Tilasin joulusiivouksen. Petyin totaalisesti.
Meille syntyi kesän lopussa vauva ja sain babyshower-lahjaksi siivouslahjakortin. Tiesin heti, mihin sen käyttäisin: joulusiivoukseen. Tiesin, etten vauvan kanssa jaksa tai ehdi siivota jouluksi samalla tavalla kuin ennen. Tilasin siis siivouksen jo elokuussa.
Siivous suoritettiin eilen. Siivouslahjakortti oli 8 tuntia siivousta ja koska siivoojia oli kaksi, siivosivat yhdessä neljä tuntia. Kuvittelin, että koti kiiltää, eikä mistään löydy tahran tahraa tuollaisen rupeaman jälkeen. Olimme miehen kanssa viikonloppuna perussiivonneet niin, että kaikki tasot olivat tyhjiä, matot rullattu lattioilta pois ja viety lämpimään varastoon, kaikki tavarat olivat paikoillaan. Jääkaapin sisällön olimme vieneet äidilleni, joka asuu lähellä.
Meillä oli siis todellakin perussiistiä jo valmiiksi ja odotin, että siivoaisivat vessan, pesisivät keittiöstä uunin, mikron ja jääkaapin, imuroisivat ja pesisivät lattiat (mattojen tamppauksesta sovittiin, että puoliso tamppaa siivouksen jälkeen) ja pyyhkisivät pölyt tasoilta. Mitään ei tarvinnut siirtää, koska tasot olivat tyhjät, huonekaluja ei tarvitse imuroinnin takia siirtää ja koska meillä oli jo perussiistiä, niin siivouksen olisi pitänyt sujua tosi sutjakkaasti.
Tulivat eilen klo 8 ja lähtivät klo 12. Olin sen ajan vauvan kanssa jouluostoksilla. Lähdin, kun he tulivat ja tulin takaisin viittä vaille 12. Kiitin, toivotin hyvää joulua ja odotin kovasti pääseväni supersiistiin kotiin.
VIELÄ MITÄ!!
Keittiössä tasot pyyhitty, uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettukaan. Hana ja pesuallas on putsattu jollain kiiltoaineella, mutta hanasta pyyhitty vain toinen puoli. Kaappien päältä (sieltä yli 2 metrin korkeudesta, jonne kukaan ei näe) on pyyhitty pölyt. Lattia imuroitu ja varmaankin pyyhitty kostealla, mutta edelleen siellä on ihan keskellä lattiaa sellaisia läikkiä, jotka lähtivät ihan vedellä ja rätillä pyyhittäessä. Siis tyyliin kahvista pudonnut pisara. Mitään kaappia ei ole avattu, edes roskiskaappia. Roskiskaappi on siisti, mutta kaapin lattian pyyhkimistä olisin toivonut. Siellä on jotain leivänmurusia ja muuta "helppoa", ei todellakaan mitään pinttynyttä tai isompaa. Tällaiseen siisteystasoon pystyn helposti itsekin (vauvan kanssa!) puolessa tunnissa.
Vessoissa hanat on pyyhitty, pönttö harjattu ja lattia varmaankin pyyhitty, vaikkei lattialla mitään edes ollutkaan sellaista, mitä olisi pitänyt siivota tai putsata. Hanan takana olevia vesiroiskeita ei ole pyyhitty kaakeleista, vessan peilikaappia ei ole avattu pyyhkimistä varten. Tällaiseen siisteysjälkeen pystyn itse vauvan kanssa kotona ollessani 10 minuutissa.
Koti on imuroitu, mutta aika hutiloiden. Sohvan takana olevan patterin alta ei ole imuroitu. Sinne pääsee ihan helposti imurilla sohvan alta työntämällä putki ilman suutinta. Tätä ei varmaankaan siis ole tehty. Pystyn itse imuroimaan koko kodin joka nurkan kevyesti 20 minuutissa.
Pölyt on pyyhitty isoilta pinnoilta, mutta mitään 1,5 metriä ylempänä olevaa ei ole pyyhitty. Eli ei pölyjä kattolampuista, katon rajassa roikkuvasta televisiosta tai esimerkiksi eteisen naulakkotason päältä. Minä pyyhin pölyt itse 15 minuutissa joka ikiseltä tasolta.
Ikkunoissa on veljentytön kädenjälkiä, joita ei ole pyyhitty. Mitään jalkalistoja ei ole pyyhitty. Tuoleja ei ole pyyhitty. Yritin vielä oikein etsiä, että onko ne keskittyneet johonkin ihmepaikan hinkkaamiseen, mutta ei. Täällä on siis imuroitu, isot tasot pyyhitty, lattiat ehkä pyyhitty nihkeällä, vessassa pönttö ja hanat pesty, muuten kai pyyhitty tasoja. Keittiössä hana osittain pyyhitty, tasot pyyhitty myös sieltä katonrajasta, ei mitään muuta (lattian imuroinnin lisäksi).
En tajua, mihin nuo siivoojat ovat käyttäneet 4 tuntia! Yhdeltä siis 8 tuntia. Jos minä saisin vapaapäivän ja käyttäisin kahdeksan tuntia pelkkään siivoomiseen, meidän 80-neliöinen kotimme olisi jalkalistoista lähtien kattolamppuihin pölytön, tahraton ja todellakin siisti.
Harmittaa. Mutta tiedänpä nyt, etten ikinä aio maksaa siivoomisesta kenellekään, kun itsekin pystyn parempaan vähemmässä ajassa.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Ohoh. Tulipas tähän paljon kommentteja ja ehdin vasta nyt vastata!
Olin puhelimitse jo tuolloin elokuussa sopinut sen siivoojan kanssa, joka myös eilen oli täällä, että toivon keittiön perusteellista siivoamista. Sanoin, että meillä on jo valmiiksi tuolloin perussiistiä, koska joka tapauksessa 21.12. haluan, että meillä on jo "siivottu jouluksi". Eli ei todellakaan mitään perussiivousta, vaan perusteellisempaa puhdistamista. Kerroin, että meillä on vauva ja että ehdin kyllä laittaa tuohon mennessä kaikki tavarat paikoilleen, mitään ei tarvitse siirtää jne.
Ehkä sitten olin epäselvä toiveissani. Tulipahan kerrasta opittua. Jos joskus tilaan siivoojan, teen yksityiskohtaisen listan siivottavista asioista.
Jotenkin vain tuli yllätyksenä, että jos pyydän keittiön perusteellista siivoamista, niin uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettu ollenkaan. Edes ulkopuolelta uunin nuppeihin..
Mutta kuten sanottu, opin nyt kerrasta ja tämä oli oma vika.
ap
Joo, ei näitä sovi puhelimessa sopia. Nyt reklamaatiota ja jäät odottamaan kuinka hyvittävät. Ymmärrän, jos et heidän palveluitaan halua, mutta kyllä he ovat sulle jotain velkaa kuvailemasi perusteella.
Kahdeksassa tunnissa pitäisi saada jo aika huikea siivous aikaan kun kyse ei ole ilmeisesti mistään suuresta asunnosta. Toki se oli ap:n osalta osaksi oma moka kun ei tajunnut tarkasti määritellä mitä haluaa tehtäväksi, mutta ei siivouskaan kyllä kunnolla oltu tehty jos kerran edes uuninnuppeja tai hanoja ei oltu kunnolla putsattu. On myös mielestäni huonoa palvelua jos siivouspalvelu ei kertonut että kahdeksan tuntia on aivan liikaa aikaa tuohon siivoukseen. Heidän olisi kuulunut kertoa tämä ja kysyä haluaisiko ap jotain extraa tehtäväksi. Lahjakortit ovat juuri tuon takia aina riski, koska kun firmalle maksaa etukäteen niin monesti itse palvelu tehdään sitten ihan vasemmalla kädellä. Se on minusta vähän hassua, sillä jos palvelun tekisi moitteettomasti niin lahjakortin saajasta voisi tulla pysyvä asiakas, mutta ilmeisesti yrittäjiä ei tuollainen kiinnosta...Mutta: minusta voit ap soittaa siivousfirmaan ja vaatia jotakin korvauksia asiasta, sillä vaikka kyseessä olisi ollut ihan perussiivous niin kuvailusi mukaan sitä ei oltu kunnolla suoritettu. Ja kysy millainen siivouspalvelu kotiisi tehtiin ja mitä siihen olisi pitänyt kuulua ja kuinka kauan siihen yleensä menee siivoojilta aikaa. Tämä saattaa tietysti näkyä nettisivuiltakin tms.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lahjakorttia olisi voinut jakaa kahteen eri ajankohtaan? Eli kaksi siivoajaa tekee 2 kertaa 2 tunnin keikat. Palveluntarjoaja olisi tätä voinut ehdottaa, kun lähetti siivoajat tekemään tiedossa olevan työn. Kyllä mä ilmoitan asiakkaalle, paljonko aikaa menee tiettyyn palveluun ja silloin lahjakortista jää käyttämättä osa. Loppuosa tietysti täytyy käyttää kortin voimassaoloaikana.
Ap, oliko kyse lahjakortin erääntymispäivästä?
Eri asia on sitten, miksi pitkässä siivousajassa oli siivottu vähän huolimattomasti. Mitä siivouksesta oli sovittu?
Sain lahjakortin babyshower-lahjaksi kesällä ja se oli voimassa 31.12.2015 asti. Siksi päätin, että käytän tuon 8 tunnin siivouksen jouluun, koska se tässä vauva-arjessa on kuitenkin se Iso Siivous, joka helposti jää tekemättä kunnolla. Olisin tietenkin voinut jakaa sen lahjakortin osiin ja siivooja olisi tullut vaikka neljä kertaa siivoamaan kahdeksi tunniksi (2h minimi), mutta en nähnyt sitä niin tarpeelliseksi kuin tämän joulusiivouksen.
Eilen siivoojien kanssa ei puhuttu enää mitään ihmeellistä. Minulle jäi kyllä se käsitys, että olivat kirjanneet toiveeni ylös ja ettei kyse missään nimessä ollut pelkästä perussiivouksesta, koska sen olin jo tehnyt mieheni kanssa.
ap
Onhan tuo 8h perussiivousta aika tehottoman kuuloista. Toisaalta siivous tehdään toisen kotona. Luulisin ettei siivoojat saa aukoa kaappeja ilman etukäteen sovittua. Uunin siivouksessakin on vähän se, että esim. pyrolyysitoiminnolla olevaa ei saa pestä kaikilla tavan aineilla, tai ainakin meidän uunin ohjeissa varoitetaan. Kaveri taas ei käytä uunin puhdistusaineita, koska ne on niin kovia myrkkyjä ja kyllähän osa haisee pitkään uunin käytön jälkeenkin (jos esim. olisi ollutkin kiire laittaa laatikot uuniin ja ne käryäisi sitten kemikaaleille). Siinä jo pari esimerkkiä, minkä takia kuvittelin kotisiivouksissa joutuvan keskustelemaan tarkemmin, jos kyse muusta kuin pintojen pyyhinnästä, imuroinnista ja lattian pesusta.
Jos taas ne työtunnit on jo suunniteltu, niin aika hankala on antaa siivoojille vaikka kaksi tuntia vapaaksi ja tehdä lahjakortille jäävä "puuttuva" osa myöhemmin. Tuolloin firma menettää jo neljän tunnin palkan, tai jos kaksi siivoojaa niin kahdeksan tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut saman, että siivoojaksi ei hakeudu kovin pätevää väkeä. Minä tyhmä menin ottamaan siivoojan päivää ennen rippijuhlia ja jouduin sitten siivoamaan itse perässä. Tarkkaa luetellut hommat oli tehty sinnepäin ja osa unohdettu. Esim vessan peili ja näkyviä tahroja ovenpielissä jne. Yksi huone imuroimatta. En kokenut saaneeni 100 eurolle vastinetta.
Miksi hakeutuisikaan? Työ on raskasta, tylsää ja palkka n. 1 500 bruttona kokopäivätyöstä. Jos ihmisellä on vähänkin motivaatiota ja kunnianhimoa työelämän suhteen, ei ole mitään syytä jäädä alalle. Siivoustyö on melkein kaikille tilapäisratkaisu tai sitten työssäkäynti on vain pakollinen paha.
Olen itse tehnyt opiskeluaikana kotisiivouksia ja ainakin oma kokemukseni on, että hommat tehdään ihan vasemmalla kädellä. Mulle jopa sanottiin, etten saa tehdä "liian huolellista työtä", koska muuten samaa lopputulosta aletaan vaatia toisiltakin firman siivoojilta. Tätä siis vakkarisiivoojat painottivat. Ja tosiaan tyypit vetää kauhean tarkkaa rajaa siihen, mikä kuuluu ns. perussiivoukseen ja mihinkään mitä ei ole ennalta sovittu ei kosketa, vaikka selvästi tarvetta olisi. Eli siis vaikka hommat olisi ohi ja aikaa jäljellä tunti, niin esim. likaiseen uuniin ei tartuta, koska siitä ei oltu etukäteen sovittu. Kun itse siivoojana tein tällaisia ekstratöitä ja ajattelin omilla aivoillani, sain näkätystä työkavereilta ja ylenpalttista kiitosta asiakkailta. Jos siivojat olisivat käyttäneet ajan huolellisesti, tuo 4h olisi todellakin riittänyt perusteellisempaankin kuuraamiseen. Todennäköisesti ovat saaneet hommansa valmiiksi 2-3h:ssa ja sitten vedelleet lonkkaa teidän sohvalla, juoruilleet ja näpränneet kännykkäänsä siihen asti, että ovat kehdanneet lähteä. Itse suosittelisin, että olisit ap kotona seuraavan kerran jos siivoojat tilaat, silloin voisit paremmin kontrolloida heidän tekemisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on muutama, joita olettaisin siivoojan kauhuasiakkaiksi. Ja onneksi eivät ole asiakkaita, koska ovat itse maailman nopeimpia ja tehokkaimpia siivoojia.
Joo, ollaan tosi pahoja.
Jos menemme kampaajalle maksamme siitä että saamme uuden kampauksen. Jos viemme auton huoltoon maksamme siitä että auto huolletaan. Tosi paskoja olemme koska oletamme asioita.
Mutta autosta ei huolleta mitään muuta kuin se, mistä sovittiin. Jos löytyy jotain muuta, huollosta soitetaan ja kysytään, että mitä tälle tehdään. Ei sisälly perushuoltoon, mutta kaipaa korjausta.
Kyllä ja siitä perushuollosta maksamme. Jos jättäisivät sen tyystin tekemättä nostaisin kovan mekkalan. Ap valita heti siitä!
Minä voisin palkata meille siivoojan ja tekemään kaikkea muuta kuin perus viikkosiivouksen. Vaan saako sellaista edes?? Niin että siivooja omaa järkeään käyttäen itse tajuisi mitä tehdä. Aikatauluttaisi itsenäisesti vuoden eri ajankohtiin ikkunoiden, saunan, lattiakaivojen, uunin, jääkaapin jne pesun. Näkisi itse, milloin jalkalistat tai lamppujen päälliser kaipaa pyyhkimistä. Kyllä nyt kuka vaan itse imuroi ja pesee sen vessan. Mutta jos nuo muut saisi ulkoistettua, olis kyllä hyvä.
Jos jollekin vanhukselle kuuluu siivouspalvelu niin tekevätkö ne nuo kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on muutama, joita olettaisin siivoojan kauhuasiakkaiksi. Ja onneksi eivät ole asiakkaita, koska ovat itse maailman nopeimpia ja tehokkaimpia siivoojia.
Joo, ollaan tosi pahoja.
Jos menemme kampaajalle maksamme siitä että saamme uuden kampauksen. Jos viemme auton huoltoon maksamme siitä että auto huolletaan. Tosi paskoja olemme koska oletamme asioita.
Mutta autosta ei huolleta mitään muuta kuin se, mistä sovittiin. Jos löytyy jotain muuta, huollosta soitetaan ja kysytään, että mitä tälle tehdään. Ei sisälly perushuoltoon, mutta kaipaa korjausta.
Mutta jos tehdään urakka, summa X euroo, laittakaa auto kuntoon.
vai tehdään autohuollot urakalla nykyään. saako öljyt imettyä nopeammin? Saako polttimot vaihdettua nopeammin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lahjakorttia olisi voinut jakaa kahteen eri ajankohtaan? Eli kaksi siivoajaa tekee 2 kertaa 2 tunnin keikat. Palveluntarjoaja olisi tätä voinut ehdottaa, kun lähetti siivoajat tekemään tiedossa olevan työn. Kyllä mä ilmoitan asiakkaalle, paljonko aikaa menee tiettyyn palveluun ja silloin lahjakortista jää käyttämättä osa. Loppuosa tietysti täytyy käyttää kortin voimassaoloaikana.
Eri asia on sitten, miksi pitkässä siivousajassa oli siivottu vähän huolimattomasti. Mitä siivouksesta oli sovittu?
Sain lahjakortin babyshower-lahjaksi kesällä ja se oli voimassa 31.12.2015 asti. Siksi päätin, että käytän tuon 8 tunnin siivouksen jouluun, koska se tässä vauva-arjessa on kuitenkin se Iso Siivous, joka helposti jää tekemättä kunnolla. Olisin tietenkin voinut jakaa sen lahjakortin osiin ja siivooja olisi tullut vaikka neljä kertaa siivoamaan kahdeksi tunniksi (2h minimi), mutta en nähnyt sitä niin tarpeelliseksi kuin tämän joulusiivouksen.
Eilen siivoojien kanssa ei puhuttu enää mitään ihmeellistä. Minulle jäi kyllä se käsitys, että olivat kirjanneet toiveeni ylös ja ettei kyse missään nimessä ollut pelkästä perussiivouksesta, koska sen olin jo tehnyt mieheni kanssa.
ap
Sua on kustu silmään. Ei sen kummempaa.
Mielestäni kahdeksassa siivoustunnissa pitäisi ehtiä siivoamaan jopa 4h+k huolellisesti eli yleensähän siivoustyöhön kuuluu päälimmäiset pinnat eli kaappeihin ei kosketa ellei erikseen ole sovittu. Joka tapauksessa näiden siivojien jälkiltä ei tahroja olisi saanut olla missään näkyvillä pinnoilla eli lattioiden, ovien, peilien sekä pöytä- ja hyllytasojen olisi pitänyt olla puhtaat ja myöskin ikkunoista sormenjäljet pois. Oliko firma näiden työntekijöiden oma vai olivatko palkollisia. Ehdottomasti reklamaatio johtajalle ja sanaa kiertämään huonosta palvelusta, jos eivät korvaa virhettään!
Tuo tuntimäärä oli kyllä niin iso, että ap:n olis kannattanut sopia ne uunin puhdistukset ym. Meillä on 100 neliön koti ja teen kyllä perus viikkosiivouksen ja pyyhin kaappejakin tuohon 8 tuntiin. En kyllä koskaan siivoa 2 tuntia enempää, kun meillä siivotaan päivittäin ylläpitosiivousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ollaan tosi pahoja.
Mutta jos tehdään urakka, summa X euroo, laittakaa auto kuntoon.
Yksikään firma ei tartu tuohon, joku varaosa kun voi maksaa 600 e eli koko sovitun summan verran. Kyllä ensin täytyy tietää, mitä ollaan tekemässä ja vasta sitten voidaan sopia summa. Vai oikeastiko ajat vuosimallia 2008 olevan Toyotasi huollon pihaan ja sovitte, että 300 e ja kaikki laitetaan kuntoon. Sen jälkeen menee vaihtoon iskarit, katalysaatori, bensatankki ja kaikki jarrupalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tässä on ehkä tullut epäselvyyttä siitä, että kotisiivoukseen kuuluu aina tietyt jutut: vessojen pesu, pöytien pyyhkiminen, imurointi, lattian pyyhintä... Ne tehdään aina. Niistä olisi siis pitänyt sanoa selvästi että niitä ei tarvitse tehdä, tai osaa niistä. Aika outoa kyllä, jos siivousfirma ei tästä kertonut. Palveluhan on toki jo maksettu, joten siksi firmalla ei ollut ehkä tarpeeksi motivaatiota hoitaa asiaa kunnolla.
Suomessa vallitsee sellainen ilmapiiri että paskasta pitää maksaa. Mitään ei pitäisi olettaa, mitään ei saa vaatia, ja hinnat on maailman korkeimpia.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin palkata meille siivoojan ja tekemään kaikkea muuta kuin perus viikkosiivouksen. Vaan saako sellaista edes?? Niin että siivooja omaa järkeään käyttäen itse tajuisi mitä tehdä. Aikatauluttaisi itsenäisesti vuoden eri ajankohtiin ikkunoiden, saunan, lattiakaivojen, uunin, jääkaapin jne pesun. Näkisi itse, milloin jalkalistat tai lamppujen päälliser kaipaa pyyhkimistä. Kyllä nyt kuka vaan itse imuroi ja pesee sen vessan. Mutta jos nuo muut saisi ulkoistettua, olis kyllä hyvä.
Siivoojan kanssa pitää sopia ne siivouskohteet! Ei niillä ole oikeutta itse päättää, että tänään uuni ja ensi kerralla ehkä ikkunat tai lattiakaivo.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole ikinä kuullut että siivooja nuo asiat arvioisi. Sitä tehdään kyllä, että siivooja tilataan esim. vain pesemään ikkunat tai että perussiivouksen yhteydessä sovitaan vuoroviikoin tehtäväksi esim. joko saunan pesu tai jääkaapin pesu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuota huonoa työtä puolustamaan. Juuri tuon takia en koskaan maksa ulkopuoliselle, koska teen itse viimeisen päälle, ja olen tyytyväinen. Tuollaisesta vielä maksaa. Kuka tavallinen asiakas tietää, että uuni ei kuulu perussiivoukseen, NIIN MIKÄ SIIHEN KUULUU?
Siivojia saa arvostella, ihme että kukaan maksaa työstä, jonka tekee vaivattomasti itse, tai joku tuttu tai perheenjäsen. Siivoojia ei todellakaan kannata arvostaa.
Meillä on käynyt eräästä siivousyrityksestä useampia siivoojia muutaman vuoden ajan ja työnlaatu on vaihdellut laidasta laitaan tekijästä riippuen.
Sanoisin kuitenkin että hyvää ja ammattiylpeyttä tuntevia siivoojia saa ja pitää arvostaa. Niin kotisiivouksessa kuin julkisissa tiloissa jne.
Aika pulassa ja sairaita olisimme ilman kunnon siivoojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuota huonoa työtä puolustamaan. Juuri tuon takia en koskaan maksa ulkopuoliselle, koska teen itse viimeisen päälle, ja olen tyytyväinen. Tuollaisesta vielä maksaa. Kuka tavallinen asiakas tietää, että uuni ei kuulu perussiivoukseen, NIIN MIKÄ SIIHEN KUULUU?
Siivojia saa arvostella, ihme että kukaan maksaa työstä, jonka tekee vaivattomasti itse, tai joku tuttu tai perheenjäsen. Siivoojia ei todellakaan kannata arvostaa.
Meillä on käynyt eräästä siivousyrityksestä useampia siivoojia muutaman vuoden ajan ja työnlaatu on vaihdellut laidasta laitaan tekijästä riippuen.
Sanoisin kuitenkin että hyvää ja ammattiylpeyttä tuntevia siivoojia saa ja pitää arvostaa. Niin kotisiivouksessa kuin julkisissa tiloissa jne.
Aika pulassa ja sairaita olisimme ilman kunnon siivoojia.
Kyllä siivoojia pitää arvostaa, eteenkin hyvät sellaiset. Niin myös pitää valittaa huijareista ja huonoista. Ne pilaa hyvien maineen.
Käytän silloin tällöin siivoojia kertasiivouksina. Esim. ennen joulua, synttäreitä, pääsiäistä jne. Olen tässä vuosien saatossa oppinut eri toimijoiden kanssa, että lähetän aina tarkan listan s.postilla, jossa kerron talon koon, pyttyjen, lavuaarien, peilikaappien määrän jne, listaan laitan uunin, lieden, micron, jääkaapin, saunan lauteet tms. mitä haluankin tehtävän, matotkin listaan esim. että pienet matot puistellaan, kahta isoa olkkarissa ei tarvitse. Tämän listan lähetän palveluntarjoajalle ja kysyn kauanko arvioivat kestävän ja mikä on hinta. Sen jälkeen, kun olen tähän listaukseen siirtynyt, on kaikki kohdat aina tehty. Aiemmin, ollessani suurpiirteisempi, olin pettynyt työn laatuun.
Joten tatkossa vaan tarkka lista ja sitten voi myöhemmin siihen vedota, jos jotain ei ole tehty. Olen nimittäin huomannut, että jos jokin itsestään selvä kohta on jäänyt listasta, vaikkapa, että roskiskaapin siivous (ja se roskiskaapin oven pyyhintä myös sisältä on unohtunut kirjoittaa listaan), niin oikeasti siivoavat sen roskiskaapin, mutteivät sitä ovea.
Vaatii asiakkaalta vain tarkkuutta käydä mielessään kotinsa ja tehtävät asiat...
Toki on innokkaitakin siivoojia jotka tekevät sen mitä sopimukseen ei kuulu, jos ylimääräistä aikaa jää. Mutta kyllä se useammin menee niin, että tehdään sitten verkkaisempaan tahtiin jos näkee että aika riittää hyvin.
Täällä aika moni kehuu, miten nopeasti siivoaa oman kotinsa. Kyllähän sitä pikavauhtia jaksaa pitää yllä kun siivoaa kerran viikossa tai kerran kuussa perusteellisesti. Mutta sitten on jo vaikeampaa, kun sitä tekee kahdeksan tuntia päivässä vuodesta toiseen.