Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sitä tekisi tuon tyttären kanssa

Vierailija
22.12.2015 |

Taustaa: tytär oli yläasteella todella sekaisin, liikkui huonoissa piireissä, lintsasi jne. Kun yritin hakea hänelle apua (mm. perheneuvola, koulupsykologi), pisti välit poikki minuun ja pikkusiskoihin ja muutti isälleen. Ei pitänyt kolmeen vuoteen yhteyttä ollenkaan, vaihtoi puhelinnumeron, blokkasi somessa ja isäkin vain harvakseltaan suostui kuulumisia kertomaan. Lujaa ilmeisesti meni, oli huumekokeilujakin ja yläasteen pääsi vitosen keskiarvolla läpi. Lastensuojeluun olin monet kerrat yhteydessä, mutta kun tyttö ja isä silmät suurina vakuuttivat kaiken olevan hyvin, eivät he mitään sitten tehneet, vaikka esim. koulu meni ihan penkin alle.

No nyt tytär on 17, täyttää pian 18, ja on muuttanut poikaystävän luokse. Ei opiskele mitään. Isä on työtön ja köyhä, eikä tue tyttöä mitenkään. Elatusmaksut maksan suoraan tyttären tilille, näin sovimme isän kanssa, mutta sekin tietysti loppuu nyt keväällä. Tytär siis päätti olla yhteydessä ja pyytää rahaa (mm. ajokorttiin ja uusiin huonekaluihin ja velkojen pois maksamiseen). Olen hieman puulla päähän lyöty, nytkö kolmen vuoden totaalisen yhteydenpitokatkon jälkeen minun pitäisi alkaa maksaa tyttärelle sellaisia asioita, mitkä hän tottakai olisi saanut, jos olisi yhteyttä pitänyt ja normaalisti perhettään tavannut. Kyselin sitten hieman, että josko hän tulisi vaikka syömään joku päivä ja juteltaisiin - ei kuulemma tule, haluaa vaan rahaa.

Antaisitteko itse? Toisaalta haluaisin kyllä rakentaa välit takaisin, mutta en toisaalta koe, että rahan syytäminen tässä kohtaa on se oikea tapa.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksaisin velat pois. Elämä menee vuosiksi pilalle maksuhäiriömerkinnästä. Näin siis kohtelisin omaa tytärtäni. Muutenkin minulle vanhemmuus on pyyteetöntä. Jos tämän jälkeen hän menisi opiskelemaan tai korottamaan arvosanoja ennen varsinaisia opiskeluja, kannustaisin ajokortin maksamalla. (Ajotaito nyt on muutenkin perustava kansalaistaito.)

Minä en tiedä millaisista veloista edes puhutaan. Satasia vaiko tuhansia vaiko enemmänkin. En ole mikään rikas, keskituloinen vain, eikä edes ajokortin maksaminen menisi ihan "tuosta vaan", vaikka toki vähän säästämällä sen voisinkin kustantaa. Ajokortti näin pk-seudulla ei ole pakollinen, ja seuraavaksi varmaan pitäisi kustantaa autoa, bensoja, vakuutuksia jne.

Pääpointti nyt kuitenkin, että en halua mahdollistaa huonoa elämää vaan tukea hyvää elämää. Opiskelijaa auttaisin mielelläni, silloinhan suunta olisi eteenpäin. 

ap

Vierailija
62/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus hyväksikäyttäjä. Et anna senttiäkään, ellei asenne muutu = tyttö menee kouluun, pyytää anteeksi aiheuttamaansa pahaa mieltä, alkaa tavata perhettään normaalisti ja jos huumekavereita on mukana kuvioissa -> välit poikki

Tähän pinoon.

Olen hyvin läheltä seurannut huumeriippuvaisen veljeni vanhempiemme pompottelua enkä itse aio koskaan toistaa noita virheitä omien lasteni kohdalla.

Veljen rötöstellessä teininä, vanhempamme maksoivat kiltisti tuhansien ja taas tuhansien vahongonteot ja veli ei koskaan joutunut vastaamaan itse mistään. Äiti sanoi aina että se on kumminkin hänen lapsensa ja raahasi veljen yhä uudelleen ja uudelleen ja uudelleeen katuojasta, peesi pyykit, paapoi ja paijasi. Kiitoksen sanaa ei osoitettu koskaan.

Vielä yli nelikymppisenäkin velipoika vie isäämme kuin pässiä narussa.

Isä huollattaa tämän auton, maksaa bensat, syytää rahaa milloin mihinkin veli kehtaa pyytää ja saa vitun huutamiset kaupan päälle.

Mielstäni jossain kohtaa vanhemman on hyvä nostaa kädet pystyyn ja jollei lapsi opi nöyräksi, menköön omillaan. Ihan oikeasti. Olen todella surullinen kun joka päivä joudun todistamaan käytöstä jossa kunnioituksesta ei ole mitään jäljellä. Lisää pyydetään koko ajan ja koskaan ei oteta itse vastuuta mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Pätee ihan tähänkin tilanteeseen, niin karulta kuin kuulostaakin.

En tarkoita, että tyttären pitäisi äitiä miellyttääkseen opiskella vaikkapa lääkäriksi, vaan että opiskelee jotain. Ja varmasti satunnainen juhliminen ei haittaa, mutta jatkuva örveltäminen tai huumeet kyllä.

Kohtuudella tulee kunnioittaa sitä, joka maksaa elämisesi. Taloudellinen itsenäisyys tuo vapauden valita oma suuntansa.

Vierailija
64/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin kortin (onnea omaan kotiin) ja 50e lahjakortin esim. Kodin Anttilaan.

Vierailija
65/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin kortin (onnea omaan kotiin) ja 50e lahjakortin esim. Kodin Anttilaan.

Eli kiitokseksi törttöilystä mamma laittaa vähän shoppailurahaa??!

Vierailija
66/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että ap syyttää tai ainakaan alunperin syytti tytärtään. Eiköhän se isä, joka mahdollisti lopullisen alamäen ole eniten tilannetta sotkenut. Teinit nyt monesti hakeutuvat tilanteisiin, joissa on mahdollisimman paljon vapautta.

Olen eri mieltä. Jos äidin koti on hyvä ja turvallinen ei ole mitään syytä hakeutua hakemaan enemmän vapautta. Miksei lapsella saa olla omaa elämää, itsenäisyyttä ja vapautta? Eihän se mitenkään automaattisesti tarkoita huonoa käytöstä. Lapsella saakin olla vapautta, jos lapsi on hakenut sitä itse, oma koti EI OLE OLLUT riittävän hyvä kasvupaikka. On ymmärrettävää äitinä mokata, mutta ei ole ok syyttää omasta mokailustaan lastaan.

Niin, jos seiskaluokkalainen ryyppää, polttaa, lintsaa koulusta jne. niin sen pitäisi olla hyväksyttävää, jotta nuori saa itsenäisyyttä ja vapautta? Ja oma koti ei ole hyvä kasvupaikka, koska mm. perheneuvolan ja koulupsykologin avulla yritetään tähän käytökseen puuttua?

ap

Nyt en ymmärtänyt, tarkennatko?

Aloituksessa kerroin, että tytär suuttui minulle, kun yritin rajoittaa hänen holtitonta käytöstään ja lähti isälleen, missä sai elää kuten tykkäsi. Olisiko teinin pitänyt antaa juoda, lintsata jne, jotta koti olisi ollut hyvä kasvuympäristö?

ap

No ei, mutta etkö miettinyt, mistä käytös johtui? Miksi tytön piti alkaa toimia noin? En itse voi ymmärtää, miksi kukaan lähtee alamäkeen, jos voi voida ihan hyvinkin. Sille on pakko olla jokin syy.

Ohiksena tähän (ja tiedän tasan tarkkaan mistä puhun) heitän vaan että mitähän se miettiminen ja pohtiminen ja muu siinä tilanteessa auttaa, kun ei ole minkäänlaista keskusteluyhteyttä ja toinen torppaa kaikki yhteydenotot!? En vaan ymmärrä MITEN siinä tilanteessa voi ton ikästä VÄKISIN AUTTAA!?

Sitten kun ja jos ne välit korjasntuu sellaisiksi, että on selllainen keskusteluyhteys, voi ehkä asiasta alkaa puhua mutta en mä usko että vaikka se äiti pohtisi tyttärensä käyttäytymiseen johtavia syitä 24/7 se ei muuta tota asiaa miksikään.

Ja loppujen lopuksi, niitä syitä voi olla sata. Tai vaan yks. Mutta sitä ei vaan voi tietää.

Vierailija
67/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihasin teininä äitiäni, koska sekaantui, kyseli, laittoi rajoituksia, puuttui ylilyönteihin.

Isä taas oli puolijumala, koska aina antoi rahaa, ja luvan mihin vaan kyselemättä.

Ihan saman katon alla asuttiin kaikki, ei siis mikään eroperhe.

Nyt aikuisena tajuan, isää ei kiinnostanut, halusi vaan rahalla tai lupaamalla jotain päästä helpolla. Äiti taas aidosti välitti. Välit isään ovat kohteliaan etäiset, äitiin erittäin läheiset.

Vierailija
68/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vihasin teininä äitiäni, koska sekaantui, kyseli, laittoi rajoituksia, puuttui ylilyönteihin.

Isä taas oli puolijumala, koska aina antoi rahaa, ja luvan mihin vaan kyselemättä.

Ihan saman katon alla asuttiin kaikki, ei siis mikään eroperhe.

Nyt aikuisena tajuan, isää ei kiinnostanut, halusi vaan rahalla tai lupaamalla jotain päästä helpolla. Äiti taas aidosti välitti. Välit isään ovat kohteliaan etäiset, äitiin erittäin läheiset.

Ja lisään vielä, koin siis todella, että isä aidosti ymmärsi minua ja tarpeitani. Äiti oli pelkästään rasittava ja ärsyttävä, eikä ymmärtänyt nuorista mitään.

Vierailija
69/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kiitokseksi törttöilystä mamma laittaa vähän shoppailurahaa??!

No annan mä usein muillekin lahjan jos muuttavat uuteen kotiin, totta hemmetissä antaisin tyttärellenikin.

Jonkunhan tässä on tehtävä askel toisen suuntaan. Tyttären tökerö rahavaatimus oli askel äidin suuntaan, typerä askel mutta askel kuitenkin.

Mutta, se on sen eka oma koti.

Ja 50,- on kuitenkin aika helv. paljon vähemmän kuin ajokortti tai huonekalut. Mutta se osottaa että äiti jollain tapaa kuitenkin haluaa muistaa.

Joskus pitää vähän tehdä muutenkin kuin rangaista ja rangaista, varsinkin kun ei yhtään tiedä mikä sen tytön tilanne on. Täällä vaan heti epäillään "huumeisiin menee" ja "kiristää lisää" jne.

Huokaus.

Vierailija
70/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sulle ap, kyllä noiden nuorten kans sydämensä särkee. Vastahan ne oli ihania palleroita, ja pienet oli murheet silloin. Turha on kenenkään sua neuvoa, kuitenkin teet niin kuin sydämesi sanoo. Harva pystyy olemaan auttamatta.

Vierailija
71/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tilanteen voi nyt mokata pahasti tai selvittää jotenkin kunnialla.

Itse lähtisin varmaan aika pehmeälle linjalle, vaatisin kasvokkain tapaamisen ja pitkän juttelun, mutta rauhassa, ei syytellen. Kysyisin voinko suoraan maksaa jonkun laskun tai ostaa (yhdessä) jotain tiettyä kotiin. Ei kalliita juttuja, mutta jotain pientä. Pikku hiljaa rakentelisin välejä ja toivottavasti tytär lähtisi mukaan siihen sitten. Jos välit paranisivat, alkaisin ehdotella koulua, velkaneuvontaa yms.

Vierailija
72/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen lastensuojelun työntekijä ja päivittäin tekemisissä nuorten kanssa. Teidän tilanteessa olen ehdottomasti sitä mieltä, ettet anna rahaa tyttärelle. Mitä todennäköisemmin hän on edelleen tekemisissä huumeiden kanssa, kun tuolla tavalla kerta otti yhteyttä vain pyytääkseen rahaa. Ja vaikkei olisikaan kyse aineista, on melkoisen tökeröä ja epäkohteliasta soittaa ja pyytää rahaa - eikä mitään muuta.

Niin kuin täällä on jo ehdottukin, kehottaisin kertomaan tyttärelle, että mielellään olisit yhteydessä ja kävisitte vaikka ruokakaupassa yhdessä, mutta rahaa ei tuolloiseen elämänmenoon tipu. Joko tytär ottaa hyväksyy asian tai sitten ei hyväksy ja katkaisee jälleen välit. Toistaiseksi. Hän käynee pohjalla ja palaa sieltä (toivottavasti) halukkaana korjaamaan asiansa.

Kuulostat fiksulta ihmiseltä ja varmasti olet tehnyt sen mitä olet voinut ja osannut. Älä syyllistä itseäsi. Joskus lapsen elämä lähtee väärille raiteille niinkin "yksinkertaisesta" syystä kuin esim. väärä kaveriporukka. On asioita, joille vanhemmat eivät aina voi mitään.

Olen valitettavasti tavannut tällaisia perheitä vuosien aikana useampia.

Tsemppiä!

Vierailija
73/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ap. Tilanteesi tai siis lähinnä tyttäresi tilanne kuulostaa erittäin ikävältä. Sinuna en antaisi rahaa, koska et varmuudella pysty tietämään mihin tarkoitukseen ne ovat menossa. Sen sijaan sanoisin tyttärelle, että voi tulla tapaamaan teitä kaikkia, eikä soitella vain pitkän tauon jälkeen kun tarvitsee rahaa. Ja sitten yhdessä lähdetään selvittelemään tilannetta, kuten esim laskuja jne.. Mutta ei rahaa suoraan tyttärelle. Tuo jos mikä nimittäin viittaa huumeiden tms käyttöön, ei kukaan täysijärkinen noin käyttäydy..

Ja voit aivan hyvin hoitaa tämän tapaamisen jos tytär siihen siis suostuu, joulun jälkeenkin. Vietä ap oikein mukava ja rauhallinen joulu, ja ala selvittämään tilannetta vasta sen jälkeen. Toivottavasti tyttäresi saa asiansa kuntoon ja sinä pystyt/jaksat häntä siinä auttaa (olettaen että itse haluaa apua, muuten mahdotonta aikuisen ihmisen kohdalla..)

terv. Nuorena paljon perseillyt, ilman äidin lukemattomia selvittelyjä/maksettuja asioita olisin ties missä.

Vierailija
74/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, minun mielestä (vain siis minun mielipide) ei voi oikein ajatella, että "koska et ole pitänyt minuun yhteyttä, et saa rahaa", koska eihän lapset vanhempiaan varten elä. Ymmärrän kyllä täysin pointtisi, mutta itse olen sitä mieltä, että ei ole myöskään vanhempien tehtävä elättää lapsiaan enää tuossa iässä. Nytkään ei saa käsittää väärin, tottakai lapsiaan pitää tukea vaikka sitten rahallisesti jos heille tulee yllättäen tiukka paikka, mutta tässä tilanteessa en antaisi rahaa, lähinnä sen takia, että ei voi tietää meneekö rahat oikeasti kerrottuun tarkoitukseen vai johonkin muuhun.

Vierailija
75/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarinan yksityiskohtia muutettu? Vaasasta jos olet niin hei äiti!

Vierailija
76/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lasta ei ole kasvatettu kunnolla?

Kuvitteletteko aivan oikeasti, että koulu, naapurit ja muut kasvattaa ne lapset teidän puolesta??!

En voisi kuvitellakaan että meidän tai meidän tuttujen lapset täällä Espoossa tekisivät mitään tuollaista, päinvastoin ovat hyvin määrätietoisia ja tulevaisuuteen katsovia nuoria.

Kuule juuri täällä Espoossa näen päivittäin vanhempien lompakolla eläviä täysi-ikäisiä, jotka sormea napsauttamalla saavat milloin ajokortit, mopoauton tai mitä ikinä keksivät vaatia.... Ovat joo määrätietoisia, nimittäin vaatimaan itselleen vanhempien maksaman asunnon ja kaiken mahdollisen

Vierailija
77/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et anna rahaa, tietenkään.

Vierailija
78/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ala maksamaan tyttösi huumevelkoja! Jos annat rahaa, niin voit olla varma sitä rahaa vaaditaan jatkossakin ja todennäköisesti uhkaillaan ja kiristetään itsemurhalla tai että "velkojat vie sormen jos ei ole rahaa". Jos haluat auttaa, niin käy ostamassa hänelle jotain huonekaluja, mutta älä anna rahaa niihin. Voit olla taas varma, että ne rahat menisivät suonentäytteeksi tai sille poikaystävälle ja sitten taas kuulisit ruikutusta että "tarviin rahaa huonekaluihin". M34

Vierailija
79/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono äiti

Vierailija
80/92 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla että raha menisi huumeisiin/alkoholiin. Itse auttaisin tuossa tapauksessa niin että veisin mahd. ruokakassin silloin tällöin tai antaisin käytetyn huonekalun. Ei pääse hyötymään rahallisesti.