Joulu lapsuudenkodissa ahdistaa
Mua ahdistaa joulupäivä jo valmiiksi aivan vietävästi. Ollaan aatto ja pari muuta joulunaluspäivää anoppilassa, missä kaikki menee hienosti: meille on oma vierashuone, jouluaattona syödään pitkän kaavan mukaan, ruokiin nähdään paljon vaivaa ja muutoinkin joulun tunnelma on mitä mukavin. No, koska meillä on lapsia, täytyy "tasapuolisuuden nimissä" käydä myös toisessa mummolassa jouluna, eli mun vanhempien luona. Huoh, siellä se joulumieli sitten karisee.. Mun äiti kun ei osaa panostaa esim ruokailuun ollenkaan. Ruoat on aina samoja: kinkkua, itse graavattua (ties mistä tienvarsikojusta hommattua) lohta, rosollia, lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Itse tehtyä kotikaljaa puolihomeisissa pulloissa. Mitään hienompia ns. juhla-astioita ei ole, tuskinpa edes tietävät mitä sellaiset ovat.. Ja sit tottakai pitää jäädä yöksi, koska toisessakin mummolassa ollaan oltu yökylässä! Ei muuta kun haetaan aitasta puolihomeisia patjoja ja kaivetaan kaapin perukoilta vanhoja ummehtuneita täkkejä. Meitä tulee olemaan kuusi vierasta+vanhemmat, en todellakaan tiedä miten me sinne muka mahdutaan! Vuodesohvat on aivan karseita nukkua! Kaikenlisäksi mukaan tulee siskoni koira, ja meillä pieni vauva, jee jee.. Eli vauvaa ei voi lattialla pitää vaan koko ajan kanneltava sylissä. Mua vaan jotenkin niin paljon kyrsii että sinne on mentävä. Jos ei mennä tai jos käydään vaan päiväseltään ei se käy, koska meidän äiti loukkaantuu ja alkaa itkemään (kyllä, luit oikein). Aaaarrggh!! Toki vanhempani ovat mulle tärkeitä, mutta ahdistaa tämä koko kuvio jo valmiiksi, minä kun tykkäisin että jouluna laitettaisiin kaikki viimeisen päälle ja mikäli vieraita tulee, laitettaisiin puitteet kunnolla kuntoon.
Kommentit (71)
Miksei jokainen perhe voisi viettää jouluaan juuri niin kuin itse haluaa? Miksi pitää väen vänkään viettää kaikki pyhät yökyläillessä toisten nurkissa naama irvessä?
Et tietenkään voi viedä omia yöpymiskamppeita mukanasi? Edes ne puhtaat täkit?
Vierailija kirjoitti:
Miten asiat pitäisi ottaa muuten kuin henkilökohtaisesti? Odotatko että äitisi ottaisi asiat yleisluonteisena vittuiluna tai pelkkänä joulustressinä, muuttaisiko se asioita?
Asiat voi ottaa ihan asioina, faktana eikä heti tunteella pillittää jos toteaa täkin olevan homeessa tai kuten mun anoppilassa, ruoka pilaantunutta ja syömäkelvotonta. Jos syöttää vieraille pilaantunutta ruokaa tai nukuttaa homeisilla vuodevaatteilla on ihan idiootti, jos siitä vielä henkilökohtaisesti loukkaantuu mainittaessa. Jos jonkun pitäisi loukkaantua, niin vieraan.
Niin.. Jotenkin vaikea sanoa mitään.
Itse vihasin lapsena joulua äitini luona. Isäni kodissa oli kaikki viimeisen päälle mietitty, ruoat, lahjat, tunnelma, aivan kaikki. Äitini taas järjesti sen mitä vähistä rahoistaan pystyi, eli ei juuri mitään. Kinkkua, perunaa, piparkakkuja. Niin ja olutta itselleen.
Mutta tänä jouluna.. Antaisin mitä tahansa, jos voisin viettää joulun äitini ja pienten lasteni kanssa. Olkoon tarjoilut ja lahjat mitä tahansa. Antaisin mitä tahansa, jos saisin nähdä äitini pitämässä lapsiani sylissään, tai syömässä niitä vähiä piparkakkuja yhdessä lasteni kanssa.
Sen sijaan tänä(kin) jouluna matkaamme lasteni kanssa hautausmaalle, ja kyynelieni läpi kerron taas kerran lapsille kuka "Maija-mummi" oli ja miksi lapseni eivät häntä voi koskaan tavata.
Siunattua joulua ap:lle ja kaikille tässä ketjussa. Antakaa seimen lapsen rakkauden loistaa teistä, niin että läheisenne näkevät sen rakkauden.
Ovatko, AP, vanhempasi vähävaraisia?
S
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asiat pitäisi ottaa muuten kuin henkilökohtaisesti? Odotatko että äitisi ottaisi asiat yleisluonteisena vittuiluna tai pelkkänä joulustressinä, muuttaisiko se asioita?
Asiat voi ottaa ihan asioina, faktana eikä heti tunteella pillittää jos toteaa täkin olevan homeessa tai kuten mun anoppilassa, ruoka pilaantunutta ja syömäkelvotonta. Jos syöttää vieraille pilaantunutta ruokaa tai nukuttaa homeisilla vuodevaatteilla on ihan idiootti, jos siitä vielä henkilökohtaisesti loukkaantuu mainittaessa. Jos jonkun pitäisi loukkaantua, niin vieraan.
Tunteellahan apkin asiat otta. Jos ei ottaisi hän jättäisi menemättä mutta kun hänestä tuntuu että lapsuudenkodissa pitäisi voida viettää sellainen joulu mikä tuntuisi itsestä hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei jokainen perhe voisi viettää jouluaan juuri niin kuin itse haluaa? Miksi pitää väen vänkään viettää kaikki pyhät yökyläillessä toisten nurkissa naama irvessä?
Niinpä! Jokainen perhe viettää omanlaisensa joulun. Mummoja ja mammoja voi tavata pitkin vuotta ihan niin paljon kuin haluaa!
Tiedoksi, osaan kyllä tehdä ruokaa koska se on ammattini. Olen muutaman kerran joskus tehnyt vanhempieni luona jotain hienompaa ruokaa, mutta eiväthän he sellaisen päälle ole ymmärtäneet mitään. Eikä siellä tosiaan ole kunnollisia ruoanlaittovälineitäkään.
Kiitos teille jotka olette ymmärtäneet!
Kasvata selkäranka äläkä mene. Miksi pilata oma joulu paikassa jossa ei tahdo olla?
Ps. Vauva voi hyvin olla lattialla vaikka koira olisi talossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Jokainen perhe viettää omanlaisensa joulun. Mummoja ja mammoja voi tavata pitkin vuotta ihan niin paljon kuin haluaa!
Joo just. Oma napa se on rakkain ja tärkein näille helkkarin itseään täynnä oleville korppikotkille. Jättäkää vaan mummot ja mammat yksin joulunakin. Perintöä odotellessa.
Valehtele että teillä on oksutauti.
Ovat kyllä vähävaraisia. En pysty viemään omia täkkejä, koska talossa haisee ja haju tarttuu vatteisiin ja kaikkeen huokoiseen materiaaliin. Sekin huolettaa josko siellä on hometta, tuon hajun takia. En haluaisi lapsia altistaa millekään epäterveelliselle. Olen toki epäilyksistäni ja hajuongelmasta puhunut mutta tämäkin otettiin hlökohtaisena loukkauksena ja kuitattiin sanomalla "ei täällä mitään ole".
Vierailija kirjoitti:
Siunattua joulua ap:lle ja kaikille tässä ketjussa. Antakaa seimen lapsen rakkauden loistaa teistä, niin että läheisenne näkevät sen rakkauden.
Seimen lapsi varmaan sais sydärin näistä itsekkäistä haaskoista.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kyllä vähävaraisia. En pysty viemään omia täkkejä, koska talossa haisee ja haju tarttuu vatteisiin ja kaikkeen huokoiseen materiaaliin. Sekin huolettaa josko siellä on hometta, tuon hajun takia. En haluaisi lapsia altistaa millekään epäterveelliselle. Olen toki epäilyksistäni ja hajuongelmasta puhunut mutta tämäkin otettiin hlökohtaisena loukkauksena ja kuitattiin sanomalla "ei täällä mitään ole".
Okei, provohan tämä, kuten arvelinkin.
Mitä provoa tässä muka on? Alkaa varmaan valjeta, miksi joulu tuolla tosiaan minua ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä provoa tässä muka on? Alkaa varmaan valjeta, miksi joulu tuolla tosiaan minua ahdistaa.
Tunnen sun tyylisi. Vaihda kaavaa, niin menee läpi taas jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo just. Oma napa se on rakkain ja tärkein näille helkkarin itseään täynnä oleville korppikotkille. Jättäkää vaan mummot ja mammat yksin joulunakin. Perintöä odotellessa.
Meidän perhe on ainakin hyvin tiiviisti yhteydessä molempiin mummoloihin ja kyläilemme usein puolin ja toisin, vaikka välimatka on pitkä. Kukaan meistä ei ole edes minkään sortin tapakristitty, joten joulu ei ole sen kummempi tapahtuma kenellekään meistä. En ymmärrä, miksi juuri joulusta tehdään niin suuri numero. Paljon tärkeämpää mielestäni on ympäri vuoden jatkuva yhteydenpito ja hyvät välit.
Luin nää läpi ja vaikka kuinka yritin katsoa useammalta kantilta asiaa, jäljelle jäi ainoastaan myötätunto AP:n äitiä kohtaan.
AP vaikuttaa luvattoman lapselliselta. Vaatii, että ruuat pitää olla viimeisen päälle vaikka ei osaa itse tehdä mitään. Istuu toisten laittamiin pöytiin ja marisee kuin mikäkin prinsessa. Kauheeta kun ei oo hienoja astioitakaan neidille kattaa eteen jne.