Tilasin joulusiivouksen. Petyin totaalisesti.
Meille syntyi kesän lopussa vauva ja sain babyshower-lahjaksi siivouslahjakortin. Tiesin heti, mihin sen käyttäisin: joulusiivoukseen. Tiesin, etten vauvan kanssa jaksa tai ehdi siivota jouluksi samalla tavalla kuin ennen. Tilasin siis siivouksen jo elokuussa.
Siivous suoritettiin eilen. Siivouslahjakortti oli 8 tuntia siivousta ja koska siivoojia oli kaksi, siivosivat yhdessä neljä tuntia. Kuvittelin, että koti kiiltää, eikä mistään löydy tahran tahraa tuollaisen rupeaman jälkeen. Olimme miehen kanssa viikonloppuna perussiivonneet niin, että kaikki tasot olivat tyhjiä, matot rullattu lattioilta pois ja viety lämpimään varastoon, kaikki tavarat olivat paikoillaan. Jääkaapin sisällön olimme vieneet äidilleni, joka asuu lähellä.
Meillä oli siis todellakin perussiistiä jo valmiiksi ja odotin, että siivoaisivat vessan, pesisivät keittiöstä uunin, mikron ja jääkaapin, imuroisivat ja pesisivät lattiat (mattojen tamppauksesta sovittiin, että puoliso tamppaa siivouksen jälkeen) ja pyyhkisivät pölyt tasoilta. Mitään ei tarvinnut siirtää, koska tasot olivat tyhjät, huonekaluja ei tarvitse imuroinnin takia siirtää ja koska meillä oli jo perussiistiä, niin siivouksen olisi pitänyt sujua tosi sutjakkaasti.
Tulivat eilen klo 8 ja lähtivät klo 12. Olin sen ajan vauvan kanssa jouluostoksilla. Lähdin, kun he tulivat ja tulin takaisin viittä vaille 12. Kiitin, toivotin hyvää joulua ja odotin kovasti pääseväni supersiistiin kotiin.
VIELÄ MITÄ!!
Keittiössä tasot pyyhitty, uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettukaan. Hana ja pesuallas on putsattu jollain kiiltoaineella, mutta hanasta pyyhitty vain toinen puoli. Kaappien päältä (sieltä yli 2 metrin korkeudesta, jonne kukaan ei näe) on pyyhitty pölyt. Lattia imuroitu ja varmaankin pyyhitty kostealla, mutta edelleen siellä on ihan keskellä lattiaa sellaisia läikkiä, jotka lähtivät ihan vedellä ja rätillä pyyhittäessä. Siis tyyliin kahvista pudonnut pisara. Mitään kaappia ei ole avattu, edes roskiskaappia. Roskiskaappi on siisti, mutta kaapin lattian pyyhkimistä olisin toivonut. Siellä on jotain leivänmurusia ja muuta "helppoa", ei todellakaan mitään pinttynyttä tai isompaa. Tällaiseen siisteystasoon pystyn helposti itsekin (vauvan kanssa!) puolessa tunnissa.
Vessoissa hanat on pyyhitty, pönttö harjattu ja lattia varmaankin pyyhitty, vaikkei lattialla mitään edes ollutkaan sellaista, mitä olisi pitänyt siivota tai putsata. Hanan takana olevia vesiroiskeita ei ole pyyhitty kaakeleista, vessan peilikaappia ei ole avattu pyyhkimistä varten. Tällaiseen siisteysjälkeen pystyn itse vauvan kanssa kotona ollessani 10 minuutissa.
Koti on imuroitu, mutta aika hutiloiden. Sohvan takana olevan patterin alta ei ole imuroitu. Sinne pääsee ihan helposti imurilla sohvan alta työntämällä putki ilman suutinta. Tätä ei varmaankaan siis ole tehty. Pystyn itse imuroimaan koko kodin joka nurkan kevyesti 20 minuutissa.
Pölyt on pyyhitty isoilta pinnoilta, mutta mitään 1,5 metriä ylempänä olevaa ei ole pyyhitty. Eli ei pölyjä kattolampuista, katon rajassa roikkuvasta televisiosta tai esimerkiksi eteisen naulakkotason päältä. Minä pyyhin pölyt itse 15 minuutissa joka ikiseltä tasolta.
Ikkunoissa on veljentytön kädenjälkiä, joita ei ole pyyhitty. Mitään jalkalistoja ei ole pyyhitty. Tuoleja ei ole pyyhitty. Yritin vielä oikein etsiä, että onko ne keskittyneet johonkin ihmepaikan hinkkaamiseen, mutta ei. Täällä on siis imuroitu, isot tasot pyyhitty, lattiat ehkä pyyhitty nihkeällä, vessassa pönttö ja hanat pesty, muuten kai pyyhitty tasoja. Keittiössä hana osittain pyyhitty, tasot pyyhitty myös sieltä katonrajasta, ei mitään muuta (lattian imuroinnin lisäksi).
En tajua, mihin nuo siivoojat ovat käyttäneet 4 tuntia! Yhdeltä siis 8 tuntia. Jos minä saisin vapaapäivän ja käyttäisin kahdeksan tuntia pelkkään siivoomiseen, meidän 80-neliöinen kotimme olisi jalkalistoista lähtien kattolamppuihin pölytön, tahraton ja todellakin siisti.
Harmittaa. Mutta tiedänpä nyt, etten ikinä aio maksaa siivoomisesta kenellekään, kun itsekin pystyn parempaan vähemmässä ajassa.
Kommentit (129)
No voi hitto. :/ Tuo on minuakin pelottanut, siksi en ole tohtinut siivouspalvelua tilata. Ilmeisesti tavoite oli tehdä vain näennäisen siistiä, eikä oikeasti puhdasta.
Olitteko sopineet etukäteen, mitä siivoojat tekevät? Jos yksityiskohdista ei sovita tarkkaan, normaali kotisiivous on juuri se perussiivous, minkä olitte tehneet itse etukäteen. Eli siivoojat olivat vain tehneet samat jutut uudelleen.
Tarkistitko etukäteen mitä joulusiivous pitää sisällään? Vai oletitko että esim uunin siivous kuuluu pakettiin? Mutta kuulostaa kyllä aika hutiloinnilta, esimerkiksi noi lattiatahrat aika räikeä epäkohta. Ota kuvia todisteeksi ja laita heille asiakaspalautetta, jos siivooja ei ollut firman yrittäjä niin varmasti saat jonkin hyvityksen.
Ei kai siivoojat saa availla ihmisten kaappeja, jollei ole erikseen pyydetty? Eli kerroitko siivoojille, mitä haluat heidän tekevän?
Mä kanssa mietin, mitä on tilattu. Luulen, että esim. jääkaappi ei kuulu perussysteemiin. Meillä on käynyt muutaman kerran ns. suursiivoojat ja olen ollut tyytyväinen lopputulokseen.
Otti se meilläkin aikansa että löytyi hyvä siivooja. Tekee toiminimellä, ja tulee muuten ihan oikeasti puhdasta.
Ja miten tarkasti ohjeistit siivoojat ja kerroit toiveesi? Anna kun arvaan: heidän olisi pitänyt lukea ajatuksesi.
Miksi ette halunneet heidän imuroivan ja puistelevan mattoja? Eikös se kuulu perussiivoukseen aina.
Mulla on kahdeksan vuotta käynyt siivooja ja täytyy sanoa, että ainakin valtaosa tästä jutusta on ap:n omaa vikaa, jos ei ole eritellyt toiveitaan siivoojalle. Moni noista toiveista ei kuulu rutiinisiivoukseen. Sen sijaan siivoojiakin on monen tasoisia. Huonoimmat juuri tuota, mitä ap kuvailee. Eli siinä on kumuloitunut kaksi huonoa asiaa yhteen siivouskertaan.
Yleensä siivoojat siivoavat hyvin, etenkin jos heihin on henkilökohtainen ja pysyvä suhde. Sen sijaan juuri nuo kertakävijät, joita ei välttämättä tapaa ollenkaan, ovat olleet minullakin niitä huonoimpia kokemuksia.
Ap, oliko uunin puhdistuksesta ja kaapien siivouksesta sovittu erikseen? Ei ne kuulu perussiivoukseen.
Miten teillä oli siellä patterin alla pölyä, jos olitte juuri miehen kanssa perussiivonneet?
Ja toiseksi: siivousfirman kanssa tehdään sopimus siitä, mitä siivotaan. Pitää erikseen mainita uuni, jääkaappi, peilikaapin sisäpuoli, roskiskaappi jne. koska siivoojat eivät koskaan saa avata kaappien ovia ellei siitä ole erikseen sovittu.
Sinulla ei varmaan koskaan ennen ole käynyt siivoojaa? Miten sovitte asioista heidän saapuessaan eli älysitkö näyttää eri siivouskohteet?
Tottakai sulla on nopeampi siivota omassa kodissasi kuin ihmisellä, joka ei ole koskaan käynyt teillä eikä osaa paikkoja. Laita palautetta firmaan!
Minkähänlainen siivous oli tilattu ja mitä siivouksesta oli sovittu? Ei normaalisiivouksessa uuneja ja jääkaappeja putsata ilman eri sopimusta. Jos oli tilattu vain perussiivous, niin sellainen on tehty. Ellei taas ole tehty kaikkea mitä on sovittu, valitat tietysti puutteista ja saat hyvitystä tai uuden siivouksen.
Ymmärräthän, että siivoojat eivät voi ajatuksiasi lukea, eivätkä voi tietää mitä olet toivonut/olettanut siivottavan, ellet sitä ole mitenkään kenellekään ilmaissut.
Siivoojien käyttö on täyttä humpuukkia. Ei siitä mitään hyötyä ole. Ehkä vanhuksille on, että joku käy niitä moikkaamassa. Niin paljon niitä on nähty ja niin paljon tutut on myös niitä käyttänyt ja aina pettyneet.
Egon pönkittäjille siitä on hyötyä kun pääsevät leveilemään ympäristölleen siitä että meillä käy siivooja tai meidän siivooja teki taas niin huonoa työtä.
Turha ap:n valittaa. Miksei ole sopinut siivoojien kanssa, mitä odottaa heidän tekevän.
Mua pisti silmään nuo sun oletuksesi. Jos mitään ei ole sovittu etukäteen, niin mitään ei voi olettaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oliko uunin puhdistuksesta ja kaapien siivouksesta sovittu erikseen? Ei ne kuulu perussiivoukseen.
Ei myöskään jääkaappi eikä vessan seinäkaakelit eikä ikkunapinnat, mikrokin yleensä vain ulkopinnoilta (kuten jääkaappi ja uunikin vain ulkopinnoilta).
Mutta aina on siivooja tehnyt, mitä on pyydetty. Puhdistanut jääkaapin, roskiskaapin, seinäkaakelit, perusteellisemman lattianpuhdistuksen, silittänyt, imuroinut parvekkeen, pessyt ikkunalaseja jne.
Oli huonot siivoojat, se on myönnettävä. Sinne meni rahat. Olet kokemuksen viisaampi nyt.
Meillä käy naapurissa siivooja, kaksi myöskin heitä. En tiedä yhtään, millaista jälkeä syntyy, mutta pitkät räsymatot laittavat tuohon sisääntulokatoksen aidan reunalle, ulos siis, sillai, että ravistavat ja heittävät kaiteelle. Valitettavasti puolet pitkistä matoista makaa tuolla kuraisessa maassa.. värikkäistä matoista ei tietty helpolla huomaa, mutta itse en kyllä noin matoilleni tekisi.
Ja tästä olit sopinut heidän kanssaan : "siivoaisivat vessan, pesisivät keittiöstä uunin, mikron ja jääkaapin, imuroisivat ja pesisivät lattiat (mattojen tamppauksesta sovittiin, että puoliso tamppaa siivouksen jälkeen) ja pyyhkisivät pölyt tasoilta." ? Eivätkä tehneet sovittua?