Tilasin joulusiivouksen. Petyin totaalisesti.
Meille syntyi kesän lopussa vauva ja sain babyshower-lahjaksi siivouslahjakortin. Tiesin heti, mihin sen käyttäisin: joulusiivoukseen. Tiesin, etten vauvan kanssa jaksa tai ehdi siivota jouluksi samalla tavalla kuin ennen. Tilasin siis siivouksen jo elokuussa.
Siivous suoritettiin eilen. Siivouslahjakortti oli 8 tuntia siivousta ja koska siivoojia oli kaksi, siivosivat yhdessä neljä tuntia. Kuvittelin, että koti kiiltää, eikä mistään löydy tahran tahraa tuollaisen rupeaman jälkeen. Olimme miehen kanssa viikonloppuna perussiivonneet niin, että kaikki tasot olivat tyhjiä, matot rullattu lattioilta pois ja viety lämpimään varastoon, kaikki tavarat olivat paikoillaan. Jääkaapin sisällön olimme vieneet äidilleni, joka asuu lähellä.
Meillä oli siis todellakin perussiistiä jo valmiiksi ja odotin, että siivoaisivat vessan, pesisivät keittiöstä uunin, mikron ja jääkaapin, imuroisivat ja pesisivät lattiat (mattojen tamppauksesta sovittiin, että puoliso tamppaa siivouksen jälkeen) ja pyyhkisivät pölyt tasoilta. Mitään ei tarvinnut siirtää, koska tasot olivat tyhjät, huonekaluja ei tarvitse imuroinnin takia siirtää ja koska meillä oli jo perussiistiä, niin siivouksen olisi pitänyt sujua tosi sutjakkaasti.
Tulivat eilen klo 8 ja lähtivät klo 12. Olin sen ajan vauvan kanssa jouluostoksilla. Lähdin, kun he tulivat ja tulin takaisin viittä vaille 12. Kiitin, toivotin hyvää joulua ja odotin kovasti pääseväni supersiistiin kotiin.
VIELÄ MITÄ!!
Keittiössä tasot pyyhitty, uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettukaan. Hana ja pesuallas on putsattu jollain kiiltoaineella, mutta hanasta pyyhitty vain toinen puoli. Kaappien päältä (sieltä yli 2 metrin korkeudesta, jonne kukaan ei näe) on pyyhitty pölyt. Lattia imuroitu ja varmaankin pyyhitty kostealla, mutta edelleen siellä on ihan keskellä lattiaa sellaisia läikkiä, jotka lähtivät ihan vedellä ja rätillä pyyhittäessä. Siis tyyliin kahvista pudonnut pisara. Mitään kaappia ei ole avattu, edes roskiskaappia. Roskiskaappi on siisti, mutta kaapin lattian pyyhkimistä olisin toivonut. Siellä on jotain leivänmurusia ja muuta "helppoa", ei todellakaan mitään pinttynyttä tai isompaa. Tällaiseen siisteystasoon pystyn helposti itsekin (vauvan kanssa!) puolessa tunnissa.
Vessoissa hanat on pyyhitty, pönttö harjattu ja lattia varmaankin pyyhitty, vaikkei lattialla mitään edes ollutkaan sellaista, mitä olisi pitänyt siivota tai putsata. Hanan takana olevia vesiroiskeita ei ole pyyhitty kaakeleista, vessan peilikaappia ei ole avattu pyyhkimistä varten. Tällaiseen siisteysjälkeen pystyn itse vauvan kanssa kotona ollessani 10 minuutissa.
Koti on imuroitu, mutta aika hutiloiden. Sohvan takana olevan patterin alta ei ole imuroitu. Sinne pääsee ihan helposti imurilla sohvan alta työntämällä putki ilman suutinta. Tätä ei varmaankaan siis ole tehty. Pystyn itse imuroimaan koko kodin joka nurkan kevyesti 20 minuutissa.
Pölyt on pyyhitty isoilta pinnoilta, mutta mitään 1,5 metriä ylempänä olevaa ei ole pyyhitty. Eli ei pölyjä kattolampuista, katon rajassa roikkuvasta televisiosta tai esimerkiksi eteisen naulakkotason päältä. Minä pyyhin pölyt itse 15 minuutissa joka ikiseltä tasolta.
Ikkunoissa on veljentytön kädenjälkiä, joita ei ole pyyhitty. Mitään jalkalistoja ei ole pyyhitty. Tuoleja ei ole pyyhitty. Yritin vielä oikein etsiä, että onko ne keskittyneet johonkin ihmepaikan hinkkaamiseen, mutta ei. Täällä on siis imuroitu, isot tasot pyyhitty, lattiat ehkä pyyhitty nihkeällä, vessassa pönttö ja hanat pesty, muuten kai pyyhitty tasoja. Keittiössä hana osittain pyyhitty, tasot pyyhitty myös sieltä katonrajasta, ei mitään muuta (lattian imuroinnin lisäksi).
En tajua, mihin nuo siivoojat ovat käyttäneet 4 tuntia! Yhdeltä siis 8 tuntia. Jos minä saisin vapaapäivän ja käyttäisin kahdeksan tuntia pelkkään siivoomiseen, meidän 80-neliöinen kotimme olisi jalkalistoista lähtien kattolamppuihin pölytön, tahraton ja todellakin siisti.
Harmittaa. Mutta tiedänpä nyt, etten ikinä aio maksaa siivoomisesta kenellekään, kun itsekin pystyn parempaan vähemmässä ajassa.
Kommentit (129)
Hyvää siivoojaa ei, yllätys yllätys, saa halvalla eli siivousta tilatessa kannattaa unohtaa ne pari halvinta tarjousta, joissa firma maksaa työntekijälleen nälkäpalkkaa. Sillä saa huonosti motivoituneita ja ammattitaidottomia siivoojia ja vaihtuvaa työväkeä. Toinen asia: palvelua tilatessa yleensä varmistetaan sopimuksen sisältö, kaappien ja uunin siivous ei kuulu peruspalvelupaketteihin (ylläpitosiivous).
Ap on niitä, jotka menevät kampaajalle, istuvat tuoliin ja olettavat, että kampaaja osaa ilman sopimusta päätellä, että nyt ei leikata ja värjätä vaan tehdäänkin nuttura. Sitten ap on ihmeissään, että mitä se nyt noin teki kun hän aikaa varatessaan nimenomaan sanoi, että on tarvetta kampaajan palvelulle ja tämä menikin leikkaamaan hapertuneet latvat pois kuten 70% muillakin asiakkailla tehtiin.
Eli siistiin ja siivottuun kotiin tilattiin siivooja.. onko se nyt niin ihme että paljoa ei parannusta tullut? Isommalla rahalla varmaan saa sitten leikkaussalipuhdasta kun sopii erikseen.
Lahjakorteilla ei saa hyvää palvelua. Oletteko saaneet hyvää kasvohoitoa yms lahjakorteilla? Lahjakortilla ostaja lahjoittaa palveluntuottajalle eikä lahjan saajalle. Ostaja on siinä ajatuksessa että ostaa laatua toiselle. Lahjan saaja ei voi reklamoida kenellekkään huonosta palvelusta ja voi saada jopa sellaisen käsityksen että lahja oli hyvin halpa ja siksi niin huono.
Meillä käy siivooja joka toinen viikko. On sovittu tietyt peruasiat, joiden tekemiseen menee 3 tuntia. Jos haluan jotain ylimääräistä, niin sovin siitä etukäteen ja varmistan, että siivooja ehtii ne tekemään, koska en ole ainoa asiakkaansa ja hänellä voi olla kiire muualle.
Siivousjälki on aina ollut kunnollinen, mutta ei ole käynyt edes mielessä, että keittiössä hänelle kuuluisi uunin puhdistaminen tai jätekaapin puhdistus. Kieltämättä hämmmentyisin, jos huomaisin että tiskikone on tyhjennetty, kahvin- ja vedenkeittimestä on puhdistettu kalkit pois tai että pakastin on sulatettu.
Siivoojat ovat ihmisiä, heille voi ihan hyvin puhua!
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vähänkö nauratti lukea, miten et muka vauvan kanssa kykene tekemään siivousta, mutta olet silti ehtinyt TODELLA yksityiskohtaisesti tarkistamaan joka neliösentin, mukaanlukien sohvan takaisen patterin alusen.... seuraavalla kerralla kannattaa säästää ja sen tarkistuksen sijasta luututa itse.
hahaha, mä mietin samaa. Ap on suurennuslasin kanssa kyykkinyt joka nurkan läpi, muttei muka ehtinyt itse siivota.
Miten 2 ihmistä saa tuollaiseen siivoukseen kulumaan 4 tuntia, siivoukseen ei saakaan kulumaan. Juoruamiseen on voinut pari tuntia ja siivoustahti on ollut mateleva. Kuvittelisin, että itse siivoaisin vastaavasti esim. kolmion parissa-kolmessa tunnissa, perusteellisen hyvin 3-4 tuntia, tästä kokemusta. Minkä kokoinen asunto teillä on?
Mä olen aivan kypsä eritasoisiin kerrossiivoajiin. Samalta firmalta yksi käyttää ajan kännykässä puhumiseen, toinen nojailee seiniin moppi kädessä aikaa kuluttaen ja kolmas siivoaa joka nurkan ja hoitaa työnsä tunnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miten 2 ihmistä saa tuollaiseen siivoukseen kulumaan 4 tuntia, siivoukseen ei saakaan kulumaan. Juoruamiseen on voinut pari tuntia ja siivoustahti on ollut mateleva. Kuvittelisin, että itse siivoaisin vastaavasti esim. kolmion parissa-kolmessa tunnissa, perusteellisen hyvin 3-4 tuntia, tästä kokemusta. Minkä kokoinen asunto teillä on?
Mä olen aivan kypsä eritasoisiin kerrossiivoajiin. Samalta firmalta yksi käyttää ajan kännykässä puhumiseen, toinen nojailee seiniin moppi kädessä aikaa kuluttaen ja kolmas siivoaa joka nurkan ja hoitaa työnsä tunnollisesti.
On se täysin totta että jos 4 tunnissa ja kahden ihmisen työpanoksella ei mitään näe niin jotain siinä on mennyt pieleen.
Tässä ketjussa on muutama, joita olettaisin siivoojan kauhuasiakkaiksi. Ja onneksi eivät ole asiakkaita, koska ovat itse maailman nopeimpia ja tehokkaimpia siivoojia.
Tilasin kerran siivoojan muuttosiivousta tekemään, siis typötyhjään asuntoon. Ei mennyt läpi lopputarkastuksesta. En maksanut tietenkään täyttä hintaa. En olisi kyllä halunnut maksaa yhtään mitään.
Jos mitään sopimusta ei ole erikseen tehty, etkä kertonut mitä pitää tehdä... Ja lisäksi TE teitte sen perussiivouksen jo edellisenä päivänä rullasitte matot ja veitte vielä poiskin. Kyllähän kuka vaan vetää lonkkaa sitten ja nauttii helposta keikasta.
Ihmiset ovat hassuja, että siivoavat ennen siivoojia.
siivooja, joka ei tee kotikeikkoja juurikin epämääräisyytensä vuoksi.
Meillä siivoojat käyttävät 87 neliöön 2 h ja puhdasta tulee: lattiat, listat, tasot, vessat. Jos aikaa olisi nelinkertainen määrä, he ehtisivät hyvin hoitaa myös muut ap:n mainitsemat paikat ja siivoamaan kirjahyllyn jne. Vähän ihmettelen siivousfirmaakin. Eivätkö sanoneet ettei 80 neliön siivous mitenkään vie kahdeksaa tuntia? Eivätkö kysyneet, mitä perussiivouksen lisäksi tehdään? Mä valittaisin ja vaatisin uusintasiivousta. Sitä vielä, että hyvää siivousfirmaa on vaikea löytää. Kun sellaisen löytää, kannattaa pitää siitä kiinni kynsin hampain.
Mulla käy siivooja aika ajoin ja olen todennut, että teen itse paremmin.
Viimeksi oli kesällä rippijuhlia varten ja oltiin sovittu etukäteen tietty aika, ylittivät sen kahdella tunnilla! Eikä siinä mitään, mutta kun mulla oli nuoriso kotona, niin tiesin, koska siivoojat tulivat ja lähtivät ja multa oli tuosta kahdesta tunnista laskutettu tunti ylimääräistä. Harmittaa tosi paljon, koska heidän kanssaan olisin mieluusti tehnyt sopimuksen joka kuukaudesta, koska tekivät ihan ok työtä, olivat siivonneet jopa roskiskaapin, mutta en anna ylimääräistä laskutusta kyllä anteeksi!
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on muutama, joita olettaisin siivoojan kauhuasiakkaiksi. Ja onneksi eivät ole asiakkaita, koska ovat itse maailman nopeimpia ja tehokkaimpia siivoojia.
Joo, ollaan tosi pahoja.
Jos menemme kampaajalle maksamme siitä että saamme uuden kampauksen. Jos viemme auton huoltoon maksamme siitä että auto huolletaan. Tosi paskoja olemme koska oletamme asioita.
Juuri kävi meillä vakkarisiivoojamme. Käy joka toinen viikko ja käyttää 3h, ja siivoaa hyvin sovitut asiat. Jouluksi halusin erikoissiivouksen (keittiökaappeja ja jääkaappi) joten TOTTAKAI sovin siitä hänen kanssaan kirjallisesti etukäteen ja hinta sovittiin (tuntimäärä). Et kai AP todella oleta että siivooja saa ilman kirjallista lupaa avata mitään kaappejasi? Uuni jne on myöskin tosiaan erikoiskohteita, joista sovitaan erikoishinta.
Täällä ihmiset huutelevat että ei perussiivoukseen kuulu sitä taikka tätä. MENEEKÖ JOLLAKIN JUMALAUTA 8TUNTIA KOTINSA PERUSSIIVOUKSEEN? Kuinka paskaista TEILLÄ on? Sopimus oli kahdeksasta tunnista, eikä talo ole kartano. Luulisi että ylijäävä aika olisi käytetty johonkin hyödylliseen, ei noihin töihin voi kahdelta ihmiseltä kulua 8h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ollaan tosi pahoja.
Jos menemme kampaajalle maksamme siitä että saamme uuden kampauksen. Jos viemme auton huoltoon maksamme siitä että auto huolletaan. Tosi paskoja olemme koska oletamme asioita.
Ja paskoja olemme koska maksamme siitä. Hyi meitä!
Minusta vähän tuntuu että teitte itse etukäteen siivousta joka olisi kuulunut siivouspalveluun ja toivoitte että siivoojat tekisivät jotain extraan hyvityksenä siitä että heille kuuluvat hommat oli jo tehty.
Kannattaa varmaan jatkossa siivota itse, jos saa helpolla paremman tuloksen.
Tai sitten kannattaa sopia tarkemmin mitä siivoukseen kuuluu ja mitä ei.
Jaan kyllä tuskaa siitä että ostopalveluina saadut työt on luvattoman usein huonosti tehty. Ihan sama onko kyse terassin rakentamisesta, auton korjauksesta vai siivouksesta. Ei sitä oikein ostajana osaa olla tarkkana ennen kuin saa vähän kynsilleen ja viisastuu.
Joo, minäkin jäin miettimään, mitä olit sopinut siivoojien kanssa. Jos olit nimenomaan pyytänyt pesemään jääkaapin ja uunin, eikä sitä oltu tehty, niin reklamaatiota peliin ilman muuta.
Mutta jos et ollut muuta pyytänyt kuin siivoamaan, niin moka on omasi. Harvoin joulusiivoon ilman erillistä mainintaa kuuluu kaappien tai jääkaapin sisälle meno.
Lisäksi vähänkö nauratti lukea, miten et muka vauvan kanssa kykene tekemään siivousta, mutta olet silti ehtinyt TODELLA yksityiskohtaisesti tarkistamaan joka neliösentin, mukaanlukien sohvan takaisen patterin alusen.... seuraavalla kerralla kannattaa säästää ja sen tarkistuksen sijasta luututa itse. Kun teillä kerran oli se isoin homma eli tavaroiden paikoilleen pano tehty, ei tuollaisen vapaan pinnan puhdistamiseen mene tosiaan kauaa - joten se kannattaa tehdä sitten itse.