Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi jumalauta, odotan KOLMOSIA!!

Vierailija
26.12.2015 |

Tämä selvisi itseasiassa jo vähän aikaa sitten, mutta vasta nyt saan aikaiseksi kirjoittaa asiasta palstalle...

Minä ja mieheni olemme todella, siis ihan todella pienituloisia. Meillä on ennestään juuri 3 vuotta täyttänyt poika, jonka sain alle 18-vuotiaana. Olemme siis hyvin nuoria. Talous on meillä jo nyt todella tiukkaa, joten kun meille selvisi, että olen raskaana, jouduimme paniikkiin (ja minun on pakko myöntää kyseen olleen omasta huolimattomuudestamme, sillä emme käyttäneet ehkäisyä).

Pian kuitenkin tulimme siihen tulokseen, että pidämme lapsen, vaikka joutuisimmekin laskemaan elintasoamme vielä enemmän. Minusta kun ei todellakaan ole aborttiin.

Ultrassa kuitenkin selvisi, että odotankin KOLMOSIA! Voitte kuvitella, millainen järkytys se meille oli. En muista kyseisestä ultrasta paljon mitään, sillä oloni muuttui hirveän epätodelliseksi ja purskahdin vain itkuun.

Aloimme harkita ensimmäistä kertaa mieheni kanssa tosissamme aborttia (se olisi vielä mahdollista kun viikkoja on alle 12). Me kun olemme oikeasti hyvin köyhiä, enkä tiedä riittäisivätkö voimamme hoitamaan neljää pientä lasta - kaiken lisäksi olemme vasta 19-vuotiaita!

Sitten kuitenkin tajusin, että en pystyisi aborttiin. Tiedän, ettei se ole murha, mutta en halua tehdä mitään, mitä voisin myöhemmällä iällä katua. Siksi aloimmekin harkita adoptiota. Voisimme esimerkiksi antaa kaksi vauvaa adoptioon ja pitää yhden - sillä kyllä minä vielä yhden lapsen kestäisin.

Aloin kuitenkin miettiä, olisiko liian julmaa pitää vain yksi lapsi? Jos kaksi muuta joskus 18 vuoden päästä ottaisivat yhteyttä, tuntuisiko se heistä epäreilulta, että heidät annettiin pois, ja yksi jäi äidin luokse? En osaa selittää tätä ajatustani tarkemmin, toivon, että kuitenkin ymmärsitte.

Viimeinen vaihtoehto olisi kaikkien pitäminen, mutta se tekisi meille todella tiukkaa, kun meillä ei edes ole kunnollista tukiverkkoa.

Siksi kysynkin, mitä meidän teidän mielestänne pitäisi tehdä (ja huom. asiattomat kommentit voi jättää pois, en todellakaan jaksa sellaisia tässä mielentilassa)?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea elämä lapsilla tulee olemaan ap:n teiniperheessä perseauki, yhteiskunnan elätettävinä..

Vierailija
62/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmoset tulevat kyllä erittäin kalliiksi. Auto on pakko olla, eikä koko katraanne mahdu tavalliseen autoon. Tarvikkeita ei pysty kierrättämään vaan kaikki on hankittava erikseen. Suurimmat kustannukset ovat vasta tulossa: Neljän teini-ikäisen kulut ovat jo pari tonnia kuussa!

Käy siellä sosiaalitoimessa kysymässä millaiseen apuun sosiaalitoimi voi sitoutua. Päivittäistä apua ei ainakaan meidän kotikunnassa järjestyisi vaan suurimmaksi osaksi olisi selvittävä itse.

Tiedän kolmosperheen, jolla ei ole autoa ollut lainkaan kolmosten aikana. Asuvat toki kaupungissa, maaseudulla varmaan pakko olla auto.

Ap on vasta 19-vuotias, hänellä on aikaa kouluttautua ja voi olla vaikka miten hyvässä työssä siinä vaiheessa kun lapset on kouluikäisiä.

Aina puhutaan että kolmoset maksaa mutta kyllä siinä säästääkin jos vertaa tilanteeseen että haluaa useamman lapsen ja saa kaikki erikseen. Kolmosten kanssa selviää yhdellä äitiyslomalla (huima säästö verrattuna siihen jos olet kolme kertaa pois töistä vaikkapa kaksi vuotta kerrallaan), päiväkotimaksut halvempia kuin jos kolme lasta olisi siellä eri aikaan jne.

Niin, riippuu mitä tarkoitat hyvällä työllä: vapaaehtoistyötä muiden auttamiseksi vai sellaista josta maksetaan kovaa palkkaa. Tavoitevalmistumisaika yliopistoissa on viisi vuotta, mikä on kova vaikkei kävisi töissä samalla eikä roikkuisi kakaroita helmassa. Mutta vaikeintahan on ylipäätään sen opiskelupaikan saaminen, niistä on kova kilpailu. Ihmisiä on enemmän kuin mitä työllisyysnäkymiä silmälläpitäen kannattaa kouluttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmoset on kyllä harvinaiset ja ei pidä erottaa sisaruksistaan

Vierailija
64/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muistatte ne Katri ja Kaitsu-dokumentit niin he olivat 18- ja 20-vuotiaat kun saivat ensimmäisen lapsen. Katrilla lukio kesken ja Kai työtön, muutama vuosi myöhemmin saivat vielä toisen lapsen. Lasten jälkeen kävivät molemmat AMK:n ja nyt ovat asuneet 10 vuotta ulkomailla ja hyvissä töissä ovat. Ikää alle 40, lapsista toinen aikuinen ja kohta toinenkin ja vielä ehtivät vaikka mitä.

Joten nuorena on vielä kaikki mahdollisuudet vaikka mihin vaikka ne lapset ap pitäisikin. Monelle lapset antavat myös motivaatiota kouluttautumiseen ja koulut käydään ripeästi kun ei ole aikaa juhlia yms.

Kuulostaa tavoiteltavalta! Ehtiihän sitten neljänkympin jälkeen.

Vierailija
65/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sosiaaliturva-järjestelmää ajetaan koko ajan enemmän ja enemmän alas. Enää ei voi luottaa siihen, että valtio kyllä pitää varmasti kaikista huolen ja syytää rahaa vielä tulevaisuudessakin samaan tapaan. Ihan vaan kaikille vinkiksi, kun moni tuntuu ajattelevan että tuilla tulee pärjäämään aina.

Muutaman kymmenen vuoden päästä voidaan vaan muistella tätä nykyistä systeemiä, missä isot perheet saivat vastikkeettomasti jopa muutamia tuhansia, ja yksinelävätkin melkein tonnin.

Vierailija
66/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kaikki kolme :) tuohan on ainutlaatuinen tilanne! Kannattaa selvittää millaisia tukia saisitte ja eiköhän ne raha asiat järjestyisi :)

 Aina niitä tukia pitää olla saamassa! Mies luonnollisesti menee mihin tahansa työhön, vaikka onkin nuori. Ei niitä lapsia saa tehdä yhteiskunnan eli veronmaksajien elätettäväksi. Miksi muiden pitäisi elättää muiden lapset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 ja 6, sanoin, että ei asiattomia kommentteja. Kaikki ihmiset - jopa te - teette virheitä. Ja sinulle, joka kysyit, että emmekö oppineet "ensimmäisestä vahingosta", niin silloin meillä kyllä oli ehkäisy käytössä (joka kuitenkin petti).

7, selvä, voikohan tuolta Kelan sivuilta selvittää, mitä tukia voisimme saada?

ap

On erittäin asiallista ihmetellä miksei ehkäisyä käytetty. Ei ole kyse virheestä vaan tahallisesta tyhmyydestä.

Jotkut ovat sen verran tyhmiä vielä tuon ikäisenä. Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti, eli tuon ikäiset ovat vielä pahasti keskenkasvuisia. 

Vierailija
68/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea kolmosista! En itse tekisi missään nimessä aborttia, saati antaisi adoptioon ainuttakaan. Uskon kyllä, että pärjäätte. Tukia on kaikenlaisia. Eikä tukien vastaanottamisiakaan tarvitse hävetä. Suomessa kaikki isotuloisetkin ottavat mielellään esim.lapsilisät vastaan ja ruikuttavat heti, jos joku vain ehdottaakin niiden leikkausta heiltä.

Ilmeisesti et itse kuulu heihin, mutta toivottavasti kuitenkin tienaat jotakin ja maksat nämä tuet tälle porukalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmoset tulevat kyllä erittäin kalliiksi. Auto on pakko olla, eikä koko katraanne mahdu tavalliseen autoon. Tarvikkeita ei pysty kierrättämään vaan kaikki on hankittava erikseen. Suurimmat kustannukset ovat vasta tulossa: Neljän teini-ikäisen kulut ovat jo pari tonnia kuussa!

Käy siellä sosiaalitoimessa kysymässä millaiseen apuun sosiaalitoimi voi sitoutua. Päivittäistä apua ei ainakaan meidän kotikunnassa järjestyisi vaan suurimmaksi osaksi olisi selvittävä itse.

 Lapsia ei tehdä, jos ei ole varaa niitä itse elättää.

Vierailija
70/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onnea raskaudesta! Olen todella pahoillani näistä ikävistä vastauksista mitä olet saanut. Älä välitä näistä katkerista ja kurjista ihmisistä, heillä on itsellään elämässään ongelmia ja kommentit ylipäätään kertovat enemmän kommentoijasta itsestään kuin sinusta tai perheesi tilanteesta.

Ota ensimmäisenä yhteyttä sosiaalitoimistoon. Pyydä myös neuvolasta apua. Kartoita kaikki tuet ja avut mitä voit saada. Ensimmäiset vuodet tulevat varmasti olemaan rankkoja. Mutta kyllä ne lapset kasvavat. Yrittäkää saada joku perhetyöntekijä, kodinhoitaja tms teille kotiin avuksi. Tarvittaessa vauvojen alkuajan voi myöskin asua ensikodissa. Kun lapset kasvavat niin yrittäkää molemmat opiskella hyvät ammatit itsellenne. Olette vielä nuoria, ehditte hyvin opiskella. Vauvojen syntymän jälkeen kannattaa hankkia kierukka tai vaikkapa laittaa piuhat poikki, tähänkin varmasti saatte sosiaalitoimistosta avustusta, olette vielä niin nuoria ja varmasti taloudellisesti hyvin heikossa asemassa.

Toivottavasti kaikki menee hyvin ja onnea matkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmoset tulevat kyllä erittäin kalliiksi. Auto on pakko olla, eikä koko katraanne mahdu tavalliseen autoon. Tarvikkeita ei pysty kierrättämään vaan kaikki on hankittava erikseen. Suurimmat kustannukset ovat vasta tulossa: Neljän teini-ikäisen kulut ovat jo pari tonnia kuussa!

Käy siellä sosiaalitoimessa kysymässä millaiseen apuun sosiaalitoimi voi sitoutua. Päivittäistä apua ei ainakaan meidän kotikunnassa järjestyisi vaan suurimmaksi osaksi olisi selvittävä itse.

 Lapsia ei tehdä, jos ei ole varaa niitä itse elättää.

Lapsia tähän yhteiskuntaan tarvitaan, koska eläkepommi. Ap ja miehensä ehtivät kyllä vielä opiskella ja hankkia hyvät ammatit ja olla työelämässä 40 vuotta. Heistä tulee varmasti hyviä veronmaksajia ja lapsena pesevät myöhemmin myöskin sinun takapuolesi kun olet vanhainkodissa. Joten vähän asiallisuutta kommentointiin, kiitos!

Vierailija
72/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti. Teet palveluksen teille, yhteiskunnalle, lapsille ja tälle hulluuteen matkalla olevalle, ylikansoittuvalle maailmalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmoset tulevat kyllä erittäin kalliiksi. Auto on pakko olla, eikä koko katraanne mahdu tavalliseen autoon. Tarvikkeita ei pysty kierrättämään vaan kaikki on hankittava erikseen. Suurimmat kustannukset ovat vasta tulossa: Neljän teini-ikäisen kulut ovat jo pari tonnia kuussa!

Käy siellä sosiaalitoimessa kysymässä millaiseen apuun sosiaalitoimi voi sitoutua. Päivittäistä apua ei ainakaan meidän kotikunnassa järjestyisi vaan suurimmaksi osaksi olisi selvittävä itse.

 Lapsia ei tehdä, jos ei ole varaa niitä itse elättää.

Lapsia tähän yhteiskuntaan tarvitaan, koska eläkepommi. Ap ja miehensä ehtivät kyllä vielä opiskella ja hankkia hyvät ammatit ja olla työelämässä 40 vuotta. Heistä tulee varmasti hyviä veronmaksajia ja lapsena pesevät myöhemmin myöskin sinun takapuolesi kun olet vanhainkodissa. Joten vähän asiallisuutta kommentointiin, kiitos!

"Koska eläkepommi" -_- Koittakaa jo pikkuhiljaa tajuta että populaation määrää on ajettava alas! Jos taas lisäännytään kuin kanit, pitää näidenkin taas tehdä samoin ja seuraavien taas samoin, KOSKA ELÄKEPOMMI.........

Vierailija
74/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä. Jos teillä on noin heikko taloudellinen ahdinko, niin miten ihmeessä luulette pärjäävänne kolmosten+esikoisenne kanssa???????? Todella itsekästä lapsia ajatellen. Lisäksi kolmosiin liittyy vakavat riskit raskaudessa ja synnytyksessä. Kolmosten kohdalla sentään taatusti sektio, alatiesynnytyksessä varmaan kaikki menehtyisitte sinä mukaanlukien.

Suosittelen harkitsemaan erittäin erittäin tarkkaa. Kolmoset toki ovat erittäin ainutlaatuinen tilaisuus, mutta ei kannata rakennella pilvilinnoja vaan ymmärrä erittäin karu totuus.

 

Toivottavasti tämä oli provo.

Ja toivottavasti ette asu Porvoossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoketjut ne aina venyy😃

Vierailija
76/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä. Jos teillä on noin heikko taloudellinen ahdinko, niin miten ihmeessä luulette pärjäävänne kolmosten+esikoisenne kanssa???????? Todella itsekästä lapsia ajatellen. Lisäksi kolmosiin liittyy vakavat riskit raskaudessa ja synnytyksessä. Kolmosten kohdalla sentään taatusti sektio, alatiesynnytyksessä varmaan kaikki menehtyisitte sinä mukaanlukien.

Suosittelen harkitsemaan erittäin erittäin tarkkaa. Kolmoset toki ovat erittäin ainutlaatuinen tilaisuus, mutta ei kannata rakennella pilvilinnoja vaan ymmärrä erittäin karu totuus.

 

Toivottavasti tämä oli provo.

Ja toivottavasti ette asu Porvoossa.

Teinit on itsekkäitä.

Vierailija
77/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap. aloituksessa kerrot olevasi 19-vuotias ja olet saanut esikoisesi 18-vuotiaana, joka nyt on 3-vuotias.

Kuinkas tuo on mahdollista?

Vierailija
78/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, Onnea vauvoista! kyllä te pärjäätte vaikka tällähetkellä ei siltä tuntuisi. Eikä tilanteenne välttämättä ole ikuisesti tiukka taloudellisesti, aika aikaa kutakin.

Saatte tukia ja apua kotiin vaikka MLL:n perhetyöstä tarvittaessa. Eikä välttämättä pienituloisille maksa paljoakaan jos mitään. Keskustele neuvolassa asiasta, he osaavat auttaa ja ohjata mistä saatte apua kun tarvitsee. Ja etsi vertaistukea, on niitä kolmosperheitä muitakin :-)

Itselläni on kolme lasta ja olen pienituloinen mutta en ajatellutkaan että opettaisin lapseni joksikin kermaperse materialisteiksi mikä näkyy joillakin olevan täällä se suurin syy sille miksi olla hankkimatta lapsia jos heille ei ole mahdollista tarjota hienointa rojua mitä löytyy. Kasvatan lapsistani menestyjiä, en kaikkimulleheti -kitisijöitä.

Tsemppiä!

Vierailija
79/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmoset ovat jo kohdussa vierekkäin, ei heitä voi erottaa.[/

Höpö höpö. Kukin sikiö on normaalissa monikkoraskaudessa omassa ruskuaispussissaan.

Vierailija
80/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taloudelliset huolet ovat ainakin nyt alkuun kaikista pienimmät. Saatte lapsilisiä, asumistukea ym. tukia niin paljon, ettei ole mitään hätää. Ennemminkin kannattaa miettiä arjessa jaksamista, pahimmillaan kaikilla lapsilla voi olla koliikkia, voivat joutua olemaan pitkäänkin sairaalassa.

Kolmosraskaudessa on tosin korkeampi keskenmenoriski, joten nyt menette päivä kerrallaan ja kyllä asiat varmasti järjestyvät. Se on myös niin, ettei kannata turhaan maalata kauhukuvia seinälle. Kolmoset painavat kuitenkin keskimäärin 1800 g / vauva syntyessään ja se on jo ihan hyvä ja "turvallinen" paino. Eikä koliikkia tule kaikille, lapset voivat nukkua jo alusta asti hyvin. Kun lapset hieman kasvavat, on heistä toisilleen seuraa ja saatte silloin enemmän "omaa aikaa" kuin jos lapsia olisi vain yksi, kun ei tarvitse vanhempien koko ajan viihdyttää lapsia vaan voi vaikka lukea päivänlehdet ja juoda kahvin ehkä rauhassa.

Opiskeluita voitte miettiä sitten kun pääsette alkuun kolmosten kanssa. Olette vasta parikymppisiä, kun lapset syntyvät ja ehditte hyvin opiskella jonkun tutkinnon ja hakea töitä. Moni kauhistelee miten 4 lapsen kanssa pärjää, mutta ihan jo kahdella "perustyöllä" pärjää ihan hyvin, vaikka lapsia olisikin useampi.