Joulu lapsuudenkodissa ahdistaa
Mua ahdistaa joulupäivä jo valmiiksi aivan vietävästi. Ollaan aatto ja pari muuta joulunaluspäivää anoppilassa, missä kaikki menee hienosti: meille on oma vierashuone, jouluaattona syödään pitkän kaavan mukaan, ruokiin nähdään paljon vaivaa ja muutoinkin joulun tunnelma on mitä mukavin. No, koska meillä on lapsia, täytyy "tasapuolisuuden nimissä" käydä myös toisessa mummolassa jouluna, eli mun vanhempien luona. Huoh, siellä se joulumieli sitten karisee.. Mun äiti kun ei osaa panostaa esim ruokailuun ollenkaan. Ruoat on aina samoja: kinkkua, itse graavattua (ties mistä tienvarsikojusta hommattua) lohta, rosollia, lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Itse tehtyä kotikaljaa puolihomeisissa pulloissa. Mitään hienompia ns. juhla-astioita ei ole, tuskinpa edes tietävät mitä sellaiset ovat.. Ja sit tottakai pitää jäädä yöksi, koska toisessakin mummolassa ollaan oltu yökylässä! Ei muuta kun haetaan aitasta puolihomeisia patjoja ja kaivetaan kaapin perukoilta vanhoja ummehtuneita täkkejä. Meitä tulee olemaan kuusi vierasta+vanhemmat, en todellakaan tiedä miten me sinne muka mahdutaan! Vuodesohvat on aivan karseita nukkua! Kaikenlisäksi mukaan tulee siskoni koira, ja meillä pieni vauva, jee jee.. Eli vauvaa ei voi lattialla pitää vaan koko ajan kanneltava sylissä. Mua vaan jotenkin niin paljon kyrsii että sinne on mentävä. Jos ei mennä tai jos käydään vaan päiväseltään ei se käy, koska meidän äiti loukkaantuu ja alkaa itkemään (kyllä, luit oikein). Aaaarrggh!! Toki vanhempani ovat mulle tärkeitä, mutta ahdistaa tämä koko kuvio jo valmiiksi, minä kun tykkäisin että jouluna laitettaisiin kaikki viimeisen päälle ja mikäli vieraita tulee, laitettaisiin puitteet kunnolla kuntoon.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Oi miksi te lähdette mukaan tuohon jouluralliin??? Miksi se joulu pitää viettää vanhempien nurkissa? Eikö ne jo hitto vie pärjää omikseenkin? Eikö teillä ole kanttia sanoa, että tästälähin vietetään joulu omassa kodissa oman perheen kanssa.
Mutta kun siitä seuraa se, että ne omat vanhemmat sanovat, että ettekö te pärjää omillanne, miksi meitä tarvitaan lapsenvahdeiksi. Kyllä se joulu mummolassa on halvempi kuin maksaa MLL:n hoitajalle 10e/h samasta määrästä hoitotunteja, jonka omat vanhemmat antaa ilmaiseksi.
En jaksa lukea kaikkia läpi, mutta asetelma on sama kuin itselläni oli - sillä erotuksella, että äitini tajusi, ettemme voi mennä sinne.
Tsemppiä ap! Kaikki tuntuvat asettuvat äitisi puolelle. Minä olen puolellasi.
Komppaan
Missä on määrätty, että joulu pitää viettää sukulaisten kanssa ? Yhdessä oloa seurassa , jota et ole itse voi valita ? Voihan heitä käydä tervehtimässä vaikka välipäivinä ( jos lomaa ja pitkä matka) tai Tapanina tai 15.helmikuuta.
Kerran se kirpaisee kun ilmoittaa , että nyt se on loppu ( vielä parempi jos ei koskaan edes aloittaisikaan koko rallia,) . Parin vuoden jälkeen kaikki ovat jo tottuneet ja jos eivät niin minkäs teet.
Eihän se, että ei vietä jouluaan vanhempien/appivanhempien/mummon luona tarkoita , että olisi heidät hylännyt.
Ap oitää joulunvietosta anopin luona ja sehän on mukavaa perheellekin ja de heille suotakoon. Ongelmana on omat vanhemmat, jotka haluaisivat tyttärensä perheineen luoksern yhtä pitkäksi ajaksi. Eihän ne puitteet niin tärkeitä ole, mutta ymmärrän kyllä stressiä, joka tulee vauvan äidille, kun ei voi laittaa lasta lattialle hetkeksikään jne.
Ap, mitä annatte joululahjaksi vanhemmillenne? Mitäpä jos tästä lähtien annat joka ainoana merkkipäivänä niitä puuttuvia ruoanlaittovälineitä, tarjoiluastioita ja keräät heille jotain astiasarjaa? Kummallekin erikseen ja yhteensä, synttäreinä, äitien- ja isänpäivänä, jouluna ja muuten vain, kauhasta lähtien. Vuodevaatteita myös.
Ei pahalla ,mutta olit kuvaillut niin hyvin kaiken ,että sait minut hyvälle tuulelle :D
Uskokaa että kaikilla ei ole mukava perhe. Ja niissä perheissä joissa ei ole mukavaa, juhlat kuten joulu, ovat erityisen tympeitä. Jos on riitelevät ja epäkunnioittavat vanhemmat, niin sellainen kohtelu on vielä tylsempää varsinkin jouluna.
Välittyy se, että on tullut ymmärrystä että voi ja saa vaatia itselleen parempaa niukkuuden ja säästämisen sijaan. Ei tarvitse syödä homeista ruokaa ja ruokaa ei tarvitse hamstrata nälän pelossa. Mukava että anoppilaan on mukava mennä, surullista että kotiin ei ole. Eipä sitä voi toisten kotiin mennä puuttumaan. Vaikea arvostaa toisen säästeliäisyyttä, jos siitä on terveyshaittaa itselle ja lapselle. Jäin miettimään, ovatko vanhemmat syrjäytyneitä tai muuten avun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle on siis joulussa tärkeintä ulkoiset puitteet, ei yhdessäolo. Surullista. Eikä ap:ta huoleta hometalossa muuta kuin hänen oma perheensä, ei se että äiti ja isä asuvat siellä. Ei.
Tästä asiasta voisi kirjoittaa ihan kokonaan oman ketjun: sen verran olen asian eteen taistellut että talo tutkittaisiin ja todettaisii, että siellä ei mitään ole. Vanhempani vaan ovat niin jääräpäisiä etteivät ole vakuuttelujani asiasta uskoneet. Joten uskoppa huviksesi, taisteltu on myös vanhempien terveyden puolesta.
En minä mikään prinsessa ole, minun arvomaailmassani joulu vaan on yksi vuoden kohokohdista. Joulu on arvokas juhla kuten vaikka pääsiäinenkin. Harmittaa, etteivät kaikki sitä osaa arvostaa. Tämäkin on tietysti mielipide/arvokysymys, jossa minä eroan suuresti vanhemmistani.
Eikös arvon prinsessan pitäisi olla jo ainakin menossa sinne anoppilan hienoon jouluun.
Joulu herättää paljon tunteita ja sellaisiakin muistoja joista aikuinen on halunnut irrottautua. Hyväksyisit ap sen, mistä olet lähtöisin. Vanhempiaan ei kannata halveksua. He ovat syy siihen, miksi sinusta tuli sinä. Kannattaa katsoa ihmistä niiden keskiluokkaisten silmälasien läpi. Ihmisen arvo on jotain muuta kuin tavat ja kattaukset. Samoja ihmisiä olette pohjimmiltaan alueellisine tarpeineen. Kun hyväksyt itsesi ja taustasi, voit hyväksyä muutkin. Jouluna se on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mennä tai jos käydään vaan päiväseltään ei se käy, koska meidän äiti loukkaantuu ja alkaa itkemään (kyllä, luit oikein). Aaaarrggh!! .
Entäs jos kasvaisit aikuiseksi ja tekisit, niinkuin itse haluat? Ensi vuonna sanot, että ette tule jouluna sinne, koska haluatte viettää oman joulun kotona. Surullista, että olet noin onneton manipuloitu, alistettu ja aivopesty lapsi.
Oi miksi te lähdette mukaan tuohon jouluralliin??? Miksi se joulu pitää viettää vanhempien nurkissa? Eikö ne jo hitto vie pärjää omikseenkin? Eikö teillä ole kanttia sanoa, että tästälähin vietetään joulu omassa kodissa oman perheen kanssa.