Tilasin joulusiivouksen. Petyin totaalisesti.
Meille syntyi kesän lopussa vauva ja sain babyshower-lahjaksi siivouslahjakortin. Tiesin heti, mihin sen käyttäisin: joulusiivoukseen. Tiesin, etten vauvan kanssa jaksa tai ehdi siivota jouluksi samalla tavalla kuin ennen. Tilasin siis siivouksen jo elokuussa.
Siivous suoritettiin eilen. Siivouslahjakortti oli 8 tuntia siivousta ja koska siivoojia oli kaksi, siivosivat yhdessä neljä tuntia. Kuvittelin, että koti kiiltää, eikä mistään löydy tahran tahraa tuollaisen rupeaman jälkeen. Olimme miehen kanssa viikonloppuna perussiivonneet niin, että kaikki tasot olivat tyhjiä, matot rullattu lattioilta pois ja viety lämpimään varastoon, kaikki tavarat olivat paikoillaan. Jääkaapin sisällön olimme vieneet äidilleni, joka asuu lähellä.
Meillä oli siis todellakin perussiistiä jo valmiiksi ja odotin, että siivoaisivat vessan, pesisivät keittiöstä uunin, mikron ja jääkaapin, imuroisivat ja pesisivät lattiat (mattojen tamppauksesta sovittiin, että puoliso tamppaa siivouksen jälkeen) ja pyyhkisivät pölyt tasoilta. Mitään ei tarvinnut siirtää, koska tasot olivat tyhjät, huonekaluja ei tarvitse imuroinnin takia siirtää ja koska meillä oli jo perussiistiä, niin siivouksen olisi pitänyt sujua tosi sutjakkaasti.
Tulivat eilen klo 8 ja lähtivät klo 12. Olin sen ajan vauvan kanssa jouluostoksilla. Lähdin, kun he tulivat ja tulin takaisin viittä vaille 12. Kiitin, toivotin hyvää joulua ja odotin kovasti pääseväni supersiistiin kotiin.
VIELÄ MITÄ!!
Keittiössä tasot pyyhitty, uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettukaan. Hana ja pesuallas on putsattu jollain kiiltoaineella, mutta hanasta pyyhitty vain toinen puoli. Kaappien päältä (sieltä yli 2 metrin korkeudesta, jonne kukaan ei näe) on pyyhitty pölyt. Lattia imuroitu ja varmaankin pyyhitty kostealla, mutta edelleen siellä on ihan keskellä lattiaa sellaisia läikkiä, jotka lähtivät ihan vedellä ja rätillä pyyhittäessä. Siis tyyliin kahvista pudonnut pisara. Mitään kaappia ei ole avattu, edes roskiskaappia. Roskiskaappi on siisti, mutta kaapin lattian pyyhkimistä olisin toivonut. Siellä on jotain leivänmurusia ja muuta "helppoa", ei todellakaan mitään pinttynyttä tai isompaa. Tällaiseen siisteystasoon pystyn helposti itsekin (vauvan kanssa!) puolessa tunnissa.
Vessoissa hanat on pyyhitty, pönttö harjattu ja lattia varmaankin pyyhitty, vaikkei lattialla mitään edes ollutkaan sellaista, mitä olisi pitänyt siivota tai putsata. Hanan takana olevia vesiroiskeita ei ole pyyhitty kaakeleista, vessan peilikaappia ei ole avattu pyyhkimistä varten. Tällaiseen siisteysjälkeen pystyn itse vauvan kanssa kotona ollessani 10 minuutissa.
Koti on imuroitu, mutta aika hutiloiden. Sohvan takana olevan patterin alta ei ole imuroitu. Sinne pääsee ihan helposti imurilla sohvan alta työntämällä putki ilman suutinta. Tätä ei varmaankaan siis ole tehty. Pystyn itse imuroimaan koko kodin joka nurkan kevyesti 20 minuutissa.
Pölyt on pyyhitty isoilta pinnoilta, mutta mitään 1,5 metriä ylempänä olevaa ei ole pyyhitty. Eli ei pölyjä kattolampuista, katon rajassa roikkuvasta televisiosta tai esimerkiksi eteisen naulakkotason päältä. Minä pyyhin pölyt itse 15 minuutissa joka ikiseltä tasolta.
Ikkunoissa on veljentytön kädenjälkiä, joita ei ole pyyhitty. Mitään jalkalistoja ei ole pyyhitty. Tuoleja ei ole pyyhitty. Yritin vielä oikein etsiä, että onko ne keskittyneet johonkin ihmepaikan hinkkaamiseen, mutta ei. Täällä on siis imuroitu, isot tasot pyyhitty, lattiat ehkä pyyhitty nihkeällä, vessassa pönttö ja hanat pesty, muuten kai pyyhitty tasoja. Keittiössä hana osittain pyyhitty, tasot pyyhitty myös sieltä katonrajasta, ei mitään muuta (lattian imuroinnin lisäksi).
En tajua, mihin nuo siivoojat ovat käyttäneet 4 tuntia! Yhdeltä siis 8 tuntia. Jos minä saisin vapaapäivän ja käyttäisin kahdeksan tuntia pelkkään siivoomiseen, meidän 80-neliöinen kotimme olisi jalkalistoista lähtien kattolamppuihin pölytön, tahraton ja todellakin siisti.
Harmittaa. Mutta tiedänpä nyt, etten ikinä aio maksaa siivoomisesta kenellekään, kun itsekin pystyn parempaan vähemmässä ajassa.
Kommentit (129)
Ohoh. Tulipas tähän paljon kommentteja ja ehdin vasta nyt vastata!
Olin puhelimitse jo tuolloin elokuussa sopinut sen siivoojan kanssa, joka myös eilen oli täällä, että toivon keittiön perusteellista siivoamista. Sanoin, että meillä on jo valmiiksi tuolloin perussiistiä, koska joka tapauksessa 21.12. haluan, että meillä on jo "siivottu jouluksi". Eli ei todellakaan mitään perussiivousta, vaan perusteellisempaa puhdistamista. Kerroin, että meillä on vauva ja että ehdin kyllä laittaa tuohon mennessä kaikki tavarat paikoilleen, mitään ei tarvitse siirtää jne.
Ehkä sitten olin epäselvä toiveissani. Tulipahan kerrasta opittua. Jos joskus tilaan siivoojan, teen yksityiskohtaisen listan siivottavista asioista.
Jotenkin vain tuli yllätyksenä, että jos pyydän keittiön perusteellista siivoamista, niin uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettu ollenkaan. Edes ulkopuolelta uunin nuppeihin..
Mutta kuten sanottu, opin nyt kerrasta ja tämä oli oma vika.
ap
Jos menet kampaajalle, sanotko vain että haluat kampauksen vai kerrotko, että haluat nutturakampauksen iltapukujuhliin tms? Jos viet auton huoltoon, sanotko vain että haluat huollon vai sanotko että kytkin temppuilee tms? Haluttu palvelu pitää määritellä eikä olettaa että se ymmärretään sanomattakin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset huutelevat että ei perussiivoukseen kuulu sitä taikka tätä. MENEEKÖ JOLLAKIN JUMALAUTA 8TUNTIA KOTINSA PERUSSIIVOUKSEEN? Kuinka paskaista TEILLÄ on? Sopimus oli kahdeksasta tunnista, eikä talo ole kartano. Luulisi että ylijäävä aika olisi käytetty johonkin hyödylliseen, ei noihin töihin voi kahdelta ihmiseltä kulua 8h.
Miten näin pieni asia voi saada jonkun menettämään malttinsa noin täydellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset huutelevat että ei perussiivoukseen kuulu sitä taikka tätä. MENEEKÖ JOLLAKIN JUMALAUTA 8TUNTIA KOTINSA PERUSSIIVOUKSEEN? Kuinka paskaista TEILLÄ on? Sopimus oli kahdeksasta tunnista, eikä talo ole kartano. Luulisi että ylijäävä aika olisi käytetty johonkin hyödylliseen, ei noihin töihin voi kahdelta ihmiseltä kulua 8h.
Oliko lahjakortin idea teettää yksi kahdeksan tunnin siivous? Vai olisiko sillä voinut teettää vaikka kahdeksan tunnin siivousta?
Jos menee vaikka kampaajalle ja pyytää hiusten leikkuuta, niin ei se kampaaja ala hieromaan sinua tunniksi korvaavana toimenpiteenä jos hiukset on jo valmiiksi kivasti, vaan se leikkelee ja kampaa sen uudestaan ja ottaa täyden hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on muutama, joita olettaisin siivoojan kauhuasiakkaiksi. Ja onneksi eivät ole asiakkaita, koska ovat itse maailman nopeimpia ja tehokkaimpia siivoojia.
Joo, ollaan tosi pahoja.
Jos menemme kampaajalle maksamme siitä että saamme uuden kampauksen. Jos viemme auton huoltoon maksamme siitä että auto huolletaan. Tosi paskoja olemme koska oletamme asioita.
Mutta autosta ei huolleta mitään muuta kuin se, mistä sovittiin. Jos löytyy jotain muuta, huollosta soitetaan ja kysytään, että mitä tälle tehdään. Ei sisälly perushuoltoon, mutta kaipaa korjausta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa joskus siivooja tuli puol tuntia aiemmin ovella vastaan ja sanoi, että sai jo kaiken valmiiksi, saanko lähteä.
Annoin luvan, mutta kyllä vitutti, koska minähän sen ajan maksoin ja sillä puolella tunnilla olis voinut tehdä jotain muuta.
t:se, jolta oli viimeksi laskutettu ylimääräistä. Ja joka on oman kämppänsä perusteelliseen siivoukseen käyttänyt jopa 9h.
Kyllä se pitää ihan erikseen sanoa: mikro, uuni, jääkaappi ja roskiskaappi sisältä jne. Tuon voi vaan käsittää niin, että pitää katsoa, että kaikki pinnat on tosissaan puhdasta erityisesti keittiöstä (mitä ei toki ollut, jos hana oli huonosti puhdistettu). Mut joo, kukaan ei ole seppä syntyissään ja seuraavalla kerralla olet viisaampi.
Mitä tuota huonoa työtä puolustamaan. Juuri tuon takia en koskaan maksa ulkopuoliselle, koska teen itse viimeisen päälle, ja olen tyytyväinen. Tuollaisesta vielä maksaa. Kuka tavallinen asiakas tietää, että uuni ei kuulu perussiivoukseen, NIIN MIKÄ SIIHEN KUULUU?
Siivojia saa arvostella, ihme että kukaan maksaa työstä, jonka tekee vaivattomasti itse, tai joku tuttu tai perheenjäsen. Siivoojia ei todellakaan kannata arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on muutama, joita olettaisin siivoojan kauhuasiakkaiksi. Ja onneksi eivät ole asiakkaita, koska ovat itse maailman nopeimpia ja tehokkaimpia siivoojia.
Joo, ollaan tosi pahoja.
Jos menemme kampaajalle maksamme siitä että saamme uuden kampauksen. Jos viemme auton huoltoon maksamme siitä että auto huolletaan. Tosi paskoja olemme koska oletamme asioita.
Mutta autosta ei huolleta mitään muuta kuin se, mistä sovittiin. Jos löytyy jotain muuta, huollosta soitetaan ja kysytään, että mitä tälle tehdään. Ei sisälly perushuoltoon, mutta kaipaa korjausta.
Mutta jos tehdään urakka, summa X euroo, laittakaa auto kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Olin puhelimitse jo tuolloin elokuussa sopinut sen siivoojan kanssa, joka myös eilen oli täällä, että toivon keittiön perusteellista siivoamista. Sanoin, että meillä on jo valmiiksi tuolloin perussiistiä, koska joka tapauksessa 21.12. haluan, että meillä on jo "siivottu jouluksi". Eli ei todellakaan mitään perussiivousta, vaan perusteellisempaa puhdistamista. Kerroin, että meillä on vauva ja että ehdin kyllä laittaa tuohon mennessä kaikki tavarat paikoilleen, mitään ei tarvitse siirtää jne.
Ehkä sitten olin epäselvä toiveissani. Tulipahan kerrasta opittua. Jos joskus tilaan siivoojan, teen yksityiskohtaisen listan siivottavista asioista.
Jotenkin vain tuli yllätyksenä, että jos pyydän keittiön perusteellista siivoamista, niin uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettu ollenkaan. Edes ulkopuolelta uunin nuppeihin..
ap
Jos joskus tilaat siivouksen, kannattaa pyytää siivousfirmalta kirjallisena lista siitä, mitä normisiivoukseen kuuluu. Joka firmalla pitäisi olla sellainen. Sitten kirjallisena myös lista siitä, mitä haluat tehtäväksi ja mitä haluat jättää pois normisiivouksesta jos aika ei riitä. Siivoojilla ei ehkä ole edes kaikkia tarvittavia aineita mukana jos siitä ei tiedä etukäteen, esim. uuninpuhdistusaine.
Siivoojat myyvät eri "tuotteita", joilla on eri sisältö. Yleensä firman kotisivuilla on tarkkaan eritelty mitä siivous pitää sisällään. Ap:n tapauksessa oli varmaankin tilattu ihan normaali siivous, ja sitten tehty itse iso osa siitä mitä tuohon siivoukseen kuuluu. Siivooja ei poikkea tuotteen sisällöstä, ap:n olisi kuulunut alunperin ostaa eri tuote, eli perusteellisempi siivous johon kuuluu mm. yläpölyt ja muuta minkä voi sopia erikseen. Siivooja ei ole henkilö joka tulee kotiin X määräksi tunteja, ja siivoaa kuten itse tekisit, siivooja noudattaa sopimuksen sisältöä.
Vähän kuin menisit kampaajalle leikkaukseen, ja ihmettelisit jälkikäteen miksei ole myös värjätty. Tai itseasiassa ap:n tapauksessa on varattu leikkaus+väri, sitten värjätty hiukset hyvin kotona, ja kampaajan jälkeen ihmetellään kun ei mitään eroa entiseen ole.
Olen tyytyväinen siivoojien palveluun, mutta se johtuu siitä että ymmärrän mitä odottaa. Kerran olen valittanut, kun pystyin selkeästi osoittamaan, että etukäteen sovittua (huom!) ylimääräistä ei oltu tehty. Olin pyytänyt pyyhkimään telineessä ole olevista cd-levyistä jokaisesta pölyt. Firma oli pahoillaan, ja sain hyvityssiivouksen (siis uuden siivouksen cd-levyjen takia!), joten minulla on kyllä se kokemus että asiakkaista välitetään. Kilpailu on kumminkin kovaa.
Suosittelen kyllä reklamaatiota, mutta vain noista lattian tahroista ja hanoista ynnä muusta huonosti tehdystä. Mistään uuneista ja kaapeista, tai lamppujen pölyistä ei voi valittaa, sillä ne eivät kuulu normaaliin siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kukaan muista mitä on puhuttu puhelimessa elokuussa. Kyse on varmasti siitä että siivooja ei ole tehnyt tarpeeksi selkeitä muistiinpanoja puhelun aikana, tai sitten ei ole muistanut katsoa muistiinpanojaan ennen siivoamista.
Mutta jos kohde oli liian siisti siivottavaksi tavanomaiseen tapaan, niin olisihan se siivouspari voinut soittaa ja sanoa että tähän ei voi käyttää kahdeksaa tuntia kun tekemistä ei riitä.
Eikö lahjakorttia olisi voinut jakaa kahteen eri ajankohtaan? Eli kaksi siivoajaa tekee 2 kertaa 2 tunnin keikat. Palveluntarjoaja olisi tätä voinut ehdottaa, kun lähetti siivoajat tekemään tiedossa olevan työn. Kyllä mä ilmoitan asiakkaalle, paljonko aikaa menee tiettyyn palveluun ja silloin lahjakortista jää käyttämättä osa. Loppuosa tietysti täytyy käyttää kortin voimassaoloaikana.
Ap, oliko kyse lahjakortin erääntymispäivästä?
Eri asia on sitten, miksi pitkässä siivousajassa oli siivottu vähän huolimattomasti. Mitä siivouksesta oli sovittu?
Vierailija kirjoitti:
ap
No kyllä: olit liian epämääräinen. Olisi pitänyt kirjata selkeästi paperille se, mitä tehdään, siis että: siivoa jääkaappi ja uuni sisältä.
Eikä neljä kk aikaisemmin puhelimessa suusanallisesti: siivotkaa keittiö perusteellisemmin.
Minkä lisäksi olet hämärtänyt tilaustasi hölisemällä epäselviä ja asiaan kuulumattomia taustatietoja vauvasta jnejne.
Klassinen oma moka, anteeksi nyt vaan. Kommunikaatiota voisi nyt terävöittää.
Vierailija kirjoitti:
Olitteko sopineet etukäteen, mitä siivoojat tekevät? Jos yksityiskohdista ei sovita tarkkaan, normaali kotisiivous on juuri se perussiivous, minkä olitte tehneet itse etukäteen. Eli siivoojat olivat vain tehneet samat jutut uudelleen.
Ja tuohon mitä ap kertoi kului ammattilaisilta kahdeksan työtuntia? Ei pitäisi mennä noin vaikka jokaikisestä yksityiskohdasta ei olisikaan sovittu.
Ei ihmiset ymmärrä miten se aika vaan oikeasti kuluu.
Tosin 2x4h olen siivonnut koko asunnon perusteellisesti työparin kanssa, pieni kaksio oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kukaan muista mitä on puhuttu puhelimessa elokuussa. Kyse on varmasti siitä että siivooja ei ole tehnyt tarpeeksi selkeitä muistiinpanoja puhelun aikana, tai sitten ei ole muistanut katsoa muistiinpanojaan ennen siivoamista.
Mutta jos kohde oli liian siisti siivottavaksi tavanomaiseen tapaan, niin olisihan se siivouspari voinut soittaa ja sanoa että tähän ei voi käyttää kahdeksaa tuntia kun tekemistä ei riitä.
Olisihan se fiksua soittaa. Mutta mitähän se firman pomo sanoisi, kun kuulisi työntekijän soittaneen että täällä ei työt riitä ja sitten pitäisi joko laskuttaa vähemmän tai mennä uudelleen toisen kerran. Ja normaalisti siis siitä toisestakin kerrasta pääsisi laskuttamaan.
Olen todennut saman, että siivoojaksi ei hakeudu kovin pätevää väkeä. Minä tyhmä menin ottamaan siivoojan päivää ennen rippijuhlia ja jouduin sitten siivoamaan itse perässä. Tarkkaa luetellut hommat oli tehty sinnepäin ja osa unohdettu. Esim vessan peili ja näkyviä tahroja ovenpielissä jne. Yksi huone imuroimatta. En kokenut saaneeni 100 eurolle vastinetta.
Hyvä, että ehdit kirjoittaa kaiken meille noin tarkasti. Olisit varmasti ehtinyt siivota jotain samassa ajassa.
Tein joskus siivouskeikkaa ja joku asiakas kertoi, miten hyvin teen työni verrattuna aikaisempiin siivoojiin. Halusi siksi tippiäkin antaa aina. Ero oli siinä, että osasin katsoa kaikki kohdat ja nähdä missä on pölyä tai tahraa, ne kohdat missä ei selvästi nähnyt niin automaattisesti siivosin hyvin (mm. ovenkahvat ja -pielet). Rättikäsi kävi viuhvauh ja työni tein intohimolla, en pakosta.