Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inhotut/ epäonnistuneet/ tarpeettomat lahjat ROSKIIN! Miksi?

Vierailija
27.12.2015 |

Minä en käsitä miksi niin moni heittää saamansa (upouudet) itselle kelpaamattomat jutut roskiin? Miksi niitä ei voi laittaa kierrätykseen millään tavalla? Myydä tai lahjoita tai viedä Kierrätyskeskukseen? Missä te oikein asutte kun ei ole autoa, ei ole kierrätyskeskusta, ei ole mitään omaan ideologiaan sopivaa hyväntekeväisyystoimijaa, ei ole lahjoituskirppista, Hopea, SPR, työttömien toimintaa eikä pääsyä nettiin? Konvehdit menisi avaamattomissa paketeissa vanhainkotiin tai työpaikan kahvihuoneessa, väärät tekstiilit vastaaottokeskuksessa tai löytöelämille jne. En vaan käsitä miksi minunkin veroeuroja pitää käyttää nirppanokkien jätteidenkäsittelyyn samalla kun Suomessa ( ja ulkomailla, jos UFF:n toiminta kelpaisi) on ihmisiä jotka ko juttuja tarvitsevat ja joille ne kelpaisivat. Ilmaiseksi antamalla Suomessa löytyy kyllä ottajia, sellaisen Tori tai fb-ilmoituksen tekemiseen menee vähemmän aikaa kuin roskisreissuun. Luonnonvaroja ei tässä maailmassa ole loputtomasti!

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskiin vaan, mitä järkeä on roudata jotain vanhija pyyhkeitä minnekään?

Tämähän ei enää onnistu ensi vuoden alusta, sillä jos sekajäte sisältää yhdenkin vaatteen tai kangaspalan, se on ongelmajätettä, joka maksaa maltaita, oli kysymys sitten okt tai taloyhtiöstä. Ja maksajana on asukas itse.

Ajattelemat roskiin heittäjät ovat ongelma monessa taloyhtiössä ja jätemaksut kohtuuttomat, kun esim. biojätteisiin heitetään mitä tahansa ja pahimmassa tapauksessa jätehuolto tekee moninkertaisen työn ja laskuttaa taloyhtiötä erikseen.

Vierailija
22/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa vinkki, minne kelpaa käytetyt (mutta ehjät) lakanat ja pyyhkeet? En jaksa lähteä kuljettelemaan/soittelemaan ympäriinsä mutta johonkin yhteen osoitteeseen voin ne kipata jos sellaisia tarvitaan. Tampereen seutu. Tekis mieli heittää roskiin kun sain lahjaksi uusia, mutta tämä ketju sai miettimään tuolle kassille uutta osoitetta.

Eläinsuojeluyhdistykselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa vinkki, minne kelpaa käytetyt (mutta ehjät) lakanat ja pyyhkeet? En jaksa lähteä kuljettelemaan/soittelemaan ympäriinsä mutta johonkin yhteen osoitteeseen voin ne kipata jos sellaisia tarvitaan. Tampereen seutu. Tekis mieli heittää roskiin kun sain lahjaksi uusia, mutta tämä ketju sai miettimään tuolle kassille uutta osoitetta.

Eläinlöytökoti, hevostallit, kierrätyskeskus, yksityiset matonkutojat (käsityö ja taideyhdistykset)

Vierailija
24/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskiin vaan, mitä järkeä on roudata jotain vanhija pyyhkeitä minnekään?

Tämähän ei enää onnistu ensi vuoden alusta, sillä jos sekajäte sisältää yhdenkin vaatteen tai kangaspalan, se on ongelmajätettä, joka maksaa maltaita, oli kysymys sitten okt tai taloyhtiöstä. Ja maksajana on asukas itse.

Ajattelemat roskiin heittäjät ovat ongelma monessa taloyhtiössä ja jätemaksut kohtuuttomat, kun esim. biojätteisiin heitetään mitä tahansa ja pahimmassa tapauksessa jätehuolto tekee moninkertaisen työn ja laskuttaa taloyhtiötä erikseen.

Onko tietoa, miten kunnissa ja kaupungeissa aletaan kierrättää/kerätä tekstiilijätettä? Tekstiilijätettä kun väkisinkin syntyy usein, esim. tiskirätit.

Vierailija
25/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fb:ssa näyttää olevan Roskalava Tampere ryhmä tai laita Toriin "annetaan" ilmoitus. Varmasti löytyy lakanoille ja pyyhkeille ottaja

Vierailija
26/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en mitään pois heitä mutta jos heittäisin niin SPR:lle en tasan veisi mitään.

 Minä en enää anna SPR:lle mitään, enkä vastaanottokeskuksille. Osallistun jo nyt vastentahtoisesti niiden rahoitukseen verojen maksun muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt mietin että mitä ihmettä teen joululahjaksi saamallani korulla. Sain luukorun jossa on siis lampaan luita hiottu ja keskelle pantu vihreä rihkamahelmi. Anteeksi vaan mutta se on ihan kauhea.

Olen kasvissyöjä. Jos en halua syödä eläimiä niin en varmaankaan halua pukeutua eläimen luihinkaan... harmittaa lahjan antajan puolesta: on ajatellut minua lahjaa antaessaan, mutta ei nappaa sitten yhtään.

Mihin tuon vien? Haluaako joku tuollaisen? Tekisi mieli heittää roskiin ihan oikeasti.

Vierailija
28/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen hamstraaja. Käynyt läpi helvetin parantuessani ongelmistani. Olen ilmoittanut, että minulle EI MITÄÄN AINEELLISTA LAHJAA! Ei edes kuluvaa tavaraa, sillä kaikki mikä talooni tuodaan saattaa aiheuttaa hamstrauksen uudellen puhkeamisen, ihan vaikka suihkusaippua. En voi ottaa mitään säilöön, en voi ostaa mitään varalle, sillä se saattaa johtaa taas uuteen kierteeseen.

Valitettavasti olen tänäkin jouluna saanut tavaraa lahjaksi ja olen joutunut heittämään sen suoraan roskiin, koska mikään lahjoituspaikka ei ole pyhinä auki. En voi laittaa tavaroita komeroon odottamaan, että saisin otettua niistä kuvat ja laitettua ne huutikseen tai toriin, koska ne saattavat suurella riskillä jäädä käsiini, kaappini perukoille uuden hamstrauksen pesämunaksi. Vaatteita vein suoraan uffin laatikkoon, suklaat kompostiin, mutta muut sitten suoraan roskikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskiin vaan, mitä järkeä on roudata jotain vanhija pyyhkeitä minnekään?

Tämähän ei enää onnistu ensi vuoden alusta, sillä jos sekajäte sisältää yhdenkin vaatteen tai kangaspalan, se on ongelmajätettä, joka maksaa maltaita, oli kysymys sitten okt tai taloyhtiöstä. Ja maksajana on asukas itse.

Ajattelemat roskiin heittäjät ovat ongelma monessa taloyhtiössä ja jätemaksut kohtuuttomat, kun esim. biojätteisiin heitetään mitä tahansa ja pahimmassa tapauksessa jätehuolto tekee moninkertaisen työn ja laskuttaa taloyhtiötä erikseen.

Höpsistä. Tekstiilijätteet eivät ole ongelmajätettä, ja ne voi edelleen laittaa sekajätteeseen. Mitään muutakaan mahdollisuutta kierrätykseen ei ole tarjottu (paitsi H&M).

Vierailija
30/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle nro 5 kirjoittaja; toivottavasti sua ei ikinä kohtaa mikään katastrofi, koti tuhoutuu tulipalossa tai muuta vastaavaa, sillä SPR avustaa myös täällä ihan myös suomalaisia ihmisiä katastrofiavustaan. Etkä tarvitse sairaalassa verta. Tämä ohis.

Ja kuinkahan paljon ehtivät enää suomalaisia auttaa? Älä nyt naurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa vinkki, minne kelpaa käytetyt (mutta ehjät) lakanat ja pyyhkeet? En jaksa lähteä kuljettelemaan/soittelemaan ympäriinsä mutta johonkin yhteen osoitteeseen voin ne kipata jos sellaisia tarvitaan. Tampereen seutu. Tekis mieli heittää roskiin kun sain lahjaksi uusia, mutta tämä ketju sai miettimään tuolle kassille uutta osoitetta.

Nextiili-paja, Vihiojantie 26, Nekala. Suljettu maanantaisin. Antaa tekstiileille uuden elämän.

Vierailija
32/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen tänäkin jouluna saanut tavaraa lahjaksi ja olen joutunut heittämään sen suoraan roskiin, koska mikään lahjoituspaikka ei ole pyhinä auki. Vaatteita vein suoraan uffin laatikkoon, suklaat kompostiin, mutta muut sitten suoraan roskikseen.

Mistä sulle niitä lahjoja oikein tulee niin paljon? Etkö voi kieltäytyä ottamasta vastaan? Miksei suklaata ja muuta ylimääräistä voi viedä työpaikan kahvipöytään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa vinkki, minne kelpaa käytetyt (mutta ehjät) lakanat ja pyyhkeet? En jaksa lähteä kuljettelemaan/soittelemaan ympäriinsä mutta johonkin yhteen osoitteeseen voin ne kipata jos sellaisia tarvitaan. Tampereen seutu. Tekis mieli heittää roskiin kun sain lahjaksi uusia, mutta tämä ketju sai miettimään tuolle kassille uutta osoitetta.

Jos et muuta keksi niin laita nettiin esim. torin annetaan palstalle. Joku huolii ihan varmasti esim matonkuteiksi.

Vierailija
34/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskiin vaan, mitä järkeä on roudata jotain vanhija pyyhkeitä minnekään?

Tämähän ei enää onnistu ensi vuoden alusta, sillä jos sekajäte sisältää yhdenkin vaatteen tai kangaspalan, se on ongelmajätettä, joka maksaa maltaita, oli kysymys sitten okt tai taloyhtiöstä. Ja maksajana on asukas itse.

Ajattelemat roskiin heittäjät ovat ongelma monessa taloyhtiössä ja jätemaksut kohtuuttomat, kun esim. biojätteisiin heitetään mitä tahansa ja pahimmassa tapauksessa jätehuolto tekee moninkertaisen työn ja laskuttaa taloyhtiötä erikseen.

Onko tietoa, miten kunnissa ja kaupungeissa aletaan kierrättää/kerätä tekstiilijätettä? Tekstiilijätettä kun väkisinkin syntyy usein, esim. tiskirätit.

Päijät-Hämeessä tekstiilijäte lajitellaan energiajakeeksi eli menee polttoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen entinen hamstraaja. Käynyt läpi helvetin parantuessani ongelmistani. Olen ilmoittanut, että minulle EI MITÄÄN AINEELLISTA LAHJAA! Ei edes kuluvaa tavaraa, sillä kaikki mikä talooni tuodaan saattaa aiheuttaa hamstrauksen uudellen puhkeamisen, ihan vaikka suihkusaippua. En voi ottaa mitään säilöön, en voi ostaa mitään varalle, sillä se saattaa johtaa taas uuteen kierteeseen.

Valitettavasti olen tänäkin jouluna saanut tavaraa lahjaksi ja olen joutunut heittämään sen suoraan roskiin, koska mikään lahjoituspaikka ei ole pyhinä auki. En voi laittaa tavaroita komeroon odottamaan, että saisin otettua niistä kuvat ja laitettua ne huutikseen tai toriin, koska ne saattavat suurella riskillä jäädä käsiini, kaappini perukoille uuden hamstrauksen pesämunaksi. Vaatteita vein suoraan uffin laatikkoon, suklaat kompostiin, mutta muut sitten suoraan roskikseen.

Omisit voinut laittaa roskiksilla erikseen dyykkaria varten tarjolle.

Vierailija
36/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tässäkin ketjussa näkyy se oma napa on tärkeämpi kuin mikään muu tässä maailmassa. Suomalaisten ideologiaan kuuluu se, että jos minä en saa ei kukaan muukaan saa. Tai jos minulla on käyttökelpoista tavaraa en varmasti lahjoita sitä ilmaiseksi kenellekään. Näkyyhän se jo miten turvapaikanhakijoitakin kadehditaan kun he saavat SPR:n kautta vaatteita (suurin osa suomalaisista ei niitä rytkyjä enää edes huolisi).  Ei suomalaisille köyhille tai etenkään ulkomaalaisille köyhille tai edes lapsille voi missään nimessä antaa yhtään mitään. Mieluummin roskiin vaan kaikki käyttökelpoinenkin tavara ja silti samat ihmiset valittavat kun niitä verorahoja uppoaa sitten köyhien ylläpitoon.  

Vierailija
37/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin laitan roskiin kuin lahjoitan eteenpäin omalla rahoilla saavuttamia asioita.

Vierailija
38/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskiin vaan, mitä järkeä on roudata jotain vanhija pyyhkeitä minnekään?

Tämähän ei enää onnistu ensi vuoden alusta, sillä jos sekajäte sisältää yhdenkin vaatteen tai kangaspalan, se on ongelmajätettä, joka maksaa maltaita, oli kysymys sitten okt tai taloyhtiöstä. Ja maksajana on asukas itse.

Ajattelemat roskiin heittäjät ovat ongelma monessa taloyhtiössä ja jätemaksut kohtuuttomat, kun esim. biojätteisiin heitetään mitä tahansa ja pahimmassa tapauksessa jätehuolto tekee moninkertaisen työn ja laskuttaa taloyhtiötä erikseen.

Höpsistä. Tekstiilijätteet eivät ole ongelmajätettä, ja ne voi edelleen laittaa sekajätteeseen. Mitään muutakaan mahdollisuutta kierrätykseen ei ole tarjottu (paitsi H&M).

Jätelaitokset pystyvät käsittääkseni nykyisin erottelemaan jätteet melko hyvin, näin myös tekstiilijätteen. Kuitenkin on muitakin mahdollisuuksia, moniin kaupunkeihin on perustettu/perustetaan pajoja, jotka kierrättävät tekstiilijätettä, esim. jo mainittu Tampereen Nextiili-paja.

Vierailija
39/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa vinkki, minne kelpaa käytetyt (mutta ehjät) lakanat ja pyyhkeet? En jaksa lähteä kuljettelemaan/soittelemaan ympäriinsä mutta johonkin yhteen osoitteeseen voin ne kipata jos sellaisia tarvitaan. Tampereen seutu. Tekis mieli heittää roskiin kun sain lahjaksi uusia, mutta tämä ketju sai miettimään tuolle kassille uutta osoitetta.

Jos et muuta keksi niin laita nettiin esim. torin annetaan palstalle. Joku huolii ihan varmasti esim matonkuteiksi.

Itse poltin syksyllä reilu 20kg matonkuteita kun ei tori.fi sivulla kelvannut kenellekään ilmaiseksi.

Olisi vissiin pitänyt lahjoittaa punainen käytetty ämpäri mukaan.

Vierailija
40/58 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen tänäkin jouluna saanut tavaraa lahjaksi ja olen joutunut heittämään sen suoraan roskiin, koska mikään lahjoituspaikka ei ole pyhinä auki. Vaatteita vein suoraan uffin laatikkoon, suklaat kompostiin, mutta muut sitten suoraan roskikseen.

Mistä sulle niitä lahjoja oikein tulee niin paljon? Etkö voi kieltäytyä ottamasta vastaan? Miksei suklaata ja muuta ylimääräistä voi viedä työpaikan kahvipöytään?

No ei niitä niin hirveästi tullutkaan. Ne vaatteet tosiaan suoraan kotimatkalla uffille, pari pakettia meni suoraan roskiin, suklaat sen takia kompostiin, kun ei ole työpaikalla muita kuin minä. Ystävät ja tutut kuvittelevat, että minulle voi kielloista huolimatta tuoda kulutustavaraa, kuten vaatteita, suihkusaippuaa, suklaata. Haluavat tietysti ilahduttaa ja kokevat varmaan huonoa omatuntoa jos minä istuisin joulujuhlassa ainoana ilman paketin pakettia. En osaa kieltäytyä lahjasta vaan otan sen vastaan. Häpeän ongelmaani enkä halua tehdä siitä isoa numeroa tilanteessa, jossa on ihmisillä juhlamieli. En halua olla ilonpilaaja. Kotimatkalla jouduin sitten tekemän tällaisen ratkaisun.