Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi jumalauta, odotan KOLMOSIA!!

Vierailija
26.12.2015 |

Tämä selvisi itseasiassa jo vähän aikaa sitten, mutta vasta nyt saan aikaiseksi kirjoittaa asiasta palstalle...

Minä ja mieheni olemme todella, siis ihan todella pienituloisia. Meillä on ennestään juuri 3 vuotta täyttänyt poika, jonka sain alle 18-vuotiaana. Olemme siis hyvin nuoria. Talous on meillä jo nyt todella tiukkaa, joten kun meille selvisi, että olen raskaana, jouduimme paniikkiin (ja minun on pakko myöntää kyseen olleen omasta huolimattomuudestamme, sillä emme käyttäneet ehkäisyä).

Pian kuitenkin tulimme siihen tulokseen, että pidämme lapsen, vaikka joutuisimmekin laskemaan elintasoamme vielä enemmän. Minusta kun ei todellakaan ole aborttiin.

Ultrassa kuitenkin selvisi, että odotankin KOLMOSIA! Voitte kuvitella, millainen järkytys se meille oli. En muista kyseisestä ultrasta paljon mitään, sillä oloni muuttui hirveän epätodelliseksi ja purskahdin vain itkuun.

Aloimme harkita ensimmäistä kertaa mieheni kanssa tosissamme aborttia (se olisi vielä mahdollista kun viikkoja on alle 12). Me kun olemme oikeasti hyvin köyhiä, enkä tiedä riittäisivätkö voimamme hoitamaan neljää pientä lasta - kaiken lisäksi olemme vasta 19-vuotiaita!

Sitten kuitenkin tajusin, että en pystyisi aborttiin. Tiedän, ettei se ole murha, mutta en halua tehdä mitään, mitä voisin myöhemmällä iällä katua. Siksi aloimmekin harkita adoptiota. Voisimme esimerkiksi antaa kaksi vauvaa adoptioon ja pitää yhden - sillä kyllä minä vielä yhden lapsen kestäisin.

Aloin kuitenkin miettiä, olisiko liian julmaa pitää vain yksi lapsi? Jos kaksi muuta joskus 18 vuoden päästä ottaisivat yhteyttä, tuntuisiko se heistä epäreilulta, että heidät annettiin pois, ja yksi jäi äidin luokse? En osaa selittää tätä ajatustani tarkemmin, toivon, että kuitenkin ymmärsitte.

Viimeinen vaihtoehto olisi kaikkien pitäminen, mutta se tekisi meille todella tiukkaa, kun meillä ei edes ole kunnollista tukiverkkoa.

Siksi kysynkin, mitä meidän teidän mielestänne pitäisi tehdä (ja huom. asiattomat kommentit voi jättää pois, en todellakaan jaksa sellaisia tässä mielentilassa)?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutteko kaikki porvoossa näin jouluisin :D ap

Vierailija
42/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmoset tulevat kyllä erittäin kalliiksi. Auto on pakko olla, eikä koko katraanne mahdu tavalliseen autoon. Tarvikkeita ei pysty kierrättämään vaan kaikki on hankittava erikseen. Suurimmat kustannukset ovat vasta tulossa: Neljän teini-ikäisen kulut ovat jo pari tonnia kuussa!

Käy siellä sosiaalitoimessa kysymässä millaiseen apuun sosiaalitoimi voi sitoutua. Päivittäistä apua ei ainakaan meidän kotikunnassa järjestyisi vaan suurimmaksi osaksi olisi selvittävä itse.

Tiedän kolmosperheen, jolla ei ole autoa ollut lainkaan kolmosten aikana. Asuvat toki kaupungissa, maaseudulla varmaan pakko olla auto.

Ap on vasta 19-vuotias, hänellä on aikaa kouluttautua ja voi olla vaikka miten hyvässä työssä siinä vaiheessa kun lapset on kouluikäisiä.

Aina puhutaan että kolmoset maksaa mutta kyllä siinä säästääkin jos vertaa tilanteeseen että haluaa useamman lapsen ja saa kaikki erikseen. Kolmosten kanssa selviää yhdellä äitiyslomalla (huima säästö verrattuna siihen jos olet kolme kertaa pois töistä vaikkapa kaksi vuotta kerrallaan), päiväkotimaksut halvempia kuin jos kolme lasta olisi siellä eri aikaan jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistatte ne Katri ja Kaitsu-dokumentit niin he olivat 18- ja 20-vuotiaat kun saivat ensimmäisen lapsen. Katrilla lukio kesken ja Kai työtön, muutama vuosi myöhemmin saivat vielä toisen lapsen. Lasten jälkeen kävivät molemmat AMK:n ja nyt ovat asuneet 10 vuotta ulkomailla ja hyvissä töissä ovat. Ikää alle 40, lapsista toinen aikuinen ja kohta toinenkin ja vielä ehtivät vaikka mitä.

Joten nuorena on vielä kaikki mahdollisuudet vaikka mihin vaikka ne lapset ap pitäisikin. Monelle lapset antavat myös motivaatiota kouluttautumiseen ja koulut käydään ripeästi kun ei ole aikaa juhlia yms.

Vierailija
44/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä 15 tiedät, että perheen taloudellinen tilanne on edelleen yhtä tiukka vielä siinä vaiheessa, kun lapset ovat teini-iässä. Vai onko sinulla muka kristallipallo, josta näet muiden ihmisten kohtalot? Minä taas ajattelen, että sitten kun lapset ovat jo teini-iässä, niin vanhemmat ovat hankkineet itselleen ammatit, ja yhteiskunnankin tilanne on toinen kuin nyt eli töitäkin on tarjolla ihan eri malliin kuin juuri nyt. Te olette nuoria ja jaksatte kyllä touhuta lastenne kanssa. Apua on saatavilla, älkää ujostelko pyytää apua, jos sitä tarvitsette. Ei ole häpeä tunnustaa, että nyt en enää jaksa yksin, vaan tarvitsen tukea ja apua. Kunnalta saa usein kodinhoitoapua monikkoperheisiin, ehkä myös kolmannelta sektorilta. Onnea ja tsemppiä!

Vierailija
45/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden 3-vuotiaan ja puolivuotisten kaksosten kanssa elämä on niin raskasta vaikka hyvä tulotaso ja auttava mies. Enää ei lähdetä minnekkään kun mies on töissä, koska tämän lauman kanssa yhden ihmisen kädet ei riitä :( Raskasta teillä tulee olemaan ja oman elämäsi voit unohtaa täysin. Kuitenkaan lapsiani en pois antaisi, mutta en sitä ala kieltämään että tämä jotenkin helppoa ja ihanaa on.

Vierailija
46/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

T22 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kaikki kolme :) tuohan on ainutlaatuinen tilanne! Kannattaa selvittää millaisia tukia saisitte ja eiköhän ne raha asiat järjestyisi :)

Elättekö itse tukien varassa loisien muiden siivellä vai miksi täällä kannustetaan siihen?? o_O

 

En tiedä tilastoista mutta nykypäivänä saattaa olla että lapsien tekeminen huoltosuhdetta korjaamaan voisi olla juuri se mihin kannattaa houkutella. Vaikka sitten toisten siivellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T22 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kaikki kolme :) tuohan on ainutlaatuinen tilanne! Kannattaa selvittää millaisia tukia saisitte ja eiköhän ne raha asiat järjestyisi :)

Elättekö itse tukien varassa loisien muiden siivellä vai miksi täällä kannustetaan siihen?? o_O

 

En tiedä tilastoista mutta nykypäivänä saattaa olla että lapsien tekeminen huoltosuhdetta korjaamaan voisi olla juuri se mihin kannattaa houkutella. Vaikka sitten toisten siivellä. 

Lapset kylläkin heikentävät huoltosuhdetta.

Vierailija
48/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette jo ole niin viimeistään sairaalassa joudutte lastensuojelun asiakkaaksi ja sitä kautta saa mm. sellaista palvelua että joku tulee kotiin apuun useamman kerran viikossa. Raha asioissa mene sossuun, sivuilta näet laskurilla paljonko saatte sieltä. Jos vuokra on esim. 1000e, saatte tukia kelasta ja sossusta yhteensä melkein 3000e neljän lapsen kanssa. Ei kannata heittäytyä tyhmäksi ja ajatella että ei sossun luukulle mene, sitä varten näitä korkeita veroja maksetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti mitä kommentteja. Lapset on siunaus lässynlää. Jos ollaan jo valmiiksi köyhiä niin pitääkö niitä samaan tilanteeseen tehtailla lisää ruokittavia? Oletetuksena, että yhteiskunta kyllä pitää huolen.

Helppoahan se on sanoa, että ehtii myöhemmin hankkia kunnon ammatin ja hyvätuloisen työn. Todellisuus kun ei aina ole niinkään helppoa. Opiskelupaikkaa ei tuosta noin saakaan, vakituisesta työpaikasta puhumattakaan.

Neljän pienen lapsen kanssa köyhänä pärjääminen on helvettiä, eikä monenkaan mielenterveys kestä. Siitäpä vaan hyvään ammattiin opiskelemaan.

Mitä jos tulee ero? Olette todella nuoria ja noh, on ihme että nykyaikana nuorena aloitettu parisuhde kestää.

Vierailija
50/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte taloudellista tukea ja myös perhehoitajan säännöllisesti plus toimeentulotuella ollessanne myös pyytäessänne siivousavunniin, että he maksavat sen.

Pyydä, kysy ja vaadi.

Äläkä pelkää lastensuojelua. Voisit tehdä ennakkoilmoituksen ja pyytää apua. Teille järjestettäisiin palaveri ja oma sosiaalityöntekijä ja yhdessä laatisitte sen kaiken avuntarpeenne ja saisitte ne asiat järjestykseen ennen kuin lapset syntyvät. Jos avuntarve laajenisi tai se olisikin odotettua erilaisempi niin olisi sosiaalityöntekijä valmiina jolle voisitte soittaa aina tarvittaessa ja pyytää apua.

Saisitte myös mahdollisesti halutessanne tukiperheen eli vauvojen ollessa isompia lomaa n.kerran kuukaudessa ja yhteistä aikaa.

Lastensuojelusta puhutaan paljon pahaa, mutta yhtään huonoa kokemusta ei itselläni ole.

Olen viiden lapsen kanssa yksin joilla on paljon sairauksia, jotka pitävät minut heissä hyvin tiukasti kiinni. Olen myös itse sairas ja tukiverkosto pieni.

Olen hakenut uupumuksen vuoksi apua ja saanut arvokasta tietoa siitä mihin mulla on oikeus sairauksienkin puolesta.

Olen saanut lähes ilmaiset taksikyydit joilla pääsen kauppaan ym. Olen saanut vammaistuen jolla maksan siivouspalvelun. Toimeentulotukeen minulla ei ole oikeutta, mutta lastensuojelu maksaa mm. poikani terapian (käy ihan sen vuoksi, että perussairaudet ovat henkisesti olleet liikaa kun tuli niin paljon pienenllä ajalla). Voin aina soittaa jos on huoli jostain. Sain myös tukiperheen, joka alkaa 2016 jolloin tulen saamaan edes hiukan lepoaikaa.

Keskustele neuvolassa asiasta ja tehkää ilmoitus yhdessä. Se ei tarkoita, että olisitte huonoja vanhempia vaan päinvastoin kun osaatte hahmottaa omat voimavaranne ja pyytää apua. Se on vahvan vanhemmuuden merkki.

Kun olette kaiken tuon kartoittaneet ja saaneet mihin on oikeus niin pohtikaa sen jälkeen uudestaan miltä tuleva elämä vaikuttaa ja aina on muita vaihtoehtoja sitten jos ette jaksaisikaan ja olette ainakin yrittäneet sekä pohtineet kaikki vaihtoehdot.

Yhteiskunnalle on aina halvempaa tukea lapsia kotiinpäin ja kotia kun tehdä huostaanottoja tmv edes vanhempien omasta pyynnöstä.

Toisekseen sellaistakaan ei tehdä ellei olla varmoja siitä, että kaikki muu apu on käyty läpi ja vanhempien kanssa keskusteltu.

Paljon onnea ja koittakaahan nyt nauttia masusta ja kyllä asiat järjestyy. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä en ymmärrä niitä perus negatiivisia ihmisia.Olemme Suomessa, perkele.

Tuet ja apu järjestyy, jos osat pyydä.Olisin iki onnellinen jos minulle olisi tullut tällainen ( kuten jotkut tällä sanoivat) vahinko.

Minullä elämässä oli kaikki, yksityis jahdit, Dubai sun muuta Floridat ja timantit.Voin sanoa sinulle venäläisenä, joka saa ihan mita halua- paska se on.Elämässä on kaksi asia jotka tekevät minun onnelliseksi- minun kaksi tytärtä.

Teen kolmaskin jos näin hyvin käy)))

Voimia sinulle, luota itsellesi- sinä jaksat ja kestät.Pyydä apua ajoissa, keskustele puolison kanssa että hänkin ymmärrä mihin olette ryhtymässä.

Olet onnekas että sait sellaisen yllätykseen, ja sen osat arvostaa vastaa kun aikuistut.

Vierailija
52/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kun ollaan, niin ei se teidän elintaso tule tippumaan.. Tuet kasvaa sitä mukaa, kuin perhe. Ja varmasti pääsette kunnan kotipalvelun asiakkaaksi, mistä saatte apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 ja 6, sanoin, että ei asiattomia kommentteja. Kaikki ihmiset - jopa te - teette virheitä. Ja sinulle, joka kysyit, että emmekö oppineet "ensimmäisestä vahingosta", niin silloin meillä kyllä oli ehkäisy käytössä (joka kuitenkin petti).

7, selvä, voikohan tuolta Kelan sivuilta selvittää, mitä tukia voisimme saada?

ap

On erittäin asiallista ihmetellä miksei ehkäisyä käytetty. Ei ole kyse virheestä vaan tahallisesta tyhmyydestä.

Vierailija
54/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä osakeskeytys? 1 keskeytetään ja kaksoset jää tai toisin päin. Se otetaan varmasti puheeksi. Missä sinut on ultrattu? Kannattaa varata aika äitiyspolille mahd pian niin varmistavat sikiöiden määrän. Viikolle 20 asti pystyy sosiaalisten syiden vuoksi keskeyttää ja kolmosraskaudelle sekä osakeskeytykselle saat luvan kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKI!

Vierailija
56/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät että pienituloisena teillä on mahdollista hakea etinäisiä tukia että pysytte leivänsyrjässä ja pakolliset hankinnat hankittua? Kolmosista maksetaan myös lapsilisää joten saisit neljästä lapsesta lisät ja kun otat äitiyspakkaukset jokaiselle muksulle niin niillä pääsee jo hyvin alkuun. Kannattaa myös kokeilla kestovaippailua sillä se ei pelkästään säästä luontoa vaan myös kukkaroa. Eli lyhyesti sanottuna eihän tämä oo muuta kuin järjestely kysymys mutta tottakai te teette päätöksen itse eikä kukaan täällä saa siihen omilla sanomisillaan vaikuttaa suuresti vaan antaa osviittaa. Istukaa alas, laskekaa ja miettikää vaihtoehtoja ja tehkää päätös sen jälkeen.

Vierailija
57/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky-yhteiskunnassahan te rikastuisitte kun synnyttäisitte nuo lapset. 4 lapsen perheet saa törkeenä tukia. Paras olisi vielä kun eroaisit näennäisesti miehestä ja jäisit yh:ksi. Mies vaikka muuttaisi vanhemmilleen asumaan kirjoilla. Oikeasti asuisitte kuitenkin yhdessä ja sinä nostaisit kaikki yh + kodinhoidon + asumisyuet jotka 4 lapsen voimin tekisi sulle reippaasti yli 2000€/kk, jonka lisäksi saisitte vielä miehesi tuet/palkat. Ei teillä hätää ole, yksinasuvat ilman lapsia ovat teitä paljon tiukemmilla vaikka töissä kävisivät.

Paitsi että "nyky-yhteiskuntaa" ei enää kauan kestä kun jo syntyperäissuomalaisetkaan eivät enää kykene veronmaksuun. 

Vierailija
58/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ainakaan antako vain osaa adoptioon. Mun ystävällä on kaksoset, ja voi miten he vauvoina nukkuivat aivan kiinni toisissaan, välillä pitivät aivan toisistaan kiinni. Kolmoset ovat jo kohdussa vierekkäin, ei heitä voi erottaa. Puhukaa neuvolassa, apua on saatavilla, ja teitä tuetaan kyllä, niin rahallisesti kuin henkisestikin.

Vierailija
59/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kolmosista! En itse tekisi missään nimessä aborttia, saati antaisi adoptioon ainuttakaan. Uskon kyllä, että pärjäätte. Tukia on kaikenlaisia. Eikä tukien vastaanottamisiakaan tarvitse hävetä. Suomessa kaikki isotuloisetkin ottavat mielellään esim.lapsilisät vastaan ja ruikuttavat heti, jos joku vain ehdottaakin niiden leikkausta heiltä.

Vierailija
60/104 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikkolapsia ei eroteta adoptiossa. Kaikki tai ei mitään.