa. Toukokuun käytän kesälomaan ja marraskuun tilityksen jouluun.
Minulla on varastossa ehkä 30 banaanilaatikkoa tyhjillään ja eteisessä on oma paikka näille kirppistavaroille.
Jos tulee vaatteita, jotka eivät ole myyntikunnossa, kerään niitä muovipussiin ja vien pussin täyttymisen jälkeen h et m.lle ja saan -15% alelapun.
Jos minulla ei ole käyttöä, vien töihin.
Joku on saattanut jo vastata, mut vanhat pyyhkeet, lakanat, peitot yms voi yleensä viedä eläinsuojelu yhdistykselle tai johonki eläinhoitolaan..
Mulle on kertynyt kasseittain rikkinäisiä ja leikellyitä vaatteita, aivan käyttökelvottomia siis. Olen ottanut vaatteita talteen niiden hajottua ompeluharrastustani varten, mutta nyt kankaankappaleita alkaa olla jo liikaa. Miten määrittelemättömät kankaanpalat pitäisi kierrättää? Ehjät vaatteet tottakai osaan viedä kirppiksille.
Jotkut autokorjaamot ottanee räteiksi lumppua
En myöskään ymmärrä miten se pois antaminen voi olla niin vaikeaa! Kotikaupungissani toimii oikein tehokas fb-kirppis. Sinne kun laittaa jotain tarjolle (ja esim. nouto huomenna klo16-18) tavara on aina haettu ovelta sovitusti seuraavana päivänä. Paljon helpompaan, kun lähteä ajelemaan kaatopaikalle. Myin siellä juuri maton (ehkä eurolla) ja hakija kysyi sattuuko olemaan muita ylimääräisiä mattoja, kelpasi kuulema kuluneempikin. Soitin asiasta tutulle, joka oli juuri kysellyt peräkärryä lainaan, että saisi vanhat mattonsa vietyä kaatopaikalle. Ei kuulemma saa tulla hakemaan, hän vie ne kaatikselle! Outoa...
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä miten se pois antaminen voi olla niin vaikeaa! .....Ei kuulemma saa tulla hakemaan, hän vie ne kaatikselle! Outoa...
Millä tuttavasi perusteli tämän? Toinen melkein yhtä itsepäinen ryhmä ovat, jotka ei "voi" liittyä fb:hen ties mistä syystä eivätkä voi laittaa Tori.fi:in ilmoitusta kun on niin hankalaa roskiin vientiin verrattuna.
Miksi? Miten se on sinulta pois jos jollekulle kelpaa tavara/ vaate, joka sinulle ei kelpaa/ on arvoton?