Mitä sitä tekisi tuon tyttären kanssa
Taustaa: tytär oli yläasteella todella sekaisin, liikkui huonoissa piireissä, lintsasi jne. Kun yritin hakea hänelle apua (mm. perheneuvola, koulupsykologi), pisti välit poikki minuun ja pikkusiskoihin ja muutti isälleen. Ei pitänyt kolmeen vuoteen yhteyttä ollenkaan, vaihtoi puhelinnumeron, blokkasi somessa ja isäkin vain harvakseltaan suostui kuulumisia kertomaan. Lujaa ilmeisesti meni, oli huumekokeilujakin ja yläasteen pääsi vitosen keskiarvolla läpi. Lastensuojeluun olin monet kerrat yhteydessä, mutta kun tyttö ja isä silmät suurina vakuuttivat kaiken olevan hyvin, eivät he mitään sitten tehneet, vaikka esim. koulu meni ihan penkin alle.
No nyt tytär on 17, täyttää pian 18, ja on muuttanut poikaystävän luokse. Ei opiskele mitään. Isä on työtön ja köyhä, eikä tue tyttöä mitenkään. Elatusmaksut maksan suoraan tyttären tilille, näin sovimme isän kanssa, mutta sekin tietysti loppuu nyt keväällä. Tytär siis päätti olla yhteydessä ja pyytää rahaa (mm. ajokorttiin ja uusiin huonekaluihin ja velkojen pois maksamiseen). Olen hieman puulla päähän lyöty, nytkö kolmen vuoden totaalisen yhteydenpitokatkon jälkeen minun pitäisi alkaa maksaa tyttärelle sellaisia asioita, mitkä hän tottakai olisi saanut, jos olisi yhteyttä pitänyt ja normaalisti perhettään tavannut. Kyselin sitten hieman, että josko hän tulisi vaikka syömään joku päivä ja juteltaisiin - ei kuulemma tule, haluaa vaan rahaa.
Antaisitteko itse? Toisaalta haluaisin kyllä rakentaa välit takaisin, mutta en toisaalta koe, että rahan syytäminen tässä kohtaa on se oikea tapa.
Kommentit (92)
Turha äitiä on tästä syyttää, varsinkin jos tämän mainitun teinin pikkusiskot ovat hyvin käyttäytyviä tapauksia. Tuntuu, että jotain siellä seiska luokalla on tapahtunut, harvemmin noin raju muutos käyttäytymisessä ihan ilman syytä tulee, edes teini-iässä.
TIedän itse tapauksen jossa kaksoistytöistä (varmasti siis samalla tavoin kasvatetut lapset) joutui hyväksikäytön uhriksi 12-vuotiaana. Tämä suisti hänen elämänsä täysin raiteiltaan, tyttö masentui, alkoi käyttämäään päihteitä, hänestä tuli itsetuhoinen ja vietti useita vuosia huostaanotettuna ja laitoksissa kun ns. normaali elämä oli täysin mahdotonta. Nykyään siskokset ovat päälle parikymppisiä, toinen on hyvin lahjakas musiikillisesti ja opiskelee nyt yliopistossa, tämä toinen on jotenkuten päässyt "normaalielämään" kiinni, on ilmeisesti jossakin tukityöllistettynä tms. mutta jonkinlainen päihdeongelma taitaa olla edelleen. Vanhemmat on huolehtivat ja hyvät ja ovat kaikkensa tehneet molempien lastensa eteen, elämä vain on ollut tyttärille kovin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä antaisi rahaa. Jonkun laskun voisin maksaa ja auttaa velkojen kanssa, jos tehtäisiin selkeä suunnitelma vaikkapa velkaneuvonnan kautta. En kuitenkaan lähtisi rahottamaan holtitonta elämäntapaa.
Välit nähdäkseni voivat korjaantua vain sillä, että tytär haluaa sinuun yhteyttä pitää. Rahan kinuaminen on vain hyväksikäyttöä.
Tässä oli mun mielestäni paras vastaus heti ekassa viestissä ap:n jälkeen. On tärkeää, että tytär näkee tehneensä väärin, eli että hänen ei anneta hyväksikäyttää perheenjäseniään rahallisesti.
Tytär kyllä tietää tehneensä väärin. Anteeksi että tunnutte hiukan yksinkertaisilta ;)
Oletko sinä tuo tytär, vai mistä tiedät tämän? Koska vielä ei ole ap:n tekstien mukaan ainakaan paljastunut, että tyttö olisi itse ollut pahoillaan jne.
Jos nyt puhutaan oikeesti narkista niin ainoa keino on väkivalta. Se tarkoittaa turpaan vetämistä kunnolla ja kotiin eristämistä. Kuka äiti sitten päästää tyttönsä narkkarien kanssa pyörimään niin voi katsoa peiliin ja todeta että mokasi pahasti. tyttö ottaa haasteen vastaan aina uhoissaan ja sillon sun on näytettävä se kumpi määrää äiti vai tytär. Niin kauan kun sä oot auktoriteetti niin kaikki on hyvin mut ap ei koskaan oo sellasta ollut kun on tollanen vitun surkimus.
Päihdelinkki.fi, sieltä löytyy tukea tilanteessasi. Paljon tsemppiä <3
Surullinen juttu. Toivottavasti tyttäresi saa elämänsä kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kasvatuksella tehdään paljon ja hyvä perusta nuorelle, mutta nuori ei elä tyhjiössä, jossa vain vanhemmat häneen vaikuttavat.
Tämä on hyvin sanottu!
Näin jouluna voisit vielä, jos ehdit, ostaa tyttärelle joululahjan. Vaikkapa lahjakortti kodintarvikekauppaan tms. Postissa ei enää ehdi, mutta jos kävisit viemässä? Sellaisena hyvän tahdon eleenä, laita mukaan vaikka kortti, että tavataanko kahvilla xx.xx.xxxx. Pieniä askelia, joiden kautta pyrit selvittämään haluaako tytär laittaa elämää kuntoon vai vieläkö huono meno jatkuu.
Älä anna rahaa. Jos haluat auttaa aidosti ilman raha-avun menemistä turhuuksiin, niin pyydo lasku ja maksa se. Käteinen tai rahansiirto tilille ei mene laskuihin tai velkoihin.
Minulla ei ainakaan olisi edes varaa tukea omillaan asuvaa. Tottakai lapsi saisi asua kotona niin kauan kuin haluaa ja syödä samoja ruokia, koulutarvikkeissa auttaisin jne. mutta omassa asunnossa on ihan eri luokan kulut. Ehkäpä ap voi ehdottaa, että tytär tulee kotiin asumaan (hänhän on vielä alaikäinenkin), niin saa ainakin ruuat eikä tarvitse vuokraa, sähköjä jne maksella. Se voi olla helpotuskin, jos suhde on huumesekoiluiden siivittämä tms. Todennäköisesti nuori kieltäytyy, mutta olet ainakin antanut signaalin, että välität.
Älä antaa! En antais.. jos se on pärjäänyt ilman sua tähän asti kyl jatkossakin pärjää..!!
Juu, ei rahaa. Jos haluaa tulla tapaamaan/syömään tai jos voit antaa jotakin, mitä ei voi vaihtaa rahaksi / päihteisiin, niin se on mielestäni ok. Ja aina hänelle se viesti, (tästä tilanteesta huolimatta), että on tervetullut olemaan yhteydessä ja elämääsi - niin kauan, kuin ei pyydä rahaa eikä ole päihtyneenä tai yritä muutoin hyötyä sinusta. Ja sano aina, että rakastat.